Tyvärr har vi problem med lillkillen och hans insomning igen...
Sedan några veckor protesterar han hur mycket som helst när vi lägger honom för kvällen och fortsätter så i 15-30 minuter!!
Spontana känslan vi fick var att han inte var tillräckligt trött och på den tråden har vi spunnit nu i 2-3 veckor. Eftermiddagsluren på 45 minuter tog vi bort (eftersom han inte alltid ville somna då) och istället fick det bli en lång lur på dagen. Egentligen vill unge herrn gå och lägga sig vid 9,30-10 på fm, så vi har successivt förskjutit den nya långluren så att den i slutändan skulle hamna vid 12-14. Vi har hittills kommit till 11...
Han blir trött och gnussar sig i ögonen x flera på sen em, dvs vid 16-17-tiden, men är sedan hur pigg som helst resten av kvällen. Igår gjorde vi ett test för att se om han kanske hade ett naturligt sömntåg som gick lite senare än 19 och tänkte att då kan vi ju haka på det i framtiden och ändra sovtiderna lite. Inte då! Vid kl 20,30 gav vi upp och under högljudda protester lades sonen att sova!
Fram till denna vecka så har vi gjort precis som vi alltid brukar och inte ramsat "för ofta" och inte gått in, men nu måste jag erkänna att vi sviktar...
Nu känner vi oss vilsna! Är han ett piggt barn som behöver sova mindre för att vara lagom trött och somna gott på kvällen, eller är det så att han är "speedad" på kvällen för att han sovit för lite och därför inte kan komma till ro? De få gånger jag gått in så har jag antingen hittat honom ståendes på knä i sängen eller så ligger han ner. Attityden är det inget fel på. Jag drar inte ut på proceduren och blir velig bara för att han protesterar när jag lägger ner honom, utan jag gör som jag alltid gjort.
Schemat innan förändringen var:
Vakna 6,30
Sova 10-11,30
Sova 15-15,45
Sova 19-06,30
Schemat efter förändringen är:
Vakna 6,30
Sova 1,5-2 timmar mitt på dagen (målet är 2 timmar, men det är inte alltid han fattar det...
Sova 19-06,30
Hur ser ni på saken? Vad tycker ni att vi ska göra?
Kram J