Rebekkas SHN-kur.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Rebekkas SHN-kur.

Inlägg av Kine »

I morra skal vi starte kuren på lillesøster Rebekka. Jeg starter derfor en ny tråd. Har også skrevet "har jeg forstått det riktig".
Pappa har endelig lest hele boka og er med på laget. Vi skal få lånt oss noen feltsenger, siden vi nå de neste 4 dagene skal sove utenfor rommet.
Rebekka er 17mnd og sover på vårt rom. Hun må ammes i søvn og også ved alle oppvåkninger.
Forrige helg fant jeg frem SHN-boka og leste meg opp. Jeg ble så giret og gleder meg virkelig til morgendagen. Helt siden mor bestemte seg for kuren og i tillegg innførte viktige elementer fra Barneboka i hverdagen har noe forandret seg. Rebekka har siden onsdag sovet ca 9 timer i strekk. Har som regel våknet 1-2 ganger etter leggetid og fått pupp. Så har hun sovet i ett til ca 7-halv åtte. :D Det har jeg fått høre at jeg kan takke "attityden" for. Takker og bukker!

Her følger skjemaet til Rebekka....

07.30 Vi står opp, kler på og spiser frokost.
Etter frokost er det enten litt husarbeid eller vi går ut.
10.30 Lunsj m/frukt.
11.30-13.00 Rebekka sover. Under kuren blir det inne. Da er vi ikke så
væravhengig.
14.00 Mellommåltid.
16.30 Middag
18.30 Kveldsmat. Muligens noe senere, etter barnetv ihvertfall.
19.00 Kveldsstell med bading.
19.30 "Godnatta med seg. Sov så godt"



Ser dette greit ut? Hun skal 60% i barnehagen fra høsten av, tidene er tilpasset deres spisetider. Storesøster går også 60%, så tidene passer også henne godt.

Så lurer jeg på noe. :) Det er vel dagluren hennes som blir første gang vi må "kure"? Eller skal vi vente til kvelden? Slik at det blir først på onsdag vi kurer også på dagen?

Det vil nok dukke opp flere spørsmål etterhvert. Tanken var at dette kunne bli en slags dagbok for oss. Kanskje også være til hjelp for andre. :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Vill bara säga att jag kommer följa er kur med stort intresse! Vi är just nu på natt 4 med vår D, 16 mån. Han har också sovit i vår säng och ammats både till sömns och vid uppvak på natten, även om vi lyckades sluta nattamma för ett par veckor sedan. Om hur kuren går kan man läsa i tråden "Han dunkar huvudet..."

Lycka till, det kommer säkert att gå jättebra!!
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Takk for det. Skal jaggu sette meg til å lese tråden din. Kan jo få noen tips der også tenker jeg.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Da er dagen her. Jeg har ikke brukt kuren på dagsluren. Tenkte å vente til kvelden. Akkurat nå sover hun i bilen. Har tenkt å gi henne et kvarter ekstra for hun sovnet så sent. I går kveld ga vi også beskjed til storesøster at hun skulle sove hele natta i sin seng. Hun har også vært vant med å sove i vår seng. Det gikk greit med legging og regle oss ut. Så våknet hun rundt 3-4 tiden. Da ville hun sove hos oss. Jeg vekket pappa så fikk han ta henne siden han la henne for kvelden. Det ble noen turer frem og tilbake og jeg hørte han ble irritert. Hun sier at hun er redd for å sove alene, hun har spøkelser på rommet. Hvordan skal jeg håndtere det? Hun ville at vi skulle sitte inne hos henne. Hun skriker jo ikke spørsmål, hun sier dem. Kan jeg svare da? Eller skal jeg bare ramse?
Kjenner jeg blir litt irritert på pappaen også. Han tror alt skal gå så glatt og blir så himla irritert når det ikke gjør det. Han ramset ikke noe i natt. Ga henne bare beskjed om å være stille og legge seg, hvis ikke lukket han døra. Følte at han da skremte henne litt, for hun vil ikke ha døra stengt. Kanskje er det jeg som er for bløt? Noen som kan komme med noen råd til meg? Jeg tar begge selv i natt.

Forresten så våknet lillesøster også i natt. Hun kom over i vår seng. Det er jo så klart siste gangen. Men hun fikk ikke pupp og sov til ca 07.30 i morges.

Nå gleder jeg meg til å få startet skikkelig i kveld. Rapport følger i morra. Muligens med noen flere spørsmål... :lol:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Vad bra att ni bestämt er för att kura dem båda. :D Jag har ju bara ett barn så ngn erfarenhet att kura två stycken har jag inte. Om jag hade varit i era skor hade jag nog tagit tag i den lilla först och kurat storasyster efter.

