Jag fick just se i en tråd att ett barn som är 8,5 mån gammal börjar "strula" med em-luren på 45 min. Barnet sover 1,5 h på fm. Mamman funderade på att dra ned em-luren till 20 min. En annan mamma svarade att de vid samma tidpunkt drog ned på dagssömnen.
Hmmm.....vår plutt har idag 12 h nattsömn schemalagd och 2 h och 45 min dagsömn schemalagd. Med vissa undantag nyttjar han hela denna sovtid förutom att han SÄLLAN sover ända fram till God Morgon (07.00). Kanske är det därför som han fortfarande sover så "bra" på dagen?
Vi har haft lite "problem" med för tidigt uppvak den senaste veckan, men jag hävdar att det beror på en förkylning med snorig näsa och hosta. Han har även lärt sig sätta sig upp, krypa och ställa sig upp i främst sängen de senaste 10 dagarna och det kan säkert också påverka nattsömnen. Lite åttamånadersångest kan det säkert också vara.
Imorse sov han till 06.30
I alla fall, Anna skriver ju att dygnssömnen är CIRKA så jag antar att det är lite olika från barn till barn. Det jag vet är att plutten inte sover aktivt i 14 h och 45 min även om han har det schemalagt. Denna vecka har 2 långlurar "havererat" då vi har varit ute på promenad i bullriga miljöer. Han har då vaknat efter ca 1 h lur (av 2 h). Förvånande nog har han ändå klarat att vara vaken GLAD ända fram till natti natti
Har jag någon fråga egentligen
Kram
Kristin