Rebekkas SHN-kur.

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Da har vi hatt natt 6
Begge la seg litt over halv 8. Rebekka var rolig etter at jeg hadde reglet x4 når jeg gikk ut. Storesøster måtte hjelpes litt. Hun skulle absolutt leke litt før hun skulle sove. Fikk hun ikke lov til.
I natt har vi flyttet tilbake til soverommet, jeg og pappaen. Jeg våkner utpå natta en gang, lurer på om jeg skal sjekke ang dyna. Det var rimelig kaldt på rommet. Da er det at hun våkner. Jeg kommer meg ut av døra og regler x4. Klokka er 06.00. Går så ned på do og drikker litt vann. Hun er stille, så jeg går opp igjen. Hører hun ligger og vrir seg. Jeg står imot lysten til å legge dyna over henne. :oops:
07.05 Storesøster kommer inn på rommet og klager over at klokka ikke ringer(vi har lånt en av tante). Får henne inn på rommet med beskjed om å legge seg ned og vente på at klokka skal ringe. Lover at den skal det.
07.20 Vekkes av alarmen på mobilen.
07.25 Storesøsters klokke ringer. Hun kommer inn og vi vekker Rebekka.

For en herlig natt :shock: \:D/ Hadde jeg bare hatt vett på å lagt meg tidligere :sleep:
Vi ligger litt i storsenga og koser og prater. Rebekka får litt pupp, har nesten sluttet med det nå. Det er vel greit det, at hun får i senga mener jeg? Eller bør jeg vente til vi kommer ned på stua? Vil ikke ødelegge den gode søvnen som har kommet til Kine-heimen :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

UNDERBART :D :!:
Visst kan ni ha morgonmys och amning i sängen - så har jag alltid gjort med mina också, mest för att jag är så trött på morgonen :wink: .
Och vad storasyster är duktig, som väntar så bra på att klockan ska ringa!
Härligt jobbat, hela familjen :!:
:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

FANTASTISKT :D
Blir så glad för er alla fyra. :sleep:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Så var det natt 7.
Legging for kvelden går bra for Rebekka sin del. De legges halv 8 og hun hører jeg ikke mer fra. Hun fikk en regle x4 kl 22.15. Så våknet hun til kl 05.00, fikset den selv. Samme kl 06.00. Men vi måtte ta morgen kl 07.05.
Storesøster roper på meg x antall ganger før hun sovner. Alt fra at jeg skal legge på henne dyna til "eh, hmm, atte....jeg skal bare...". Jeg vil ikke at hun skal vekke Rebekka så til slutt blir jeg irritert og hun får streng beskjed om å være stille. Noen råd her mottas med takk. Så til morran, hun våknet først kl 05.30, da måtte hun tisse. Så ropte hun ca halv 7, nå var hun ikke trøtt lenger. Jeg sa hun måtte vente på at kl skulle ringe. Så våkner jeg av at hun kommer inn med klokka som ringer. Nå skal jeg stå opp mamma :D
Når jeg sjekker min klokke er den 07.05 :x Rebekka våkner jo også av dette. Jeg sier at klokka ikke er halv 8 og at hun har jukset. Ber henne gå på rommet så kommer jeg når klokka er halv 8. Tar Rebekka opp i senga med lyset på og ammer. Jeg døser nok litt også. Går inn til storesøster halv 8, men hun er ikke der. Sitter i sofaen når vi kommer ned. "Jeg stod opp jeg mamma"
Hvordan bør jeg reagere på sånt? Vi har vært og kjøpt egen klokke til henne i dag. Jeg har ikke tenkt å vise henne hvordan den virker. Eller? Blir litt rådvill her. Så hvis noen har noen råd så kom med dem!!

Ellers synes jeg nettene er veldig bra, både for Rebekka og Kristina. Dagsovingen går og bra. Hun våknet halv 13 både i går og i dag. Gir da en solfjær for hun skriker seg bra opp før jeg hører henne, da roer hun seg fort og sovner.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej!

Jag vet hur en 4-åring kan trixa. Har en själv. :wink: Det bästa är att inte gå in i någon diskussion utan bara svara med ramsan. Tänk att detta är nytt för henne. Hon är äldre än Rebekka och har haft sina ovanor lite längre.

Om ni känner att ni inte får bukt med detta så får ni köra en liten kur på henne också. Ligga på madrass utanför dörren och haffa henne med ramsan så fort hon kliver ur sängen. Jag tror dock inte att det verkar behövas, tycker hon verkar ta detta nya bra. Större barn har fler frågor och kräver fler svar. Så är det bara. Ni kanske har varit så koncentrerade på den lilla att storasysters sömnstrul glömts bort lite? :roll: Lägg lite mer krut på henne när den lillas sömn sitter bättre.
Jag säger inte att det är så i ert fall men ibland är det lätt att tro att en 4-åring är större än den egentligen är. Så är det för mig emellanåt :?

Tänkt på att inte förklara för mycket och för komplicerat för henne. Det blir lätt en massa ord som inte gör någon nytta. Snarare tvärtom.

