Törs jag ha is i magen??

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Leja1974

Törs jag ha is i magen??

Inlägg av Leja1974 »

Hejsan!

Väntar min tredje i slutet av maj och funderar nu förstås mer och mer på själva förlossningen, något som jag känner mig väldigt förväntansfull och peppad inför.
Oroar mig inte särskilt mycket, förutom för en enda sak - att jag inte ska hinna in till BB i tid. Har 25 minuters bilväg ungefär.

Med 2:an gick det nämligen väldigt snabbt på slutet, vattnet gick i bilen och jag fick krystvärkar, var fullt öppen då jag kom in till BB och hann i princip bara upp i sängen så var det klart. Lite väl dramatiskt för min smak, även om jag kände mig grymt pigg och fräsch efteråt förstås... :D

Jag hade endast lite småmolande värk som kom och gick i ca 12 timmar innan det så att säga blev bråttom , oregelbundna och varierande starka värkar som man egentligen undrade gjorde nån nytta just vid tillfället (efteråt förstod jag ju att de hade gjort viss verkan :) ). Värkarna började sedan avta och jag gick och vilade ett par timmar, och när jag sedan gick upp så fanns inte en tillstymmelse till värk och jag var helt säker på att det inte skulle bli nån bebis den dagen. En kvart senare smällde det bara till och jag fick tokstarka och regelbundna värkar, som kom rättså tätt, och det var då det blev bråttom...

Så nu undrar jag ju förstås mycket kring om det kommer att gå ännu snabbare denna gång?? Ingen kan ju förstås ge nåt svar på det, men man kan ju spekulera...Min barnmorska sa att jag nog borde åka in direkt vid första värken, men om det börjar lika vagt och oregelbundet denna gång så känns det ju på nåt vis fånigt att kasta sig i bilen direkt. För det kan ju lika bra dröja många timmar till...och så kul är det ju inte att vanka omkring på sjukhuset i onödan.

Hur skulle ni ha resonerat?
Ska kanske ringa förlossningen redan nu och diskutera saken med nån barnmorska funderar jag.
Vore kul att få lite åsikter kring detta...Finns kanske fler som varit med om liknande snabba förlossningar?

Ha det bra, och tack för ett bra forum!! Kram.
Mor till tösabit - 03
Mor till lilleman - 05
Mor till lillskrutta -08
Boris

Inlägg av Boris »

Hej du här är en snabbis till 8)
Jag hade inte förväntade mig ett sådant snabt förlopp heller, 25 min efter jag "hoppade" upp på båren de kört ut till entren födes lillan. Allt gick bra som det verkar göra vid snabba förlossningar, är helt övertygad att komlikationer endast tillkommer på utdragna förlossningar, som du själv sa och jag håller med om är ju både mor o bebis är pigg efter en snabb förlossning, utan när den blir stressad av en utdragen förlossning och då har man ju tid att komma till sjukhuset. Så jag anser att ha bara samma inställning som inför förra födseln :D : Det är tråkigt att gå omkring på förlossningen där man inte har något som distraherar en från värkarna. :D
hihi jag vet att har man onda värkar så ska man själfallet åka in men så var ju inte fallet för oss två :wink:

Så summan av kardemumman är att om du kan tänka dig åka bil 25 med krystvärkar, vilket jag tyckte var jobbigt bara de 10 min det tog för oss, så gör som förra gången. Om du ej vill riskera krystvärkar i bil så åk in vid första känningen o ta med virkningen :wink:
Andra ev problemet ni måste ha koll på är ju barnvakt men i värsta fall kan ju du ta taxi o pappan sjussa barnen till barnvakt innan han kommer till dig.

Var ditt vanlig coola du så blir det lika häftigt o härligt som förra gången, pappan är väl en cooling han med :!:
Prinsessa född 06/04/2008
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag har ju inte riktigt din erfarenhet, även om min mor talar om att jag kommer ett att få det med nummer två ;)

Men om du känner för att diskutera saken med förlossningen så är det ju bättre att göra det nu, så att de har journalanteckningar om hur du skulle vilja ha det.

Om du då ringer/kommer in i relativt god tid denna gången så vet de ju varför och kan ju kanske låta bli att skicka hem dig i onödan...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Jannika

Inlägg av Jannika »

Har du övervägt hemförlossning? Det skule jag föredra om jag hade så korta och enkla förlossningar i bagaget. Då åker man ju till förlossningen efteråt istället för check och invägning. :D

Kram Jannika
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"