1a kurnatten näst intill sömnlös

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
zion
Kontakt:

1a kurnatten näst intill sömnlös

Inlägg av zion »

Igår började vi med kuren.
Vårat schema ser ut såhär :

07.00 mat (ersättning)
08.30-9.00 sömn
10-11 mat (ersättning) + gröt
11-13.30 sömn
13.30-14.30 mat (ersättning)
15-15.45 sömn
16-17.00 mat (ersättning)
18-18.45 sömn
19-20 (senast) mat (ersättning) + gröt
20.00-07.00 Sömn

Vi bar upp vagnen till våran lägenhet 3 e våningen så han kunde sova i den.
Vi badade honom och skrattade med honom enda fram tills det va sov dags.
Öppnade ett fönster i sovrummet och gjorde det så mörkt som det kunde bli.
La han på rygg (gillar absolut inte att sova på mage) han somnade efter bara nån minut vilket är väldigt ovanligt men det va jätte skönt.
Vaknade redan kl 22.00 och grät, somnade om ganska fort efter lite vagning.
vaknade kl 00.00 grät och grät trots vagning och ramsa till 02.00 till och från.
Sen han han hållt på så hela natten att han har gråtit och sovit fram till kl 06.30 då vi betsämde oss för att kliva upp. Det enda som fick honom att bli tyst under natten va nappen men efter att jag läst runt lite här på forumet så ska vi försöka ta bort den idag.

Vagningen och ramsan funkade, men så fort vi slutade så skrev kan på en gång.

Hur kommer andra natten bli?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur gammal är din lilla juvel?

Han har blivit lärd att det ska vara på ett visst sätt under ett antal månader nu, och helt plötsligt vänder ni hela världen upp och ner för honom (till det bättre, men det vet han inte - än) och då är det klart att han frågar vad sjutton ni håller på med. VET ni vad ni gör? SKA det vara så här?
För skriken är just frågor, som ni ska besvara. När ni går in med vagning och ramsa, så svarar ni på hans frågor, ni finns där, ni vaktar, han kan sova gott! Men än är han inte övertygad (och därför är kuren inte på 1 natt...) utan när ni slutar vagna så frågar han lite mer, och det är jätte viktigt att inte vagna in i sömnen utan bara lugn, och att det är bekräftelse ramsan som ska vara det sista som följer med in i sömnen, så jobba på nu under natt 2 med ramsan, för det är nu den ska sättas, ni ska upprätta en dialog mellan er, där han frågar och du svarar, bara med hjälp av ramsan. Läs noga igenom lathunden för natt 2 så ni är välförberedda.

Kasta nappen omedelbart! Dag som natt! Det är glömd på 1 natt! :wink:

Läs även denna krönika: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Och en helt underbar tråd!: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

tack för så snabbt svar. Det va skönt att höra att det inte är något konstigt med att han skrikigt och gråtit så mycke.

Leo blev 4 månader igår.

Vart hittar jag lathunden för natt två osv? Jag har boken "barnaboken" men jag tycker inte att den förklarar så utförligt som jag önskar. Sen står det lite olika i boken och här på nätet, tex om nappen.

Ser dags schemat bra ut annars?
Vi lyckades få i honom 200 ml nu på morgonen annars äter han bara 140-150ml per gång så det va skönt.
Men han va inte så överdrive hungrig om jag trodde han skulle va efter en hel natt utan mat.

Sen har jag sett att flera föräldrar ger sina barn banan som första smakportion och annan frukt. vi har fått lära oss att vi ska börja med potatis och andra grönsaker före frukten så att barnet inte vänjer sig med den söta frukten och bara vill ha frukt framöver.
Hur är det egentligen?

Sista frågan. Vart kan jag läsa om uppföljningsveckan?
duggan

Inlägg av duggan »

Här har du lathunden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Hela verktygslådan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=3

Tips på vägen: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=20

I länken till lathunden står det om uppföljningsveckan.

Om jag var er skulle jag tänka om lite kring schemat, lägga lurarna efter dom naturliga sömnrytmpassen, alltså 5min, 20 min, 45 min, 1,5h, 2 h osv och kanske bara ha 3 dagslurar, jag själv gillar ju 12 h natten, men det är upp till var och en.