Kan ni fixa så att hon kan gå upp själv och kissa? Då behöver hon inte väcka resten av er.
Och så måste jag säga ännu en gång (vilket jag tror jag redan gjort) hur viktig mörkläggningen är. Kan låta överdrivet men den är A och O för att få bukt med tidiga mornar. Speciellt innan de är säkra sovare.

vill också säga att jag tycker ni jobbar på så bra så. :D

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering fra oss.
:D -dette ansiktet burde si alt.
Jeg aner ikke vilken natt vi er på nå, men vi er kommet over oppfølgingsuka.

Rebekka legger seg halv 8, det er nesten så jeg hører henne sukke tilfreds når jeg legger henne ned. I går sa hun "natti-natt" når hun lå i senga si på magen. Jeg gir henne et lett trykk og regler meg ut. Som regel hører vi ikke mer fra henne da. Ikke før vi kommer til "vargtimmen" ihvertfall.
Hun våkner rundt 6 og jeg regler og lager litt huslyd. Da sovner hun med en gang. Så har hun våknet igjen rundt 7. Da er hun mer trist så jeg gir henne en solfjær og regler meg ut.

Hun sover fortsatt inne hos oss. Dette fordi storesøster trenger litt lengre tid på seg for å bryte uvanene sine.
Men også hun er blitt imponerende flink. Hun har det med å rope på oss flere ganger før hun endelig sovner. Holder på max en halv time.

Hun har fått seg vekkerklokke og har våknet før den ringer alle morgenene. Da sier jeg bare fra at hun må vente på klokka. Men hun har begynt å sove lenger og lenger. I dag våknet hun ikke før nærmere 7. Jeg hadde jukset litt og satt klokka til å ringe 07.15. Så skal jeg gradvis flytte den nærmere halv 8. Så blir det ikke så lenge å vente. Regner med hun etter hvert vil stole på at klokka skal vekke henne.

Så kommer hun inn til oss med klokka på og slik vekkes Rebekka. Tenkte det kunne være greit siden de skal dele rom. Rebekka reiser seg rett opp og danser til klokka, da det er en sang den spiller. :lol: De er så søte da.

I går kveld våknet hun to ganger før vi la oss, men jeg stresser ikke med det. Jeg vet hva vi skal gjøre for å roe henne nå. :wink: Det er så herlig å ha det sånn som dette. Det har liksom blitt en del av legginga nå. Altså at det nå er slik vi legger barna våre, vi er ikke på kur lenger. Jeg fant ut at jeg måtte tenke sånn så ikke jeg ble overkonsentret på sovinga deres.

Kan nevne at soving på dagen går like flott. :D

Nå går det mot varmere tider her også. Derfor tenkte jeg å begynne å få Rebekka til å sove i vogna. Det er en sportsvogn så hun må sove på ryggen. Hvordan skal jeg gå frem for å få til det? Tanken er jo at hun skal sovne mens vogna står i ro, ikke sant?

En annen ting, hvis jeg legger Rebekka må det da også være jeg som regler de gangene hun skulle komme til å våkne?

Helt til slutt vil jeg takke alle dere fantastiske mennesker som har loset oss igjennom dette her. Takk for støtten og rådene. Virkelig :!:
Mulig jeg kommer innom innimellom. Håper på en måte ikke det :wink:

Er spent på når Rebekka vil begynne å hoppe over "vargtimmen", frem til da må mor ha vett på å legge seg tidligere.
Er bare det at jeg nyter mine laaange og rolige kvelder nå :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Uff, jeg glemmer jo helt å rette takken dit den virkelig hører hjemme. :oops:
Nemlig hos deg kjære Anna Wahlgren. =D> :heart:

Tusen takk for at du gir så mye av deg selv og din erfaring slik at uerfarne og usikre mødre som meg har et sted vi kan finne svar. Svar som er bare til det beste for våre små håpefulle. Jeg er så glad du finnes som ett tusen ganger bedre alternativ til skrikemetoden, som jeg aldri har villet ty til. Nå er jeg trygg på jentenes søvn og skulle noe skli ut så vet jeg hvordan jeg skal få de inn på rett spor.
Nå skal jeg surfe litt rundt på resten av forumet her og suge til meg flere gode råd. :wink:

Det er få ting som er så herlig som trillende barnelatter. Nå er det blitt en glede som jeg får oppleve å høre klart oftere enn før vi kuret. :heart:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej Kine!

Vad härligt att det går så bra. Är så glad för er skull :D
Visst är det som att man får ett nytt liv? Det får man ju oxå. Ett fantastiskt sådant.

Är så skönt att höra att du/ni nått till de stadiet att ni inte oroar er över uppvak för att ni vet att ni har verktyg. Ju längre tiden går desto mer säkra på er själva och avslappnde kommer ni att bli. \:D/

Tänkte jag skulle svara på dina frågor.

:arrow: Ni kan absolut låta henne sova på rygg i vagnen. Är hon ovan vid det så tar det ngn dag innan hon vänjer sig. Inte mer med det. :D

:arrow: Jag tycker ni kan låta henne somna i en rullande vagn med gott samvete. Sen parkerar ni den bara när hon somnat. Behöver inte bli en massa uppvak för det. Med tanke på hennes ålder så tror jag det blir enklare för er att rulla henne till söms. En tanke bara så att ni inte känner att ni måste kura henne för sömnen i en stillastående vagn.

