Hur klara kurandet med trotsig storasyster?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Härligt att han fått till omsomnade själv nu! Om han behöver ställa några frågor och vill få några svar så låt han då få det, sedan backar men mer succesivt, men idagsläget så är det klart han ska få svar på sina frågor.

Jag vagnade i 10 min efter att han somnat för att vara säker på att han inte skulle vakna i 5 minuters skarven, sen fick den stå tills nästa gång, man kan säga att jag vagnträskade frivilligt, och ja kanske inte det roligaste men efter en vecka så bröt jag och bytta ut mot bara ramsa och har således aldrig rört vagnen igen. Fast nu sover han inne i spjälisen :D Jag påminner igen, detta var mitt eget påhitt och inte SHN :wink:

Först gången du ska solfjädra sömntung så kan du stöta på protester men fortsätt SF:a, men skulle han verka LEDSEN ja då kan du buffa lugn och sedan över gå till SF igen. Ett tips när du solfjädrar är att andas tungt, slut ögonen och försök känn dig sömntung i kroppen. En solfjäder kan du få hålla en bra stund, har du bestämt dig för att solfjädra så tänk inte ut utan tänk att du inte ger dig föränn solfjädern tar, och när den gör det, ja då går du ut. Men stressa inte. Många kan bli förvånade att det hunnit gå 20-30 min när dom komemr ut igen.

Jag tycker absolut att solfjädern är ett mycket bätre verktyg för att bryta när barnet fastnat, buff använder du när läget börjar lika kris. Enligt mig iallafall.

Jag passar vidare musikfrågon, som har lite mer personlig erfarnehetav det.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Vi har inte längre problem med omsomning på dagsluren efter att ha fortsatt vara envisa som åsnor och efter att slappnat av när det gäller attityden tack vare tidigare svar - tack :D :heart: .

Nu efterlyser jag kloka schemaråd. För jag tror att schemat kan vara lite tokigt, eller också är det något annat.

Situationen är följande:
Albin kör gympapass istället för att somna på sina dagslurar. Han har ännu inte kommit på hur man kryper, men lägger all sin energi på att försöka komma på knepet. När han lagts och ramsats är han ögonblickligen uppe på alla fyra och kravlar omkring. Det är mycket stå på huvudetförsök med händer och fötter i madrassen och rumpan högt upp i vädret (har tjuvkikat i dörrspringan). Dagens "pågående" långlur är värsta exemplet hittills. Han lades kl 11.32 och nu kl 12.31 håller han fortfarande på med gymnastiken. Hur nöjd som helst, det är inte det som är problemet. Kl 12.21 fick han en bekräftelse då jag trodde att han precis somnat, men han bara pausade :!: .

Tredje luren igår somnade han när det endast återstod 8 minuter av marginalkvarten.

Vi stör så lite som möjligt och har full rulle i huset. Endast en bekräftelse när vi tror att han är på väg att somna, om han gnölat efter läggningen. Detta skapar ibland ny aktivitet - så det känns som om det stör.

Schemat är följande (han är en 30-minuterskille):

19-07 natt
07 mål 1 (300 ml välling)
08.45-09-15 lur 1
10 mål 2 (gröt med katrinplommonpuré)
utevistelse
11.30-13 lur 2
13 mål 3 (lagad mat + fruktpuré)
utevistelse
15.15-15.45 lur 3
16.30 mål 4 (lagad mat + fruktpuré)
18.30 nattslurk (300 ml välling)

Schemat är delvis låst av dagishämtning/-lämning (08.45-09-15 och 13.40-14.10). Snart har han dock vuxit ur babyskyddet och det blir svårt att få honom att sova i bilen då, men det går nog någon månad till för han är inte så lång.

Eftersom han är en 30-minutare är det svårt att få till bra tupplurar nr 1 och 3 när han tar så lång tid på sig att somna. Det blir ofta bara rum för en 5-minutare. Har dock låtit honom sova marginalkvarten ut för det mesta oavsett sömnrytmpass - antagligen fel.

Någon som har tips?

Fick ge honom en påminnelse 12.43 eftersom han började bli ledsen. Fortsatta protester. Kl 12.50 har han äntligen somnat och får en bekräftelse. Nu finns det bara 25 minuter kvar av luren om jag utnyttjar marginalkvarten och därmed ryms inte ens en 30-minutare, men jag vill inte gärna låta långluren bli 5 minuter. Så jag kommer låta honom sova till 13.15 - respons på det?

Insomningstiden har under lång tid blivit längre och längre så det är inget nytt "problem".

Nätterna går toppen efter lite tips gällande musik för 2 veckor sedan - som vi dock inte behövt använda oss av - men det hjälpte attityden!!! :heart: :D

Hoppas på lite input om detta.

