1a kurnatten näst intill sömnlös

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Ja vi tänkte ju sluta med nappen men det va det enda som fick honom att sluta skrika. Han är inte arg, utan ledsen.

Vi har provat att vagna honom så hårt att han förflyttas i vagnen fram och tillbaka och lite lugnare, men inget hjälper. han bara gråter och gråter.
Han blir inte tyst av det, och våran ramsa bryr han sig inte om.
dem fytal gånger han blivit tyst på under dessa två kvällar så har han börjat skrika på en gång vi stannat vagnen.

Nu ligger han och sover med nappen, men skriker till då och då i sömnen.

det där med buffningen tänkte vi prova, men han vägrar sova eller ligga på mage, då blir han hysteriskt ledsen igen.

ang. att man måste springa in och ut när man har napp är inget problem för oss då vi bara har ett rum så vi sover i samma.
Men därimot tänker jag att jag skulle vilja ha bort den, men hur ska jag kunna ta bort den när det är det enda som tröstar honom när han är så ledsen??

Är jätte tacksam för att ni försöker hjälpa oss, vi vill inte ge upp, inte än iaf!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vad bra att ni inte tänker ge upp. Det här ska vi fixa.

Min spontana tanke är att kanske om han får ha nappen att han kan sova på mage då. Jag upplever det som att både buffning och vagning funkar mycket bättre om barnet ligger på mage. Vagning på rygg tror jag nästa kan upplevas som skrämmande eftersom barnet känner det som om de ska ramla då. Det är mina presonliga tankar om det hela. Kanske ni skulle ge magläget en chans?

Det som är viktig är att ni nu försöker sätta ramsan. Jobba med den så som duggan beskrivit i ett tidigare inlägg. Den är magisk när den väl sitter. Det är superhäftigt när man får igång kommunikationen, men här kan ju nappen ställa till det en del.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Nja fast han gillar inte riktigt att ligga på mage, han har inte riktigt lärt sig att lyft huvudet högt i magläge så han ligger med båda armarna bakåt istället för att stödja sog på dom och gnussar ansiktet fram och tillbaka mot underlaget tills han får panik och blir torr i pannan. tro mig vi har prövat många ggr.

Jag upplever nästan att han tycker att det är obehagligt att bli vagnad, han gråter mer och skriker mer när det blir en "hård" vagning.

vad tror ni om att vi återgår till att han får sova i sin säng (som vi har vyssan lull tassar på) Han får nappen när han ska sova kl 20.00 han blir lugn av nappen och smekningar på kinden så somnar han tillslut.
Kan vi inte prova att göra så inatt av vi vaggar honom i spjälsängen när han vaknar, ger honom nappen utan att röra honom och utan att han kan se oss, när han lugnat sig så kör vi ramsan.

Eller tror ni inte på den ideén?
Han är ju van att få mat på natten och om han inte får det på några nätter så kanske han sover längre.

Känns inge bra att vagna honom så hårt när det känns som att han inte tycker om det.
duggan

Inlägg av duggan »

Ja visst, kuren kan ni lika gärna ha i spjälsäng och buffa, det brukar uppskattas fort! :lol:

Måste bara fråga, har ni andingslarm? Om ni har det, så tycker jag att ni kan prova lägga på mage när ni ska buffa, jag gissar att det kommer att accepteras bättre. då!

Men jag avråder dig fortfarnade till att ta till nappen, för enligt mig ligger problemet i "otrygg ledning" Allt det här skulle vara bestämt och ordnat innan kuren började, ni ska vara så pålästa att ögonen blöder, för ni ska inte tveka det minsta, och han ska deffenitivt inte skrika sig till sömns, DÄR måste ni ta ledningen. jag vet att det låter hårt, men sanningen är att barnet söker frenetiskt efter ledning. Barn vill sova, men dom måste få veta att dom är i trygga händer. Så lyssna av skriken, det är frågor till ER som ni ska besvar, så nu måste ni lyssna av, tolka, lära er agera efter din tolkning.

Fortsätt läs på under alla låst trådar du kan hitta på forumet, med säkerheten kommer attidyden - den berömmda!

