Kuren startar nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och om jag får in och peta:
02:10 lite gnall, paminnelseramsa+bekraftelseramsa, tyst
02:12 samma sak igen
02:17 lite gnall, gick in la tillratta och la pa tacket, mkt latt och mjuk solfjader, ramsar ut + bekraftelseramsa direkt. tyst, somnar.
Här ska ni inte gå in. Gå in till henne ska ni bara vid extrem kris. Jag skulle inte ens ha ramsat. Nu sitter kuren skapligt och ni måste lita på hennes förmågor! Hon vet vad som gäller.
Så:
Lite gnäll :arrow: Avvakta
Stegrande, ledset :arrow: Ramsa
Kris :arrow: Tillrättaläggande
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kurnatt 5

Hej hallo!

Tja, det blir visst mindre och mindre att rapportera fran natterna verkar det som :D 8)

Insomnandet gick NASTAN pa 3 minuter med endast tillrattalaggande, ramsa ut och bekraftelse, paminnelse och bekraftelse igen.
Tyst i 8 min och sedan lite gnol. Paminnelse och bekraftelse. tyckte att gnolet lat lite dampat sa jag gick in och gravde fram henne under filten. La tillratta, solade ramsa ut och bekraftelse. ZZZZZzzzzz 20:08

02:50 Pappa vaknar av grat (horde henne senare an vanligt, verkar som om pappa slappnar av lite) Gick direkt in och la tillratta. Vis av erfarenheten att hon garanterat ligger utan tacke. La tillratta, ramsa ut. Bekraftele TYST. 02:51. :D Snabbt och effektivt!

Sa "sov" hon i 13 min.
03:04 Gnol. Tankte att nu ar tacket av men sa var inte falet. Gjorde ingenting med henne utan ramsade ut. Bekraftelse och
03:07 ZZZZZZZzzzzz .

08:00 God morgon!!

Hon verkar inte ha nagra problem med vargtimmen i alla fall 8) 8)

Detta gar ju alldeles fantastiskt bra, men en del fragor finns ju, sa har kommer de.

1. Jag vill garna ga in och lagga over tacket alt. lagga tillratta forst far att det gar fint att fa henne att somna om snabbt nar jag vet att de ratta forutsattningarna finns. Ar det dumt? Skall man kanske bara ramsa och forsoka fa henne att somna om utan det och ga in nar hon har sovit i 10 min? Erfarenheten sager mig att det ar ack sa mycket svarare om hon inte har tacket pa sig. Det vet man ju sjalv hur svart det ar att somna om man fryser.

Det är svårt att säga, en del väljer att avvakta och litar på att den lilla klarar av att somna om själv, medans andra vill ge en pangramsa (hög, glad, hurtig) x4 som upplyser om att natten ej är slut, och den serveras vid första vakna ljud.
2. Skall pangramsan vara hog/glad och hurtig? Varfor?

3. Min ramsa innehaller inte ordet natt. Ar det OK att ha den pa dagen ocksa da eller maste det vara olika dag och natt?

Som vanligt ar vi evigt tacksamma for svar!!

Pappamatte
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag håller med TorpSara, dags att sluta trafiker under natten denna fröken fixar det själv, och visst det kanske tar en stund längre just nu, men det har ni igen på några dagar då hon fixar uppvaken helt på egenhand utan ett pip.
Jag vill garna ga in och lagga over tacket alt. lagga tillratta forst far att det gar fint att fa henne att somna om snabbt nar jag vet att de ratta forutsattningarna finns. Ar det dumt?
Jag skulle försöka att lämna uppvaken åt henne själv och vill du prombt lägga på filten eller lägga tillrättaså gör det efter 10 min då sover hon djupt. Annars kommer hon snart att tro att hon måste läggastillrätta etc för att omma till ro, vilket inte är sant.
Skall pangramsan vara hog/glad och hurtig? Varfor?
Tanken är att mota Olle i grind, att du upplyser i glad ton att natten ej är slut.
Min ramsa innehaller inte ordet natt. Ar det OK att ha den pa dagen ocksa da eller maste det vara olika dag och natt?
Ja då kan den användas dag som natt!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nu vet jag inte vad ni har för nattklädsel på dottern? Men om ni är rädda för att hon ska frysa när täcket åker av, så är en pyamas med långa ben och armar bra ju! Vet att det finns såna där sovpåsar också, som är som ett nattlinne som man knyter ihop vid fötterna. Grobag, heter dom så?

