Hejsan!
Här länkar jag vad Anna skrivit om ramsan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16
Men Hur får man gumman att lyssna i sådana lägen
Det du måste göra är att förmedla lugn och trygghet genom ramsan, men du måste ramsa HÖGT, du ska överrösta lilla gumman, hon ska kunna höra dig! Det låter även som att hon "fastnar" i sin klagan och då skulle jag sätta på HÖG (typ krogen högt) klassisk musik, och allt eftersom hon lugnar sig sänker du och slår av, och ger en bekräftelse.
När du gör som Ida

säger, alltså sätter ramsan. Så jobbar du fram och tillbaka med ramsan, när du har ramsat dig ut så låter du henne reagera, sen när hon verkar gå ner lite då ramsar du igen, och då kanske hon skriker mer (frågar), ja då väntar du lyssnar av, ramsar igen, hon svarar, du väntar lyssnar av ramsar igen. Alltså du ramsar x4 (el x6, el x8) och sen lyssnar du av, låter henne reagera och jobbar fram och tillbaka så tills du får det sista ordet! Tills hon fått svaret på sin fråga, då ger du en bekräftelse.
Om en läggning går till så här exempelvis så kan man ramsa så här exempelvis:
Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -
frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,

mamma vaktar för vargarna! (ramsa)

Kommer dom att ta mig (skrik)

NEJ, mamma vaktar! (ramsa)

Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)

Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)

Är det riktigt säkert? (skrik)

Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad

Så där jag, sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)
Förstår du hur jag tänker här?
//Malin