4:e natten, mycket bättre men.... Vad gör vi fel??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
amanda05

4:e natten, mycket bättre men.... Vad gör vi fel??

Inlägg av amanda05 »

Är nu inne på 4:e natten och är fortfarande en anhängare till denna metod :-)

Dock har vi lite problem eller osäkerhet även fast vi läst Anna wahlgrens bok samt DVD.

Har förstått att man ska få barnet att skratta i sängen innan man nattar?
Jag kan lätt få Amanda glad efter sista bröstet 18.45(läggdags 19.00) utanför sovrummet men så fort hon kommer in i rummet och mörkret och nån av oss säger godnatt så börjar skriken :cry: .hjälper inte ens att kickla

Lägger ner henne distinkt o justerar alla delar, måste buffa och solfjädra om vartannat för att överhuvudtaget få henne att ligga kvar och lugna ner sig.
Därefter ut med ramsan eller två varv. Då börjas det skrikas igen som är argt.Allt som allt har det de sista tre nätterna tagit 25-30min med läggningen vilket väl är ok? men skulle gärna vilja få mer kraft i ramsorna

Lite frågor:
-ska man då gå in och lugna ner henne direkt med buff/fjäder om hon låter arg(fjädern funkar inte själv verkar det som när hon är som argast). Anna har skrivit att hon aldrig skulle låta barnet skrika har jag för mig?
-Eller ska man gå därifrån och låta henne skrika ett tag och i så fall hur länge?
-Sägs ju att man ska "lyssna" på barnet och inte ramsa mer än man är tyst, men finns det några fler tips om när och hur ofta man ska ramsa?
-Enligt Anna Wahlgren så är tanken att barnet den 3 och 4:e natten ska somna med hjälp av ramsan :? , går det att säga vad vi har gjort för fel då eller är det så att vissa barn greppar ramsan långsammare och är mer envisa/arga precis som vi "vuxna" är?
-Amanda har nu sovit 9h isträck men har vaknat i vargtimmen, spelar det nån roll om man försöker lägga henne tidigare?

Oj oj, vad många frågor man har i dessa dagar och långa nätter.....skönt att veta att vi är fler om detta och att Anna's bok och DVD är så grymt bra!

/Fredrik & Linda
Linda & Fredrik med v?r lilla prinsessa Amanda f?dd 9/9 2004.
B?rjat SHN kuren 20/5

Mina bilder p? mig finns p? http://spaces.msn.com/members/amanda040909
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Hon ska skratta hela vägen till sängen, inte nödvändingtvis I sängen. Men att vara glad och känna att livet är kul är viktigt. Hon kan protestera lite (eller mycket) för att hon tror att allt roligt tar slut om hon somnar. Se till att morgonen är lika trevlig och glad som insomningen. Då lär hon sig att det inte försvinner för att man somnar.

Nu gäller det att börja backa. Mammut skrev ett jättebra svar till en annan familj som är precis lika långt som ni - jag gissar att ni läst.
Hantera det bara - fråga inte "varför" för då gör du även barnet frågande! Tuta på och kör på som aldrig förr! Frågorna behöver besvaras och det är det hela. Tänk framåt - inte bakåt. Agera precis i stunden utan minsta tvekan så blir det rätt!

Natt nummer tre brukar bli ett riktig frågeforum ! Tveka då inte utan det är NU attityd och verktygshantering verkligen behövs! De två första nätterna brukar vara uppvärming . Behåll attityden och agera! Med rätt attityd och distinkta handlingar så går det smidigt! Tvekar man så tvekar också barnet - är man säker så blir barnet säkert också - snabbt desutom!

Kör på med ramsan intill VERKLIG kris och då ska ramsan följa barnets ljudnivå - fast ett par tonarter mer övertygande. "Ramsa ner" skriken och lita på att ramsan tar - då gör den det. Gå in först vid verklig kris och buffa till ro - därefter ramsar ni ner protesten som man får "i ryggen". Några turer på det scenariot så är ni i hamn!

Tänk på att göra en massa vardagliga och betryggande ljud i huset! Tyst ska det inte vara och ni ska inte fokusera på barnet uatn ta hand om de övriga kossorna och ungarna. Tjuren - Stenmarck - behöver omvårdnad efter gårdagens fadäs! Nå - inte hann du väl städa badrummet på ynka 23 minuter igår ! Sätt igång!

Det här fixar ni fint!
/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"