"dödssynd" med 1-timmars pass??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Vad skönt att du bestämt dig angående schemat :D Det låter jättebra tycker jag!

Sen det här med Malte och ramsan; jag tycker inte du ska byta ramsa. Det är inte själva orden i ramsan som gör verkan, du skulle lika gärna stå och rabbla "skål och konserv, fisk i reserv" :lol: :wink: men kanske har du överanvänt ramsan.

Det viktiga är att då låter ramsan få sista ordet, att det är den som följer honom i sömnen, och när du ramsar så GE DIG INTE med mer än att han lyssnar - och ibland räcker inte ramsan x4 eller x6, utan man får stå ett tag och ramsa på. Då kan det bättre att ha längre uppehåll mellan ramsomgångarna!

Jag vet att det finns en tråd om sängklädesurkastning (Oj, vilket ord!) på säkra-sovare, ska se om jag hittar den!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Jo, nu så kom jag på att det gäller att solfjädra Malte länge, tills han lugnar sig, i eftermiddags höll jag på 30 min, och likaså nu på kvällen.... han låg och pratade om ALLT (visste inte att han hade sånt ordförråd :) ) jag sa ramsan högt några gånger för att markera. Sen när han lugnat sig gick jag ut med ramsan, det tog någon minut sen var han på väg ut igen, och jag gick och solfjädrade igen. Tillslut låg han lugn i sängen och fortsatte prata, jag sa ramsan och han somnade tillslut :) :P

Det kännsiallfall bättre att solfjädra länge tills han är lugn än att jag ska gå in och lägga ner han i sängen hundra gånger, för då har han liksom skrattat och tagit det som en lek, nu tror jag han fattar att jag menar allvar med att det är SOVA som gäller :) Är det fel att solfjädra så länge? Förhoppningsvis kan jag väl dra av 5 min på solfjädrandet imorgon :)
mamma till 3 pojkar Noah, 0501 Malte, 0604
Leo, 0710 och flickan Ida 090414
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D

Du kan absolut använda solfjädern för att bryta ett beteende, men jag tycker inte du ska ramsa när du står där - men ett tips är att du andas tungt och högt, det brukar ha en lugnande effekt! Och som vanligt är det viktigt att du inte fastnar i fjädrandet, utan vågar låta det bli några baksteg ibland!
Men nu håller han på att få korn på att det är SKÖNT att ligga och somna, så hans frågor kommer att minska!

Jag tycker du jobbar på superbra, och du använder verktygen efter behov, men som sagt, ramsa inte när du står och håller honom, utan ramsa först när du är på väg därifrån! Annars "lär" du honom att du måste stå bredvid när han ska sova, och DET vill vi ju inte!

Och OM du solfjädrar i morgon, så gå när han känns lugn och tung i kroppen, men han ska inte somna! Somna ska han alltid göra på egen hand :!:

Hoppas ni får en bra natt!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Idag är jag trött... Malte har vaknat många gånger inatt och GALLSKRIKIT! mamma mamma..... och när jag gått ut, kom tillbaka mamma :roll:

Iallafall så sa jag ramsan utanför dörren, någon gång när han var ledsen gick jag in och solfjädradde. Annars försökte jag hålla mig till ramsan. Han somnade om till slut.

Sen vaknade han innan 6 och pratade och skrek och skulle klättra ur spjälisen hundra gånger igen, storebror var vaken så han ville busa oxå :) Vi gjorde godmorgon när han låg lungt, en kvart för tidigt.

Leo var otröstlig från 05.45-06.15 när jag tog upp han. Tror han var hungrig, fast jag trugade i han massa mat igår, får väl truga ännu mer idag :?:
Leo är verkligen supertrött på em, tror du det förvirrar mycket ifall jag lägger på en halvtimme på emvilan? 13-15 alltså?

Ha en bra dag :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon!
Oj, förstår att du är trött idag...
Jag tror att det kan vara så att Malte är lite förvirrad, och uppenbarligen skriker han dig TILL sig, och vill ha dig där för att komma till ro. Du måste övertyga honom till 100% om att du håller vakt och han är trygg därinne, och att trafikera rummet är inte riktigt rätt sätt :wink:

Har du läst januarikrönikan? AW förklarar det här så bra där:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så fr o m nu tycker jag vi beslutar oss för att solfjädern ska BARA användas när Malte fastnat i något som måste brytas, inte som ett verktyg till att sova! Vad tror du om det?