Det här klarar ni, men kom ihåg: se gråten som frågor!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Håller helt med duggan :heart:

Ida

www.sovgott.net
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Han sov hyffsat bra inatt. Vi va upp två gånger och gav han nappen, då somnade han om på en gång.
Sen kl 04.20 vaknade han och va ledsen så då fick vi vagna honom så han blev lugn.
sedan vaknade han kl 06.30 och va ledsen igen. vi väntade till 06.45 då han blivit lugn då släppte vi in ljuset och hälsade han god morgon med dunder och brak, så härligt när man får se dagens första flin tillbaka när man tittar ner i vagnen :D

Vi flyttade han aldrig till sängen eftersom att han somnade i vagnen.
Kan man flytta han till sängen inatt (3e natten)
eller ska vi avverka dom 3 nättarna först?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad bra att natten har gått bra, men jag hoppas [-o< att ni överväger att kasta nappen ändå. :roll:

Om han verkligen verkligen inte kan vagnas skulle jag flytta över till spjälisen och buffa och solfjädra vid behov. Hur tycker du att ramsan tar då?

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur har natten gått för er?

//Malin
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Hm den har varit dålig.
Flyttade han till spjälsängen igår, han somnade på en gång..
Sen har han vaknat eller iaf gnällt hela natten, inget har funkat, men han har somnat om och om och vaknat igen...
Kl 5 vaknade han och skrek och va ledsen (antagligen hungrig)
06.00 somnade han och vaknade kl 07.00

Vet inte riktigt vad det va för fel, men han va ganska snuvig så jag kan tänka mig att det va därför han sov så dåligt, men jag kände att jag ville inte ta upp honom och köra med sugen mitt i natten så vi får försöka få bort allt ur näsan tills inatt!

Några tips?
Han bryr sig inte om buffning eller ramsa, däremot så har han ett regnskogsljud som han somnar till...
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vet du zion varför jag tror att den lille skrek mer i natt? Han söker ledning och den visar ni honom inte. Du säger att han inte bryr sig om buffning och ramsning. Jag tror inte att det är så utan att du visar din osäkerhet genom att inte visa i handling med rätt attityd att mamma vet att det här är det bästa för lillprinsen. Just nu tror jag att ni varken får hackat eller malet och kommer stå och stampa på samma ställe väldigt länge. Jag tycker att du/ni ska ta er en riktig funderare om ni verkligen vill kura lillprinsen. Läs på här på forum i lathunden och andra låsta trådar och fundera efter ordentligt. :roll:

Om du då känner att det här är något för er och att du kommer att gå in för det här till 100% så finns vi här för att stötta och hjälpa. Men som jag tolkar dig just nu så tror du inte på det du gör och då tycker jag inte att du ska genomföra det här. :cry:

Hoppas du förstår vad jag menar för jag vill gärna hjälpa er till att få en glad och pigg pojke som sover hela natten. Tänke efter ordentligt så finns vi här sedan. :heart:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :!:

Jag vill mest komma in och bekräfta det ilindstrom skrivit i inlägget ovan. Det är kloka ord som jag hoppas att du/ni tar till er.

Kurandet hittills känns ganska ogenomtänkt och ni var inte vidare pålästa tycker jag. Så kan det bli och man är ingen usel människa för det :heart:

Men risken finns att ni hamnar i en känsla av hopplöshet och den kommer ni att förmedla till er lille son.

Tänk efter noga och ifall ni i nuläget vill fortsätta får ni stötta varandra så att tid finnes till att läsa på ordentligt och verkligen hitta den där attityden som är a och o för en lyckad kur. Kur förresten... ett lite missvisande ord egentligen även om jag förstår vad som avses. SHN är ett förhållningssätt som sträcker sig vida utöver ett par dagars kurande.

Vi finns här och jag kan lova dig att jag är en av dem som fått lära av mina misstag efterhand, andats djupt, tagit nya tag och läst på igen. Det är värt det, alltid :heart:

Lycka till önskar Nancy
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, duggan :wink: :D Tack, ilindström :wink: :D Tack, Nancy :wink: :D

:D Välkommen är du, zion :wink: :lol:

Eftersom det är jag som är mamma till Sova hela natten-kuren, som jag utvecklat under trettio års tid under personligt kurande av hundratals och åter hundratals små barn, känner jag att jag måste bromsa dig, innan du (eventuellt) försöker fortsätta och - kanske framför allt - innan fler av dessa kära ambitiösa hjälpare och rådgåvare engagerar sig ännu mer.

Du är inte påläst, du förstår inte mycket och har, vad jag förstår, inte ens egentligen fattat något beslut :shock: i saken.

Så vill jag inte att Sova hela natten-kuren ska hanteras.