Tack!

Frida
Mamma till Albin (070718), kurad nov -07 och Tilda (050128), kurad maj -05.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hur länge har det strulat? Jag brukar ge trassel en vecka innan jag har ändrat schema. Det kan ju vara dags att byta till två lurar, han är snart åtta månader va?
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hej!

Jag gjorde lite statistik för lurarna från nu och två veckor bakåt i tiden. Redan då strulade det. Men aldrig som gårdagens superkorta långlur. De senaste två veckorna har det varit vanligt att det tagit 20 minuter innan han gett upp gympan och lagt sig att sova, ibland längre och ibland kortare.

Idag la vi honom i vagnen ute på mage och då hade han inte plats för några akrobatiska övningar och somnade väldigt snabbt.

Om ett par dagar är han 8 månader - är det då man brukar dra ner till två lurar? Har för mig att jag läst att man slopar eftermiddagsluren först. Men kan han hålla sig vaken från 13 till 19? Det är svårt att låta lunchluren vara längre än till kl 13 för han ska hinna äta och bytas på innan vi ska skynda iväg till dagis. Om man inte gör om det radikalt på något sätt så han får vänta att äta till kl 14.30. Ett nytt förslag på schema skulle då vara:

07 mål 1
sova 08.45-09.15
10.30 mål 2
sova 11.15-13.15
14.30 mål 3
17.30 mål 4
18.30 nattslurk

Då blir det fortfarande 14.5 h sömn. Men det är tätare mellan tupplurarna. Eller är det bättre att ta en 5-minutare på förmiddagen, utöka lur 2 till 2 h och ha kvar lur 3 som den är?

Det känns som väldigt långt mellan matpassen jämfört med idag, men 4 h rekommenderas väl ibland?

Hur låter detta? Något annat förslag? Jag känner mig väldigt osäker på hur ett smart nytt schema ska se ut.

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag skulle råda dig att behålla 3 lurar tills 9 månader, snart kommer 8 mån ångesten att dra igång, och både du och han kommer att behöva den vilan. Dessvärre brukar den sista vilan vara lite svår att få till, men om du förlägger den under promenadf så har han förutsättningarna till vila även om den blir 5 min el 20 min.

Om lurarna funkar bättre i vagn, så förlägg alla lurarna i vagnen, han är säkert i ett utvecklingssprång och det är därför lurarna strular lite. Han har inte "tid" att sova, måste gympa typ :wink:

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack för den :shock: :wink: , 8-månadersångesten hade jag förträngt längst in i ett gömställe i hjärnan :roll: :lol: .

Detta forum är ju helt fantastiskt - att det finns så många som delar med sig av sin erfarenhet, tack :heart: . Hade aldrig kommit på att jag inte skulle mixtra med schemat pga 8-månadersångesten. Vi får köra vagnen ett tag, det blir ju dessutom massa extra frisk luft.

Det är väl bara att njuta av dagarna innan 8-månadersångesten. Tror faktiskt att storasyster hoppade över den - eller också har jag förträngt den. Hoppas att lillebror gör som hon :!: :!:

//Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Tror faktiskt att storasyster hoppade över den - eller också har jag förträngt den. Hoppas att lillebror gör som hon
Haha jag känner igen det så mycket, storasyster hade då inget förtrots vad jag minns..och i den har lillebror precis kommit in i nu, Pust! Minns inget av detta, haha!

//Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Ooooh, förtrots :shock: . Bara att hålla ut och hoppas att det blir kortvarigt. Lycka till :!:

Förtrotsen och den i princip direkt därpå följande trotsen är något jag ALDRIG kommer glömma hur mycket jag än försöker. Kalla kårar och ont i magen bara jag tänker på det :cry: .

//Frida
HEAL

Inlägg av HEAL »

Hjälp! Nu fungerar ingenting :cry:

Antingen är det så här 8-månadersångetsten yttrar sig, eller dags för schemabyte eller en kombination.

Nästan varje lur strular. Långluren har funkat så bra så länge nu utan uppvak och om det varit uppvak har det somnats om eller hållt sig till lugnt snack. Nu är det sen insomning och uppvak efter en halvtimme och då är det GRÅT. Någon gråt har vi inte haft på flera månader förrän nu de senaste dagarna. Morgnarna har länge (nästan alltid) varit tidiga, men med lugnt snack eller lite gnöl - nu är det gråt, gråt, gråt. Och även eftermiddagsluren går åt skogen (nu låter jag som en riktig gnällspik själv :? ). Vi har prövat att sova ute under promenad, men det är ju så kul att ligga och ha bengympa och göra billjud så det sprutar om det, så ofta blir det inget sova av. Eller på mage i vagn ute, men det snurras runt och blir knöligt med filtar och luvor och slutar i gallskrik.