Så slipper ni oroa er för att hon ska frysa - jag menar det är ju dumt att ni ligger vakna och funderar på det medans dottern sover gott utan täcke... :wink:.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Tack alla forumister for svar! :D

Vi gor som ni sager :lol: ! Skulle inte vaga annat :D 8)

Gumman sover faktiskt i en vanlig body. Har haft funderingar pa att skaffa pyjamas till henne framforallt for att markera skillnaden dag/natt.
Pyjamasarna har knappar pa magen - finns det nagon risk att de trycker in? Eller?

Gumman sover sitt lunchpass nu. Det tog 1 min att lagga henne. La henne, ramsade ut+bekraftelseramsa. Somnade omgaende. Underbara, underbara lilla unge (och underbara, underbara Anna Wahlgren)!

Fraga:
1. Som vi alla vet sa hander inget pa natten forutom att alla manniskor sover som sma grisar.... Vi undrar hur det gar ihop med att gora hoga husljud/spela hog musik i vargtimman? Vi har ju inte haft problem med vargtimman men vetgiriga som vi sa vill man ju veta :oops:

2. Forstod pa ert svar igar att vi ska fortsatta ramsa nar vi lagger henne ett par ar framat. Ska vi aven fortsatta ge bekraftelseramsan?

:heart: /H
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

1. Som vi alla vet sa hander inget pa natten forutom att alla manniskor sover som sma grisar.... Vi undrar hur det gar ihop med att gora hoga husljud/spela hog musik i vargtimman? Vi har ju inte haft problem med vargtimman men vetgiriga som vi sa vill man ju veta
När man tar till HÖGA husljud eller klassisk musik gör man det ofta för att bryta en liten som fastnat i en klagan, eller för att förtydliga att jag vaktar för vargen - det HÖR du ju! :wink: Under själva kuren sover inte folk som grisar för då ska du förmedla att du är på vakt och håller vargen stången, därav husljud. Du förtydligar i handling att du ÄR där och VAKTAR för vargen. Sedan ju mer du lämnar över till barnet då den VET att sängen är en fredad plats, då händer inget förutom att folk sover som grisar! :sleep: Så har jag tolkat det iaf :lol:
Forstod pa ert svar igår att vi ska fortsatta ramsa nar vi lägger henne ett par år framåt. Ska vi även fortsatta ge bekräftelseramsan?
Bekräftelseramsan kan du börja fasa ut när hon tystnar på vanliga ramsan, redan nu för er gissar jag. Det du gör är att sista versen mjukar du av och serverar punktsättande. Det ska räcka, men tystnar hon inte efter det så givetvis får hon en bekräftelse, men du kan nog börja prova och se om det går att baka ihop ramsorna nu.

//Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag svarar på pyjamastemat dårå:

Vi har haft pyjamasar både med knappar (tryckknappar) fram och med dragkedja fram. Båda funkar jättebra för magsovare, men det går snabbare att knäppa med dragkedja... :wink:.

Så införskaffa pyjamas tycker jag!
:D
Hippo

Inlägg av Hippo »

Tack för alla konkreta svar, ni är verkligen helt fantastiska!

ok, då vet vi lite mer om grisar, vargar och pyjamasar :D

Återkommer imorgon med rapport!
/H
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Kurnatt 6

God morgon alla!

Nu verkar det faktiskt som att inte bara en utan tva i detta huset mer och mer borjar sova som grisar! :D 8)
Mamma kunde faktiskt plugga in proppar och overlata detta helt at pappa. Kanns gott!

Taktiken for natten var som ni kara forumister foresprakat. Att bara vara 8) och lita pa att hon ar trygg och vet sjalv vad som galler. Och sa blev det. Det tog som vantat langre tid men inget ingrepp, varken ramsa eller nagot annat behovdes pa hela langa natten! :D

Hon ligger och klagar lite vid den gamla mattiden vid ca 02:00, men somnar av sig sjalv till slut, aven om det kan ta upp till en halvtimme i stotar. Klagar lite "somnar" en stund klagar lite till osv.
Nar det var tyst tillrackligt lange gick jag in och endast la over tacket utan att rora henne i ovrigt.

En fraga finns dock om bekraftelseramsans roll:

Nu nar vi lagger henne sa gar det jattebra. Tar bara nan eller nagra minuter, men tamat ar att hon tystnar och tar en bekraftelse for att bara nan minut senare ligga och smaklaga lite. Hon vet ju vad som galler sa skall vi ge bekraftelseramsa till eller skall vi overlata det hela at henne?
Skall vi tanka pa samma satt vid laggnig som i natt vid uppvak med andra ord, eller ar det fortfarande lika viktigt att lata bekraftelseramsan fa sista ordet?