Ang. Leo. Jo, det kan bli lite tufft för honom på eftermiddagen, och du har ju alltid marginalkvartarna du kan använda. Ett alternativ är att du lägger honom en halvtimme tidigare på kvällen, om han är väldigt trött.
Hur gick em-passet med Leo igår?

Och du, tänk på att inatt när det var tufft, så visade du Malte vad som gäller, att han ska sova, och det jobbet har du igen! Jag törs nästan lova att natten kommer att bli lugnare, kanske t o m helt tyst, för nu behöver han inte hålla på att fråga så mycket - mamma står för det hon säger :wink: :!:

Hoppas ni får en bra dag!

Kram Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej igen :) Jo jag håller med. Han ska ju kunna somna och fortsätta sova själv, just nu känns det lite sådär, men det blir väl som du säger, bättre i natt. Fr se hur det går nu i em oxå. Men är det rätt att g in och lyfta tillbaka honom 100 gånger när han försöker klättra ur sängen? (han är väldigt envis :wink: )

Leo sov bra igår em. Vaknade 10 min innan, och skrek när han lugnat sig tog jag upp han. Känns bara som att om jag lägger honom redan 18. 00 så kanske det blir svårt att sova till 6.30 på morgonen? Men kanske räcker det såhär om han sover som han ska 1.5 timme på em`? Förmodligen kommer jag nog ändra läggningen till 19 sen och då måste han väl sova 2 timmar på em för att orka, därför jag tänkte att jag kunde låta han göra det redan nu. Sen är det väl inte så länge kvar tills man brukar ta bort 30min-vila till och då kan jag ju bara ta bort en halvtimme på em, (förlåt, förvirrat inlägg) :roll: :roll: MEN jag vill ju som sagt inte förvirra honom för mycket, eftersom han ju gör ett strålande jobb och är en härlig mysig pojk som verkar förstå det här med att sova nu :) :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!

Det bästa du kan göra om du hör att han är på väg upp ur sängen är att hindra innan han kommit ur, men tänk på att inte ge dig in i nån diskussion, utan var tyst, lägg ner och gå med ramsa. Helst ingen ögonkontakt alls!
Och OM han hinner ur, så låt ska han helst klättra i själv.
Ställ en stol så att han kan, och samma sak här - inga onödiga ord utan bara "klättra i här nu" och så lägg ner, markera med en solfjäder (ett par minuter kan du stå) och så ut igen. Här gäller det att mamma är mest envis :wink: :!:

Jag förstår dina tankegångar kring eftermidda´n, och visst ska han kunna sova 2 timmar, det är den vilan som sedemera ska bli den enda luren under dagen, runt året. Så utnyttja du marginalkvartarna till den luren om det känns bäst för dig, det är det som är huvudsaken!

Kram!
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej och tack för att du tar dig tid att hjälpa mig, verkligen!! :) :)

Jag känner mig helt misslyckad... det blev en katastrof-vila (eller inte) Jag la han 11.30 och 12.10 (när storebror kom hem med farfar, som snällt hjälpt till att hämta honom från dagis) höll jag fortfarande på att gå in och lägga honom tillrätta (och under denna tid har Leo fått vara helt själv vilket han inte var så nöjd med tillslut :roll: ) Iallaall så är det väl min attityd som inte finns där :cry: eller? Jag känner att jag nästan ger upp hans em-vila nu och siktar in mig på natten, ör jag har ju varken tid eller energi att lägga ner 40 min på hans em-vila (Inte nu när min man jobbar ialllafall)

Leo vaknade precis vid halv 3 idg och jag tänkte att då får han stiga upp, men han är som förbytt på em, jättegnällig! på morgonrn eter frukost oäven efter jag väckt honom på fm så är han jätteglad och äventyrslysten så jag kanske ska försöka
sanna79

Inlägg av sanna79 »

...fortsättning :wink: Kanske ska försöka med 2 timmar, just därför :)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej!
Nja, jag tycker INTE du ska ge upp vilan för Malte - han behöver den ett tag till, och kommer säkerligen att sova också snart :wink: .
Det viktiga är att du itne känner dig misslyckad, tänk istället att det du kan göra är att ERBJUDA honom vilan, och väljer han att inte sova, så är det hans problem :roll: . Tänk framåt och dra inte för stora växlar av det här nu, utan lägg honom och ta upp honom när vilan är slut, och inga tankenötter mer på det!
En lite check bara; är ni ute ordenligt innan vilan, och äter han bra? Kör ni skrattet till gonattet även på dagen?

