Funderingar inför kurande

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Helan

Inlägg av Helan »

Hej igen

Även denna kväll blev det stora protester, tom redan när vi kom in i rummet :( Idag var vi båda med för att verkligen jobba med skrattet, tidigare har bara en förälder lagt utan problem. Nu höll ilskan inte i sig särskilt länge men det är ju inte bra i alla fall. Efter 7 minuter så sover hon nu. Det positiva är att någon solfjäder inte behövdes.

//Helen
Mamma till A född 030829 och M född 071105
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Se skrattet också som en kur. 10 minuter minst vid varje läggning och du ska se att ledsenheten minskar för varje nattning. Såpbubblor och ballonger är bra skrattförlösare! :D
Helan

Inlägg av Helan »

Hej

Ikväll gick det sådär med läggningen minst sagt :(

Vi var borta ikväll och skulle lägga i vagnen vilket vi gjort ett par gånger förut utan några problem alls. Sista emvilan somnade hon efter 20 min (skall sova 30) och vi glömde att väcka inom marginalkvarten vilket gjorde att nattningen kom relativt tätt inpå. Nar hon nattats låg hon glad och nöjd i ca 20 min och sedan började hon gnälla och efter någon ramsa gick hon verkligen igång och blev jättearg. Till slut solfjädrade jag henne i vagnen (jättesvårt!) men det blev ingen skillnad alls så till slut packade vi ihop tivolit :lol: och åkte hem :cry: I bilen hem, 15 min, var hon jätteglad och skrattade och pratade hela vägen och nu ligger hon glad i sängen. Har frågat en gång och tystnade vid ramsa.

Skrattet till godnattet är svårt just nu - på väg till sängen vet hon att sängen är på gång och vill inte skratta alls :( snarare tvärtom. Utom nu när vi kom hem då gottade hon ner sig i madrassen som vanligt.

Trodde att tag att det kunde vara tänder men då skulle hon ju inte vara glad nu :?

//Helen
Helan

Inlägg av Helan »

Glömde fråga dig TorpSara - hur gör du med ballongerna och såpbubblorna för att locka fram skrattet?

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Du får jobba med skratten och gör det gärna i ett annat rum och sen försöker ni busa så mycket det går på vägen mot sängen, kost tillrättaläggning och ut, fullt ös fram till sängen och sedan ut fort. Låt det ta ett tag.

Mitt bäst tips är "jaga" lekar på pappan springer iväg med gossen och mamman jagar efter och grimaserar, och ryter och försöker komma ikapp. Även skrämsel-lekar, typ Buu och hoppa fram bakom en kudde etc.

Jag tycker även att du redan nu kan börja läsa på om 8 månaders ångesten, för det kan vara den som påverkar - as well.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Helan

Inlägg av Helan »

Hej
Det börjar kännas tufft det här :( Vi försöker allt vad vi orkar att få henne att skratta innan läggdags men idag fick vi bara leenden och ett och annat gråtgnäll :( Så fort vi börjar gå upp för trappan till hennes rum blir gnället värre. Försöket att få skratt funkar inte alls. Vi lade henne några minuter för tidigt ikväll för hon verkade så trött och efter ca 5 min solfjädrade jag en gång eftersom gråten bara eskalerade. Sedan växlade hon mellan joller och ilska tills hon tjongade huvudet i spjälorna (tappade troligen balansen stående på alla fyra) och blev jätteledsen så jag solfjädrade igen till jag verkligen tyckte att hon var sömntung men när jag ramsat mig ut började protesterna igen. Efter några fler ramsor verkar hon ha lugnat ner sig och vara på väg att somna. Det tog totalt 25 minuter :( Idag sover hon totalt 14.5 timmar, kan det vara dags att dra ner ytterligare?

I em har hon varit lite mer gnällig än vanlig så hon fick en supp strax före sängdags men det verkar inte hjälpa.

Emvilan har krånglat ett tag nu då hon har vaknat superarg/ledsen så idag testade jag att amma henne innan hon lade sig och och då sov hon utan minsta knyst hela vilan :D Jag har anat att hon vaknade hungrig och det verkar stämma.

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Hur ser frökens schema ut?

//Malin
Helan

Inlägg av Helan »

7 glad morgon, amning, morgontoalett, gröt
9.30 sova 1 tim
10.45 lunch
13 sova 1,5 tim (idag med amning precis innan)
14.30 mellis
17 sova 30 min
17.30 mat
19 nattslurk
19.30 sova natt

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Det kan absolut vara så att hon hinner bli hungrig innan luren är slut, så nu får vi slå våra kloka huvuden ihop och se om vi inte ska kunna trixa till schemat. MEN det viktigaste är den totala matmängden unger hela dygnet, hur mycket får hon i sig uppskattat i gram/ml?