Det var val den fragan vi kan komma att tanka pa nu. Annars gar det hela ju valdigt bra! Hipp Hurra :thumbsup:

Pappamatte
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken kalasnatt ni haft, och lill-damen skötte sig perfekt! :wink:
Nu nar vi lagger henne sa gar det jattebra. Tar bara nan eller nagra minuter, men tamat ar att hon tystnar och tar en bekraftelse for att bara nan minut senare ligga och smaklaga lite. Hon vet ju vad som galler sa skall vi ge bekraftelseramsa till eller skall vi overlata det hela at henne?
Skall vi tanka pa samma satt vid laggnig som i natt vid uppvak med andra ord, eller ar det fortfarande lika viktigt att lata bekraftelseramsan fa sista ordet?
Jag tycker att ni kan baka ihop bekräftelsen med ramsan nu, att hon ligger och småklagar och joxar det är antagligen hennes sätt att komma till ro för att sova, och det måste hon också få göra och det innebär inte att hon är frågande på någon sätt. Tolkar jag det som iaf!

Om det skulle vara en hop att frågor som skulle dyka upp och ni har en dialag DÅ skule jag vara noga att bekräfta, men i övrigt kan ni nog lägga den på hyllan nu.

Om min gosse ifrågasätter nånting nu (snart 22 mån) så får han alltid en bekräftelse för att jag ska få sista ordet så han VET att mamma HAR full koll på läget :wink: Men det här det är sällan det, men kan vara bra att ha i bakhuvudet. Vi har då än så länge inte fått någon fnurra eller dyligt, för han får svar med besked i tid.

//Malin
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej, det gar fin fint!
Vi ar sa glada for att lillan somnar in sa tryggt!
De senaste dagarna har hon visar mer humor an tidigare i sitt liv. Mat ska komma genast och i stora mangder. Titta pa saker ar riktigt skoj men det galler ett byta foremal med inte for korta intervall :D . Nyfiken som tusen :D .

Lunchluren och nu emluren gick bra idag ocksa, gnyr lite tyst och gossar in sig i sangen men somnar latt inom ett par minuter. Det ar nog som du sager Malin, det kanske ar hennes satt att komma till ro.

For ovanlighetens skull har vi inga fragor nu. Det maste val anda vara positivt! Aterkommer med rapport!

Stor kram till er fran oss :D
Febe, Mattias och Hanna
Tilda född 091109.
duggan

Inlägg av duggan »

Jag väntar ivrigt på rapport! :lol:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hej!

Lillan somnade 20:02, insomningstid 9 min. Ramsade ut ur rummet och bakade in bekraftelseramsan. Gnyr lite.

05:06 Gnyr. Avvaktar. tyst. somnar.
05:12 samma som ovan
05:20 samma som ovan
05:28 samma som ovan
05:35 samma som ovan
05:39 samma som ovan
05:52 samma som ovan. Ramsar hogt och glatt+bekraftelse. tyst. somnar
06:01 samma som ovan. Upprepar ramsan. tyst, somnar.

Nar hon vaknade forsta gangen (05:06) tankte vi "hon fixar detta sjalv". Hon har ju inte haft nagra problem med vargtimman tidigare. Sa har i efterhand kanns det som det hade varit battre att ge en Pangramsa vid forsta pip. Eller vad sager ni?

Vackte en gott sovande flicka 08:15. La pa en marginalkvart. Ratt tankt?

Vi har sovit supergott i natt! :D
/mammaHanna
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Pangramsa är toppen, speciellt klockan 5!
Hippo

Inlägg av Hippo »

ok, da pangramsar vi vargtimmen om hon vaknar da!

De senaste kvallsinsomningarna har tagit 15-20 min. Lagger en nojd och glad flicka i sangen. Hon ar tyst och nojd nar jag ramsar ut. Efter ca 1/2 min borjar hon gny. Gnyr sa fran och till i ca 20 min.

Det later som "ska jag verkligen sova?" "nej, jag ar forfarande pigg!"
Tidigare kvallar har jag avvaktat och hon har somnat sjalv efter 15-20 min.
Ikvall lyssnade jag mkt noga och forsokte tolka hennes gnall. Bestamde mig for att svara henne "jo du ska sova", "jag vaktar vargarna", "vila gott nu sa kanner du att du ar trott".
Ramsade betryggande och bestamt. Hon lyssnar, tystnar, gnyr igen. Upprepar ramsan totalt fyra omgangar. Efter fyra omgangar ger jag bekraftelseramsan.
Tankar om detta? :?

Igar morse anvande jag mig av marginalkvarten, vackte 08:15 istallet for 08:00. Detta pga att hon varit vaken till och fran under en timma mellan 05-06. Ratt eller fel?

/H
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"