Mitt i kuren och har funderingar, tacksam för råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Skruttfisens mamma

Inlägg av Skruttfisens mamma »

Ewa skrev:Hej!
Skruttfisens mamma skrev: Men nu förstår jag inte, om jag ska sätta lurarna med hjälp av vagn (den ska ju ändå stå still?), vad är skillnaden då om hon ligger i sängen (som hon gör nu) än om hon ligger i vagn?
Jo, då - du förstår visst - det blir bara lite mycket på en gång tror jag :lol:.
Så nu påminnelseramsar jag:
Ewa skrev:...men själv hade jag i detta läge införskaffat en billig, rymlig begagnad för ett par hundralappar och lagt ungen samtliga lurar i den och vagnat till ro, som påminnelse och vid skarvar TILLS LURARNA SATT - går att göra inne i lägenheten, om man inte kan husera utomhus - vilket kan ta som mest någon vecka. Inför samtidigt väckarklocka som meddelar när det är dags att gå upp, så kopplar hon snart samman det hela och har vett att ligga och sova så gott tills du väcker och tillgodoser hennes behov. Och DÄREFTER backat.
Jag skulle själv - i ett sånt här läge, lägga ungen tillrätta och skaka till på vagnen som en markering, sen låta henne vara. Regeln är ju att om barnet inte är ledset så får det vara ifred, blir det ledset så vagnar man till ro, till de tystnar, sen avslutar man med att skaka till på handtaget. Jag skulle köra så första dagen och se om hon somnar in själv. Vaknar hon i skarv gör man på samma sätt. Och tar inte upp förrän lurarna är klara.

MEN - och det här är ett stort men, för DU känner henne bäst. Är hon inte olycklig, utan bara ligger där och filosoferar glatt, men INTE sover, och det är just DETTA du med vagningskuren vill bryta, men du inte märker någon skillnad. Ja, då hade JAG, personligen, inte tvekat att vagna henne till sömns, vagna henne vid minsta knyst vid skarvarna, och hålla på så i 3-4 dagar tills hon började känna njutningen av dagssömnen och lurarna började sätta sig. Och därefter skulle jag backa, och bara vagna till ro utan att vagna till sömns. Och backa allt mer. Lite protester fick man då räkna med i början, men det svarar man på med att skaka lite i handtaget för att markera att man står vakt.

Och väckarklockan hade jag infört oavsett vilken strategi jag valt. För den kan i det långa loppet tala om för henne, rent fysiskt och konkret, att man har inte så stor poäng med att ligga och pladdra, för här är det någon annan tingest som sköter om tiden.

Lite rörigt kanske, men jag tror och hoppas du förstår hur jag menar - hojta annars.
Okej, jag tror att jag fattar :) Så jag KAn vagna henne till sömns vid skarvarna? Vid minsta pip? Och det kommer funka sen att föra över lurarna till sängen och hon skippar skarvarna?

Problemet är bara (jo det finns alltid problem :wink: ) att hon är så jädrans rörlig och snurrar runt, tar tag i och ska resa sig. Vågar jag lämna henne i vagnen så?
Dotter född i juli 2007
Ewa

Inlägg av Ewa »

Så jag KAn vagna henne till sömns vid skarvarna? Vid minsta pip? Och det kommer funka sen att föra över lurarna till sängen och hon skippar skarvarna?
JA! Med rätt attityd så kan du ge klara besked på de (ev) protester som blir inledningsvis. Men det kan man - VET jag :wink:.
Vågar jag lämna henne i vagnen så?
Ja, men jag skulle välja att ha henne med sele på. Det följer ju med vagnen - oftast. Annars finns lösa att köpa - men kolla då så att det går att spänna bra, så att hon inte gör illa sig eller får loss remmarna.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skruttfisens mamma

Vågar jag lämna henne i vagnen så?
Ja, men jag skulle välja att ha henne med sele på. Det följer ju med vagnen - oftast. Annars finns lösa att köpa - men kolla då så att det går att spänna bra, så att hon inte gör illa sig eller får loss remmarna.[/quote]

Usch känns lite mysko att ha henne fastspänd i vagnen. Hon kommer bli skogstokig om hon inte kan röra sig :cry:
Dotter född i juli 2007
Skruttfisens mamma

Oj vad knäppt citatet blev, men du förstår säkert!

Kan barnet ligga på mage med sele på?
Dotter född i juli 2007
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

För mig känns det lika självklart att spänna fast lilla barnet i vagnen som att spänna fast i bilstolen. Och varför blir inte barnet skogstokig när man spännar fast i bilstolen? Jo attityden - den självklara, för att du VET att det är för dennes bästa, djupt in i själen VET du att det är så här det ska gå till, du skulle inte köra en meter utan att lillan är fastbältad. DÄR har du attityden, nyckeln till allt tänk, du måste vet djupt in i själen att så här ska det vara, för hennes eget bästa. Inte tycka synd om, utan bara veta hur saken är, vad som är det bästa. Då vet också lillan det. Förstår du min tankebana?

Själv har jag faktiskt haft gossen på rygg i vagn och det är pga av att här i norrland kan det vara ruggigt kallt och det blir hemskt trångd med åkpåse och dyl. Någon från lite sydligare breddgrader som har bältat på mage? Om man väljer ryggläge, så måste sufletten täckas med luftgenomsläppligt mörkläggningstyg.

Styrke kramar från Norr. Det här ska du grejja!

:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Skriver under på allt Duggan skriver :thumbsup:
Själv har jag faktiskt haft gossen på rygg i vagn och det är pga av att här i norrland kan det vara ruggigt kallt och det blir hemskt trångd med åkpåse och dyl. Någon från lite sydligare breddgrader som har bältat på mage?
Jo, sydligare breddgrader anmäler sig härmed :wink: - båda mina har sovit på mage i vagn, vinter som sommar. Och har funnit sig alldeles utan minsta protest i att bli selad, även på mage. Inte minsta konstighet alls, faktiskt. Annars gör man som Duggan skriver. Lägger på rygg och har skynke över vagnen, så man stänger ute alla synintryck.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"