De första två månaderna försökte vi göra till smekmånader och leva efter SM så gott det gick. När vi fick in det där med matningen så funkar det bra, mat, mera mat och ännu mera mat går i lilltjejjen vid matstunderna. I början tog matstunderna lång tid men nu när mjölkproduktionen ökat ordentligt efter tillökningsperioderna så går det snabbare och hon verkar få i sig massor, det läcker över lite då och då
Hon väger idag ca 5500 g, har alltså gått upp massor och ligger högt på alla viktkurvor, en riktig liten tjockis vi har
Hon äter 100 % bröstmjölk och det är inga problem att ibland äta från flaska (utpumpad bröstmjölk) matad av både mamma och pappa.
Sover gör hon gärna
Ingen napp används men hon har nyligen upptäckt sina händer och tuttar ibland på dem när hon ligger i vaggan. Sova i vagnen funkar också toppen och hon sover gott ute både när vagnen står stilla och när vi går promenad.
De två smekmånaderna rullade på och i början funkade det ganska bra med sova 2,5 h, vaken 1,5 h att sedan försöka gå mot sova 2 h vaken 2 h var inte lätt, att vara vaken var det svåra. Helt klart tufft att hålla henne igång i 2 h trots lek och bus och alla knep vi kunde.
För ca 2 veckor sedan passerade vi 2 månaders ålder och tyckte att nu var det nog dax att försöka sig på ett schema så vi utgick från Tors schema som jag kopierat från forumet och gjorde det till vårat. Så här ser det ut:
07:00 God Morgon, mat, byte, mat, social osv...
08:30 sova 1,5 h
10:00 Mat osv...
12:00 sova 2 h
14:00 Mat osv...
16:00 sova 1,5 h
17:30 Mat osv (20 min lur), kvällslurk runt 19:30
20:00 God Natt
03:00 Nattmål
Det är svårt att få till schemat…
Morgon gör hon gärna strax innan 7 och då tar jag upp och matar för vi är ändå inom marginalkvarten sen är hon glad och jollrar och kan göra lite ensamlek eller ligga med på filten i köket medan vi stökar med frukost.
Somnar gott i vagnen vid 08:30 för promenad eller bara sova på balkongen. Kan börja fråga och stöka lite i slutet på sovpasset, vid 09:30-10:00 krävs ofta ett par vagningar för att komma till ro igen. Sedan har vi vakenpasset mellan 10-12 som är otroligt svårt att hålla…att försöka ha henne vaken ända till 12 har hänt ett fåtal gånger, ibland däckar hon redan vid 11:15…men kan ändå sova till närmare 14 med lite övertalning. Sedan kommer eftermiddagspasset som åxå är svårt att hålla i hela passet…
Kvällen kan ofta bli trasslig då vi hamnat ur fas…ibland för trött för att äta och skriker o krånglar…försöker då med en 5 eller 20 min lur men det verkar inte räcka för hon är ofta ordentligt arg när vi väcker henne…ibland har det dock funkat.
Nattmålet vid 03:00 funkar bra hon äter duktigt och somnar oftast om snabbt igen. Det börjar dock frågas redan vid 02:00 om det inte är dags för mat då, ibland har jag varit uppe 4-5 gånger och buffat innan kl blir 03 och det är dags för nattmålet.
Vårat största problem är vakentiden, hon orkar inte vara vaken, eller så gör vi inte vaken tiden tillräckligt intressant
Lite hjälp, tips och peppning för att få till schemat tas tacksamt emot
/M