//Malin
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Tack så mycket för alla tipsen.

Nu va det dags för hans första lur och han somnade efter lite gnäll i vagnen här hemma.
Men medans jag försökte få honom att somna så kom det upp några frågor.

Under dagen om dom ska sova inne ska man göra mörkt i rummet då eller ska man skilja på dag och natt?

Ska man vagna honom så han blir tyst och innan han hinner somna under dagarna också eller kan man vagna han till söms under dagen. för så blir det ju automatiskt när han ska somna när man är ute och går.
duggan

Inlägg av duggan »

Anna skriver att det ska vara ljust under dagslurarna, men det är många med mig som vittnar om att det har varit nödvändigt att mörklägga även på dagen. Så du får bedömma hur läget ser ut hos er.

Om du ska ha honom att sova i stillastående vagn, så vagna bara tills han är lugn, första dagen kan du vara generös och vagna vid första pip vid ev uppvak.

//Malin
zion
Kontakt:

Så många frågetecken

Inlägg av zion »

Hej hej. Har suttit och läst alla länkar jag har fått och allt jag har hittat och haft tid med. Men jag tycker att det står så obegripligt ibland, kan inte inte finnas en sida där det står såhär och såhär ska du göra och om det blir såhär så gör du så och så vidare!!!

Det jag undrar över är mycke...

Om min son inte somnar på den tiden jag har satt som sovtid ska jag börja räkna tiden från att han har somnat eller från när han skulle ha somnat?

Om han inte vill sova inatt utan napp vad ska jag göra då?
Kommer ju bli galen om det blir ännu en napp med 1 timmas sömn!!!

Vad går uppfäljningsveckan ut på? det enda jag har hittat om den är att man inte ska göra så mycke spontana utflykter och resor. bara ta det lungt och få barnet att anamma de nya sovtiderna.

Min son är aldrig glad när jag lägger honom, han har oftast hunnit bli trött och lite grinig och så fort man lägger ner honom så blir han oftast ledsen.
Hur ska jag då kunna lägga honom när han är glad?
Då skulle jag behöva lägga honom 30-60 min innan han ska sova.

Just nu känns det hopplöst. hoppas att nån kan hjälpa oss :(
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!
Men jag tycker att det står så obegripligt ibland, kan inte inte finnas en sida där det står såhär och såhär ska du göra och om det blir såhär så gör du så och så vidare!!!
Nej det är för att barn är individer och har olika behov, så dom behandlas olika och det är svårt att sätta upp en regel för hur det exakt ska vara.
Om min son inte somnar på den tiden jag har satt som sovtid ska jag börja räkna tiden från att han har somnat eller från när han skulle ha somnat?
Dom korta lurarna klockas från att han somnat och dom långa från själva läggningen.

Om han inte vill sova inatt utan napp vad ska jag göra då?
Vill och vill, alla barn vill sova, men dom måste först få veta att dom är trygga, så inatt gäller det för dig att ge svar på hans frågor, jobba på attityden av självklarhet och vara lugn och betryggande!
Vad går uppfäljningsveckan ut på? det enda jag har hittat om den är att man inte ska göra så mycke spontana utflykter och resor. bara ta det lungt och få barnet att anamma de nya sovtiderna.
Uppföljningsveckan går inte ut på så mycket mer än det, saker ska få sätta sig och en del finslip kan det vara som att sova ända tills klockan ringer på morgonen.
Min son är aldrig glad när jag lägger honom, han har oftast hunnit bli trött och lite grinig och så fort man lägger ner honom så blir han oftast ledsen.
Hur ska jag då kunna lägga honom när han är glad?

Jobba på skrattet till go natten innan läggningen! Jag länkar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=332

Jag ska förklara lite utförligare hur du jobbar med ramsan ikväll:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,
:!: Nu ska du sova, sov så gott! (ramsa)
:?: Är jag trygg? (skrik)
:!: Mamma vaktar för vargarna! (ramsa)
:?: Kommer dom att ta mig (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad
:!: Så där jag, sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)

Lycka till inatt, och håll fokus på målet, den goda nattsömnen!

