SM och schema för TT

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MLT

SM och schema för TT

Inlägg av MLT »

Vår dotter föddes den 8:e mars (20 dagar före bf). 3430g och 49cm. Vi hade läst på lite om AW och hade SHN-boken hemma och strax tillkom även BB.
De första två månaderna försökte vi göra till smekmånader och leva efter SM så gott det gick. När vi fick in det där med matningen så funkar det bra, mat, mera mat och ännu mera mat går i lilltjejjen vid matstunderna. I början tog matstunderna lång tid men nu när mjölkproduktionen ökat ordentligt efter tillökningsperioderna så går det snabbare och hon verkar få i sig massor, det läcker över lite då och då :)

Hon väger idag ca 5500 g, har alltså gått upp massor och ligger högt på alla viktkurvor, en riktig liten tjockis vi har :D så mat får hon i sig i alla fall.
Hon äter 100 % bröstmjölk och det är inga problem att ibland äta från flaska (utpumpad bröstmjölk) matad av både mamma och pappa.

Sover gör hon gärna :D hon sover i en takhängd vagga i vårat sovrum, på mage med larm.
Ingen napp används men hon har nyligen upptäckt sina händer och tuttar ibland på dem när hon ligger i vaggan. Sova i vagnen funkar också toppen och hon sover gott ute både när vagnen står stilla och när vi går promenad.

De två smekmånaderna rullade på och i början funkade det ganska bra med sova 2,5 h, vaken 1,5 h att sedan försöka gå mot sova 2 h vaken 2 h var inte lätt, att vara vaken var det svåra. Helt klart tufft att hålla henne igång i 2 h trots lek och bus och alla knep vi kunde.

För ca 2 veckor sedan passerade vi 2 månaders ålder och tyckte att nu var det nog dax att försöka sig på ett schema så vi utgick från Tors schema som jag kopierat från forumet och gjorde det till vårat. Så här ser det ut:
07:00 God Morgon, mat, byte, mat, social osv...
08:30 sova 1,5 h
10:00 Mat osv...
12:00 sova 2 h
14:00 Mat osv...
16:00 sova 1,5 h
17:30 Mat osv (20 min lur), kvällslurk runt 19:30
20:00 God Natt
03:00 Nattmål

Det är svårt att få till schemat…
Morgon gör hon gärna strax innan 7 och då tar jag upp och matar för vi är ändå inom marginalkvarten  sen är hon glad och jollrar och kan göra lite ensamlek eller ligga med på filten i köket medan vi stökar med frukost.
Somnar gott i vagnen vid 08:30 för promenad eller bara sova på balkongen. Kan börja fråga och stöka lite i slutet på sovpasset, vid 09:30-10:00 krävs ofta ett par vagningar för att komma till ro igen. Sedan har vi vakenpasset mellan 10-12 som är otroligt svårt att hålla…att försöka ha henne vaken ända till 12 har hänt ett fåtal gånger, ibland däckar hon redan vid 11:15…men kan ändå sova till närmare 14 med lite övertalning. Sedan kommer eftermiddagspasset som åxå är svårt att hålla i hela passet…
Kvällen kan ofta bli trasslig då vi hamnat ur fas…ibland för trött för att äta och skriker o krånglar…försöker då med en 5 eller 20 min lur men det verkar inte räcka för hon är ofta ordentligt arg när vi väcker henne…ibland har det dock funkat.
Nattmålet vid 03:00 funkar bra hon äter duktigt och somnar oftast om snabbt igen. Det börjar dock frågas redan vid 02:00 om det inte är dags för mat då, ibland har jag varit uppe 4-5 gånger och buffat innan kl blir 03 och det är dags för nattmålet.

Vårat största problem är vakentiden, hon orkar inte vara vaken, eller så gör vi inte vaken tiden tillräckligt intressant :)

Lite hjälp, tips och peppning för att få till schemat tas tacksamt emot :D

/M
Mamma till lilla T född 080308 ( v.37+0 ) och A född 110323 (v.38+6)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej MLT och välkommen :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

När jag läser och funderar så får jag med "korrigerad" ålder ihop att hon då skulle vara EXAKT 2 mån typ. Jag minns att i början var det väldigt svårt att få till vakenassen och sista 15-30 min får man gå runt med dem i famnen, vända utåt och visa världen en aning.