:arrow: Nej, det behöver inte vara den som lägger barnet som ramsar vid uppvak.

:!: Vid det tidiga uppvaken där på morgonkvisten tycker jag du ska pangramsa. Det är när man säger ramsan en gång direkt vid minsta ljud, högt och klart. Sen är man tyst, men husljud går bra att göra.
Du ska inte in och solfjädra en halvtimme innan morgon. :? Nu får hon ta hand om de där uppvaken själv. För mkt trafik gör att hon väntar på ramsan och solfjädern. :shock: Och det vill vi inte :roll:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:arrow: Ville bara tillägga att om hon somnar i en rullande vagn så ska ni inte ramsa henne. Det gör ni bara om ni har den stilla, då ramsar ni er ifrån den.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Vi er kommet til natt 15, det vil si den som begynner i kveld.

Rebekka har dessverre blitt syk. Hun er forkjølet og skikkelig snørrete. Forrige natt var det x antall oppvåkninger. Den siste var halv 5, så sov hun faktisk til vi hørte vekkerklokka til storesøster. Jeg er forberedt på en urolig natt, jeg mistenker nemlig at hun har fått ørebetennelse. Det bruker å følge med så fort hun blir snørrete. Hun var litt varm i kveld, så hun fikk en smertestillende for litt siden. Mens hun fortsatt lå i senga riktignok :wink:

Jeg kommer nok til å gi henne solfjær litt lettere i natt. Tror dere det vil ødelegge mye for oss?

Ellers går vi videre med godt mot. :D
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Inte kul med sjuka barn :(

Ni har ju verktygen så ni vet vad ni ska göra vid uppvak. Kan ju givetvis bli lite fler vid sjukdom.

Om hon är mkt täppt så kan ni höja huvudändan på sängen. Det brukar hjälpa.

Försök ändå att göra besöken korta under natten. Gå bara in och torka näsan och ramsa er ut. Ibland kan man störa lite mkt för att de vaknar oftare när de är sjuka och man tror de behöver hjälp :roll:
Solfjädra bara om du tycker det verkligen behövs. Det känner du bäst själv.

Jag har ingen erfarenhet av öronont så jag vet inte om det blir oroligare sömn av det än en vanlig förkylning. Fast ont i öronen är nog lite värre. :cry: Ni kanske kan fylla på med lite smärtstillande under natten om hon blir mkt ledsen. De flesta barn sover nog hyfsat då.

Blir det mkt strul under sjukdom så rättar ni bara till det när de är friska.
De brukar ta en dag eller två sen är ni på banan igen :sleep:

Hoppas lillan kryar på sig snart.
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Til tross for at Rebekka har blitt syk går det fremover. Hun fikk en stikkpille i går kveld ca halv 9. Jeg var forberedt på en urolig natt. Hun sov helt til hun ble vekket av storesøsters vekkerklokke 07.20. :shock:
:D Det er jo utrolig bra. Storesøster var oppe en gang for å tisse, så kom hun inn til oss når klokka hennes ringte. Dette er helt utrolig! Siden vi startet kuren har ikke storesøster bedt om å sove hos oss en eneste natt. Hun gikk fra hver natt til null.
Disse jentene mine altså :D :heart: :thumbsup:
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Susanne G
Inlägg: 1202
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 18:15
Ort: malmö
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

:thumbsup: :-({|= :sleep:
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hoppas att Rebekka blir frisk snart. Det är jobbigt med sjuka barn. D blev sjuk samtidigt som Rebekka! Kämpa på! :thumbsup:
/Jodama
Kine
Inlägg: 44
Blev medlem: fre 02 maj 2008, 09:45

Inlägg av Kine »

Nå har vi hatt natt 16 og 17.
Hun sovner fortsatt greit ved legging. Hun har derimot våknet før vi legger oss og har da fått stikkpille. Hun er ikke helt over det å våkne i 6 tiden. I natt våknet hun halv 3 og halv 5. Første gangen reglet jeg, andre gangen var jeg så trøtt at jeg ikke rakk å reagere før hun hadde ordnet det selv. Storesøster kom inn halv7 for da måtte hun tisse. Rebekka våkner til, jeg legger på henne dyna og hun sovner selv. Jeg reglet ikke den gangen. Rebekka fikk god morgen kvart over 7 og Kristina kom inn med vekkerklokka halv 8.
Alt i alt går det ganske bra synes jeg.
Hvor lenge bruker det å henge i disse tidlige oppvåkningene? Skal jeg belage meg på ca 1 måned? Hun er jo syk nå så det kan være det som gjør at hun våkner oftere. Ikke greit å være så tett i nesa når hun skal sove. Jeg har lagt en dyne under madrassen hennes ved hodet for å heve hodet litt. Skulle hjelpe litt det. Ellers er det nesedråper og stikkpiller pga ørevondt.
Mamma til storesøster mars-04 og
lillesøster des-06 (shn-kur mai-08)
-og bittelillesøster juni-11 (sm fra starten)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "