På dagen har lille Matteus, 4,5 månader, haft i stort sett samma schema som nu i 3-4 veckor. Dessa pass strular nu ganska ofta, allt programenligt
Han sover i vagnen, ibland ute, ibland inomhus. Lägger man honom och bara ramsar 1x4, så ligger han oftast med huvudet rakt upp och försöker titta sig runt. Han kan ligga så i 10 minuter utan att knysta (och vi håller oss borta!), för att sedan börja gråta!? Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med dessa 10 minuter? Det känns lite dumt att liksom vänta på att han ska börja gråta för att kunna hjälpa honom att sova, om ni förstår vad jag menar...
Han svarar hyfsat på ramsan, även om det tar upp till 15-20 minuter ett par gånger om dagen. Han svarar förstås allra bäst på vagningen, då tystnar han direkt och somnar med bara en ramsa, om än på kanske tredje försöket.
Vi vill inte vagna så mycket, men jag tycker 15-20 minuter känns för länge att ramsa? Dessutom är det lite knepigt att få till det rätta magstödet alla gånger, med hänsyn till sovande storebror och undrande grannar
Vad jag undrar är alltså: är det ok att fortfarande vagna kort + ramsa även om det måste göras 5-6 gånger per pass? Jag pratar nu om vagning på mindre än en halv minut. Eller ska vi framhärda med enbart ramsan?
Eller är det månne SCHEMAT det är fel på - tänker jag nu?
Sova 20-07, 8.30-10, 11.30-12.15, 14.15-15.45, 17.30-18.15
Passet vid 14-tiden är det som strular mest: svårt att somna och vaknar ofta flera gånger de sista 45 minutrarna.
Kram på er!