Jag tycker du jobbar på så utmärkt att jag tror mest det bara är det där lilla tålamodet på slutet som behöver odlas en aning.

Jo, kvällarna kan vara lite jobbiga men du kommer att lösa det galant också.

Fyll i uppgifterna, flanera runt lite bland "mina favoriter" och återkom gärna med tankar så finns jag här. :D

Fortsätt även med ALLA frågor du har kring barnet i denna tråden. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MLT

Inlägg av MLT »

Vi jobbar på och lyckas nästan få till alla vakenperioder :)
Det som krånglade värst i går kväll var passet mellan 17:30 till 20:00. Det börjar bra med mat, byte, social osv...sedan kan man ju lägga in en 20 min lur vid behov och sist men inte minst fylla på med en liten slurk kvällsmål innan det är dax att sova vid 20:00.
Allt funkar bra fram till 20 min luren...den tar hon gärna, men hon tror nog att det är sova för natten som gäller och blir arg o ledsen när vi väcker henne, det blir kvällstrassel och skrik utan dess like och nån kvällslurk är svårt att få i mellan skriken...
Några tips på hur vi ska göra :?:

Vi funderar på att förlänga sista sovpasset till 2 h ( 16-18 ) och därmed vaken mellan 18-20 kanske utan nån lur...skulle det kunna funka :?:

Morgonen vill hon också gärna ta lite tidigare och kräver lite vagning på morgonkvisten...men det kanske blir stabilare med tiden...
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan du testa att köra på det om du vill!

Det jag dock märkte vilket kan vara bra att ha i bakhuvudet (vi fick inte heller till några 20 min fast av motsatta skälet...) Är att sista luren har en tendens att bli kortare och kortare och därmed natten tidigare. Så efter ett tag var sista luren mera 45 och då började natten kl. 19 istället lagom till 3 mån gränsen. Men ni kanske behöver börja tidigare.
Jag tror det kan vara lättare för er att ha tidigare natt om inte sista luren vill till sig ordentligt.

Men snart kommer det att vara piggt nog och då kommer du också märka att just 3 mån schemat brukar sitta som handsken på handen faktiskt.

Härligt jobbat och jobba på! :D :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
MLT

Inlägg av MLT »

Hm, vi kanske testar och tar natten tidigare...efter ännu en kväll med trassel och skrik och en riktigt arg liten bebis :twisted: så provar vi nog vad som helst.
Ikväll skreks det och så fort jag försökte lägga henne till bröstet så ökade volymen och skriken. Blir lite stressad av att det inte går att få i mat då jag vet att det är ett måste för att nattsömnen ska bli god...men vi lyckades överlista henne med flaska med urpumpad mjölk och då gick det i en kvällsslurk efter lite trixande :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt trixande, jag gick runt och ammade eller satt på en boll och studsade till Simpson. Så sätten är alla olika, men väldigt få slipper trixet i alla fall. Om det är någon tröst. :wink: :D
Tor 2006

MLT

Inlägg av MLT »

Som TorsMamma förutspådde så verkar den sista luren bli kortare, vi har i 3 dagar i rad haft uppvaknande efter ca 45 min och haft svårt att vagna henne till sömns igen...idag var det skrik och vaket fram till lurens slut då vi glatt lyfte upp henne, då hon en kort stund var tyst, och körde på som vanligt under kvällen. Inte så farligt kvällstrassel ikväll utan tog bröstet och kvällsslurken med bara några få protester och nu sover hon gott i vaggan. Om 1,5 v så är hon ju faktiskt 3 mån så det lutar väl åt att börja med 3 mån schema...