7.00 glad morgon, amning, morgontoalett
8.00 Gröt
9.30 - 10.00 sova 1 tim
12.00 lunch
13.00 sova 1,5 tim (idag med amning precis innan)
14.30 mellis
17.00 sova 30 min
17.30 mat
19.00 nattslurk
19.30 sova natt

Om hon får gröten som en andra frukost klockan 8.00 så klarar hon sig fram till 12 med att äta lunch och är förmodligen inte lika hungrig då. Vad tror du?

//Malin
Helan

Inlägg av Helan »

Hej,
Tack för hjälpen :D
Ja en andra frukost skulle säkert funka men då är det fyra timmar där mellan måltiderna istället för mellan 10.45-14.30. Nu äter hon gröten ca 7.30 och då är hon hungrig 10.45. Kanske gröten kan ges 8.30 istället? Du har också dragit ner på sömnen - eller är det en felskrivning?

Kvällens läggning blev lite bättre än tidigare dock tog det ändå 25 min innan hon somnade :( Innan läggning hade jag bus med båda barnen i ca 15 minuter även lilltjejen skrattade gott och jag fortsatte med pruttpussar hela vägen uppför trappan men så fort vi kom innanför hennes dörr började läppen darra :( under tiden jag lägger ner henne börjar protesterna trots bus från min sida. Sedan var det protester varvat med vanligt prat, och när protesterna blev alltför högljudda ramsade jag, tror det blev 4 gånger, plus ett tillrättaläggande. Ikväll var inte maken hemma så jag läste en bok för storebror under tiden Mira höll på som värst så jag var i alla fall inte överkoncentrerad :wink:

Vi har ju sagt ramsan varje kväll sedan kuren startade och förut har hon lyssnat jättebra på den men den tar inte alls på samma sätt längre. Idag kom en tand upp så förhoppningsvis blir det bättre nu.

Av olika anledningar har det inte blivit av att flytta ihop syskonen i samma rum förut men imorgon är det dags :D Storebror tycker det ska bli jättemysigt :D :heart: Han älskar sin lillasyster över allt annat, och visar tydligt att hon älskar sin storebror - hon lyser upp som en sol så fort hon ser honom :heart: och skrattar åt alla hans bus :D

//Helen
Helan

Inlägg av Helan »

Glömde svara på frågan om mängden mat :D

Frukost: amning plus ca 1 dl gröt, ibland 1,5
Lunch: Mat motvarande en liten burk eller mer vissa dagar, efterrätt brukar vara svårt att få ner men några skedar brukar gå ner.
Mellis: amning plus en frukt, oftast en banan ibland mer
Kvällsmat: samma som lunch
Kvällsslurk: Gröt eller välling, en portion plus amning (oftast, hoppas över om jag inte är hemma eller glömmer :!: )

Så vad kan det bli i gram? Jag upplever det som att hon äter mycket och bra, ibland kan hon äta lite mindre något mål men då äter hon mer än vanligt nästa mål.

//Helen
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande matmängd brukar man sikta på kring 1 liter på barn under året, men min gosse åt ca 1300 ml och jag ammanda 4 mål utöver det :shock: Så det går i mer än man tror. Jag har aldrig begränsat mig efter burkar utan slevat på tills det tar stopp, och det brukade vara ca 300 g mat och 100 g fruktpure på ml, jag och 1,5 - 2 dl gröt med SMÖR klick. Dom ska verkligen vara propp mätt efter alla mål, och då menar jag på gränsen till att det kommer upp :wink: :lol:

Jag hade inte ändrat sovtimmarna på schemat utan tryckfels nisse slank in.

Men om lunchen ges 11.30 kanske?

//Malin
Helan

Inlägg av Helan »

Hej :D och tack för svaret, det är så skönt att ha någon att ventilera med!

