"dödssynd" med 1-timmars pass??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

En fantastisk rapport tycker jag. Vad ni har jobbat bra hela familjen :thumbsup:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej :) :)

Nu har jag några frågor till.... När Leo vakanr och gnäller i vagnen på em-vilan, så går jag dit och vagnar, men när jag går så börjar han gråta och så kan jag hålla på en stund, det är väl inte rätt för då skriker han ju mig till sig liksom?

Hur kan man göra istället. Idag sov han bara 45 min av 2 timmar, och nu ligger han där inne i vagnen, ledsen. Det är ju 40 min kvar. Ska jag låta han ligga där tiden ut?

Sen Malte. Har legat i sängen 1,5 timme nu utan att somna och igår låg han 1 timme, vad göra? Är han inte trött eller? Har varit ute hela fm och busat kan jag tillägga :wink: :roll:

Kram
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tror att det är dags att sätta tiderna för Leo - BIG TIME nu, det här är inte ett klassiskt shn råd men jag tycker att det är dag nu för Leos lilla kropp att lära sig tiderna.

Så jag tycker att om det går, så får han somna i stillaståenda vagn och sen när/om han vaknar så vagnar du på stört...och sen vagnar du in i sömnen och gärna över 5 min skarven, nu är det dags för Leos kropp att lära sig sova längre sammanhängande stunder, han ska inte hinna skrika upp sig i skarven utan hellst är du där vid första pip, ge det en vecka och sedan om han fortsätter vakna så börjar du då bemöta uppvaken med ramsan, för då vet iaf lilla kroppen att den ska sova vidare. Du kommer att märka stor skillnad. Och iom att du låter han somna i stillastående vagn (för visst kunde han det?) så är det stor risk att han kommer att börja sova över skarvarna själv när kroppen förstår att den ska sova längre.

Hur känns det?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Det känns som att dessa tider ändå funkar mycket bättre för Leo, han brukar kunna sova mer än 45 min. Idag sov han till 13.40 och då vred han lite på sig, jag vagnade en stund sen gick jag därifrån, han var lugn till 13.50 då upptäckte jag att han bajsat, men jag lät honom ligga till 14 iallafall Han var ändå lugn :)

Det känns ju ändå som att 1,5 timme är bättre på em, men såifall måste jag ändra morgonen till 07 och jag vet inte om det går? Sen jag bättrade på mörkl äggningen så har jag väckt honom varje morgon. :) Problemet är väl snarae hans bröder, vet inte om de kan sova till 07. För det mesta är båda vakna när vi kommer in och väcker? :roll:

Strunt samma, vi kämpar på med detta shemat nu ett tag och ändrar såifall sen vid 9 månader, när vi ändå ska ta bort em-luren :)

Tack för allt stöd. Så tacksaam för detta nya shema. Både jag och Leo!!

Malte låg vaken 1,5 timme i mörkt rum idag igen :cry: Känns som detta är en ny fix idé? Innan höll vi på 2 timmar varje dag att försöka få han att ligga kvar i sängen (leka polis hjälpte INTE) Och nu när vi byggt om sängen, så vägrar han sova.... vad ska man göra :?:

Kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Malte låg vaken 1,5 timme i mörkt rum idag igen Känns som detta är en ny fix idé? Innan höll vi på 2 timmar varje dag att försöka få han att ligga kvar i sängen (leka polis hjälpte INTE) Och nu när vi byggt om sängen, så vägrar han sova.... vad ska man göra
Du kan bara ge honom förutsättningarna, inte sova åt honom. Det kan han bara göra själv. Så fortsätt att erbjuda honom att sova, så tror jag att poletten trillar ner. Om inte annars så får han en liggande vila, eller gormar han och för rövare?

Ida

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej Ida!! Jo, det är ju så sant :) . Vissa stunder ligger han och skriker på mig men annars verkar han mest prata för sig själv... :roll: Har lite svårt att förstå hur han kan låta bli att sova i ett mörkt rum när han är trött, men man ska väl inte förstå allt :roll: :)

Har du annars något bra tips mot värmen? Idag sov inte Leo sin sena em-vila och det känns som det var för att det var så varmt? Och det ska ju bli en supervarm sommar sägs det :?:

kram
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Har du annars något bra tips mot värmen? Idag sov inte Leo sin sena em-vila och det känns som det var för att det var så varmt? Och det ska ju bli en supervarm sommar sägs det
Samma problem här. Det bästa är nog om daglurarna kan tas ute i skuggan, men det är ju svårt med Maltes vila.

Jag brukar försöka hänga för fönstrena på dagen och på kvällen ha korsdrag ordentligt. Ibland låter jag barnen somna på kvällen med mörkläggningsgradinerna nere. När de somnat så drar jag upp den ett par decimeter så att luften kan komma in ordentligt. När vi går och lägger oss så drar jag ner. Brukar funka rätt bra. Tar själv gärna emot andra tips om du eller någon annan har några :lol: :wink:

Ida

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

HEJ! Först vill jag tacka er alla för fint stöd :heart: :heart: Även om det är lite småjusteringar kvar, så känns livet så mycket lättare nu :) Jag går runt med ett léende på läpparna, inte alls orolig att Leo inte ska kunna sova längre. :)
(Han vaknar redan 05.30 nu på morgonen men det är väl bara att kämpa på med mozart antar jag :roll: )

Malte verkar ha förstått att det ju är ganska skönt att vila på em :wink: :) . Han skriker fortfarande eter mig på nätterna ibland, men somnar om efter en stund.

