Lite frågor från nystartad kur... ;)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
skontattsova

Lite frågor från nystartad kur... ;)

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Vi har precis påbörjat kura vår 6 månaders lilla Anna (har avverkat 3 nätter och är nu på 3:e dagen) - det har gått ÖVER all förväntan bra!! Utöver första nattens ganska arga frågor från damen följde sedan 2 nätter med närapå hela natten sömn (ramsade max 1-2 gånger på båda dessa nätter vilket fick henne att tystna direkt, vaknade till och pratade lite vid två övriga tillfällen där hon sedan somnade om själv efter 10 sekunders "prat") :lol:

Nu har jag dock några frågor:

1. Ska/bör vi bekräfta även om hon vaknar upp och "pratar" några sekunder (för att alltid låta ramsan följa med henne in i sömnen) - eller ska jag låta henne somna in själv som hon då gör?

2. Om vi har kört en bekräftelse (ihopbakad med påminnelsen) och hon efter några minuter gör sömnläten hon normalt gör innan hon somnar - är det viktigt att göra ytterligare en bekräftelse för att ramsan verkligen ska få sista ordet eller har den smugit in ändå?

3. Om hon vaknar / börjar prata innan hennes sovpass är klart, hur viktigt är det att påminna henne (ramsa) om att sova vidare? 2 senaste nätterna har hon vaknat // börjat jollra för sig själv vid ca 06.40 - 06.45 (hon ska gå upp vid ca 07.00), vissa lurar dagtid är det likadant. Ska hon helt enkelt få ligga och jollra / prata så länge hon inte är ledsen eller är det viktigt att verkligen försöka få henne att somna om (ramsa henne)?

4. Anna har alltid haft väldigt regelbundna sovpass dagtid även innan kuren. Hon sov tidigare 20 min + 2 h + 30 min (jag vet att 30 min inte är ett "standardmått" på sömn, men man kunde ställa klockan efter hennes 30 minuters sovpass, så antingen sov hon 20 min + 5 + 5?) Då nätterna under kuren har gått över förväntan så är det isåfall daglurarna hon protesterar mer emot. Framförallt protesterar hon om/när man försöker få henne att somna om / försöker förlänga ett sovpass. Om sovpasset är i vagn när hon vaknar upp så skakar jag vagnen lite innan jag ramsar mig bort. Skulle hon bli ledsen (vilket hon nu ofta blir) har jag vagnat henne tyst och därefter ramsat mig bort. Det känns som att verktygen inte "tar" lika klockrent som på natten. Är det för att hon själv nu tycker att hon är utsövd som det blir protester? Jag har försökt att läsa så mycket jag kan om daglurar på forumet - och vad jag har förstått så ramsar inte alla under daglurarna i vagn. Ska man kanske hoppa över ramsorna i vagn för att undvika att man tar bort effekten av ramsorna - eller är det bra/ viktigt att vara konsekvent? De som inte ramsar i vagn, hur gör dem, gör de enbart tillrättaläggande (och vangning /solfjäder eller annat vid protester)?

Annas Schema (6 månader):

19-07
07.00 Mat (ammas + gröt)
8.30-9.15 Sova
10.30 Mat (barnmat)
11.30-13-00 Sova
14.00 Mat (ammas)
15.30 - 16.15 Sova
17.30 Mat (Gröt)
18.30 Nattslurk
cissii

Inlägg av cissii »

Hej och Välkommen!

Grattis till ett bra beslut och en lyckad SHN- kur :heart:
Jag är inte diplomerad kurare men ska ändå försöka svara på dina frågor, kanske hoppar en expert in senare om jag glömmer något. :D

1. Är hon bara glad och jollrar/ pratar lite så låt henne sköta det själv.

2. Är hon inte det minsta ledsen eller frågande så betyder det att hon är fått svar som hon kan nöja sig med. Då behövs inte heller någon bekräftelse. Ni har ju redan bekräftat inbakat då om man säger så.

3. Som Anna säger så kan man bara ge barnet förutsättningarna för att sova, sen är det upp till barnet att faktiskt SOVA. Är hon glad och nöjd, så har hon fått det. Du kan ändå inte söva med ramsan utan bara använda den som ett svar på frågor/ skrik av den ledsna sorten.

4. Ang dagslurarna. Har ni det mörkt där hon sover?
De som inte ramsar i vagn, hur gör dem, gör de enbart tillrättaläggande (och vangning /solfjäder eller annat vid protester)?

Här blir jag lite förvirrad? Varför ramsar du inte under dagssömnen? Eller gör du det och sen går in och vagnar?
Ramsan är ju det "magiska steget" som visar att man håller vakt UTANFÖR rummet. Och att bebis lugnt kan somna in utan fysiskt besök/hjälp.

