Några frågor om dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sus

Några frågor om dagslurarna

Inlägg av Sus »

Hej på er! Har Kurat en dryg vecka nu och nattsömnen sitter jättebra!
På dagen har lille Matteus, 4,5 månader, haft i stort sett samma schema som nu i 3-4 veckor. Dessa pass strular nu ganska ofta, allt programenligt ;-)

Han sover i vagnen, ibland ute, ibland inomhus. Lägger man honom och bara ramsar 1x4, så ligger han oftast med huvudet rakt upp och försöker titta sig runt. Han kan ligga så i 10 minuter utan att knysta (och vi håller oss borta!), för att sedan börja gråta!? Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med dessa 10 minuter? Det känns lite dumt att liksom vänta på att han ska börja gråta för att kunna hjälpa honom att sova, om ni förstår vad jag menar...

Han svarar hyfsat på ramsan, även om det tar upp till 15-20 minuter ett par gånger om dagen. Han svarar förstås allra bäst på vagningen, då tystnar han direkt och somnar med bara en ramsa, om än på kanske tredje försöket.
Vi vill inte vagna så mycket, men jag tycker 15-20 minuter känns för länge att ramsa? Dessutom är det lite knepigt att få till det rätta magstödet alla gånger, med hänsyn till sovande storebror och undrande grannar :?

Vad jag undrar är alltså: är det ok att fortfarande vagna kort + ramsa även om det måste göras 5-6 gånger per pass? Jag pratar nu om vagning på mindre än en halv minut. Eller ska vi framhärda med enbart ramsan?

Eller är det månne SCHEMAT det är fel på - tänker jag nu? :?
Sova 20-07, 8.30-10, 11.30-12.15, 14.15-15.45, 17.30-18.15
Passet vid 14-tiden är det som strular mest: svårt att somna och vaknar ofta flera gånger de sista 45 minutrarna.

Kram på er!
Mamma till Julius september 2002 och Matteus januari 2005.
mammamy

Inlägg av mammamy »

Halloj!
Fimpa vagningen, annars fastnar ni. Möjligen vagna några drag precis vid läggningen som besked (fast det verkar ni inte behöva längre så duktiga som ni varit), sen bara vid superdupermegakris som vissa kallar det :twisted: . Jag röstar för papegojtricket, dvs mörkläggning. Hur vet ni annars att han håller upp huvudet, ifall ni redan har täckt för vagnen alltså? Häng ett tunt svart tyg för öppningen så att han inget ser, då är det färdigt med intryck i lilla barnahjärnan och han kan varva ner i lugn och ro, med behjälpligt stöd av era ramsor om det alls behövs. Ramsa bara om han låter ledsen, resten är upp till honom. Jag tycker ni verkar sköta er strålande allesammans, kör på bara! :D
För att kommentera schemat, 4 lurar låter lite mycket kanske, om själva insomnandet tar tid vore det kanske lite bättre med tre lurar? Totala sömnbehovet vid 4 månader är 15,5 timme om jag inte missminner mig, sjunker till 14,5 timme vid ca fem månader så ni befinner er mitt i skarven. Fundera på hur ni vill ha det, med kommande tidsminskning i huvudet, så blir allt bra tror jag. Tjugo minuters lallande insomning är inte särskilt länge tycker jag, när tiderna sitter som berget om ett tag kommer det bara att ta någon minut för det mesta, men vanorna måste få sätta sig lite först. :wink:
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Sus

Mörkt på dagen?

Inlägg av Sus »

Hej! Menar du att vi ska mörklägga/hänga något för vagnen även på dagtid? Hmmm... Jaha, ja, det kanske är ett trick! Har aldrig ens funderat på det!
Fler som har goda erfarenheter av det?

Ja, vi måste se över schemat, jag känner det också...
mammamy

Inlägg av mammamy »

Ja, täck över vagnen även på dagtid. Det måste kanske inte vara svart tyg men synintrycken ska försvinna, det stör och håller barnet vaket. Vi behöver inte köra det på vagnen nu när lille E står hemma på vår farstukvist på landet (tyst sånär som på fågelkvitter och kossor och absolut inga synintryck), men alltid i stan. Vi kör papegojtricket även i bilen när vi vill han ska sova, extra viktigt nattetid för att stänga ute gatlyktor som flimrar förbi. Att mörklägga även dagtid under lurarna gör att de somnar fortare och inte vaknar lika lätt mitt i, är min erfarenhet iallafall. Skilja på dag och natt gör ju er lille uppenbarligen redan, eftersom han sover hela natten! :D
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

Mörkläggning även på dagen är bra! Vill dock bara rätta den gode mammamy :D och säga att vid 5 och 6 månader behöver han ca 15 timmars sömn, inte 14,5.

Tre lurar tycker jag nog ändå att ni borde kunna få till, fyra känns mycket när han är så stor :D även omhan "bara" har 11 timmar natt.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sus

Tack för alla tips!

Inlägg av Sus »

Var på väg att ge upp igår, men jag testade med lakan som "mörkläggning" dagtid (åtminstone skymd sikt) och har skippat vagningen! Och det gick bättre redan igår och ännu bättre idag - så tack söta ni för hjälpen!
En annan sak är att grabben inte är så glad i sin BabyPlus, men i morse gav jag honom en portion gröt istället. Gissa om han sov efter det!
Så jag kör det schema vi har nu tills han blir 5 månader, så gör vi 12-timmarsnatt då.
Kram på er!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"