Har din man läst ngt om shn-kuren? Om inte så kanske han borde det :wink: Ramsan är det verktyg han ska använda som svar på allt. Ge sig in i ett resonemang med en fyråring mitt i natten är inte så lyckat. :roll: Anna brukar säga att man ska använda ramsan vad de än frågar efter, ungefär som goddag yxskaft.

Den äldre flickan kommer behöva en annan kurning där ni får sitta utanför rummet och haffa henne så fort hon lämnar sängen.

Lilla rebekka sover väl i spjälsäng? Om inte tycker jag nog det är en bra ide att införa den igen så att hon inte kan ta sig till er säng.

Du får gärna svara lite mer ingående hur ni tänkt med kurningen, om ni kör på med båda samtidigt. Kanske jag missuppfattat det pga av dåliga norskakunskaper :lol:

Skriv gärna ut barnens födelseår i din signatur så slipper man leta efter deras ålder.

Lycka till ikväll :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Förlåt :oops: Såg att du redan hade ålder i signaturen.

Vill bara säga ngt om spöken. De kan man leta upp tillsammans och kasta ut från rummet innan barnet ska lägga sig. Fånga dem i en påse eller liknande.

Förra veckan fångande jag in en jätte i ett örngott i sovrummet som jag kastade ut genom ytterdörren. Sedan gick det bra att sova :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Da er Rebekka lagt for kvelden. Synes det gikk greit jeg. Ikke noe særlig å høre på gråten hennes da. Men som jeg leste et annet sted så tenkte jeg på det som spørsmål. Jeg stod hele tiden og "svarte" henne inni hodet mitt. :) "Joda, det skal være sånn her. Jeg skal hjelpe deg å sove. Alt er i orden."
Slik gikk det til:
19.30 Pappa er med inn og sier godnatt og går ut igjen. Jeg legger henne ned. Noen protester, men roer seg fort. Jeg regler meg ut. Hun reiser seg og skriker til. (Jeg gikk for tidlig) Hun tar pauser innimellom og babler litt også. Høres ikke fornøyd ut med dette nye. :lol:
19.38 Går inn, legger tilrette, solfjær og regler meg ut kl. 19.47
Hun setter igang. Nå skriker hun så jeg ikke når igjennom.
19.48 Inn igjen, legger tilrette, solfjær. Hun skriker og "spørr". Roper også på pappa. Sår gråt, men hun roer seg. Jeg står der til hun ikke hikster mer når hun puster. "Ikke bli stående fast i rommet", tenker jeg. Gir et trykk og regler meg ut, hun er stille. Bekrefter inn i døra x4.
19.51 Lillemor har sovnet!

Spent på hvordan resten av natta blir. :?
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:D Låter fantastiskt att hon somnade på 20 minuter 1:a kvällen. Bra jobbat.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Ja dette er en begivenhetsrik kveld. Midt oppi alt får katten vår kattunger :D Blir noe for unga å stå opp til i morra...

Mer rapportering:
20.30 Rebekka våkner og gråter. Jeg går inn og legger til rette med solfjæra. Nå er hun sint. Roper på pappa. Hun blir trist og så sint igjen om hverandre. Roper ut i sinne. Så roer hun seg og jeg regler meg ut x4. Stille. Gir en bekreftelseregle i døra x4. Fortsatt stille. Nå er kl 20.37.

21.29 Vi har det kaldt på rommet så jeg går inn for å sjekke. Hun ligger utenfor dyna. Jeg retter på den og går ut. Hun våkner til å gir lyd fra seg. Jeg regler x4 utenfor døra. Hun blir stille og sover videre.

Ser dette greit ut eller? Jeg skal gå inn så fort hun gir lyd fra seg sant? Legge henne til rette med solfjæra og regle(ramse) meg ut? -hele natta?
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Jag tycker inte du behöver solfjädra henne varje gång du hör henne. Alltså inte om hon bara vaknar och låter till lite. Avvakta och hör efter om hon är vaken och behöver hjälp till att komma till ro. Gråter hon ska du definitivt gå in, utan att vänta. Då solfjädrar du och går ut.
Redan imorgon natt ska du solfjädra betydligt mindre.

Nu måste jag krypa till kojs.
Gonatt/Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Okei, takk for svar.
Godnatt ja, jeg får sitte her med kaffen min jeg. :lol:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Her kommer en rapport fra natt nr.1

Etter jeg at jeg :oops: vekket henne halv ti sover hun helt til
03.15 Sier mamma. Jeg avventer. Hun begynner å gråte. Jeg går inn gir solfjær med regle x4. Må gjøre det en gang til før hun roer seg.
03.20 Stille. Bekrefter x4 inn dørsprekken.
Setter på radioen. Feil? Går ned på badet for å sjekke pus som føder. Dette for å lage "huslyder". Alt vel der, 5 små har hun fått :D
03.24 Våkner. reglex4
03.25 Går inn. Solfjær. Regle x4
03.27 Bekrefter x4
03.31 Prater litt og synger litt lavt for seg selv. :lol:
03.38 Skriker til. "Oj, oj" sier hun. Skriker seg opp. Går inn. Hun står i senga med ene sokken i hånda. Jeg tar av den andre også. Legger til rette med solfjær, regle x4 på vei ut.
03.41 Bekrefter x4

