Vargtimmarna spökar för 9-månaderspojk

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kalla

Vargtimmarna spökar för 9-månaderspojk

Inlägg av Kalla »

Hej!

Jag har kurat vår son Einar, 9 månader, och är i uppföljningsläge - inne på dag 14. (Kör nätterna själv med sovande make vid min sida. :sleep: ) Vår nya giv fungerar fint förutom vargtimmarna som är en riiiktigt svår period. Jag hoppas på handlingsråd så att vi inte cementerar en dålig vana här!

Kuren
Kuren gick väl allt som allt. Han svarade snabbt på buffning, solfjädrar och ramsor både vid dagslurar och kvällsläggning. Schema hade vi i praktiken redan innan men jag har strukturerat dagslurarna och infört fastare mattider. Äter toppenbra - fast föda och välling vid kvällen. Till en början var även morgontrenden positiv, även om vargtimmarna alltid har varit en akilleshäl.

Uppföljning - de galna morgnarna
Natten börjar 19.15 och morgonen ska börja 07.15. Han har som senast vaknat kl 06 (dag 4) men börjar ofta att spöka kl 04, natten som var redan 03. (Nu är han också en lätt infektion att tampas med, dvs. snuva och lite andningsproblem.)

Olikt många som beskriver vargtimmarna i forumet vaknar Einar direkt onöjd, för att snart ömsom bli gräsligt arg, ömsom gråta förtvivlat och sedan tystna i korta omgångar. Och under vargtimmarna tar :sleep: han inte emot ramsan som han ska. Jag skyndar mig att dra en lugn ramsa innan han jagar upp sig och följer upp med ramsa när jag märker att han drar igång sig själv. Sedan bekräftelse när han tystnar. Kör alla tonlägen och jag har övat som inför VM i ramsning. Trots det tror att jag ibland har ramsat för mycket fast jag väntar tills jag inte står ut mer. Försöker köra solfjäder enbart vid krisläge... Einars kriser duggar dock tätt från 4 till 7 så en solfjäderstackare känns som en fjutt när han inte svarar på ramsan. När jag någon enstaka gång har gått in till honom har han ofta vänt sig på rygg.

Ofta får han inte den där sömnsnutten som behövs innan vi ska väcka honom och dessutom blir han snabbt ledsen när vi väcker honom trots att vi drar igång värsta clownshowen vid godmorgon-hejjet. Vi har frestats av att göra morgon tidigare för det känns verkligen som om han plågas, och hur länge ska vi jobba innan han överbryggar vargtimmarna?...

Här må jag sluta innan jag blir för långrandig. Fyller gärna på med info om det behövs. Vad göra?

Allt gott från rådvilla ömma modern Kalla
Barn: Flicka juli 04, ej kurad men god sovare. Pojke april 07, kurad i februari 08.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan och Välkommen! :lol:

Vargtimmen är svår för många, och tyvärr kan man få dras med det ett tag MEN det krävs också stort tålamod och en stor tilltro till barnet själv, att våga vänta och ha is i magen.

Här har Elle sammanfattat så fint om tidiga morgnar:
Tidiga morgnar:

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
:heart: //Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Kalla

Återkoppling - Einar har fixat det :)

Inlägg av Kalla »

Tack från hjärtat för svar, nu har jag kört några morgnar och vi har en avsevärd förbättring, nu vaknar han bara till vid kl 4, 5 och 6 för att på en gång tystna vid ramsan. Jag ramsade (fast vänligt, Einar gillar tydligen inte "pangramsa", väntade, lyssnade och hade iiis i magen.

Kanske jag bara behövde lufta och själv få bekräftelse på att jag var på rätt väg... tack vare min nya idol, fru Wahlgren! :heart: och alla som aktivt medverkar i forumet.
Barn: Flicka juli 04, ej kurad men god sovare. Pojke april 07, kurad i februari 08.
duggan

Inlägg av duggan »

Det är alltid bättre att ställa frågorna här än att ställa dom till barnet! :wink: Härligt, snart ska ni se att vargtimmesbekymrerna är ett minne blott! Härligt jobbat!

:heart: //Malin
Kalla

NEJ vi är tillbaka i TRÄSKET och jag förtvivlar...

Inlägg av Kalla »

Kära Malin/Duggan (eller någon annan barmhärtig person) om du ser mig nu... här har jag skrivit att allt är lugna gatan nu men det är inte sant! Nu har vi hållit på i 2 månader typ och vargtimmarna funkar inte.

Problem: Einar drar sakta men säkert ner sovtiden på morgnarna och vaknade i morse 04.30. Lugnar sig inte utan gallskriker hela vägen fram till väckningsdags kl 7.