Nu kallar middagen här! Hoppas någon annan kan hjälpa dig bättre med sista frågan.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Tack cissii för snabbt svar! :P

En liten förtydligan ang min sista fråga:

Anna sover hennes 2 första daglurar i vagnen ute och det sista em-passet inne i spjälsängen.

Lurarna ute i vagnen har jag låtit henne somna på mage i stillastående vagn (då hon alltid tidigare har somnat i rullande vagn). Jag tillrättalägger den glada babyn på mage i vagnen (med snabb solfjäder vid tillrättaläggandet) och ramsar mig sedan bort (med dags-ramsan). Om hon skulle bli ledsen efter detta (sker nu oftast vid första morgonluren) så har jag vagnat henne lugn för att sedan ramsa mig bort igen. På detta sätt gör vi även i skarvarna på hennes "vagn-lurar", om inte enbart ramsan hjälper så vagnar jag + ramsar mig bort.

Em-luren i spjälsängen sker i ett ljust rum med enbart filt istället för hennes vanliga täcke för att signalera "dagslur" istället för nattsömn i spjälsängen. Förlängning av luren i spjälsängen sker via ramsa + ev solfjäder (som dock stundtals verkar göra henne ännu mer ledsen vid just detta pass)
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Ang sova i ljust rum, så hade jag INTE fått till en enda lur om jag hade gjort så. Här är mörkret A och O. Dock sover dottern i bodyn, men en tunnare filt. Men alltid i så mörkt och svalt rum som möjligt.

Hur har ni det med husljud och sånt på em - luren? Dvs göra saker i huset som inte har med Anna att göra. Dammsugning brukar vara populärt. Musik, radio eller tv? Hon hör att ni är där, och kan somna ifred. Ni är upptagna med att hålla vargen borta.

Det här med vagnssovandet måste jag be någon annan svara på.
Men det är ju alltid det här med att ingripa EFTER ramsan, det finns en risk att göra ramsan opålitligt för barnet. Den förlorar sin trygghet för er alla om mamma/pappa inte tycker att den duger, utan ändå ingriper med krisverktygen efteråt. Ju längre man väntar med att våga förlita sig på ramsan desto längre "drar man ut" på kuren, om du förstår hur jag menar? Och ni måste våga lita på ramsan INNAN Anna kan göra det, om du förstår vad jag menar igen? :roll: :roll:

Hoppas jag inte har rört till det här nu, skäll på mig isf.
Världens Bästa Barn
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Tack för snabbt svar igen - jag är otroligt tacksam! ;)

NU kommer jag med ytterligare några nya frågor..

1. Om jag pangramsar sista halvtimmen på nattsömnen (hon har hitills vaknat / börjat jollra runt 06.30 ca) och Anna fortsätter jollra efter detta - ska jag ramsa & bekräfta då eller ska jag låta henne prata (så länge hon är lugn ) tills jag väcker henne?

2. Kan man gå pangramsa henne / visa att hennes natt ej är slut fast man själv går upp innan henne (inkl göra husljud såsom kaffebryggare etc) utan att störa henne såhär första veckan på uppföljningen? Imorse gick jag upp och startade kaffebryggaren vid ca 06.45 - vilket fick henne att glatt börja kvittra / prata högt för att bli upplockad ;) Under kurens 3 första dagar / nu under uppföljningsveckan har hennes dörr alltid varit lite öppen, bör man snart att stänga hennes dörr för att ytterligare visa "natt" och öppna den på morgonen i samband med glad väckning, eller ska den forsätta att alltid vara öppen nattetid?

3. Hur gör man med 45 min lurarna - om det skulle ta 10 minuter för henne att somna på något pass, ska jag räkna 45 minuter efter att hon somnat (som vid 20 min lur) eller går dessa exakt på klockan (dvs 10 minuters insomning resulterar i 35 minuters lur)?
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

1. Det är egentligen inte så mycket du kan göra med ramsan mer, den kan ju aldrig söva, bara lugna. Är man lugn så är det ju bara bra, och ingen ramsa behövs.

2.Absolut. Ni kan ju inte anpassa er till hennes sovtider, eller visa någon större hänsyn mer än bruklig när någon sover. Kanske ingen bra idé att börja betongborra något mitt i natten utanför hennes rum eller så..... :roll: . Nej man du förstår vad jag menar? Det är bara bra om hon inte vänjer sig vid total tystnad när hon ska sova. Eller jag har gjort såhär som ex. På dagssömnen så är det fullt drag ute i huset, musik, prat, slammer och brak. På kvällen/natten är det tystare och på natten helt tyst. För så går det ju till i världen för övrigt.

Dörren brukar man ha lite på glänt i dom flesta fall, men vill man stänga så kan man säkert det med. Risken är väl kanske att husljud och ramsa får svårare att nå in vid behov.

3. JAG ( observera JAG) skulle göra såhär. Tog det 10 min så hade jag klockat efter det. Tog det 20 min så hade jag gjort det till en 20 min vila. Förstår du hur jag tänker? Men jag vet inte exakt hur "reglerna" ser ut för det.
Världens Bästa Barn
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej!

Här kommer lite nya frågor... ;) Anna sover numera fantastiskt bra, läggningar tar max 30 sekunder och inga påminnelseramsor behövs överhuvudtaget under natten MEN det är bara en liten detalj som återstår innan vi är helt nöjda.... för tidiga uppvak / vargtimmen. Jag har läst en mängd inlägg om just detta (så jag vet att det inte är ovanligt att brottas med detta) - och har provat de förslag som nämns utan något resultat tyvärr.

1. Väckarklocka
2. Pangramsa (för att sedan stänga av och vänta på väckarklockan trots hennes allt högre protester)
3. Total tystnad till väckarklockan ljuder
4. Mozart / klassisk musik (vilket tyvärr får henne att skrika ännu högre)

Det verkar som att om vi ger henne en pangramsa / spelar musik svarar hon - och blir till slut allt mer arg / ledsen när hon inte blir upplockad. Ska man ignorera (det är superjobbigt att höra henne bli allt mer ledsen / brösten gör ont... :?) eller ge henne besked via pangramsa / musik (som tyvärr inte verkar lugna henne :cry: ) Är detta ngt man helt enkelt måste "nöta" in - eller finns det ngt vi kanske missat? Det är superlätt att börja tänka att ställa om hennes väckarklocka - men snart kanske vi "gör morgon" 05.00... :roll:

Vi ger henne MASSOR med mat, skrattet till gonatt fungerar klockrent, vi är ute över 2 timmar per dag + social delaktighet..

Utöver ovanstående fråga har jag en fråga till... imorse när jag kom in och skulle hämta upp henne hade hon rullat över till rygg - det har aldrig hänt tidigare. Det kan säkert påverka att hon inte somnar om lika lätt (men det gjorde hon som sagt tyvärr inte tidigare heller under vargtimmen), bör jag smyga in och lägga tillrätta någon gång under vargtimmen? Får vi inte större problem av detta då hon är vaken och säkert förväntar sig glatt att bli upplockad om jag komer in i rummet? Ska jag låta henne ligga kvar på rygg / låta henne själv ta ansvar för att vända sig om?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Precis som du säger så är det många som brottas med tidiga morgnar, och det kan hänga med ett tag. Det jag tycker att du ska göra är att välja en strategi som du håller fast vid, utan att byta på minst 1 vecka och se hur det artar sig.

Här är dom vanligast strategierna:
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna (inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Gällande vändningarna så kan jag personligen tycka att det är dummt av fara med "onödig" trafik efter vargtimmen. Så mina tips är att träna vändningar på all vakentid, under kvällen/natten tycker jag man kan bjuda på 1 vändning per uppvak, men hellst inte efter vargtimmen. Och faktiskt är det så att hon kan somna på rygg också, och vill du så kan du smyga in efter 10 minuter och vända över till mage.

Hoppas du blev lite klokare iallafall :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej Duggan & tack för ett snabbt och informativt svar! :)

Vi bestände oss för att prova alt 3 (husljud) närmaste veckan för att nu försöka bryta dessa tidiga uppvak.

Imorse började prinsessan jollra vid 05.38 (hon ska ha morgon 06.30). Jag pangramsade - vilket fick henne tyst i ca 5 minuter innan hennes förnöjsamma joller åter startar :? Jag lät henne då fortsätta jollra tills jag hörde protester (då var klockan ca 06.08 ) och gick därefter upp för att börja göra husljud.

Så fort hon hörde steg i korridoren / ljud utanför tystnade hon (för att hon förmodligen trodde att vi var på väg att ta upp henne), för att sedan bli riksarg när hon inser att så inte var fallet. Jag tog fram dammsugaren de sista 10 minuterna för att dels "inte höra" hennes protester - men framförallt så brukar hennes protester minska av just dammsugaren.... (skojar du vilket kliniskt rent vardagsrum vi lär få i slutet av veckan... :? )

Borde jag ha skuttat upp och gjort husljud redan vid första pangramsan / första jollret eller ska jag invänta - som imorse - hennes protester innan vi startar med husljuden?

Bör / kan / får jag slänga in ramsa medan man gör husljud? ...eller ska man enbart göra pangramsan under vargtimmen följt av metoden (i vårt fall husljuden)?

Brukar det räcka med 4-5 dagar innan detta sätter sig (så tillvida man svarar på samma sätt)?

PS: Även imorse när jag kom in och skulle plocka upp henne låg hon på rygg... (hon ligger över täcket och tvärsöver kortsidan) Jag låter henne dock nu sköta detta själv, dagtid klarar hon galant att vända sig åt båda hållen. Hon kanske blir lite kall, men min förhoppning är ju att hon inte ens ska vakna upp och rulla runt ;))
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det är svårt att säga om det tar si eller så många dagar innan det sitter, men det brukar gå hyfsat fort när hon får samma svar.

Jag tycker att en pangramsa räcker, såvida hon verkligen inte är rent av ledsen, men jag förstår att hon vart arg imorse när det stökades utan att hon fick komma upp. Men poletten kommer att trilla ner när hon förstår att hennes morgon inte kommer förän klockan ringer oavsett om ni är vakna eller ej.

Jag skulle nog inte husljuda medans hon jollrade nöjt utan låta henne vara ifred. Mitt var det är kanske hon somnat :wink:

Lycka till och jag hoppas rapporten blir positiv om ett par dagar! :lol:

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

...Det ni också kan göra är att lägga upp till 30 min tidigare på kvällen, sömn föder sömn du vet så det kan främja sovandet på morgon kvisten. Värt att prova tycker jag!

//Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej (...& tack för bra input igår Duggan ;))!

Måste bara jubla en smula (om man nu vågar göra det såhär tidigt i vår "mini-uppvakningskur")...? Prinsessan började imorse jollra redan vid 05.00, jag insåg snabbt att det skulle bli en lååååååååång morgon :shock: En pangramsa och fortsatt joller till ca 05.40 (då är hennes joller inte längre särskilt glatt längre..) gick jag då upp för att "hus-ljuda". Med dammsugaren igång var hon, som igår, först riktigt arg när ingen kom för att ta upp henne - varpå hon efter en stund faktiskt helt tystnar (!!!) Jag tror att hon somnade / sov en stund för att sedan vakna och jollra lite förnöjt de sista få minuterna innan väckarklockan ringde. Vilken superkick att komma in och hämta upp en strålande glad liten prinsessa!!!!!!!!!!!! :D

Jag inser att man inte kan dra fööör stora växlar på en morgon, men vilken skillnad på dessa morgnar!! //Nöjd mamma!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad härligt, poletten börjar trilla ner för fröken din. Och rent hus får du också för den delen! :wink:

Jätte roligt, nu är helt klart på rätt spår :!:

:heart: //Malin
skontattsova

Inlägg av skontattsova »

Hej igen!

En annan fråga som inte rör tidiga uppvak.. ;)

Anna har de senaste dagarna roat sig kungligt med att rulla fram och tillbaka från rygg till mage (och tvärtom), det är väl först de senaste dagarna hon till fullo själv kontrollerar denna rörelse i båda riktningarna (tidigare var det enbart i en riktning, från rygg till mage). Detta medför att hon nu gärna snurrar runt i spjälsängen, förutom att hon nästan alltid ligger på rygg när man hämtar upp henne på morgonen har även em-passet (som sker i spjälsängen) numera börjat likna ett gympa-pass.... :?

Jag har aldrig behövt ramsa henne (mer än under tillrättaläggandet) / påminnelse, utan hon har snällt somnat efter någon minuts joller. Idag har hon jollrat och jollrat - och när man har smugit förbi ligger hon på rygg och leker med sina fötter glad i hågen... :roll: Då em-passet enbart är 45 min gick jag efter 20 minuter in för att tillrättalägga / ramsa mig ut (med förhoppningen att hon iaf skulle hinna ett 20-min sovpass). Jag hör att hon fortsätter jollra (en smula mer argt nu) / snurra - jag påminnelseramsar henne ytterligare en gång utanför dörren *christ* Till slut somnar hon - och vi får ihop 20 minuter mha marginalkvarten.

Vad är detta?? Ny färdighet som måste övas på? Brukar sådant hålla på länge? Bör jag ta alla sovpass i vagn närmaste dagarna för att ev förhindra att inte sabba alla sovpass?
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Nya färdigheter som ska övas in med stor iver, det känner jag igen! :lol:

Jag skulle antingen mörklagt ordentligt på lurarna, för hur kul är det att ligga och leka med fossingarna om man inte ser nått...hmm ja det kan ju fortfarnade vara skoj men förhoppningsvis inte lika länge. Eller så kan hon få sova i vagn ett par dagar om det känns okey för er.

Jag skulle "träna" vänding på all vakentid som blir över, det brukar lägga sig när den nya färdigheten behärskas överkommligt! :lol:

Det är ju som tur är ganska snabbt övergående, men det kommer ju alltid nya färdigheter som ska övas :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"