Rebekkas SHN-kur.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Det är svårt att säga hur lång tid det tar att få bukt med tidiga uppvak. :? Det är ju olika från fall till fall.

Jag tycker dock ni kan se över några saker för att ge henne en riktig chans till att sova längre.
:!: Riktigt, riktigt mörkt i rummet. Ingen dörr på glänt så att det kommer in ljus.

:!: Ingen storasyster som kommer och väcker alldeles för tidigt. Tycker ni får tala om för henne att hon kan kissa själv när hon vaknar. Kan hon gå in till ert rum kan hon ju gå på toan istället. :wink:

:!: Nu kanske det är dags att införa en väckarklocka till Rebekka. En alldeles egen. :D Så slipper hon ligga och vänta på att storasyster ska komma in och väcka henne. Kan ju vara så att när syster kommer in och ska kissa så kanske Rebekka tänker att det är morgon bara för att hon kommer.

Några tankar från mig. Vad tror du själv?
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Takk for fine tips :D
Natta som var så gikk jeg over rommet med tanke på å ha det helt mørkt. Jeg lukket vinduet, så kommer det ikke noe lys derfra. Jeg må nok få tak i noe mørkere tøy å henge foran. Det henger et laken mellom senga hennes og døra, men hun kan se noe lys opp i taket. Jeg kan ikke både lukke døra og vinduet. vi er 3 mennesker som sover der inne.
Vekkeklokke til Rebekka hadde nok vært en ide. Kanskje en klokkeradio, jeg hater nemlig tikking fra klokker :evil:

Jeg er redd det vil bli et problem ang mørkelegging når sommeren kommer. Det blir så varmt i 2 etasjen på sommeren at vi er nødt å ha vinduene åpne. I tillegg har vi lyst nærmest hele døgnet. Jeg må prøve ut litt forskjellig nå, før varmen (forhåpentligvis) kommer.

Rapport fra natt 18
Hun sovnet greit noe over halv 8. Våknet ca halv 10, fikk da stikkpille. Sov videre til rundt 4, regler og hun sovner. Våkner igjen halv 7, regler og hun sovner greit. Våkner av alarmen på mobil kl 07.20. Jeg merket meg at hun sovnet lettere i natt. Særlig da hun våknet halv 7, da har det brukt å ta lengre tid før hun sovner igjen. Nå bare reglet jeg og hørte ikke noe mer. Skal ha det like mørkt i natt også. Vi har kaldt vær så da går det greit å holde vinduet lukket.
Rapport følger... :)
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra att ni ska se över hur ni kan mörklägga bättre. Ljuset brukar vara orsaken till att de små vaknar för tidigt.

Vi sover oxå 3 personer i ett rum.

:arrow: Så här gör vi:
Vädrar riktigt länge med helt öppet fönster innan min dotter lägger sig.
Är det varmt ute så har vi ett fönster helt öppet under natten, är det lite svalare har vi ventil öppen. Kommer dock in ljus från ventilen så den brukar vi lägga handduk över när vi lägger oss.

För mörkläggning har vi mörkläggningsrullgardin från IKEA. Drar igen gardinerna. Över dem hänger vi en filt som täcker ena halvan och ett dubbelt påslakan för andra halvan. Tvättklämmor på sidorna som vi klämmer fast i hyllor som vi har på sidan av fönstrena. Uppe på gardinsstången lägger vi 2 handdukar för annars kommer det in ljus där.
Låter kanske väldigt jobbigt men det är det inte. Detta tar kanske 3 minuter varje kväll att göra. Även om det hade tagit 10 hade det varit värt det. De där tidiga uppvaken är inge kul MEN de går att få bukt med men man måste anstränga sig lite när det kommer till just mörkläggningen.
Dörren stänger vi när vi går och lägger oss. Är på glänt under hela kvällen.

Om ni inte har mörkläggningsrullgardin så köp det. Då kan ni även ha öppet fönster under den. Ni skulle oxå kunna ha en anordning runt Rebekkas säng. En gardinstång ända uppe i taket och tyg runt hela hennes säng så hon får mörkt.

