Nybörjare behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Rolig och bra länk! Tänkvärda ord, jag vet ju att jag kan det nu. ATTITYD! :twisted:

Igår kväll vaknade hon runt 21 och gnällde, jag skulle gå och lägga mig men avvaktade så att hon skulle somna först (har ju fortfarande samma rum). Då säger sambon:
"Hon är lite vaken, men gå och lägg dig du"
"Men då tror hon att jag struntar i att vakta för vargen"
"Jahhhaa, å du är så duktig, du tänker på så mycket"
"Men det är ju för att jag LÄST allt"
"Ja ja...jag vet..."

:roll: :lol:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hmmm...måste göra något åt em-luren. 45 min, solfjädring 3 ggr, gav sig inte. Lyssnade på ramsan men skrek upp sig direkt. Kan man vagna henne utomhus? Och sluta innan hon somnar? Eller är det att backa bandet igen? Hur gör man när de ska sova ute? Bara går ifrån med ramsan? Vill inte att hon skriker så ute så att alla andra (som inte förstår) tror att hon är "hysterisk". Hon somnar ju inte säkert om jag går heller, hon skriker upp sig då också men om jag måste så...
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur ser schemat ut?...jag är för lat för att söka reda på det :oops:

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Elsas schema
07.00 morgon, amma
09.00 Sova 45 min
10.30 Äta lunch + ev amning
12.00 Sova 1,5 tim
14.00 Äta gröt
16.00 Sova 45 min (här strular det mest)
17.00 Äta middag + ev amning
18.30 Gröt + nattslurk
19.00 Sova natt
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Om du provar skuta fram luren en kvart, då hinner hon bli lite tröttare och kanske är mer tacksam till att sova?

//Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!
Det var ju ett tips! Ska testa det. Nu har jag ju lagt henne runt 10 min före vid nästan varje lur för att tjäna in tid om hon krånglar. Hon är ju trött runt 15.45 redan för hon gäspar och så. Hon sover ju inte alla sina timmar än heller, det faller bort några minuter när hon krånglar (ibland hela luren på em som sagt) och hon somnar oftast ca 19.30 på kvällen trots att hon läggs 19. Då är hon inte alltid ledsen utan kan böka runt så länge, men det måste ju vara upp till henne. :wink:

En fråga till. Hon blir bara svårare att roa för att få till skrattet. I början skrattade hon nästan, sen log hon mycket och nu orkar hon inte ens le åt oss. Verkar bara tycka att vi är jobbiga som ska ha roligt när hon är trött. Kommer det här gå över? Är det vanligt att de blir så trötta i början att de inte vill "ha kul"? Att kittla henne funkar inte alls, hon rör knappt på munnen. :roll: :shock:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att ni kan busa lite på hennes nivå, det kan bli så att det blir lite krystat när man verkligen får till det, så då kan man backa lite till le- nivån. Däremot så kan man ju skoja och skratta i badet, det viktigast är att det blir minst en stort skatt om dagen, DET tycker jag iaf! :lol:

//Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vill bara dela med mig av den positiva helgen! :D Dopet gick jättebra. Fick ju lov att gå ifrån schemat eftersom hon inte skulle få någon lunchlur. Fick sova längre på morgonen i stället. Hon var trött men vi kunde följa schemat med någon halvtimmes marginal när vi kom hem igen.

Hon har varit lite svår att lägga på kvällarna men det kanske beror på min lilla nervositet, eller för att hon blev trött av alla släktingar som gosade med henne. De var hur som hellst ganska intresserade av kuren så jag fick förklara lite hur det gick till. De var lite "fulla i skratt" över en del saker de inte riktigt förstod, men de märkte väl att jag var väl påläst så det var ingen ide´att kommentera. De hjälpte till och med att få henne att vara så glad som möjligt när hon skulle sova. :lol:

Idag har alla åkt hem och Elsa är trött och lite grinig, man ser på henne att hon tycker det är skönt att få sova, somnar utan gnäll, ALLA lurar! :shock:

Och ja just det! Hon har sovit två hela nätter i rad. :D

Underbara Anna Wahlgren! 8)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken underbar läsning. Bra jobbat av hela familjen :thumbsup: :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack! :heart: :heart:

