Hej!
Vi har inte längre problem med omsomning på dagsluren efter att ha fortsatt vara envisa som åsnor och efter att slappnat av när det gäller attityden tack vare tidigare svar - tack

.
Nu efterlyser jag kloka schemaråd. För jag tror att schemat kan vara lite tokigt, eller också är det något annat.
Situationen är följande:
Albin kör gympapass istället för att somna på sina dagslurar. Han har ännu inte kommit på hur man kryper, men lägger all sin energi på att försöka komma på knepet. När han lagts och ramsats är han ögonblickligen uppe på alla fyra och kravlar omkring. Det är mycket stå på huvudetförsök med händer och fötter i madrassen och rumpan högt upp i vädret (har tjuvkikat i dörrspringan). Dagens "pågående" långlur är värsta exemplet hittills. Han lades kl 11.32 och nu kl 12.31 håller han fortfarande på med gymnastiken. Hur nöjd som helst, det är inte det som är problemet. Kl 12.21 fick han en bekräftelse då jag trodde att han precis somnat, men han bara pausade

.
Tredje luren igår somnade han när det endast återstod 8 minuter av marginalkvarten.
Vi stör så lite som möjligt och har full rulle i huset. Endast en bekräftelse när vi tror att han är på väg att somna, om han gnölat efter läggningen. Detta skapar ibland ny aktivitet - så det känns som om det stör.
Schemat är följande (han är en 30-minuterskille):
19-07 natt
07 mål 1 (300 ml välling)
08.45-09-15 lur 1
10 mål 2 (gröt med katrinplommonpuré)
utevistelse
11.30-13 lur 2
13 mål 3 (lagad mat + fruktpuré)
utevistelse
15.15-15.45 lur 3
16.30 mål 4 (lagad mat + fruktpuré)
18.30 nattslurk (300 ml välling)
Schemat är delvis låst av dagishämtning/-lämning (08.45-09-15 och 13.40-14.10). Snart har han dock vuxit ur babyskyddet och det blir svårt att få honom att sova i bilen då, men det går nog någon månad till för han är inte så lång.
Eftersom han är en 30-minutare är det svårt att få till bra tupplurar nr 1 och 3 när han tar så lång tid på sig att somna. Det blir ofta bara rum för en 5-minutare. Har dock låtit honom sova marginalkvarten ut för det mesta oavsett sömnrytmpass - antagligen fel.
Någon som har tips?
Fick ge honom en påminnelse 12.43 eftersom han började bli ledsen. Fortsatta protester. Kl 12.50 har han äntligen somnat och får en bekräftelse. Nu finns det bara 25 minuter kvar av luren om jag utnyttjar marginalkvarten och därmed ryms inte ens en 30-minutare, men jag vill inte gärna låta långluren bli 5 minuter. Så jag kommer låta honom sova till 13.15 - respons på det?
Insomningstiden har under lång tid blivit längre och längre så det är inget nytt "problem".
Nätterna går toppen efter lite tips gällande musik för 2 veckor sedan - som vi dock inte behövt använda oss av - men det hjälpte attityden!!!
Hoppas på lite input om detta.
Tack!
Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.