Hejsan!
Hon är ju 7 mån om två veckor och vad jag förstått ska man dra ner en halvtimme då.
Det stämmer att 30 min ska bort, och du har helt rätt i att man oftast kortar sista luren till 20 min och du behöver inte plockan bort 5 minuter nån stans, man kan gott ligga 15 minuter plus eller minus utan nån större skillnad.
Funderinger: När allt sitter bra, gör man husljud och har musik osv då också?
Om man säger såhär, man behöver inte vara tyst och smyga, men klart att du inte behöver ha kastrullgympa eller dammsugar-rally i all evighet, du har husljud för att förstärka till din lilla att HÄR är jag och jag vaktar för vargen!
Mörklägger man mycket då också eller går det bra ändå? (Tänkte på om man är borta hos någon och inte kan mörklägga så bra)
Jag tänker såhär, mörklägger man ordentligt så sover jag längre jämnfört att jag sover i ett ljusare rum, så samma för dom små. Visst det kan säkert gå bra, men barnen är ju som oss, hjärnan reagerar på synintryck och är det ljusare så kopplar hjärnan igång på en gång. Så jag har alltid med ett mörkläggningstyg jag klämmer fast i fönstret, det är enkelt och man slipper vakna i ottan!
När andra ska lägga barnet, får de utförlig beskrivning utav er då, inte ta upp utan ramsa, solfjädra osv? Om personen inte kan/vill/är osäker, får den inte vara barnvakt då, eller behöver de bara säga ramsan och allt sitter direkt?
Jag kan ju nu bara svara för mig själv, men jag har hittils bara haft min svärmor och svärfar som barnvakt och dom har fått utförliga beskrivningar och dom har fått vara med och se mig lägga gossen och hur man gör, och det går fint. Det enda problem jag har med dem är att dom försöker truga i haonom så mycket mat så han blir arg så jag har fått stoppa ner foten många gånger ang det, men annars funkar allt suveränt och jag vet att jag kan lita på dem.
Nattningen var jobbig i kväll också, jag höll nog inte riktigt rätt attityd heller och det kände hon väl direkt.
Men ikväll går det bra, dags att bryta ett tråkigt mönster innan det blivit en dålig vana , eller hur?! Så ikväll skrattas det tills det kiknar, sen ramsar sig mamma ut med HÖG ramsa full att attityd, och blir det en dialog med frågor så tycker jag gott att du kan bekräftelseramsa just för att få sista ordet, mamma VET vad som gäller typ!
//Malin