Nattningen var jobbig i kväll också, jag höll nog inte riktigt rätt attityd heller och det kände hon väl direkt. :roll: :(

Hon vaknar fortfarande ca 06 på morgonen men jag är beredd på att det kan sitta i ett tag. Nu ska vi försöka få ordning på hennes rum så att hon kan flytta in där. :)

:?: En fråga jag kom på. Hon är ju 7 mån om två veckor och vad jag förstått ska man dra ner en halvtimme då. Vart gör jag det? Hon verkar vilja sova kortare på em. Om jag har en 20 min där ist för 45, ska jag räkna bort 5 min någon annanstans eller är det inte så viktigt?

Om jag skulle gissa så tror jag hon får ihop ca 13 h sömn/dygn nu. 10 h på natten (somnar för sent och vaknar för tidigt). Hon kommer nog inte hinna få ihop alla sina timmar innan jag ska börja skära ner. Ibland känns det som att det går frammåt men att det kommer att ta lååång tid innan allt sitter bra, för jag har ju inte kurat på det viset som det står beskrivet i boken. Det har ju funkat med ramsan på en gång på natten, utan buff eller vagn...

:?: Funderinger: När allt sitter bra, gör man husljud och har musik osv då också? Eller funkar det så bra att man inte behöver att "lyssna av" utan bara kan lägga ner och fortsätta med sitt (även om det inte innebär ljudliga sysslor). Mörklägger man mycket då också eller går det bra ändå? (Tänkte på om man är borta hos någon och inte kan mörklägga så bra) När andra ska lägga barnet, får de utförlig beskrivning utav er då, inte ta upp utan ramsa, solfjädra osv? Om personen inte kan/vill/är osäker, får den inte vara barnvakt då, eller behöver de bara säga ramsan och allt sitter direkt? Hur funkar det för er när "det funkar"?????
duggan

Inlägg av duggan »

Hon är ju 7 mån om två veckor och vad jag förstått ska man dra ner en halvtimme då.
Det stämmer att 30 min ska bort, och du har helt rätt i att man oftast kortar sista luren till 20 min och du behöver inte plockan bort 5 minuter nån stans, man kan gott ligga 15 minuter plus eller minus utan nån större skillnad.
Funderinger: När allt sitter bra, gör man husljud och har musik osv då också?
Om man säger såhär, man behöver inte vara tyst och smyga, men klart att du inte behöver ha kastrullgympa eller dammsugar-rally i all evighet, du har husljud för att förstärka till din lilla att HÄR är jag och jag vaktar för vargen! :wink:
Mörklägger man mycket då också eller går det bra ändå? (Tänkte på om man är borta hos någon och inte kan mörklägga så bra)
Jag tänker såhär, mörklägger man ordentligt så sover jag längre jämnfört att jag sover i ett ljusare rum, så samma för dom små. Visst det kan säkert gå bra, men barnen är ju som oss, hjärnan reagerar på synintryck och är det ljusare så kopplar hjärnan igång på en gång. Så jag har alltid med ett mörkläggningstyg jag klämmer fast i fönstret, det är enkelt och man slipper vakna i ottan! :lol:
När andra ska lägga barnet, får de utförlig beskrivning utav er då, inte ta upp utan ramsa, solfjädra osv? Om personen inte kan/vill/är osäker, får den inte vara barnvakt då, eller behöver de bara säga ramsan och allt sitter direkt?
Jag kan ju nu bara svara för mig själv, men jag har hittils bara haft min svärmor och svärfar som barnvakt och dom har fått utförliga beskrivningar och dom har fått vara med och se mig lägga gossen och hur man gör, och det går fint. Det enda problem jag har med dem är att dom försöker truga i haonom så mycket mat så han blir arg så jag har fått stoppa ner foten många gånger ang det, men annars funkar allt suveränt och jag vet att jag kan lita på dem. :D
Nattningen var jobbig i kväll också, jag höll nog inte riktigt rätt attityd heller och det kände hon väl direkt.
Men ikväll går det bra, dags att bryta ett tråkigt mönster innan det blivit en dålig vana , eller hur?! Så ikväll skrattas det tills det kiknar, sen ramsar sig mamma ut med HÖG ramsa full att attityd, och blir det en dialog med frågor så tycker jag gott att du kan bekräftelseramsa just för att få sista ordet, mamma VET vad som gäller typ! :lol:

//Malin
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej och tack för svar!

