Hej!
Angående tråden om vargtimmen snubblade jag in i den av misstag, men den innehöll just tips/trix av flera olika personer där alla (?) faktiskt till slut lyckades lösa detta. Nåja, vi har ju fått egna tips som vi kan jobba med (i denna tråd).
I Annas rum har vi en mörkläggnings-rullgardin, men med detta solskensväder blir det ju ändå en liten strimma ljus över rullgardinen. Igår testade jag att stänga fönstret med svarta sopsäckar under rullgardinen - OJ så mörkt rummet blev...!

Utöver extra mörkläggning stängde jag dessutom Annas dörr inatt (har hitills haft den på glänt), vilken hit! Insåg nog inte hur mycket man undermedvetet har hörseln inställd på hennes joller i vargtimmen för att då pangramsa (= överkoncentration)... Även om hon vaknade 30 minuter tidigare, jollrade hon bara fram till väckarklockan ringde. Summa kardemmumma tror jag att både jag och Anna har sovit bättre inatt.
Några samlade frågor:
1. Under daglurarna i vagn använder vi en filt över suffletten. Filten är av fleece (färg lila), finnas det ngt tyg som är att föredra för att hålla svalt / luftigt? Kan fleece bli för varm när sommaren börjar märma sig? Lakansväv? Så mörka färger som möjligt (när solen ligger på det lilafäragde fleecetyget kan jag tänka mig att det kanske kan bli lite mysigt solljust...)?
2. Om vi använder resesäng till Anna för nattningar när vi inte är hemma, är det lättare att "vänja henne" med ett mörkt lakan/filt över resesängen för att därigenom ta bort synintryck (och kanske göra ett rum mörkare)? Bör man isåfall kanske prova resesängen hemma först på ngn daglur?
3. Hur gör man sedan lättast för att hålla henne sovande så länge / mycket som möjligt om man sedan åker hem med bil? Bär henne till bilen i pyamas (sommaren är varm - behöver kanske inte overall, filt räcker?), spänner fast henne och ramsar? Vi har precis bytt bilbarnstol till modell2, så det är inte så lätt att hänga över en filt / ha samma liggläge som i första babystolen. Somnar era säkra sovare där i bilen direkt (sittande utan filt)? Med eller utan ramsa? Ammar ni / ger annan kvällsmat när ni kommer hem innan ni gör om nattningen - eller bär ni bara in ett förhoppningsvis sovande barn till sin säng (behöver kanske inte ens ramsa er ut)?
4. Likaså om ni med säkra sovare måste "inleda" en daglur i bilen, använder ni enbart ramsan till ert barn i "sittande" bilbarnstol (till skillnad från den första skålformade / mer "liggande" stolen) och de somnar? Ingen filt?
5. I sommar kommer vi att behöva bila ca 80 mil och funderade på att göra detta nattetid för att slippa stekande sommarsol/ mycket trafik. Kan det bli en superstrulig natt för Anna i bilbarnstol? Hon är ju hyfsat sovsäker nattetid redan nu (utöver sista halvtimmen på vargtimmen som vi håller på att jobba bort

), men kan det ändå bli struligt för dem att sova över skarvarna fastspända i bilstol?