Är det ok att korta ner eftermiddagsluren till 45 och sedan vänta ett tag med att korta fm luren...än så länge verkar hon vilja sova sina 1,5 h på fm och 2 h mitt på dagen, vi kanske kan köra 1,5 h, 2 h och 45 min ett tag innan fm luren oxå kortas till 45 min...eller vad tror ni erfarna SM:are :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Självklart kan du köra så, det gjorde jag. Jag bara tidigarelade natten med ca 1 timme så hade allt justerat sig förträffligt. (1 timme längre natt utan mat gratis så att säga...) :wink:

Tuta och kör avgasrör! :lol:
Tor 2006

MLT

Inlägg av MLT »

Nu börjar vi närma oss 3 månader och vi njuter för fullt av vår lilla dotter. Iallafall på förmiddagarna och fram till sova kl 16 för på eftermiddagarna får vi inte riktigt schemat att gå ihop, hon vill inte sova några 45 min utan det blir ofta upphackat på två 20 min lurar eller ibland ca 30 min...
här är det schemat som vi trodde vi skulle kunna följa:
07:00 God Morgon, mat, byte, mat, social osv...
08:30 sova 1,5 h
10:00 Mat osv...
12:00 sova 2 h
14:00 Mat osv...
16:00 sova 45 min
16:45 Mat osv, kvällslurk runt 18:30
19:00 God Natt
03:00 Nattmål

men...16-luren blir ofta kortare och resten av eftermiddagen/kvällen blir gnällig och trött blir hon igen vid 18-tiden och får då en kortlur till för att sedan äta en sista gång innan det blir kväll, som då är vid 19:30-20 någon gång...
Det blir svårt att få till de fasta tiderna på eftermiddagen så de blir lite flytande men vi får oftast till 16 timmars sömn över dygnet.
Har gjort ett excel-ark där vi fyller i sov och vakentider för att ha lite koll och där ser man tydligt att förmiddagarna är stabila och det är eftermiddagarna som är struliga...
Så här ser det ut: http://img61.imageshack.us/img61/6928/t ... 4mnbi8.jpg
Rött markerar att hon sover och gult betyder vaken.

Har Ni några tips på hur vi ska få rätsida på eftermiddagarna :?:

Hm, kanske inte ska skriva att förmiddagarna är stabila för just nu har vi visst en liten strulig långlur :? men det är nog bara idag, det är ju lite varmt och det märks ju även på de små :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jo värmen märks faktiskt även på de små.

Men jag tycker egentligen att 2x20 är lite för lite sömn. Hon skulle verkligen behöva den där 45 min. Är du säker på att hon är ordentligt mätt inför luren? Oftast blir ju BM lite tunnare och slattigare frammåt kvällskvisten och då kan det vara bra om man har pumpat lite på fm och kunna fylla på med ordentligt till em luren och sen kvällsslurk till natten.

Min erfarenhet är faktiskt att hon kan ju sova och då borde även 45 min passa damen bra om hon bara är proppmätt nog. :wink: kanske även en 5 min på kvällskvisten skulle passa bra. För som du beskriver det hela nu får hon alltså 15,tim och 5 min och det är hela 25 min för lite faktiskt.

:?: Har du funderat något på att införa 12 timmars natt kanske, eller varför inte 11,5?
Tor 2006

MLT

Inlägg av MLT »

Ska försöka att köra på 45 min lur på eftermiddagen och se till att fylla på med lite urpumpad mjölk från morgonen så kanske det blir bättre.

Måste erkänna att det kanske är jag som bjuder in lite vargar som orsakar eftermiddagsstrul :oops:
Då hon blir strulig och ledsen, lagom tills Pappa kommer hem från jobbet, blir jag lite stressad och illa till mods. Jag vill ju att Pappa ska få se den glada bebisen som jag fått umgås med hela dagen...och stackars Pappa undrar vad det är som är fel, om hon sovit dåligt eller ätit dåligt under dagen (vilket hon inte har, allt har ju flutit på kanonbra) och då blir jag lite osäker... :cry: en ond cirkel kan man säga...

