Lite frågor från nystartad kur... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Vi håller fortfarande på att jobba bort tidiga morgnar. Anna vaknar fortfarande tidigt men, peppar peppar, tror jag att en liten polett har ramlat ned ang väckarklocka... (?) Igår morse vaknade hon men jollrade fram till väckarklockan ringde (så vi behövde inte ens gå ur sängen för att göra husljud!) :D Denna morgon ledsnade hon dock tyvärr vid ca 06.10 (dvs 20 minuter för tidigt), hon hann bli riktigt arg innan väckarklockan slutligen ringde! :roll:

Jag vet att jag har sett en sida där vargtimmen diskuterades ganska omgående (flera olika personer gav tips / råd / förklaringar) - men jag kan inte hitta den från söksidan. Är det någon som har en bra länk ang vargtimmar så vore jag superglad!

Jag vet att detta måste få ta sin tid att jobba bort, men det vore skönt att läsa lite mer om det som tips på vägen...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad skönt att hon börjar förstå det här med väckarklockan, ni är helt klart på rätt spår. Men som sagt, det är inte ovanligt att det hänger med ett tag.

Tråden du tänker på har jag ingen aning om vilken den kan vara, är det någon annan som vet?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Angående tråden om vargtimmen snubblade jag in i den av misstag, men den innehöll just tips/trix av flera olika personer där alla (?) faktiskt till slut lyckades lösa detta. Nåja, vi har ju fått egna tips som vi kan jobba med (i denna tråd).

I Annas rum har vi en mörkläggnings-rullgardin, men med detta solskensväder blir det ju ändå en liten strimma ljus över rullgardinen. Igår testade jag att stänga fönstret med svarta sopsäckar under rullgardinen - OJ så mörkt rummet blev...! ;) Utöver extra mörkläggning stängde jag dessutom Annas dörr inatt (har hitills haft den på glänt), vilken hit! Insåg nog inte hur mycket man undermedvetet har hörseln inställd på hennes joller i vargtimmen för att då pangramsa (= överkoncentration)... Även om hon vaknade 30 minuter tidigare, jollrade hon bara fram till väckarklockan ringde. Summa kardemmumma tror jag att både jag och Anna har sovit bättre inatt.

Några samlade frågor:

1. Under daglurarna i vagn använder vi en filt över suffletten. Filten är av fleece (färg lila), finnas det ngt tyg som är att föredra för att hålla svalt / luftigt? Kan fleece bli för varm när sommaren börjar märma sig? Lakansväv? Så mörka färger som möjligt (när solen ligger på det lilafäragde fleecetyget kan jag tänka mig att det kanske kan bli lite mysigt solljust...)?

2. Om vi använder resesäng till Anna för nattningar när vi inte är hemma, är det lättare att "vänja henne" med ett mörkt lakan/filt över resesängen för att därigenom ta bort synintryck (och kanske göra ett rum mörkare)? Bör man isåfall kanske prova resesängen hemma först på ngn daglur?

3. Hur gör man sedan lättast för att hålla henne sovande så länge / mycket som möjligt om man sedan åker hem med bil? Bär henne till bilen i pyamas (sommaren är varm - behöver kanske inte overall, filt räcker?), spänner fast henne och ramsar? Vi har precis bytt bilbarnstol till modell2, så det är inte så lätt att hänga över en filt / ha samma liggläge som i första babystolen. Somnar era säkra sovare där i bilen direkt (sittande utan filt)? Med eller utan ramsa? Ammar ni / ger annan kvällsmat när ni kommer hem innan ni gör om nattningen - eller bär ni bara in ett förhoppningsvis sovande barn till sin säng (behöver kanske inte ens ramsa er ut)?

4. Likaså om ni med säkra sovare måste "inleda" en daglur i bilen, använder ni enbart ramsan till ert barn i "sittande" bilbarnstol (till skillnad från den första skålformade / mer "liggande" stolen) och de somnar? Ingen filt?