Vad vi gjort för att tackla detta är att hålla oss till "reglerna", dvs ingen aktivitet. Musik har vi kört i morse och nu på långluren för att lugna - leder dock inte till insomning. Men det känns jättejobbigt att komma in i detta med gråt i stort format.

Är det 8-månadersångest tro? Är det vanligt att det blir så här då? Ska vi bara köra på och stänga av alla tycka-synd-om-känslor. Ska vi börja fundera på schemabyte oxå? Han är ju snart 9 månader? Fick ju rådet sist att vänta ut 8-månadersångesten, så egentligen vet jag ju svaret angående schemabyte.

När det är sånt här strul längtar jag bara frammåt, frammåt tills Albin blivit en stor kille som inte behöver sova en massa lurar och som inte blir så himla ledsen...

Han äter inte så bra längre. Vällingen morgon och kväll går ner (ca 3 dl), men förmiddagsgröten och lunchen är knappt halvportioner mot tidigare. Hur viktigt är det att truga och truga för sömnens skull? Jag vill ju inte hamna i att vi prövar massa olika mat per måltid. Äter han inte det som bjuds brukar jag försöka med lite extra fruktpuré, ofta de som har fullkorn i sig (Hipp) för att få lite mättnad, men inte ens det funkar alltid.

Mvh Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det låter som att 8 månaders ångesten har slagit till i stor stil, så egentligen vet du mina svar. Låt världen vara sig lik- och mindre än vanligt.

Jobba på som vanligt med vertygen, alltså börja inte dra på några stor växlar på en vecka kan det hända mycket.

Läs på i BB om 8 mån ångesten.

MYCKET sovialdelaktighet och flytta ner så många sysslor du kan på golvet, skala potatis på golvet, vit tvätten osv. Gör dig tillgängling utan att dalta.

Uteaktivitet i massor.

Det är vad jag har att komma med!

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Gällande maten så är det så att det är "kan helv" som gäller dvs plockmat, det finna massor med finna recept i den här tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677
HEAL

Inlägg av HEAL »

Tack Malin för svaren och råden :D

Ska läsa på så mycket jag bara kan för att rida ut denna storm på bästa sätt. Hoppas detta går över snart :!: .

// Frida
duggan

Inlägg av duggan »

Det gör det! Tänk på lilla barnet som har en hel värld som gungar, då behövs det ömma som kan stå stadigt! :lol:

:heart: //Malin
HEAL

Inlägg av HEAL »

Först vill jag tacka för tråden ovan med mattips :!: . Från att ha blivit utbuad totalt vid alla matlagningsförsök är det nu endast hemlagat som gäller sedan två veckor. Jag gjorde en kycklingfärslimpa från tråden som fick stående ovationer, tätt följd av fiskfärslimpan. Detta funkar finfint tillsammans med puré gjord av sötpotatis och palsternacka och dessutom lite quinoa eller risoni. Jag är överlycklig att det äntligen funkar med hemlagat :D. Plockmaten kräver ytterligare övning och tid - än så länge är det knåda i handen som gäller :wink: .

Så till dagens fråga. Nu har en riktig bilstol inhandlats - lilleman har blivit för stor för babyskyddet. Därmed faller schemat. Kan inte längre behålla morgonluren som den är eftersom den byggt på tupplur i babyskyddet som jag kunnat kånka med mig in på dagis. Jag kan ju inte lämna honom själv i bilen eftersom det är en bit från parkeringen.

Så nu får det bli schemaändring trots 8-månadersångest :? . Och då antar jag att det är lika bra att kapa 30 minuter eftersom han fyller 9 månader idag och att dessutom gå ner på 2 tupplurar. Men innan jag gör något drastiskt vill jag gärna ha respons på det schema jag funderat ut. Tänkte införa det från nästa helg eftersom det är så mycket inplanerade aktiviteter som "stör" veckan som kommer. Vill införa längre tid mellan målen eftersom det varit ganska tätt hittills och aptiten varit väldigt dålig vid lunch och ibland även vid grötmålet dessförinnan.

