Omkurning

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannas mamma

Omkurning

Inlägg av Hannas mamma »

Omkurning av lilltjejen närmar sig och jag skulle vilja få några tips på vägen, dvs räta ut de sista frågetecknena. Förra kurningen började strålande men havererade i uppföljningsveckan pga många saker - överkoncentration, ej förlita mig på hennes goda sömn, osv osv. Dock hann vi lära oss att sova gott på magen och spika schema men återstår att lära det sköna och lugna insomnandet samt slippa tre uppvakningar per natt som har smygit sig in. Det gick dessutom lite för fort förra gången, ramsan hann aldrig ta riktigt. Nu har jag åter läst allt materialet och framför allt boken, kanon att läsa andras frågor och dess svar. Nu förstår jag verkligen betydelsen av att kunna backa, ramsa, ATTITYD och överkoncentration. Nu eller aldrig, tjejen ber verkligen om att få somna in lugnt och sansat.

Jag har dock några funderingar kvar som jag vill bolla med er, experter :wink:
Tidigare i veckan togs upp samma fråga men vill diskutera det vidare då det gäller omkurning. När jag lägger Hanna, eller när hon vaknar upp på natten, förvandlas hon till Stålkvinnan. Dvs, kastar sig på rygg, spänner sig och är urförbannad. Hennes tanke är att få komma upp och bli ammad. Det är en mindre brottingsmatch och ärligt talat så kan jag knappt lägga henne till rätta så stark hon är. Hinner inte lägga henne på mage förrän någon kroppsdel är på väg åt annat håll. Inatt väntade jag ut henne, sittandes bredvid innan jag kunde lägga henne tillrätta. Men hur ska jag nu göra vid kurning? När hon väl kan somna själv så förstår jag av tidigare svar med ramsa och ev kort kort solfjäder men hur gör jag dag 1 på kuren? Hon kan vrida sig runt runt i 45 minuter utan problem.

Fråga 2. Hanna vaknar ofta upp 30 - 45 minuter före godmorgon. Ligger i sin säng och funderar, jätteglad! (För tillfället står sängen bredvid min men vid kurning och efter så är det tillbaka till sitt rum) Vid 7 godmorgon meddelar hon att hon vill upp. Hon får ju möjligheten att sova men i längden så kortas ju antalet sovtimmar ned då det händer varje morgon. Ibland även runt 2tiden på natten. Vid kuren, är det verktygen som ska in här med för att lära henne rätt tidpunkt för att vakna?

Fråga 3 tror jag mig veta svaret men vill ta upp det så jag inte har någon oro kvar i mig. Hanna vill gärna sova och förutom när Stålkvinnan är på besök så ligger hon så stilla och försöker sova. Efter 10 minuter blir hon orolig och börjar sno runt, runt. Försöker somna men kan inte trots att hon vill. Min kortsiktiga lösning innan kuren har varit buffa (gick upp till helamning när hon var riktigt sjuk vilket varken Hanna eller jag var nöjda med) till sömns. Ville inte starta kuren förrän jag är verkligen fulladdad. Antar att buffningen nu stör mer än att komma så när väl den goda sömnen börjar råda i uppföljningsveckan så kommer Hanna att börja lära sig somna in lugnt. Om jag sköter mitt jobb och tar bort vargarna. Eller hur?

Tacksam för råd
/Marie
Hanna f?dd 18 oktober 2004. Vi har b?da uppt?ckt hur fanstastiskt det ?r att sova.
Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"