5. I sommar kommer vi att behöva bila ca 80 mil och funderade på att göra detta nattetid för att slippa stekande sommarsol/ mycket trafik. Kan det bli en superstrulig natt för Anna i bilbarnstol? Hon är ju hyfsat sovsäker nattetid redan nu (utöver sista halvtimmen på vargtimmen som vi håller på att jobba bort ;)), men kan det ändå bli struligt för dem att sova över skarvarna fastspända i bilstol?
duggan

Inlägg av duggan »

Vad bra det går för er, snart sover hon ändra fram tills klockan ringer! :sleep:

Jag hade ett mörkbrunt tyg som var toppen, men svart lakansväv borde ju bli svalt, luftgenomsläppligt och hyfsat mörklagt. När gossen min började dra in filten i vagnen, då sydde jag fast mörkläggningstyget på ett myggnät som satt mycket bättre på vagnen. Bara ett litet tips för framtiden :wink:

Jag hänger alltid för vagnsfilten på resesängen just för att stänga ute alla intryck. Jag har gjort så att vi övat några dagslurara i resesängen hemma innan det har varit nattliga utsvävningar, men det är ju bara för min attityd. det går lika bra att köra pang på, om attityden är rätt!

Vid bortasovning, så lyfts barnet över till bilen och sen gör inget, ingen ramsa eller nått, det brukar somnas om rätt fort ändå, väl hemma lyftes lillen över till sängen och ut med en ramsa. Och skulle lillen vara vaken hela bilfärden gör det inget, men det brukar somnas fort.

Om en dagslur ska inledas i bilen gör jag ingenting, ingen ramsa eller nånting, barnet brukar krokna i vanlig sovtid. :lol:

Jag tror att det går jätte bra att åka nattetid, men då skulle jag nog hänga upp lite skynken så det inte blir allt för mycket intryck vid ev uppvak.

//Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Duggan!

Tack för dina snabba & informativa svar, man får alltid massor med AHA-upplevelser i dina svar!!! :idea:

En snabb fråga ang mörkläggningstyg över suffletten / resesängen. Jag googlade efter mörkläggningstyg och hittade länkar med dels tyg till försäljning (bl a textilonnet nedan) - liksom en diskussionstråd härifrån där just luftgenomsläppet diskuteras (AW-länken nedan). Hur vet man om ett mörkläggningstyg är luftgenomsläppligt? Var hittar man annars ett sådant tyg (så att man vet att man kan använda det över vagnen / resesängen)? Några bra ideér? ;)

http://www.textilonnet.se/default.asp?pgid=231

http://annawahlgren.com/forum/viewtopic ... 2b673dc8a6
duggan

Inlägg av duggan »

Eftersom jag är helt bortkollrad bland tyger och trådar, så gick jag helt enkelt in på en tygaffär och berättade var ändamålet var, mörkläggning och luftgenomsläppligt, och så betalde jag och gick ut med min bruna tygbit. Fort var det gjort 8-[

Haha skämtåsida så fråga "proffsen" som har koll på det. :D Det bli inte så många kronor för ett tygstycke, och jag fick mitt på rea, tror det kostade 30 kronor metern eller nått sånt. :roll:

:heart: //Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Vi börjar faktiskt sakta men säkert få till riktigt bra nätter här hemma (än är vi inte helt framme vid kontinuerliga hela nätter utan ett knyst, men det börjar definitivt arta sig! ;)).

Jag har dock en annan fråga: Ikväll när jag passerade Anna sovrumsdörr hör jag henne småsnyfta i sömnen, är det vanligt att de drömmer mardrömmar / snyftar i sömnen? (Anna är ju 7 månader så 8-månaders ångesten ska väl inte ha startat, men det kanske går att ha mardrömmar ändå... :roll: ) Jag vet att hon inte var vaken då jag smög in och kollade till henne (brukar smyga in innan jag går och lägger mig för att ev vända henne rätt) Lilla gumman, hade hon varit vaken hade man åtminstonde kunnat ramsa henne lugn... :cry:
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Ja jag tror det är ganska vanligt. Ivf hemma hos mig. Celeste låter på alla möjliga sätt, gråter, skriker, fnissar, demonläten (typ grrrraaarhg) etc etc.
Och jag är 100% säker på att allt är i sömnen. Inget att oroa sig för tycker jag. Jag själv pratar så mycket i sömnen att min sambo alltid sover med öronproppar. :)
Även bebisar har väl en del att processa i hjärnan nattetid.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
duggan

Inlägg av duggan »

Jag håller med! Min gosse han kan ha riktigt skratt attacker likaså gråtattacker under natten, man lär sig snart urskillja när dom sover.
Inte ha dåligt samvete för att du inte kan hjälpa henne med drömmarna, som förälder kan man göra mycket för sina barn..min inte allt :wink:

:heart: //Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

:D Tack Duggan & Cissii!!

Herregud, jag har själv pratat (och ja, säkert både skrattat och gråtit också för den delen... :lol: ) i sömnen hela mitt liv och nu kan jag inte ens låta min dotter gny utan att jag sätter mig i beredskap... Tack för input, nu kan utöver sömnen även låta henne ta hand om sina egna drömmar... :P
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

:thumbsup: :heart:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen!

