9 mån - "sover" 14 h 45 min per dygn...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

9 mån - "sover" 14 h 45 min per dygn...

Inlägg av Kristin »

Hej!

Jag fick just se i en tråd att ett barn som är 8,5 mån gammal börjar "strula" med em-luren på 45 min. Barnet sover 1,5 h på fm. Mamman funderade på att dra ned em-luren till 20 min. En annan mamma svarade att de vid samma tidpunkt drog ned på dagssömnen.

Hmmm.....vår plutt har idag 12 h nattsömn schemalagd och 2 h och 45 min dagsömn schemalagd. Med vissa undantag nyttjar han hela denna sovtid förutom att han SÄLLAN sover ända fram till God Morgon (07.00). Kanske är det därför som han fortfarande sover så "bra" på dagen?

Vi har haft lite "problem" med för tidigt uppvak den senaste veckan, men jag hävdar att det beror på en förkylning med snorig näsa och hosta. Han har även lärt sig sätta sig upp, krypa och ställa sig upp i främst sängen de senaste 10 dagarna och det kan säkert också påverka nattsömnen. Lite åttamånadersångest kan det säkert också vara.

Imorse sov han till 06.30 :D och var rätt tyst fram till God Morgon så det där går liksom upp och ned för oss. Han är liksom inte jämn...

I alla fall, Anna skriver ju att dygnssömnen är CIRKA så jag antar att det är lite olika från barn till barn. Det jag vet är att plutten inte sover aktivt i 14 h och 45 min även om han har det schemalagt. Denna vecka har 2 långlurar "havererat" då vi har varit ute på promenad i bullriga miljöer. Han har då vaknat efter ca 1 h lur (av 2 h). Förvånande nog har han ändå klarat att vara vaken GLAD ända fram till natti natti :shock: . Igår sova han hela lurlängder igen i sin säng. Vi avvaktar med schemaändring tills han visar någon form av att inte behöva ha mer dagsömn (VET att man inte skall hänga barnet i svansen, men måste ju ändå få någon "hint" om att killen inte behöver ha lika mycket dagsömn).

Har jag någon fråga egentligen :roll: :oops: :D??? Njae, ville väl mest kolla hur ni andra med 9 månaders bebisar gör betr sovschema...

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Sömnbehovet är cirka 14h för 9-månaders. Min son som är 9 månader sover oftast mer än 14h. Många gånger t.o.m. 15h. Jag har inte exakta tider men det blir nästan samma tider varje dag. Vi har just ändrat natten till klockan 20. Morgon brukar va ca. 7.30 +-30min. Han sover sedan ca. 2 timmar på förmiddagen och 1-2h på eftermiddagen.
Marie
ciri

Re: 9 mån - "sover" 14 h 45 min per dygn...

Inlägg av ciri »

Min Arvid sover ca 12 timmar natt 1.5 timme på fm och ca 1 timme på em. Jag kör inte så hårt på tiderna nu efter att nätterna är fixade men det blir ändå ganska lika tider varje dag och killen är nöjd o glad!!
mamma till Isac okt-01, Arvid aug-04 & Herman jan-06
JH

Inlägg av JH »

Hej! :D

elsa är 91/2 månad och har 11,5 h natt, 1,5 h på fm och 1 h på em (=14h). Har funkat fint hittills, men även hon har börjat vakna lite för tidigt på morgonen de sista dgarna :evil: Har funderat på att dra ner sista luren till 45 min eftersom det egentligen är en bättre längd på luren, men ska avvakta ett par dagar till först.
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"