SHN behöver lite råd och stöd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mamma till Anton

Inlägg av mamma till Anton »

Hej igen! :D

Attityden är på max så då blir det inga problem 8)! Ska förbereda mormor upp till tänderna innan, iof vet hon redan hur jag gör då hon varit med flera gånger men ändå. Lite extra skadar ju inte.

//Jenny
:heart: Godingen Anton född 2007.10.03 :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Det låter härligt! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
mamma till Anton

Hej! :D

Allt gick toppen igår, mormor väckte och sen var det lek och bus för hela slanten! Hoppas att det går lika bra nästa gång man behöver barnvakt.

//Jenny
mamma till Anton

Hejsan! :D

Det var ett tag sen jag var inne och skrev något men det har varit lite kaos här hemma med magsjuka :( Som tur var har lilleman klarat sig rätt så bra!

Har en liten fundering om hur vi gör under bilresor... ska vi ramsa om han vaknar innan tiden är inne? Eller låter vi honom vara tills vi tar bort filten som hänger över babyskyddet?

När vi sedan byter babyskyddet till en vanlig bilbarnstol går det ju inte att hänga över en filt, så hur gör vi då? Har du några tips?

//Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tror folk generellt gör lite olika i bilen, men jag gjorde som du hade en filt över babyskyddet och den åkte inte av förän luren var slut. Ingen ramsa eller så heller.

Nu när gossen min är lite äldre (19 mån) så var vi på en 4 h timmars fjäll tripp nyligen och vi hade inga skynken alls men då vaknade han också efter 45 min och somnade inte om, men det märktes inte av. Han har så pass mycket sömnreserver att han klarar att ligga 45 min minus en dag utan bekymmer. Men annars om man vill ha filtar så kan man kanske använda säkerhetsnålar i taket? Eller nått sånt? Jag har iaf varit för lat för att fixa nått sånnt :roll:

Nån annan?

//Malin
mamma till Anton

Blir snart tokig :x ... nu är vi inne på tredje dagen med strul under dagslurarna. Gråter när jag ramsar mig ut och blir jättearg, väntar in honom och ramsar när han har lugnat ner sig och kan ta till sig ramsan. Husljud för fulla muggar och sedan tar det kanske 10min innan han somnar.

Vaknar även ganska ofta för tidigt och har svårt att komma till ro. Till och med när jag var ute och gick den långa luren vaknade han och skrek.

Han är smått grinig hela dagarna och ingenting varar längre en ett par minuter och sedan är han grinig igen. Puh...

Känns helt hopplöst... vill snart ge upp, inte för att jag skulle göra det tror jag men jag har god lust just nu!

//Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Hur ser schemat ut?

Skrattas det ordentligt för dagslurarna?

Mörklagt i vagnen/rummet?

Ny färdighet på g, typ åla, krypa sitta, tänder?

//Malin
mamma till Anton

Hej hej! :D

Schemat ser ut så här:

8.00 God morgon/välling
9.15-10.00 sova, denna lur nästan alltid i vagnen
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.30 mellanmål
16.00-16.45 sova
17.30 middag
19.00 bad/skoj/nattslurk
20.00 sova

I rummet är det alltid mörk med mörkläggningstyg och jag har mörkläggningstyg som hänger över vagnen också. Skrattar och skojar gör vi en 10min innan det är dax för lurarna (däremellan också men extra mycket just då).
Ålar gör han mycket nu och han kryper vilken dag som helst!

//Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att det låter som att det kan vara så att det är kliv i itvecklingstrappan, krypning i detta fall som gör att han har svårt att komma till ro. Hjärnan hår på högvarv och kroppen har inte "tid" att vila, måsta träna krypning, typ! :wink:

Schemat tycker jag ser fint ut, det ända som skulle kunna justeras något är att det bara är 2 h vakentid mellan lur 1 och 2, skulle kunna vara lite mer vaket därimellan. Men först skulle jag ge det ett par dagar och se om det går över men massor av krypträning på all vaken tid. Gissningsvis ligger "problemet" där skulle jag tro.

//Malin
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker att det låter som att det kan vara så att det är kliv i itvecklingstrappan, krypning i detta fall som gör att han har svårt att komma till ro. Hjärnan hår på högvarv och kroppen har inte "tid" att vila, måsta träna krypning, typ! :wink:

Schemat tycker jag ser fint ut, det ända som skulle kunna justeras något är att det bara är 2 h vakentid mellan lur 1 och 2, skulle kunna vara lite mer vaket därimellan. Men först skulle jag ge det ett par dagar och se om det går över men massor av krypträning på all vaken tid. Gissningsvis ligger "problemet" där skulle jag tro.

