Skillnaden mellan piggt barn och övertrött barn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Johanna G

Skillnaden mellan piggt barn och övertrött barn?

Inlägg av Johanna G »

Hej alla vänner! :D

Tyvärr har vi problem med lillkillen och hans insomning igen... :(

Sedan några veckor protesterar han hur mycket som helst när vi lägger honom för kvällen och fortsätter så i 15-30 minuter!! :shock: Vi tycker han borde lärt sig vid det här laget...

Spontana känslan vi fick var att han inte var tillräckligt trött och på den tråden har vi spunnit nu i 2-3 veckor. Eftermiddagsluren på 45 minuter tog vi bort (eftersom han inte alltid ville somna då) och istället fick det bli en lång lur på dagen. Egentligen vill unge herrn gå och lägga sig vid 9,30-10 på fm, så vi har successivt förskjutit den nya långluren så att den i slutändan skulle hamna vid 12-14. Vi har hittills kommit till 11...

Han blir trött och gnussar sig i ögonen x flera på sen em, dvs vid 16-17-tiden, men är sedan hur pigg som helst resten av kvällen. Igår gjorde vi ett test för att se om han kanske hade ett naturligt sömntåg som gick lite senare än 19 och tänkte att då kan vi ju haka på det i framtiden och ändra sovtiderna lite. Inte då! Vid kl 20,30 gav vi upp och under högljudda protester lades sonen att sova!

Fram till denna vecka så har vi gjort precis som vi alltid brukar och inte ramsat "för ofta" och inte gått in, men nu måste jag erkänna att vi sviktar... :( Vid några tillfällen på kvällen och natten har jag gått in och lugnat honom i sängen och varit kvar tills han somnat. Jag vill inte att mina barn ska skrika och gråta sig till sömns, så är det bara.

Nu känner vi oss vilsna! Är han ett piggt barn som behöver sova mindre för att vara lagom trött och somna gott på kvällen, eller är det så att han är "speedad" på kvällen för att han sovit för lite och därför inte kan komma till ro? De få gånger jag gått in så har jag antingen hittat honom ståendes på knä i sängen eller så ligger han ner. Attityden är det inget fel på. Jag drar inte ut på proceduren och blir velig bara för att han protesterar när jag lägger ner honom, utan jag gör som jag alltid gjort.

Schemat innan förändringen var:
Vakna 6,30
Sova 10-11,30
Sova 15-15,45
Sova 19-06,30

Schemat efter förändringen är:
Vakna 6,30
Sova 1,5-2 timmar mitt på dagen (målet är 2 timmar, men det är inte alltid han fattar det... :wink: )
Sova 19-06,30

Hur ser ni på saken? Vad tycker ni att vi ska göra?

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
:idea: Vår kille brukar gråta vid läggningarna när han är övertrött, inte för att han är pigg. Just nu jobbar vi med en liten mini-kur för att han ska sluta vara ledsen vid läggningarna på dagen (vid nattningen är det inga bekymmer) vilket han blivit den senaste tiden utan att jag direkt har några svar på varför.
Jag har några tecken som gör att jag märker när vår prins håller igång pga trötthet (och alltså inte är pigg), om han nu inte gnuggar ögonen och annat (för oss iaf) uppenbart. Förblir leenden obesvarade är det ett tecken, att han inte kan vara still en sekund ett annat och om man tar honom i knät för att studsa, vilket han älskar, så är benen "mjuka" utan studs :wink: , DÅ är han trött även om andra kan tycka att han ser hur pigg ut som helst.

:idea: Jag tror alltså på din teori om övertrötthet, att din son behöver hjälp att komma till ro!

:idea: Det ger så gott som aldrig någon positiv effekt att skjuta på nattningen. 13,5 timme ska han ha, så lägg tidigare!

:idea: Om han har 11,5 timme natt och är sugen att sova vid 10 som du skriver föreslår jag 1,5-timmes lur vid 10.30 eller något sådant och en 20-minutare vid 16.30 när han sviktar.
Varför skjuta på luren om han visar att han är trött :?:

:idea: Kör en liten skrattet-till-gonattet kur också :!: Det och betryggande ramsa i kombination med en bättre balans på schemat (enligt hans rytm) gör nog susen. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mindy

Inlägg av Mindy »

Äsch, jag glömde: :roll:

"Mitt på dagen", innebär det uttrycket att ni inväntar att han ska bli trött och att middagsluren blir lite hursomhelst? Gör inte det i så fall! Fasta tider, med marginalkvart :!:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

HEj.
Jag håller med Mindy. Han behöver 13,5 timmar inplanerad sömn. Ända till alldeles för några dagar sedan har vi haft 13,5 timmar (19-07 och 10.30-12) + en 20-minutare på eftermiddagen. Hon läggs fortfarande oftast i sängen då, men somnar inte längre. Är vi inte hemma, får hon vara uppe. Men hon är 16 månader.

