Okej, jag tror att jag fattarEwa skrev:Hej!
Jo, då - du förstår visst - det blir bara lite mycket på en gång tror jagSkruttfisens mamma skrev: Men nu förstår jag inte, om jag ska sätta lurarna med hjälp av vagn (den ska ju ändå stå still?), vad är skillnaden då om hon ligger i sängen (som hon gör nu) än om hon ligger i vagn?.
Så nu påminnelseramsar jag:Jag skulle själv - i ett sånt här läge, lägga ungen tillrätta och skaka till på vagnen som en markering, sen låta henne vara. Regeln är ju att om barnet inte är ledset så får det vara ifred, blir det ledset så vagnar man till ro, till de tystnar, sen avslutar man med att skaka till på handtaget. Jag skulle köra så första dagen och se om hon somnar in själv. Vaknar hon i skarv gör man på samma sätt. Och tar inte upp förrän lurarna är klara.Ewa skrev:...men själv hade jag i detta läge införskaffat en billig, rymlig begagnad för ett par hundralappar och lagt ungen samtliga lurar i den och vagnat till ro, som påminnelse och vid skarvar TILLS LURARNA SATT - går att göra inne i lägenheten, om man inte kan husera utomhus - vilket kan ta som mest någon vecka. Inför samtidigt väckarklocka som meddelar när det är dags att gå upp, så kopplar hon snart samman det hela och har vett att ligga och sova så gott tills du väcker och tillgodoser hennes behov. Och DÄREFTER backat.
MEN - och det här är ett stort men, för DU känner henne bäst. Är hon inte olycklig, utan bara ligger där och filosoferar glatt, men INTE sover, och det är just DETTA du med vagningskuren vill bryta, men du inte märker någon skillnad. Ja, då hade JAG, personligen, inte tvekat att vagna henne till sömns, vagna henne vid minsta knyst vid skarvarna, och hålla på så i 3-4 dagar tills hon började känna njutningen av dagssömnen och lurarna började sätta sig. Och därefter skulle jag backa, och bara vagna till ro utan att vagna till sömns. Och backa allt mer. Lite protester fick man då räkna med i början, men det svarar man på med att skaka lite i handtaget för att markera att man står vakt.
Och väckarklockan hade jag infört oavsett vilken strategi jag valt. För den kan i det långa loppet tala om för henne, rent fysiskt och konkret, att man har inte så stor poäng med att ligga och pladdra, för här är det någon annan tingest som sköter om tiden.
Lite rörigt kanske, men jag tror och hoppas du förstår hur jag menar - hojta annars.
Problemet är bara (jo det finns alltid problem