03.51 Våkner. Regle x4 utenfor døra. Kommer litt lyd. Bekrefter x4. Stille litt men setter så igang igjen. Avventer.
03.55 Lyder. små protester. Jeg avventer.
03.58 Slår av radioen.
03.59 Skriker seg opp. Regle x4.
04.04 Går inn, solfjær i 10 sek. (jeg teller) Regler meg ut x4.
04.05 Bekrefter x4. Stille.
04.09 Kommer med små utrop. Regler x4 x2
04.12 Roper mamma. Får svar x4. Stille
04.13 Bekrefter x4. Våkner. Regle x4. Gråter litt sårt.
04.15 Går inn, solfjær og ut med regla x4. Hun lå nå feil vei oppå dyna.
04.16 Bekrefter x4. Stille.

04.19 Våken? Hører litt lyd, men avventer.
04.22 Ikke fornøyd! Blir stille. Avventer, må regle x4. Bekrefter x4.
04.26 Regle x4
04.28 Bekrefter x4. Hun gir ikke helt slipp. Jeg avventer.
04.30 Bekrefter x4. Å nei da! Her skal det spørres litt mer. :wink:
04.32 Regler fortsatt. Gir svar på hennes spørsmål med en gang.
04.36 Går inn, solfjær, regler meg ut x4. Bekrefter x4
04.39 Sover ikke, gråter. Går rett inn, solfjær, regle x4. Bekrefter x3
04.44 Mamma? Regler x4 med bekreftelse.
04.50 Hun sovner.

06.00 Våkner. Går rett inn, solfjær. Roer seg straks. Regle x4

07.15 Storesøster Kristina kommer i døra. Jeg er nede og vekker pappaen som har sovet på sofaen. Løper opp og får henne i seng igjen. "Skulle ikke dere vekke meg?" Joda, kommer snart du må ligge her å vente sier jeg.

07.25 Vekker Rebekka. Var redd hun skulle våkne av storesøster. For det er vel sånn at vi bør få vekke? At vi forteller henne når dagen hennes starter?

Har liten raport fra dagsovinga også.
11.32 Legges til rette med solfjær. Hun legger seg riktig selv. Regler meg ut x4. Gråter litt, men roer seg fort. Prater og synger litt. Gråter, jeg regler xmasse.
11.38 Stille. Hører hun romstrerer litt rundt i senga.
11.41 Bekrefter x4. Hun sovner.

Går inn og legger dyna over henne etter 10 minutter.

Nå vil jeg ha deres synspunkter på natta. Hva bør jeg passe på nå før natt nr.2? Hva kunne jeg gjort annerledes?
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Vi vekket selvfølgelig begge barna med stor ståhei og glade utrop. Rebekka var ikke helt med. Hun var trøtt :sleep: Så var det rett ned på badet for å sjekke kattungene.
Nå skal jeg legge meg nedpå en time. Samle krefter til neste natt.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Gokväll!

Jag tycker du ska solfjädra henne en längre stund så att hon blir riktigt sömntung i kroppen. Hon ska nästan somna, men absolut inte somna. När hon är helt avslappnad i kroppen ramsar du dig ut från rummet och kör bekräftelsen utanför. Som det låter nu verkar det bli lite mkt spring. Var hellre kvar en längre stund på rummet tills hon lugnat sig.

Tror det var torsmamma som skrev i en annan tråd hur man kan tänka sig att ramsan ska låta, ungefär så här: HURRA, HURRA, HURRA, HURAAAA. Det där sista utdragna hurraet kör du in i dörrspringan. Bekräftar en gång med hurra när du hört att hon tystnat och kommit till ro.
Är jag otydlig nu får du fråga vad jag menar. Hoppas du begriper. :roll:

Så kör solfjäder tills hon blir sömntung inatt. Imorgon natt backar ni med solfjädern och kör bara ramsa vid uppvak. Solfjädern använder ni då bara vid lite mer kris.

Och grattis till kattungarna :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Tusen takk for svar.
Ja jeg har vært litt usikker på om jeg går for tidlig. Er så redd for å bli stående fast i rommet også. Nå har hun blitt lagt for natta og igjen ble det nok for mye trafikk. Ved neste våkning skal jeg vente til hun blir søvntung.
2 skritt frem og 1 tilbake. :lol:

Så da mener du at jeg skal regle meg ut x4. For så å bare bekrefte x1 når hun er lugn og da inn gjennom dørsprekken?

Det er så godt å få tilbakemeldinger på det man gjør :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "