Hej Mammamia!
Det ÄR jobbigt de första två nätterna! Det är hårt arbete, ochinget som man kan lämna upp till barnet att klara av. Man måste vara SÄKER och förmedla detta till barnet. Det allra viktigaste, när din man nu är där inne och buffar, är att han inte slutar INNAN hon lugnar sig. Om han gör det så kommer det att ta längre tid nästa gång ni buffar. Det kan ta upp till 45 min att buffa ett barn lugnt den första gången, men så lång tid tar det aldrig mer. Idag så tystnar Elsa vid första buffen, de få gånger jag har behövt buffa de senaste månaderna, men så var det inte i början.
Själv tycker jag dock att vagning är det bästa när man kurar, men det beror ju på hur gammalt ert barn är. Elsa blev lugn nästan direkt när vi vagnade henne första natten på kuren (sen började hon såklart protestera så fort vi slutade, men då var det ju bara att vagna igen, och igen och igen, till hon var så pass lugn att hon sov).
OM ni är konsekventa och pålästa och har rätt attityd så kommer det att funka, jag lovar!
(Om din man är mindre blödig än du kanske det faktiskt är en bra idé om du sover någon annanstans de här två första nätterna...?)