första shn kvällen och bara illskrik...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Mamma mia

första shn kvällen och bara illskrik...

Inlägg av Mamma mia »

Hej!

Vi har just inlett första kvällen med shn kuren... min man tar första två nätterna, själv sitter jag i köket och mår uruselt när jag hör vår lilla tjej illskrika i sitt rum (mannen är där inne och buffar henne, har så gjort i ca 10-15 minuter, men hon skriker mer och mer) vet att det kan vara så första kvällen men hon låter verkligen helt hysterisk. Vill bara rusa upp och ta upp henne i famnen och lägga henne till bröstet som jag brukar, försöker behärska mig, känner mig gråtfärdig! :cry: Vad vill jag egentligen med detta meddelande ? vill nog bara höra någon säga att det är ok även om hon skriker så...

Mamma mia
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
JH

Inlägg av JH »

Hej Mammamia! :D

Det ÄR jobbigt de första två nätterna! Det är hårt arbete, ochinget som man kan lämna upp till barnet att klara av. Man måste vara SÄKER och förmedla detta till barnet. Det allra viktigaste, när din man nu är där inne och buffar, är att han inte slutar INNAN hon lugnar sig. Om han gör det så kommer det att ta längre tid nästa gång ni buffar. Det kan ta upp till 45 min att buffa ett barn lugnt den första gången, men så lång tid tar det aldrig mer. Idag så tystnar Elsa vid första buffen, de få gånger jag har behövt buffa de senaste månaderna, men så var det inte i början.

Själv tycker jag dock att vagning är det bästa när man kurar, men det beror ju på hur gammalt ert barn är. Elsa blev lugn nästan direkt när vi vagnade henne första natten på kuren (sen började hon såklart protestera så fort vi slutade, men då var det ju bara att vagna igen, och igen och igen, till hon var så pass lugn att hon sov).

OM ni är konsekventa och pålästa och har rätt attityd så kommer det att funka, jag lovar! :D

(Om din man är mindre blödig än du kanske det faktiskt är en bra idé om du sover någon annanstans de här två första nätterna...?)
Senast redigerad av JH den fre 20 maj 2005, 20:42, redigerad totalt 1 gånger.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
JH

Inlägg av JH »

Tänk också på att det är skillnad på protester och ledsen gråt. Protestra kommer ditt barn att göra när ni börja, och har rätt att göra. Hon undrar ju vad som pågår! :D Var är bröstet? Ska jag ligga här? Varför ska jag somna utan mat? mm. Det är ert jobb att besvara de frågorna med så stor säkerhet och lugn som möjligt.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma mia

Puh...

Inlägg av Mamma mia »

Hej Jenny!

Stort tack för stödet! mannen höll ut och Agnes har nu somnat, förmodligen till del av utmattning men där vann pappa i uthållighet :) han har buffat och ramsat på vägen ut samt bekräftelseramsat utanför, det tog ca 65 minuter!

Vår dotter är ganska precis 5 månader och tyvärr för lång för att få plats raklång i liggvagnen därför har vi valt buffning i spjälsängen.

Hoppas att detta var den värsta persen, jag är i alla fall full av beundran för mannen, hade inte klarat det lika bra även om jag är övertygad om att detta är det rätta att göra för Agnes.

Hälsningar
Mamma mia
SHN kur startad 20/5

Bild
JH

Inlägg av JH »

Bra!

Försök nu du också att anamma den attityd av självkarhet (detta KOMMER att funka, och jag VET att det är rätt!) som din man redan verkar ha! Då kommer ni att klara detta galant.

Var beredd på måååånga uppvak i natt, men vet att det blir färre imorgon.

Ge inte upp 10:e gången hon vaknar (om det nu blir så många) utan var SÄKER, lugn och trygg hela tiden.

Glöm aldrig bekräftelseramsan, även om den stör - det får ni igen senare, jag lovar!

Skicka en hälsning till din duktiga make! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

TAck än en gång, fantastiskt att detta forum med bra råd och stöd när man behöver det som mest, finns!! Agnes sover fortfarande (2 timmar nu) skall bli spännande att se hur natten avlöper.

Mamma mia
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

För resten, hur många gånger kan man förvänta sig att hon vaknar första natten? (brukar vakna 2 ggr natt och 1 ggn mycket tidig morgon) Skall man buffa annat än om hon skriker upp sig, första natten?