Misstag: jag har tagit upp honom tidigare än kl 7 för att jag inte har stått ut. Han har vid fler än ett tillfälle gråtit när jag tagit upp honom.

Det braiga: jag har följt Elles råde: "pangramsa, avvakta, självklar attityd, svansar inte utanför, bekräftar vid tystnad och max 1 solfjäder". Inte försökt mig på egna trix. Allt annat i Einars liv funkar klockrent: kvällsläggning, mat, dagslurar osv.

Fråga: Om standardtipsen inte gör jobbet, hur sjutton tar jag mig vidare? När jag följer standardmallen ger jag honom uppenbarligen inte tillräckliga svar, och han skriker och gråter verkligen galet mycket. Har slutat att somna om, som han gjorde i början. Jag är bra på att stålsätta mig och är uthållig, men jag börjar närma mig tankar som "tortyr" och "förhatlig 5-minutersmetod". Det gör det såklart svårare att framhärda. Jag vill ju kunna trygga hans sömn!!! Kan jag vrida tillbaka klockan och börja om på något sätt?

Pls advice!! /Kalla :cry:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

En riktigt lätt fälla ska vi klara ut allra först.

:arrow: Mörkläggningen?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

En till fråga
:arrow: hur många sömntimmar har ni per dygn :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Kalla

Schema och mörkläggning

Inlägg av Kalla »

Tack för svar!!

Vaknade i natt 5.30 och somnade om i omgångar. (Jag körde lite sovmusik som han svarar bra på till dagslurarna - har läst om det här - ok tycker ni?) Sen väckning m väckarklocka.

Mörkläggning: det är mörkt i hans rum, men möjligt att det sipprar in någon strimma ljus. Jag kollar nu och ska tejpa runt kanterna för säkerhets skull och se om det kan ha haft inverkan.

Sömntimmar: 14 timmar och 15 minuter. Han är nu 10 månader.

19 Läggdags: solfjäder, ramsa och han somnar
07 Vakna
10 - 10.45 Förmiddagslur
11 Lunch
13 - 14.30 Middagslur (fast den blir ibland avbruten pga dagishämtning, svårt läge med den proceduren)
14.30 Mellanmål
17 Middag
18 Bad och skoj
18.40 Välling, sen skratt osv innan läggning

Ok - får se vad ni säger om detta! :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Är han trött till långa lunchluren, tänkte om det var lite snålt med vakentid. Men är det så att han är trött där och somnar fint så ska vi inte söka fel där.

Hur ofta blir långluren störd? Finns det möjlighet att han sover i tex vagnen så kan han fortsätta sova vid dagis hämtning? Vilken tid är det hämtning?

Jag skulle vilja säga så här, sömn föder sömn och blir det ett mönster med bruten långlur så blir det minus för sömnen.

Så det jag skulle göra är att hålla schemat på minuten (!!), lasta i honom så mycket mat det går, lägga honom 30 minuter tidigare på kvällen (sömn föder sömn) och sen välja ett av dessa alternativ:

1)Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
bekräftar vid tystnad
Efter vargtimmen behöver du inte bekräfta.

//Malin
Kalla

Långluren och avbruten sömn

Inlägg av Kalla »

Hej igen,

Jo, han somnar fint till långluren efter lunch, men kanske inte dödstrött. Ev. kan jag ta morgonluren tidigare.

Hur ofta blir långluren störd? Hämtar kl 14. Han blir inte störd så ofta just nu, min man är rätt ofta hemma dagtid (konsult m hemmakontor :sleep: ) så då sover han ostört hemma. När vi hämtar i vagn somnar han gott fast vaknar när vi stannar vid dagis och somnar inte om... har tyvärr inget liggläge i vagnen (Phil&Teds syskonvagn). Å ingen bra lösning på tid, om jag skjuter på sömnen blir den nog för sen... har försökt att klura där.

Annars är jag minutiöst noga med tider på dagarna, sätter alarm utifrån den tid när han somnar, annars glömmer jag när det är väckningsdags!

Följer alternativ 1 för vargtimmarna, förutom att jag då spelade musik i morse, och då somnade han om, jagade inte upp sig som förut. Utgår från att det är en trend!! :wink: Säg ifrån om musikidén har någon hemsk baksida!...

OK - jag testar oxå med att lägga honom 30 min tidigare!

TACK för råden det är så förtröstansfullt att få dem!!! / :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Jag tror att musikstrategin är en bra lösning, ser fram emot rapport.

Och sen kan jag "trösta" med att det bara är 2 veckor till sommartid, så då får du 1 timme helt "gratis" :wink:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"