Men nu ska vi skaffa oss lite mer attityd, pumpa ur lite mer mjölk och mata ordentligt på eftermiddagen så ska vi se till att få den där 45 min luren att funka och få en gladare bebis :)

:?: 12 h natt (eller 11,5) vore ju härligt...men klarar vi det på bara BM...trodde att man skulle invänta 4 månader och börja ge tillägg eller gröt eller nått för att de skulle få bättre förutsättningar för att sova hela natten...
Våran plan är att börja med lite smakisar vid 4 mån och sedan fylla på med nått mål gröt eller nått vid 5 mån (efter semestern)...
Men kan du peppa mig att få till 12 h natt innan det så vore det ju toppen :D
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, så länge du kör på 1 nattmål vilket man gör till just 4 mån ser jag inte problemet. Det jag sen gjorde vid 3,5 mån var att ge "nattmackan". Pumpad BM med NAN2 pulver och en kapsel "lactiplus" från hälsokosten. Detta satte han sen 12 timmars natten med.
Så när Tor fyllde 3 mån hade jag 12-45-2-45 (nattmål kl. 04) schema och det är väldigt klassiskt.

Sen rekommenderar jag försiktig smakis vid 4 och gärna 4 mån (HIPPS gröt) vid 4 mån som kvällsslurk. På det sätter man LÄTT 12 timmars natt. Bjud inte in fler vargar än du behöver. HÅll huvudet kallt. Oftast är det ju så att ju mer man "vill" att de skall klara något osv... desto mer fel går det. Försök skjuta vargarna och håll huvudet kallt. Du kommer att klara detta utmärkt! :D 8)
Tor 2006

MLT

Inlägg av MLT »

Nu har vi fått till 45 min lurar på eftermiddagen och det har gått riktigt bra. Idag fick Pappa lite leende och joller när han kom hem från jobbet :D

:?: När man ska fylla på med urpumpad BM...ska man göra det i samband med den vanliga matningen, eller? ska man börja med det och sedan fylla på med bröstet...eller tvärt om...och hur mycket urpumpad mjölk ska man ge...vill ju inte att brösten ska sina frampå eftermiddagen för att jag ger för mycket urpumpad mjölk från tidigare...eller ska man pumpa ur lika mycket kvällsmjölk...lite osäker här.

12 h natt (19-07) har vi och med ett nattmål kl 03 och det funkar bra på bara BM :)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag pumpade och såg alltid till att jag hade mer mjölk i kylen än jag gjorde av med. På så sätt producerar ju brösten MER än vad barnet behöver tänker jag. :wink:

Jag gav sen den pumpade BMen som sista kvällsslurk men behövs det så efterjaga med flaskan efter näst sista måltiden om hon är hungrig. Ställ det som blir över i kylen så kan du använda det till slurken ca1-2 timmar senare. Resten frös jag in som "fulmjölk". Dvs. den hade stått ett tag i kylen men jag hade inte hjärta att kasta den. Sen tog jag den till maten till Tor då jag visste jag skulle använda den på studs. Inte tina och ha i kylen mao.

På det så pumpade jag då direkt jag lagt Tor för kvällen så jag pumpade lite (men inte motsvarande) det som Tor åt. Mest för att snabbt tömma brösten inför nästa gång jag skulle amma.

För mig är det viktigaste ATT man blir mätt, sen ATT det är BM och sist ATT det är amning, även om det är himlen när alla tre funkar. 8) :D

Och du, bra jobbat med luren där! =D>
Tor 2006

MLT

Inlägg av MLT »

Tack AW för SM :D
Idag har jag varit på jobbet, på mitt initiativ var mötet inbokat till 12-14 för då sover ju lilla TT, och som hon sov, hörde inte ett knyst från henne på hela tiden. Jo ett litet gny kom det, men lite får man ju låta i sömnen.
Vilken snäll bebis fick jag höra...snäll...hon följer ju bara tiderna som vi rutat in och är trygg och glad i det...härligt :)

Sen gick ju matningen sådär...att sitta på jobbet i den annorlunda miljön gjorde henne lite distraherad...hon bara hängde med huvudet och tittade åt alla håll, och där satt jag med tutten i vädret.
Då fick vi fuska lite när vi kom hem och trycka i lite mer mat i den trygga hemmiljön innan det var dax att sova, sen var vi på banan igen.

Tack TorsMamma för alla tips på vägen :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"