Du skriver
Vid några tillfällen på kvällen och natten har jag gått in och lugnat honom i sängen och varit kvar tills han somnat. Jag vill inte att mina barn ska skrika och gråta sig till sömns, så är det bara.
Ett tips är att gå precis innan han somnar, men har lugnat sig. Då somnar han ju själv samtidigt som du har gjort din uppgift att lugna honom.

Det viktigaste nu, tror jag, är att bestämma dig/er för hur det ska vara. Och kör sedan utifrån det. Med den berömda attityden av självklarhet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Hej och tack för era snabba svar! :D

Tack Mindy för att du så tydligt beskriver dina egna tecken på hur er prins håller igång av trötthet! Jag känner igen vissa hos Alvin. :wink: Han är dock lite lurig och inte helt lätt att läsa av när det gäller trötthet/övertrötthet. Hans storebror var mycket tydligare...

Lägga tidigare har vi provat vid några tillfällen, men det gav ingen tydlig effekt, alltså blev vi osäkra på om det var det han behövde eller ej. 13,5 timmar är ju trots allt ett riktmärke - alla barn är olika.

Dina förslag på tider låter bra! Jag är inne på samma sak, men du tydliggjorde det. Att låta hans daglurar komma när han behöver det. Toppen! :wink: Skjuta på luren kan ju tyckas konstigt eftersom han visade att han är trött tidigare. Att vi gjorde så hade ju dock med att göra att han bara skulle sova EN lur och då behövde den komma lite senare på dagen för att han skulle orka ända till kvällen...

Vi har reaktiverat "skrattet till godnattet - kuren" också. :wink:

Nej, "mitt på dagen" betyder inte att luren kommer hur som helst. Jag skrev så bara för att den är "under förflyttning" 8) . Vi har alltid haft fasta tider, men höll ju på att sakta men säkert förskjuta den enda dagluren som var planerad från 10-12,30 till 12-14. Good or bad? Vet inte. Har läst tidigare i forumet att man kan göra så..

Tack LO för dina kompletterande inlägg! Du är alltid så snabb på att svara på "alla" frågor och det känns betryggande! :wink:

Inatt när jag sviktade och gick in till honom så gjorde jag precis som du (i efterhand) beskrev och det kändes bra. Då gjorde jag ju det jag ville, dvs lugna honom genom min närhet, men jag "förstörde inte allt" eftersom han faktiskt fick somna själv. Jag känner mig så maktlös när inte ramsorna biter som de gjort tidigare! Samtidigt vill jag ju slippa behöva gå upp och gå in till honom nattetid! 8) Den tiden vill jag verkligen ska vara över!

Nåväl, nu kör vi på med en ny liten kur: sova 10-11.30 + 16-16.20 samt 19-06.30, mer skratt inför läggningarna och fortsätta med attityden så hoppas vi det ordnar sig! :wink:

Kram J

PS. NU, kl 19.35 somnade han äntligen! Puh!! :shock: Jag lade honom 19 och har varit inne och solfjädrat x 1. Trots allt känns det lite bättre, för jag hörde på skriken att han var tröttare idag och då känns det som vi är på rätt väg! DS.
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej Johanna :D
Min lilla dam är ju lite äldre, nu 20 månader, men vi har passerat en hel del sådana perioder som du beskriver. Just nu har vi haft mycket protester i flera veckor. Är precis som hon nu kommit till en ny medvetande nivå och kommer då med nya frågor. :D Inga små frågor heller...stora frågor... :D

Jag har kört på som vanligt och men ibland när förtvivlan blivit för stor så har hon fått mer hjälp genom solfjädern. Försöker vara uppmärksam på sömntåget inom den perioden som läggning sker. Dock så tror jag hennes sömntåg kör X2000 med många nerläggda perronger. 8) Hon sitter heller inte still en sekund normalt. Senaste veckan har det dock gått lysande. Vid vällingen 18.30 sätter vi på Shrek som hon älskar. Enda gången hon någonsin sitter stilla... Läsa bok är inte att tänka på för den har hon läst färdigt inom 2 sekunder. Sedan ska båda Shrek och hon sova. :D Går mycket bättre och det är väl för att hon kommer ner i tempo lite. Givetvis avslutar vi i sovrummet med tokskratt.

Ja...och vart ville jag då komma med detta kan man ju fråga sig. :D Tja...visa att det kommer olika perioder och samma svar ska ges - som du ju gör. Också finna andra former under sista halvtimman som kanske kan passa er.

Kram :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Johanna G

Inlägg av Johanna G »

Tack Susanne* för att du delar med dig! :D

Unge herrns sömntåg är nog också ett X2000 med mååånga nedlagda perronger! :lol:

Skönt att höra att ni erfarna också tar till solfjädern när det behövs. Jag har uppfattat det/känt det som att jag "bör" klara mig med ramsning vid det här laget och då känns det både frustrerande och ledsamt när ramsorna inte biter och Alvin bara är jätteledsen där på andra sidan dörren... :cry:

Men, men, nu känner jag mig lite bättre rustad: Nytt schema och jag får solfjädra vid behov!

Tack för hjälpen!

Kram J
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"