Har jobbat på attityden igen :roll: (att jag ska komma av mig med den), hon har till och med lyckats skratta två kvällar i rad nu. :D

Läggningarna går bättre och i kväll somnade hon utan minsta knyst. Råkade vakna runt 22.00 (drömt något?), väntade för att hon skulle få ta det själv, men blev mer ledsen. Jag behövde då bara ramsa en gång så blev hon tyst och somnade om. :D

Läser i BB så ögona blöder nu :lol:. Idag när vi var ute kände vi på gamla löv som prasslade, tittade på stenar, drog i buskar osv. Inne har hon hjälpt mig att göra majspure, handen om lilla handen när vi rörde runt i skålen. :wink:

Kram Bea och lilla Elsa som sover tryggt och gott i sin vagga. 8)
duggan

Inlägg av duggan »

Men vilken härlig rapport! :lol:

"små barn ska njutas, och njuta själva!" :wink:

:heart: //Malin
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Vilken härlig rapport. Visst är BB en guldgruva? :heart:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Och så kommer det mer frågor igen:

Nu har jag försökt att hålla schemat i ca en månad. Visst har det blivit en del dagar när det varit något speciellt, men jag har försökt att hålla det så bra som möjligt. Har inte varit iväg på något extra för att inte störa schemat. Läggningarna går oftast bra, hon somnar på bara några minuter (em-luren fortfarande lite jobbig ibland). Jag behöver påminna några gånger ibland men sen somnar hon in.

Nu har hon börjat att vakna och bajsa mitt i lurarna (har hänt vid några tillfällen de senaste dagarna). Morgonluren vaknar hon efter 20 min (tror jag, hon hörs efter 30, grinar) ibland har hon bajsat då. Jag försöker hålla ut henne till åtminstonde 5 min före. Men middagsluren vaknar hon efter 20 min och grinar, bajs igen. Jag har då tagit upp henne och bytt, lagt ner igen och ramsat ut. Då går det inte att somna om! Em-luren krånglar ibland än. Alltså har alla lurarna på dagen börjat krångla igen! Jag som trodde det gick åt rätt håll. :? Tror hon att hon är utsövd på dagen? Hon sover bra på natten, till 06.30 ca och ska upp 07.

:?: Ska jag låta henne ligga kvar och inte ta upp henne fast hon blir ledsen, hon är mest arg men hon ger sig inte (envis som sin mor)? Jag har solfjädrat och ramsat. Tillslut blir hon lite tyst och är det då en kvart kvar brukar jag "väcka" för att hon inte ska börja skrika igen.

:?: Måste jag byta på henne i vagnen för att inte rädda?

Idag tex, vaknade hon efter 30 min på förm-luren (ska vara 45), hade bajsat. Hon fick ramsning och låg kvar tills det var 5 min kvar. Sen var vi på promenad och 30 min innan lur påväg hem ville hon sova. Jag höll henne vaken, sen somnade hon in lätt vid kl 12 när vi varit hemma en stund. Men vaknade efter 30 min och hade bajsat, byte och sen ville hon inte alls somna om. Hon var alltså jättetrött under dagen. Jag provade att mörklägga mer i rummet och fick henne att somna in fort på em-luren, hoppas nu hon sover i 45 min. Jag lade henne en kvart innan för hon var sååå trött. Kanske måste jag mörklägga även på dagen nu när solen ligger på fönstret. Har persienner och filt över vagnen men kolmörkt blir det ju inte.

:?: Är det ok att använda sig av kvartarna såhär tidigt i kuren?

:?: Har ni några teorier varför hon sover sämre på dagen än tidigare? Innan gick dagslurarna mycket bättre, speciellt lunchluren fick jag väcka. Något jag kan göra för att förbättra eller är det bara att härda ut?

Hon äter bra med mat och ammar knappt längre, bara morgon och om hon ätit lite mat någon gång.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"