Noah har förstått att VI kommer in och säger till när det är morgon, så han ligger snällt kvar och väntar även om han vaknar långt innan :) :)

Sköterskan på BVC tyckte jag såg mycket piggare ut, jag blev så glad och berättade gärna om vilken resa vi gjort :)

Igår åkte jag förbi en lägenhet där de hade folie för fönstrena, hmm tänkte jag.... där kanske det ligger ett "SHN-barn" och sover :sleep:

Glad är jag iallfall att jag lånade SHN-boken på biblioteket och för att jag hittat detta forum med alla er härliga människor :heart:

Kram
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

åååh vad roligt att läsa vad du skriver :lol:

Jag vill gärna ha en rapport när ni har passerat målsnöret också, inte bara från "upploppet", så behåll fokus på målet och kör hårt! :wink:

Och har du några fler frågor under spurten så hojtar du bara i vanlig ordning! :lol:

:heart: Kram Malin :heart:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej!! :) Jag har några fler funderingar..... :)

Alltså, Leo sover bra nu och det känns som han är helt med på detta shemat. Ibland får jag utnyttja marginalkvarten eftersom han somnar lite för sent... Men han är aldrig ledsen, bara ligger i vagnen och kukilurar :) :wink: En sak som bekymrar är att han har börjat hiva sig upp från kanten och han kan lätt hiva sig över kanten och trilla ner på marken, hur gör ni?? :?

Sen funderar jag på hur vi ska kunna åka iväg? Det är ju trots allt sommar och vi som bor i lägenhet vill gärna komma iväg. Imorgon tänkte vi åka till sjön... Men jag funderar på om Malte och Leo skulle kunna ha sin vila i dubbelvagnen?? Känner mig nästan nervös för att lägga Leo någon annanstans, för han sover ju så bra i sin vagn nu :) Och Malte sover bra vissa dagar, men ofta ligger han jättelänge i sängen utan att somna? Imorgon tänkte jag ta Leos vagn så Leo får sova där, sen har mamma en sulky som jag tänkte försöka lägga Malte i, vad tro ni? Är ni själva alltid hemma :roll: :)

Kram
mari.g

Inlägg av mari.g »

Hejsan :D
Tänkte bara på det du skrev ang. att falla ur vagnen...
En sak som bekymrar är att han har börjat hiva sig upp från kanten och han kan lätt hiva sig över kanten och trilla ner på marken, hur gör ni??
Vi har köpt en sele på en barnvagnsbutik och selar honom helt resolut på luren... Vi har fäst den med lagom långa remmar så han kan ju röra sig, lägga sig på sidan, tom ställa sig på knä, men inte falla ur... Det är jättebra även när han åker vagn vaken, vi kan sela honom sittande eller han kan stå på knä framvänd. En sele går på typ en dryg 100-lapp...
Alternativet som jag har funderat på vara att sy ett stramt myggnät som man skulle kunna spänna över sufletten och liggkorgen. Det krävs ju en fiffig fästanordning då :-k Hmmm... tål att finula på...

Lycka till!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
mari.g

Inlägg av mari.g »

Ha, ha! Jag såg just att vi har en Leo :heart: var :D
Bra val av namn!

//Mi
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Du har redan fått ett toppensvar av mari.g :heart: angående ramla ur vagnen.
Imorgon tänkte jag ta Leos vagn så Leo får sova där, sen har mamma en sulky som jag tänkte försöka lägga Malte i, vad tro ni? Är ni själva alltid hemma
Precis så skulle jag gjort om vi var två vuxna. Om jag var själv så skulle jag ta tvillingvagnen och prommenera dem till sömns, alternativt lagt Leo att somna i stillastående vagn och därefter prommenerat Malte till sömns eftersom han inte är van att sova i vagn.

Självklart ska ni inte stänga in er utan gör härliga utflykter. Försök bara att hålla schemat så gott det går. :wink:

Ida

www.sovgott.net
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Lite rapport från dagen.

Vi var på bussen till mamma när det var Leos fm-vila. Han somnade en kvart för sent och sov inte riktigt 45 min. Sen på lunch-vilan sov han ca 1,5 timme. Det var så VARMT och skuggan var nästan lika varm som solen. :roll: (men jag måste säga att det känns som 1,5 timme skulle funka bättre med Leo, svårt att å honom att sova 2 timmar)

Malte vägrade somna i vagnen, trots lång promenad :roll:

Sen funkade inte AC:n på en fullsatt buss hem (över en timme) :shock: Och det var bland det värsta jag varit med om..... :P Sen somnade inte Leo förrän 16.30 nu, så jag ska väcka han nu. Hoppas vi inte kommer för mycket ur fas nu :? :?

Kram så länge
duggan

Inlägg av duggan »

En gång ---> ingen gång, två gånger ---> en dåligt vana, kallas det väl :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"