Vi lagar maten själva så vi är inte "begränsade" till någon burkstorlek så vi slevar på tills det tar stopp, och då erbjuder vi något annat tills det också tar stopp men det blir nog ingen liter i alla fall :wink: Det förvånar mig dock inte så mycket, hon har aldrig varit stor i maten men varit jätteglad och nöjd ändå även innan kuren :D Som exempel låg hon på sjukhus med RS när hon var knappt tre månader. Då sondade sköterskorna i henne efter standardtilldelning trots att jag sade att hon aldrig äter så mycket med följd att hon kräktes upp maten och fick sätta om sonden sex gånger :cry:

Idag ändrade vi mattiderna och gav gröt kl 8 och lunch vid 11.30 och vilken skillnad det blev direkt :D en glad och nöjd tjej hela dagen även efter lurarna :D Ända tills läggningen :cry:

Även idag var vi borta vid läggdags så hon skulle läggas i vagnen. Hon var superglad och skrattade hela vägen till vagnen och låg nöjd där i ca fem min, sedan började frågorna komma så smått och efter ett tag fick hon besked men det gjorde henne tvärarg och efter ett tag fick hon nytt besked men inte heller detta hade någon effekt... Så fortsatte det i 15 min innan jag tog vagnen och tänkte lugna henne med en kort promenad - då blev hon glad och nöjd och låg och jollrade :roll: Jag gick då hela vägen hem (tar 45 min) och hon somnade till slut ca 30 min efter läggning. Sedan blev hon superarg igen när jag väl hemma lade ner henne i sängen. Sedan frågade hon ilsket blandat med nöjt prat, till slut (efter ca 15 min) när ilskan tagit över helt solfjädrade jag henne lugn.

Storebror och lillasyster sover nu för första gången i samma rum och han kom ut och bad om hörselskydd och somnade sen med de på :roll: 8)

Tanken slog mig igår men nu blev jag helt övertygad om att vi skall dra ner sovtiden och kanske lägga om i schemat så att sista luren inte kommer så tätt inpå nattsömnen. Jag tror att hon har försökt tala om det i en hel vecka men att vi inte har förstått :oops: Eller vad tror ni?

Till vårt försvar så blev vi förvirrade av att förändringen skedde från en natt till en annan och att hon bara var 7,5 månad - vi trodde det skulle dröja ett par veckor till.

Vad tror ni om följande schema:

7 amning
8 gröt
9.30-10 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
16.30-17 sova
17.30 kvällsmat
19 gröt/välling, amning
19.30 natt

eller skall vi redan nu ta bort sena luren istället? Jag tror mig ha läst här på forumet att de flesta behåller tre lurar fram till 9 månader, eller hur?

//Helen
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Helan!

Om jag räknar rätt i ditt nya schema så får hon en halvtimme för lite sömn per dygn och det är inte så bra tycker jag, sömn föder sömn vet du. :wink: Så jag skulle inte byta ännu utan vänta minst en vecka innan jag skulle göra några förändringar. Det stämmer som du skriver att de flesta har tre lurar fram till nio månader, förutom några få som har riktiga piggisar. :roll: :wink:

Så behåll ditt schema i en vecka till, ibland är det bara en fnurra på sömntråden som snart går över. Pröva istället att vara hemma ett par kvällar nu och natta hemma så ska du se att det hela löser sig. Vad tror du om det här? :roll: :wink:
Idag ändrade vi mattiderna och gav gröt kl 8 och lunch vid 11.30 och vilken skillnad det blev direkt en glad och nöjd tjej hela dagen även efter lurarna Ända tills läggningen
Vad bra att mattiderna löst sig.
Storebror och lillasyster sover nu för första gången i samma rum och han kom ut och bad om hörselskydd och somnade sen med de på
Ser fram emot rapport imorgon. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Helan

Inlägg av Helan »

Hej :D
Tack för svaret!
Eftersom ditt svar kom ikväll så fick vi tänka själva idag :wink:
Efter jag skrivit förra inlägget läste jag mera om antalet sömntimmar och kom fram till samma som du :D Men vi ändrade lite i schemat i alla fall för att få längre mellan sista luren och natten så idag såg det ut så här:

7 amning
8 gröt
9.30-10.15 sova
11.30 lunch
12.30-14 sova
14.30 mellis
16.30-17 sova
17.30 kvällsmat
19 gröt/välling, amning
19.30 natt

Så idag låg hon en kvart back men efter ditt råd går jag nog tillbaka till en timme på fm.

Ikväll somnade Mira nämligen på bara fem minuter :D Efter läggning kom det lite gnäll som jag trodde var ledset så jag ramsade men fick mer gnäll till svar. Det var visst lite svårt att höra om det var ett ilsket gnäll eller ett ledset gnäll :oops: Sedan lät jag det vara tills det var helt tyst då jag gav bekräftelsen, då gnällde hon igen men det tog inte lång stund innan det var tyst igen :D

Storebror ville somna med hörselskydd på ikväll med "i fall Mira vaknar och gnäller" 8)

//Helen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"