//Malin
mamma till Anton

Hej! :D

Här är det fortfarande struligt vid dagslurarna... jag som trodde det snart skulle vara över. Innan har det inte varit så mycket strul men helt plötsligt kom det som ett brev från posten. Allt är helt upp och ner.

Han har nu börjat att krypa en del, inga långa sträckor men lite hit och dit. Så jag vet inte om det är det som strular till det, men kanske ska vänta lite till och se.

Så här ser det ut vid dagslurarna: lägger ner han glad och sprallig, lägger honom tillrätta, trycker till och ramsar mig ut. Redan här är han ledsen men det känns som att han lysnar färdigt på ramsan för att därefter bli riktigt arg och ledsen. Gör husljud, radio och tv är på men han blir bara mer ledsen. Nu har han börjat och bli så ledsen att han nästan tappar andan och börjar hosta. Är så rädd att han ska kräkas när han gör så :(

I dag sov han ca 40min totalt av de 1,5 tim han egentligen skulle ha gjort.

Det har pågått allt för länge nu tycker jag. Jag vill ju bara att han ska må bra! Och att han får sin sömn som han så väl behöver. Samtidigt vill jag inte att han ska ligga och skrika så länge som han gör. Han blir bara tröttare av det. Jag är så rådvill just nu :?

Visst är det väl så att man ska dra ner på sovtimmarna när de är 7 månader? Hur många minuter? Och är det bäst att korta ner em-luren då kanske?

//Jenny
mamma till Anton

...glömde att skriva att han även vaknar ett par gånger under lurarna och skriker redan vid uppvak. Det är alltså inte så att han jobbar upp sig utan är redan jätteledsen när han vaknar.

//Jenny
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mamma till anton!

Hoppar in och svara tills duggan är tillbaka.
Visst är det väl så att man ska dra ner på sovtimmarna när de är 7 månader? Hur många minuter? Och är det bäst att korta ner em-luren då kanske?
Vid sju månader så drar man av ca 30 minuter. Det jag har gjort med mina barn är att de får 20 minuter på eftermiddagsluren eftersom de tydligt visat att de har svårast att sova den luren. Jag tror att det är vanligast att göra så. Vilken lur tror du skulle passa er bäst att minska på? :roll:

Jag tror faktiskt att det kan vara läge att dra ner på en lur nu. Tror att det är det lillen försöker tala om. Vad tror du? :wink:

Det är ju absolut inte meningen att han ska ligga och skrika tills han kräks. Innan jag kommer dit så skulle jag använda verktygen t.ex. solfjädern för att lugna honom så att ramsan därefter kan ta. Vad tror du om det? :roll:

Trevlig lördagkväll :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
mamma till Anton

Hej!

Tack Ida för ditt svar :D

Ja, jag tror att det är bäst att korta ner eftermiddagsluren för oss också. Första luren är oftast den lättaste och den längre lunchluren vill jag inte korta ner. Så jag kortar nog ner den redan imorgon. Sedan kommer jag att flytta fram lunchluren 30 min så att det blir lite längre vakentid mellan första och andra luren.

Idag var det helt hysteriskt på lunhluren... det tog ungefär 15min för honom att somna och sedan vaknade han efter 25min och började skrika. Han blev bara mer och mer ledsen och arg om vart annat, gick inte att få honom lugn på en bra stund. När han väl hade tystnat och jag bekräftade att "det är precis så det ska vara, vila så gott" började han skrika igen. När han sedan hade lugnat sig efter att ha skrikigt ett tag till var det dax att ta upp honom. Och gissa om han blev sur! Så kort och gott sov han bara 25min totalt :(

Kan jag alltså börja solfjädra lite mer nu då så att han blir lugn, och sedan ramsa mig ut? Har inte solfjädrat så mycket innan. Kanske blir han lite förvirrad om jag börjar göra det oftare men att det är det som behövs?
Jag provar ett par dagar och ser hur det utvecklas...

Tack igen :heart:
Jenny
duggan

Inlägg av duggan »

Börja med schemabytet, och skratta vansinningt mycket inna dagslurarna och släpp oron för "hysteriska" dagslurar nu. Schema ändringen kommer att tas emot och uppskattas väl! :D

Vill man kan man även mörklägga lite nu även under dagslurarna, speciellt när det är så ljust som vi har det nu 8)

:heart: //Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"