Dagens schema är:
19-07 sova natt
07 välling
08.45-09.15 lur 1
10 gröt
11.30-13 lur 2
13 lunch (march till lunchen från sängen för att hinna ett byte innan dagishämtning=väl stressigt)
15.30-16 lur 3
16.30 middag
18.30 nattslurk

Nytt förslag är:
19-07 sova natt
07 välling
9-9.30 lur 1 (blir ev lite förskjutet dagisdagar, men inom marginalkvarten)
10.30 gröt
12-13.30 lur 2
14.30 lunch
16.30 ev en schemalagd 5-minutare under en övergångsperiod
17.30 middag
18.30 nattslurk

Frågor:
1) Ok att byta schema trots 8-månadersångesten? Om inte, vad kan jag göra för mindre ändring?
2) Är detta ett vettigt schemaförslag? Det är väl eftermiddagsluren som ska bort först va?
3) Är det rimligt för en 9-månaders att klara 5,5 h vakentid?
4) Är schemalagd 5-minutare rätt väg att gå?

Vi har dagislämning kl 9 och hämtning kl 14 (måste ske med bil).

Ser verkligen fram emot ett schemabyte för det blir lättare att få ihop det med att vara ute mycket utan att behöva tänka på så många lurar och mat. Men jag hoppas ju att lilleman klarar av det. Testade långlur ute häromdagen men det slutade i en smärre katastrof - jag fick köra in vagnen i hallen och ramsa allt vad tygen höll och tillslut vagna till sömns :( - som tur var höll fantastiska storasyster ställningarna vid spisen och rörde runt i grytorna. Ska leta i andra trådar efter något om att byta från innelurar på mage till utelurar på rygg. Kan hända att jag återkommer i detta en annan dag....
HEAL

Inlägg av HEAL »

Först vill jag tacka för tråden ovan med mattips :!: . Från att ha blivit utbuad totalt vid alla matlagningsförsök är det nu endast hemlagat som gäller sedan två veckor. Jag gjorde en kycklingfärslimpa från tråden som fick stående ovationer, tätt följd av fiskfärslimpan. Detta funkar finfint tillsammans med puré gjord av sötpotatis och palsternacka och dessutom lite quinoa eller risoni. Jag är överlycklig att det äntligen funkar med hemlagat :D. Plockmaten kräver ytterligare övning och tid - än så länge är det knåda i handen som gäller :wink: .

Så till dagens fråga. Nu har en riktig bilstol inhandlats - lilleman har blivit för stor för babyskyddet. Därmed faller schemat. Kan inte längre behålla morgonluren som den är eftersom den byggt på tupplur i babyskyddet som jag kunnat kånka med mig in på dagis. Jag kan ju inte lämna honom själv i bilen eftersom det är en bit från parkeringen.

Så nu får det bli schemaändring trots 8-månadersångest :? . Och då antar jag att det är lika bra att kapa 30 minuter eftersom han fyller 9 månader idag och att dessutom gå ner på 2 tupplurar. Men innan jag gör något drastiskt vill jag gärna ha respons på det schema jag funderat ut. Tänkte införa det från nästa helg eftersom det är så mycket inplanerade aktiviteter som "stör" veckan som kommer. Vill införa längre tid mellan målen eftersom det varit ganska tätt hittills och aptiten varit väldigt dålig vid lunch och ibland även vid grötmålet dessförinnan.

Dagens schema är:
19-07 sova natt
07 välling
08.45-09.15 lur 1
10 gröt
11.30-13 lur 2
13 lunch (march till lunchen från sängen för att hinna ett byte innan dagishämtning=väl stressigt)
15.30-16 lur 3
16.30 middag
18.30 nattslurk

Nytt förslag är:
19-07 sova natt
07 välling
9-9.30 lur 1 (blir ev lite förskjutet dagisdagar, men inom marginalkvarten)
10.30 gröt
12-13.30 lur 2
14.30 lunch
16.30 ev en schemalagd 5-minutare under en övergångsperiod
17.30 middag
18.30 nattslurk

Frågor:
1) Ok att byta schema trots 8-månadersångesten? Om inte, vad kan jag göra för mindre ändring?
2) Är detta ett vettigt schemaförslag? Det är väl eftermiddagsluren som ska bort först va?
3) Är det rimligt för en 9-månaders att klara 5,5 h vakentid?
4) Är schemalagd 5-minutare rätt väg att gå?

Vi har dagislämning kl 9 och hämtning kl 14 (måste ske med bil).

Ser verkligen fram emot ett schemabyte för det blir lättare att få ihop det med att vara ute mycket utan att behöva tänka på så många lurar och mat. Men jag hoppas ju att lilleman klarar av det. Testade långlur ute häromdagen men det slutade i en smärre katastrof - jag fick köra in vagnen i hallen och ramsa allt vad tygen höll och tillslut vagna till sömns :( - som tur var höll fantastiska storasyster ställningarna vid spisen och rörde runt i grytorna. Ska leta i andra trådar efter något om att byta från innelurar på mage till utelurar på rygg. Kan hända att jag återkommer i detta en annan dag....

//Frida
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"