//Malin
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Nu försökte vi lägga en glad bebis, men han är för trött för att vara så glad som man ska.
Han vill knappt skratta åt sånt som han tycker är jätteroligt annars.

Nu när vi la ner han så va han iaf lugn, men så fort vi lagt ifrån oss han så gallskriker han så att han får hosta. Vagnat i 20 min och gallskriker fortfarande.

vi är grymt sugna på att avsluta kuren nu, för jag får som inget grepp om hur jag/vi ska göra när han inte vill skratta innan han ska sova och vad jag ska göra när han skriker hysteriskt.
Oftast brukar han skrika sig själv till söms, han skriker och gråter tills han tillslut somnar.
han blir aldrig lugn innan, jag tvivlar på att han kommer blir lugn inatt heller.
han grät ju sig själv till söms 15 ggr inatt.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Sakta i backarna nu. Självklart ska inte bebis skrika hysteriskt. Här ska det inte skrikas tills man börjar hosta. Då måste ni använda verktygen. Om jag förstått det hela rätt så har du valt att vagna. Hur vagnar du? Kan du försöka beskriva tror du? Slutar du precis innan han somnar och går med ramsan? Tycker du att han svarar på ramsan alls? Om vi kan bolla lite frågor fram och tillbaka så tror jag att vi kommer att få rätsida på det här. :wink:

Men det är bara du som kan bestämma om du vill fullfölja det du påbörjat. Vi finns här för att svara på frågor och att stötta men det är bara ni som kan göra själv jobbet. :roll:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

Det är just det, han svarar inte på vagning eller ramsa, han bara skriker...
Ska vi ta upp honom eller vad ska vi göra??
zion
Kontakt:

Inlägg av zion »

det slutade med att jag gav med mig och gav honom nappen, klapade honom på kinden och han somnade på en gång. Dumt, jag vet. Men han har skrikigt hysteriskt nu i 35 min och jag fick honom att sluta, det va det viktigaste för mig.

Han har varit beroende av sin napp sen han föddes, men han har klarat sig utan den hela dagen idag, men jag har märkt att han har svårare att somna utan den.

Har du/ni några tips på hur vi ska gå vidare nu?
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!

Läs på mer om vagningstekniken, det ska inte vara någon lull lull vagning, utan du skutar iväg vagnen med ordentligt med fart och tänk att den rullar mot en stup, och PANG där fånger du den och drar in, det ska alltså bli ett "ryck" på vagnen, men rätt vagning SKLA han lugna ner sig.

Men hur känns det att buffa? Du kan ju buffa istället om du känner att det är svårt att få grepp om vagningen, det finns en filmklipp på hur buffning ska se ut i "verktygslådan"

Det är inte gossen som väljer om verktygen ska ta eller inte, utan ni måste se till att dom tar. Lyssna av skriken, är han arg, ilsken, ledsen? Är han arg, så låt han vara då biter inga ramsor, är han ilsken så får det bli en bestämd ramsa och gör husljud, men är han ledsen, så ska han lugnas på ett eller annat sätt, för ledsen ska hanINTE vara, så antingen vagnar du eller ramsan i uppmuntande ton. Nyckeln ligger i att lyssna av - tolka och agera därefter.

När du ramsar så ska det kunna överrösta vilda protester, din ramsa ska nå fram i alla lägen. Så lyssna objektiv, lyssna med öronen. Vad vill han ha sagt?

//Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Okej zion. Då utgår vi från att nappen finns med i bliden ett tag framöver. Problemet med att använda napp och att kura är att man måste gå in. Kan bli ett evigt springande in och ut för att stoppa in den. Men om det är det som känns rätt för er så tycker jag att vi kör på det ett tag så får ni känna efter. Det jag sett här på forum är tyvärr så att många av de som valt att kura med napp ofta står och stampar och kommer inte vidare i kuren. Men om det skulle hända så får vi ta ställning till det då. Känns det bra för er?

Nu eftersom nappen finns med i bilden så blir kuren lite annorlunda och kan inte följa den vanliga gången. Men vi får skräddarsy den lite för er. känns det okej? Finns här på forum en stund till så bolla gärna på :heart:

Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Här fick du dubbla svar. Läs och fundera kring duggans frågor så tror jag ni kommer att lösa det här super :heart:

Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"