Mamma mia
SHN kur startad 20/5

Bild
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Nu är natten förbi och jag hoppas att allt gick bra.

Jag blev dock lite konfunderad av ditt sista inlägg... Det är JÄTTEviktigt att du är väldigt påläst på SHN innan du börjar. Att du läst ALLT här på sidan flera gånger. DIn sista fråga visar att du kanske itne är så påläst.... Första natten är det nämligen jätteviktigt att du buffar vid minsta pip. En stor förändring sker för barnet och därför måste hon få känna att du finns där så fort hon "frågar". Du ska buffa vid minsta pip, men INTE så hon somnar utan bara så hon blir lugn och avslappnad, sen måste du gå MED ramsan. Protesterar hon så får du gå in igen och sedan ramsa igen och så vidare tills hon är helt lugn. DÅ bekräftar du och det är också superviktigt. Natt två tar ramsan över och buff är kristilldelning.

Läs, läs och läs igen! Skriv ut lathund och annat som du tycker är extra bra och ha det framför dig på natten så att du kan läsa om du blir osäker. Det är osäkerheten och bristande attityd av självklarhet (= det här KOMMER att funka!) som gör att du kan misslyckas med det här.
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej igen Jenny!

Ja nu är natten över och det gick väl ungefär som väntat. Hon skrek och blev buffad först 65 minuter innan ramsa och sedan somnade hon, sov (från 8.30) till midnatt sedan ny tur med buffning ca: 30 minuter sedan ramsa (enligt hela proceduren, vägen ut, påminnelseramsa och sist bekräftelseramsa) sedan var hon vaken ganska många gånger men behövde bara buffas max 10 minuter (mindre och mindre ju längre natten gick)

Åter till min fråga, anledningen var att jag uppfattat (har verkligen läst på) att man just skulle buffa vid minsta pip men att jag, när jag var uppe och pratade med min man (som gjorde hela jobbet i natt) uppfattade det som att han inte hade samma uppfatttning, därav min fråga. Det visade sig dock att jag bara missförstått honom, han buffade vid minsta pip men efter det att hon tystnat och lugnat sig och han ramsat och gått ut, om hon då protesterade körde han påminnelseramsan och till sist bekräftelseramsan när hon var tyst. Detta är väl så det skall gå till!?

Vi har tänkt att min man skall ta de två första nätterna och att jag sedan skall ta över, undrar nu om det istället är ok om samma person tar de tre första nätterna och man sedan byter? (Tycker inte jag kan utläsa det i all info som finns?)

Hälsningar
Mamma mia
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Faderskapet gör helt rätt! Och han kan ta tre nätter för att sedan byta.

:thumbsup: Bra gjort - det här klarar ni alldeles utmärkt!
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mammut maria!

Tack för de uppmuntrande orden! Är verkligen imponerad av mannen som klarat natten alldeles utmärkt, känner oss verkligen stärkta av detta!
SHN kur startad 20/5

Bild
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Håll kvar den känslan så är ni snart i hamn!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Det låter som ni är på god väg :lol:
Mamma mia skrev: Vi har tänkt att min man skall ta de två första nätterna och att jag sedan skall ta över, undrar nu om det istället är ok om samma person tar de tre första nätterna och man sedan byter? (Tycker inte jag kan utläsa det i all info som finns?)

Anledningen till att det står att en förälder ska ta de två första dygnen är att man helt enkelt ska orka.
Två hela vaknätter kan vara väl så jobbigt. Men får man bara sova på dagen, så kan man ju ta flera nätter.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

Vi hade planerat att min man skulle ta de förstatvå nätterna och att jag skulle ta över sedan. men det gick så bra de första nätterna att jag blev rädd att jag skulle förstöra allt omjag gick in så min man ansvarade för de tre första nätterna.
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Tack, tack för responsen. Känner precis som du br, det funkar så bra med min man och han känner sig "stark" nog att klara tre nätter, så då får han nog göra det. Snart dags för den andra natten... skall bli spännande att se hur det går, håll tummarna! :wink:
Har också en liten fråga de står att man skall säga ramsan, en vers, som en introduktion när man lägger barnet tillrätta, gäller det endast första natten, eller alltid?
SHN kur startad 20/5

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"