Hej

och tack för svaret, det är så skönt att ha någon att ventilera med!
Vi lagar maten själva så vi är inte "begränsade" till någon burkstorlek så vi slevar på tills det tar stopp, och då erbjuder vi något annat tills det också tar stopp men det blir nog ingen liter i alla fall

Det förvånar mig dock inte så mycket, hon har aldrig varit stor i maten men varit jätteglad och nöjd ändå även innan kuren

Som exempel låg hon på sjukhus med RS när hon var knappt tre månader. Då sondade sköterskorna i henne efter standardtilldelning trots att jag sade att hon aldrig äter så mycket med följd att hon kräktes upp maten och fick sätta om sonden sex gånger
Idag ändrade vi mattiderna och gav gröt kl 8 och lunch vid 11.30 och vilken skillnad det blev direkt

en glad och nöjd tjej hela dagen även efter lurarna

Ända tills läggningen
Även idag var vi borta vid läggdags så hon skulle läggas i vagnen. Hon var superglad och skrattade hela vägen till vagnen och låg nöjd där i ca fem min, sedan började frågorna komma så smått och efter ett tag fick hon besked men det gjorde henne tvärarg och efter ett tag fick hon nytt besked men inte heller detta hade någon effekt... Så fortsatte det i 15 min innan jag tog vagnen och tänkte lugna henne med en kort promenad - då blev hon glad och nöjd och låg och jollrade

Jag gick då hela vägen hem (tar 45 min) och hon somnade till slut ca 30 min efter läggning. Sedan blev hon superarg igen när jag väl hemma lade ner henne i sängen. Sedan frågade hon ilsket blandat med nöjt prat, till slut (efter ca 15 min) när ilskan tagit över helt solfjädrade jag henne lugn.
Storebror och lillasyster sover nu för första gången i samma rum och han kom ut och bad om hörselskydd och somnade sen med de på

8)
Tanken slog mig igår men nu blev jag helt övertygad om att vi skall dra ner sovtiden och kanske lägga om i schemat så att sista luren inte kommer så tätt inpå nattsömnen. Jag tror att hon har försökt tala om det i en hel vecka men att vi inte har förstått

Eller vad tror ni?
Till vårt försvar så blev vi förvirrade av att förändringen skedde från en natt till en annan och att hon bara var 7,5 månad - vi trodde det skulle dröja ett par veckor till.
Vad tror ni om följande schema:
7 amning
8 gröt
9.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
16.30-17 sova
17.30 kvällsmat
19 gröt/välling, amning
19.30 natt
eller skall vi redan nu ta bort sena luren istället? Jag tror mig ha läst här på forumet att de flesta behåller tre lurar fram till 9 månader, eller hur?
//Helen