Det är ungefär som om du skulle råka passera en körskola och få för dig att "Jag kanske skulle ta körkort :?: Jag går väl in här och ser om jag kan få ett gratis. De kanske har extraerbjudanden i dag, så att man inte behöver lära sig köra :?: "

Förstår du?

Jag menar absolut inte att vara taskig men det minsta man kan begära, om du nu verkligen ens överväger att kura ditt lilla barn, är väl ändå att du skaffar dig lite hum om teorin (som är jobbig även på körskolor).

Läs först och främst Internationella Sova hela natten (se förstasidan). Fundera sedan och ta ställning, och om och när du verkligen fattar Beslutet - det att ge din lille gosse den goda, sammanhänganden nattsömn han behöver - då är du hur välkommen som helst tillbaka med sina välunderbyggda frågor (om du mot förmodan inte skulle hitta dem besvarade redan i boken).

Sova hela natten-kuren är mitt lilla barn, förstår du. Jag vill inte se det misshandlas.

Inte ditt lilla barn heller.

O:) :sleep: O:)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Då tackar jag för den hjälp jag har fått och frågar inget mer...

Det är ju just det jag har skrivit om och om igen, att jag inte förstår!!!
Jag har frågat massa frågor just för att jag inte förstår och har fått (för mig) luddiga svar...

Jag säger att jag har läst boken men kommer inte fram till något bra, jag har läst dom trådar som ni har tipsat mig om och massa andra, men jag tycker ändå att det är dåliga svar.
Sen står det att man ska göra kuren till sin egen inte följa den till punkt och pricka, men när jag gör det som jag tror passar bäst för oss och våran son så är det fel enligt er, så jag blir lite förvirrad.
Nu kanske ni tror att jag är väldigt disträ och inte läser riktigt, men tro mig jag och min sambo har läst och läst men det hjälper inte oss och vi vill verkligen!!

Om min son inte alls gillar att ligga på magen så tänker jag inte tvinga honom att göra det bara för att det gör så att han sover hela natten såsmåning om.
han gillar det verkligen inte men till svar får jag att vi ska lägga honom så ändå.

Samma med nappen, vi tog bort den men han skrek och skrek och skrek tills han fick hosta.
Då fick jag till svar att det skulle han inte göra, skrika så alltså, men inget svar hur jag skulle göra för att få honom att sluta.
Så nappen va mitt enda alternativ, för jag vill inte att min son ska behöva skrika sig till söms när inte vagning eller buffning fungerade.
Så fort han fick nappen så somnade han så så fick det bli!!
Men tro mig vi försöker få honom att sluta men det gick inte över en natt för honom, alla barn är ju inte lika!

Då får vi försöka klara oss utan er hjälp, och vi kommer att fortsätta å försöka få honom att sova hela natten för sin egen skull.

Men tack för som tips och råd vi har fått så får vi se hur det går framöver!
Nancy

Inlägg av Nancy »

:? Men snälla zion nu tycker jag att du missuppfattat inläggen från ilindstrom, mig själv och AW.

Att inte förstå och fråga igen är väl inget fel :!:

Det vi i all välmening reagerat på är att du under redan påbörjad kur ställer så många grundläggande frågor och gett intryck av att inte ha läst på tillräckligt mycket innan kurstart. Anna påpekar både här på forumet samt i sin SHN-bok hur oerhört viktigt det är att vara påläst gällande både det praktiska samt teorierna bakom.

Vi ville i all välmening (det kan jag lova dig) be dig backa en smula och kanske avbryta för att göra ett nytt försök efter att de flesta av dina frågetecken är utredda. Vi hjälper så gärna till med detta.

Hoppas att jag lyckats få dig att kanske inte känna dig ledsen utan istället se att vi på forumet inget hellre önskar än att din son och din familj skall få sova gott om natten. Att be dig backa var ett välmenande steg i den riktningen för det är klart att du/ni kommer att fixa det här.

Med vänliga hälsningar från Nancy
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Det är klart att jag ställer såna frågor eftersom att jag inte vet svaret på dom.
Det jag skrev i något av mina första inlägg va att jag har läst i "barnaboken" om kuren och här på hemsidan, det jag inte visste då va att man va tvunden att köpa och läsa SHN boken...
Om jag hade vetat det så hade jag väl läst den innan, det va därför jag skrev att jag tyckte det stod så lite och så kortfattat om kuren.
Men jag trodde att det va den boken man skulle gå efter, därav min ovishet!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"