Och vad gäller lillebror är det lite detsamma - ge det mer tid, det tar en vecka eller två innan tiderna sitter. Just daglurar och vargtimmen är det vanligaste bekymren under kuren, så där gäller det att hålla fokus framåt och tänka på Resultatet :D :!:

Sov gott nu inatt, hela högen :sleep:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

god morgon och tack! Idag tar jag nya tag :) Natten gick okej, tidig morgon, men Malte somnade om efter ramsa och tillbakaläggning en gång, positivt :) :) Leo vaknade 06 och skrek till 06.30.... lugnade sig lite till jag tog upp han. Känns som att han är hungrig :?: Iallafall känns det positivt......

Ha en bra dag
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon :D

Det låter som om barnen tagit till sig kuren med hull och hår - snart är de tidiga uppvaken ett minne blott!

:heart:
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Jo... lite frmsteg iallafall :) Men de här eftermiddagarna är inte roliga!! Nu har jag hållt på 45 min och varit inne och lyft över honom 100 gr :roll: Han ger sig liksom aldrig.... Och ja vi har varit ute (utan vagn) hela fm och ätit minst 4 pannkakor :P :) Nu fick jag tillslut gå in och göra "morgon" eftersom jag inte hade möjlighet att stå utanför och vakta längre :cry:

I fm somnade inte Leo förän 9.45, kan man ändå låta han sova 45 min (fast shemat då blir 30 min sent)

:)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Godmorgon och hoppas natten varit bra!

När Malte springer/hoppar ur sängen, så låt honom klättra tillbaka själv! Kan han klättra ur kan han klättra i, kanske med lite hjälp! Det allra bästa är att han inte hinner ur, men jag förstår om du har svårt att stå på pass hela tiden. Och kom ihåg, inget prat, ingen ögonkontakt.

Jag tycker du kan låta Leo sova 45 minuter från det att han somnar även om passet blir förskjutet.

Åh, vad jag håller tummarna för att Malte ska somna idag!

Mia
sanna79

Inlägg av sanna79 »

Hej! Nu måste jag skriva av mig lite.... Natten var inte bra. Malte skrek oavbrutet i nästan 2 timmar, mamma, mamma kom tillbaka mamma.... Jag var utanför och ramsade men han var så ledsen :( Jag var tvungen att gå in och hjälpa Noah till toaletten en gång och då blev han helt hysterisk... slog huvudet i sängen bla. Jag solfjädrade honom en gång... annars trugade jag på med ramsan. Tillslut somnade han och sov till jag väckte honom på morgonen.

Idag var jag tvungen att ta med Malte och hämta Noah på dagis vid 12, jag la honom i vagnen i hopp om att han kunde somna men ikke!! Såhär står vi nu inför ännu en tuff eftermiddag. Jag blir så ledsen, för Malte är en så härlig pojk men denna sömnbristen påverkar honom, på em ramlar han jättemycket och slår sig, eller slår han på bröderna. Ibland är han nästan inte kontaktbar :(

Vi hr flyttat runt väldigt mycket och Malte har liksom inte haft någon "trygg säng" sen han var mindre. Ett tag sov han dag som natt i vagnen. (men det ska väl inte spela roll om han är trygg i sig själv egentligen)

Jag funderar på om han känner att han inte får tillräckligt med tid av mig på dagarna, därför skriker han efter mig på natten? Men jag gör ju mitt bästa med att räcka till åt alla..... :roll: :roll: Eller är det så starka reaktioner på att vi tagit bort nappen??

Mitt i allt detta är ju Leo en pärla iallafall :) :) Idag fick jag väcka sömntutan på morgonen :)

Kram till dig iallafall och tack för att du tar dig tid för mig...

PS: Nu ska min man vara hemma några dagar så vi kan hjälpas åt med Maltes em-vila!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"