Nu har det gått ett tag sedan sist, gissar att det är ett bra tecken.. ;) Anna har blivit en hyfsat sovsäker liten fröken, om jag överhuvudtaget behöver pangramsa ligger hon och jollrar tills väckarklockan ringer *YEEEES* :D

Det jag ville kolla lite med er är istället lite om mat.. Anna har alltid ätit bra, hon har alltid legat på översta viktkurvan på BVC (om det nu säger ngt om aptit... :? ) Idag äter min 7 1/2 månaders iaf följande:

06.30 - 07.00 Amning (B1 & B2 med halvtimmes paus)
10.30 (tex 1 burk barnmatsmeny 125 gr + 1/2 burk morotspure + 1/2 burk katrinplommon)
13.30 - 14.00 Amning (B1 & B2 med halvtimmes paus)
17.00 1p Gröt + 1/2 burk katrinplommon
18.30 Kvällssurk, Amning

När det gäller amning kan jag ju "förlänga" ett matpass genom att pausa mellan B1 och B2, men bör man även "förlänga" lunch och middagspassen för att kunna truga i lite extra? Hur har ni resonerat kring amning, har ni ersatt de flesta mål med mat för att få så mätta barn som möjligt (och kanske avslutat måltiden med amning)? Jag tycker att det är supermysigt och väldigt behändigt att amma Anna, men allra helst vill jag att hon sover/utvecklas/ mår så bra som möjligt! ;) Jag börjar luta åt att byta ut 14-passet till "mer mat", vad har ni gett som mellanmål (14.00)? Fruktpure eller gröt? Andra tips?

//Kram från oss!
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Äh, jag hade som du tills Edvard var nästan 10 månader. 8) Med skillnaden att han fick riktig mat två gånger per dag vid 7,5 månader, och då ammade jag inte vid de målen. Vi petade också in en andra frukost, som åts ibland. Jag kan ärligt säga att han åt som en häst vid huvudmålen, snittade nog 200-250 gram mat och 100 gram frukt vid 8-9 månader.
Jag tänkte så här:
Morgonamning :arrow: Fet mjölk, rikligt. Det står man sig på. Kompletteras med valfri frukt/macka när resten av familjen äter.
Lunch: Riktig mat, i kopiösa mängder
Mellisamning: :arrow: Ett mellanmål just.
Middag: :arrow: Som lunchen
Kväll: Nattslurken är ju bara det "lilla extra", och eftersom det nyss var en stadig middag så klarar han sig bra.
Bröstmjölk är bra mat, och den står man sig på, även när man blir lite större.
Vi bytte sedan mellanmålet mot välling eller gröt, och till sist blev det välling även morgon och kväll.
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Kanon, tack snälla för bra info TorpSara (...du gav mig en hel del input i mina funderingar... ;))!
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

...så har tydligen 8månaders-ångesten knackat (läs: BANKAT) på dörren.... :?

Utöver BB:s eminenta beskrivning av 8-mån ångest har jag tidigare även läst igenom ett antal bra länkar om detta här på forumet, så det har vi hyfsat bra koll på. Det som jag däremot nu plötsligt inser är att vi tydligen har haft en alldeles för lätt kurning... :wink: Bortsett från vargtimmen den första tiden (där man dessutom enbart ger en pangramsa) så har vi överhuvudtaget knappast behövt påminna/ bekräfta Anna - hon har både natt som dag somnat glatt. NU kommer tydligen de där frågorna hon tidigare inte har behövt ställa, och nu kommer det plötsligt MASSOR med frågor...
Det känns som att jag skulle behöva damma av mina insikter i ramsandet / få till den där "berömda" dialogen..

Bör all "ramsning" ske * 4, 6 eller 8? Kom på mig själv att vid en ledsen em-läggning ge Anna en ramsning som mer liknade en diskussion. Hon var ledsen, jag gav beskedet/ första frasen varpå hon höjer rösten igen - och jag ger beskedet/ första frasen igen. Efter ett tag inser jag att jag knappt räknar * 4, det känns mer som en väldig massa fråga - svar. Vad är det viktigaste för att verkligen sätta ramsan - att enbart ge ramsan vid ledsamhet (ej arg - då ges husljud el annat?), lära sig lyssna av frågorna och anpassa mitt besked (arg, bestämd, lugnande etc) efter hennes fråga och att enbart ge dem * 4? Övriga tips? Här ska ramsan sättas - PUNKT :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"