Angående väckarklocka så tror jag att alla går på batterier nu för tiden så ngt tickande behöver du inte oroa dig för.

Hoppas du fick några ideer.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Takk for fine tips. Jeg skal virkelig se på de og kommer nok til å adoptere et par av dem. :D
De to siste nette har Rebekka våknet rundt 9 halv 10. Jeg har da ikke gått inn men bare reglet og det har holdt, til slutt. :wink:
Natt til mandag våknet hun første gang halv 7 og sovnet greit etter regling og sov til klokka ringte. I natt våknet hun halv 5, sovnet etter en regle. Våknet så litt før halv sju og var mer eller mindre våken frem til kvart over sju, da stod vi opp.
Jeg ser helt klart at jeg må gjøre det mørkere på rommet. Så det er neste oppgave. I morgen reiser pappaen på jobb og vi jentene blir alene i 4 uker. Jeg har utsatt å legge henne inn til storesøster, blir nok å vente til pappa kommer hjem igjen.

Til tross for diverse oppvåkninger synes jeg dette går bra. Jeg synes faktisk vi har så orden på dagene våre nå at hun ikke begynner i barnehage til høsten alikevel. Hun var ment å skulle gå 3 dager i uka. Det skyldes nok også at jeg har vært inne på diverse andre sider her og fått lest meg opp litt :wink:
Trodde barn hadde godt av å gå på "dagis" jeg :oops: Så enda jeg skal være hjemme enda ett år hadde jeg søkt henne inn. :oops:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Javisst går det bra för er. Alldeles utmärkt. :D

Vad fint att ni kan vara hemma lite längre än ni planerat.
Visst är det så att samhället och de flesta människor förespråkar dagis och gärna tidigt. Vad bra att du har fått höra andra åsikter än de vi matas med hela tiden. Ibland behöver man ett uppvaknande för att första vad man själv tycker inners inne. :wink:

Vad bra att du ska fixa det mörkare nu. Ta tag i det nu när du är själv så ska du se att de tidiga uppvaken kommer försvinna, åtminstone delvis.

Tycker gott du kan vara lite mer återhållsam med ramsandet nu. Vi vill inte att hon måste få en ramsa för att kunna somna om :roll: Inte hamna i ngt ramsträsk här inte [-X utan målet är att kunna somna om gott själv utan att ngn säger det till en.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Natt til i går opplevde vi den første natta som Rebekka sov seg gjennom hele "vargtimmen". Hun våknet riktignok på kvelden, men det var et forferdelig leven her med 5 kattunger som skulle prøve seg ut av buret for første gang. :? Ihvertfall så sov hun helt til halv 8, jeg måtte faktisk vekke henne selv om storesøster kom inn med klokka. I natt gjentok hun det hele og "sov som et barn". :wink:

Jeg er bra spent på denne natten. Så nå vet jeg at hun kan ihvertfall. :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Härligt :thumbsup:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Det ble ikke full pott i natt. Det var en kort oppvåkning i 6 tiden. La bare på henne teppet og hun sovnet greit. Veldig fornøyd alikevel jeg da. :D

MEN....jeg må komme med an advarsel. Mulig at vi er ekstra dumme da :oops: Det gjelder svarte søppelsekker foran vinduet. Vi festet de helt inntil vinduet vi. I dag skulle jeg fjerne de og ser at vinduene har sprekt av varmen. :( Så nå må vi bytte vinduer på begge soveromma oppe. Surt!
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Oj då :shock: :evil: Fy vad trist.

Jag har aldrig använt sopsäckar själv men vet att många rekommenderar det. Vad tror du om mörkläggningstyg? Vi har mörkläggningrullgardiner och det måste ju vara samma typ av tyg som mörkläggningstyg på metervara, eller?
Vet att en del har de och påsatt kardborreband så de kan fästa tyget. Verkar bra. Tycker de låter bättre än sopsäckar faktiskt. :? Speciellt nu när vi vet vad som kan hända. :roll: Smidigt och ta med när man ska bort.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "