Vi har precis påbörjat kura vår 6 månaders lilla Anna (har avverkat 3 nätter och är nu på 3:e dagen) - det har gått ÖVER all förväntan bra!! Utöver första nattens ganska arga frågor från damen följde sedan 2 nätter med närapå hela natten sömn (ramsade max 1-2 gånger på båda dessa nätter vilket fick henne att tystna direkt, vaknade till och pratade lite vid två övriga tillfällen där hon sedan somnade om själv efter 10 sekunders "prat")
Nu har jag dock några frågor:
1. Ska/bör vi bekräfta även om hon vaknar upp och "pratar" några sekunder (för att alltid låta ramsan följa med henne in i sömnen) - eller ska jag låta henne somna in själv som hon då gör?
2. Om vi har kört en bekräftelse (ihopbakad med påminnelsen) och hon efter några minuter gör sömnläten hon normalt gör innan hon somnar - är det viktigt att göra ytterligare en bekräftelse för att ramsan verkligen ska få sista ordet eller har den smugit in ändå?
3. Om hon vaknar / börjar prata innan hennes sovpass är klart, hur viktigt är det att påminna henne (ramsa) om att sova vidare? 2 senaste nätterna har hon vaknat // börjat jollra för sig själv vid ca 06.40 - 06.45 (hon ska gå upp vid ca 07.00), vissa lurar dagtid är det likadant. Ska hon helt enkelt få ligga och jollra / prata så länge hon inte är ledsen eller är det viktigt att verkligen försöka få henne att somna om (ramsa henne)?
4. Anna har alltid haft väldigt regelbundna sovpass dagtid även innan kuren. Hon sov tidigare 20 min + 2 h + 30 min (jag vet att 30 min inte är ett "standardmått" på sömn, men man kunde ställa klockan efter hennes 30 minuters sovpass, så antingen sov hon 20 min + 5 + 5?) Då nätterna under kuren har gått över förväntan så är det isåfall daglurarna hon protesterar mer emot. Framförallt protesterar hon om/när man försöker få henne att somna om / försöker förlänga ett sovpass. Om sovpasset är i vagn när hon vaknar upp så skakar jag vagnen lite innan jag ramsar mig bort. Skulle hon bli ledsen (vilket hon nu ofta blir) har jag vagnat henne tyst och därefter ramsat mig bort. Det känns som att verktygen inte "tar" lika klockrent som på natten. Är det för att hon själv nu tycker att hon är utsövd som det blir protester? Jag har försökt att läsa så mycket jag kan om daglurar på forumet - och vad jag har förstått så ramsar inte alla under daglurarna i vagn. Ska man kanske hoppa över ramsorna i vagn för att undvika att man tar bort effekten av ramsorna - eller är det bra/ viktigt att vara konsekvent? De som inte ramsar i vagn, hur gör dem, gör de enbart tillrättaläggande (och vangning /solfjäder eller annat vid protester)?
Annas Schema (6 månader):
19-07
07.00 Mat (ammas + gröt)
8.30-9.15 Sova
10.30 Mat (barnmat)
11.30-13-00 Sova
14.00 Mat (ammas)
15.30 - 16.15 Sova
17.30 Mat (Gröt)
18.30 Nattslurk