11 timmar ska bli 12 - Hjälp!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Livi skrev:

Har från första dagen kännt att dagslurarna har legat lite tajt och jag har kännt på mig att skjuta lite på dem skulle nog göra skillnad

Livi skrev:
Men dagarna har verkligen känns hemska. Och logiskt borde det ju funka bättre om hon har gjort av med lite mer energi innan det är dags att sova lite..

Här har du svarat dig själv tycker jag. Gå på DIN magkänsla, den stämmer alltid. :wink:

Jag tror att det Anna menar med att barnet inte ska vara trötta är nog övertrötta med gäspningar och gnäll, då har det gått lite långt. De ska var glada OCH trötta. Det är en viss skillnad.

Nu har Krümel kommit med lite stöd här oxå :D

Men som sagt var. Du måste tycka att det känns rätt, och när du vet kör du så det ryker. :lol:

Så go girl, du fixar detta galant bara på med 8) så ordnar det sig.
Det är vi alla andra här inne bevis på :wink:

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Livi

Hej!

Inlägg av Livi »

Har just nu två ämnen som ligger ute och jag känner att de börja gå varandra :? Men jag tror jag har samma fina hjälp på båda sidorna :lol:

Nu är schema förändringen igång! Men dagarna har inte kunnat följas upp exakt så som det var planerat. Den största snöstormen sen 1925 (elle nått) har dragit förbi och det har varit - 15 några dagar i rad.. Då är det ju inte så trevligt att ta 1½ tim ute i vagnen när man riskerar att bli bort plogad!

:arrow: Det börja med att läggningarna på kvällen sen schema ändringen har blivit mer eller mindre som Kurens dag 2.. Vilka frågor :evil: :!: ojojojo.. Inget gick fram överhuvudtaget! Läggningarna som börjar gå så bra (Var nere på 15 min). Min sambo och jag fattade då ett gemensamt beslut att han skulle gå in och buffa, så vi mer eller mindre började följa lathunden från dag 2.
Hon sov efter 50 min men min sambo var säker på att hon fick med sig bekräfterseramsan vilket känns skönt.
Var detta fel av oss :?: Under natten vaknade hon oftare än vanligt men somnade om av efter några repor av påminelseramsan.

:arrow: En dag som denna när det är omöjligt att vara ute, MÅSTE jag få henne att sova inne i sängen. I vagnen går inte. Jag fick tips från Duggan att göra en "dagkurning". det gjorde jag och hon sov efter 10 min :D Men det var ju bara det att hon vaknade efter 40 min.. Jag försökte följa lathunden men nu kände jag igen att ramsan INTE GÅR FRAM när hon blir sååå arg! Så jag gjorde som lathunden sa och gick in och buffade på henne, när hon var lugn gick jag ut med ramsan. Samma frågor haglade över mig som stora snöbollar! Men jag jobbar verkligen med attityden!

Efter 45 min av buffning, frågor, ramsor var 1½ luren slut. Och jag gjorde allt jag kunde för att vi skulle få någon som helt dialog. Men icke. Gick då in till henne och lät väldigt glad och busade med henne i sängen sen tog jag upp henne. Var detta okej :?: eller ha någon andra förslag på vad jag ska göra :?:

:arrow: Känns som att hon ibland lyssnar till ramsan framförallt nätterna. Vilket känns väldigt bra :D . Men som de senaste kvällarna och dagen har varit når ramsan inte fram.. :?

:arrow: Dagramsan är- "Sov gott, Hjärta soov gott"
Natt ramsan- "Nu ska liv sova.... God natt, good natt, sooov sååå gott!" (vet att den är för lång den funkar ju på nätterna )

Detta blev ett väldigt långt inlägg, men jag hoppas att någon orkar plöja igenom och kanske komma med lite tips :!:

Mvh Johanna :heart:
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

oj..

Inlägg av Livi »

Ville bara tillägga att jag inte buffade henne i 10 min vid dagluren utan jag buffade i kanske ca 5 min och sedan somande Liv med påminelseramsan följt av bekräftelse ramsan.

:lol: Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Livi!

Vad bra att ni tagit tag i er dotters sömn. Pris och beröm :thumbsup:

Men jag tycker mig se en massa vargar hemma hos er. Det verkar vara ett evigt spring in och ut ur sovrum/vagn. Om jag var du skulle jag arbeta med ramsan, inte springa in och buffa. Jag tror att det var därför hon vaknade mer i natt. Det börjar bli ett mönster att man ska bli buffad och underhållning. Akta er för buffningsträsket. Inte roligt att befinna sig där, jag lovar :roll: :wink:

Nä om jag var du så skulle jag under ett par dygn verkligen sätta ramsan. Så här skulle jag göra. Ett snabbt tillrättaläggande och ramsa ut. Avvakta och lyssna av. Hur låter hon? Arg, sur och förbannad får hon vara. Låt henne reagera. Om hon hettsar upp sig. Ramsa med bestämd hög röst och magstöd. Lyssna av. Fortsätt så tills hon tystnar. Ge henne då en mjuk len bekräftelse. Nästan som en smekning in i sömnen. Antagligen kommer hon då att protestera. Avvakta och ge ny bekräftelse. Ge dig inte. Du ska ha sista ordet. Det är det som är hela trixet med ramsan. Ramsa ska vara lika med sömn, om du förstår vad jag menar? :wink:

Så hitta den rätta attityden och arbeta med ramsan. Buffning ska helst inte alls ske nu så här långt in i kuren/uppföljningsveckan. Om det är verklig kris och då menar jag KRIS så skulle jag solfjädra henne lugn. Eftersom det redan luktar buffningsdräsk här :wink: :wink: Jag brukar tänka så här för att avgöra om det är kris. Om du känner att du verkligen måste gå in, du står inte ut länger, avvakta några sekunder till och om hon inte lugnat sig så är det kris :roll:

Nu är jag trött och sängen kallar men jag ska fundera lite till och återkommer imorgon.

Kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Livi

Hej!

Inlägg av Livi »

Fy, förra inlägget gick inte skicka.. Hoppas detta går bättre..

Tack så mycket för att du svara :heart:

Ja, jag är verkligen rädd för att fastna i Buffandet! Men jag är ännu räddare att fastna framför dörren med ramsan.. Ibland känns det inte som att den går fram överhuvudtaget! Som idag när vi var tvungna att genomföra förmiddagsluren inne.

Men jag erkänner :oops: Efter 20 min skrikande utan någon respons får jag panik.. Och det hörs i min röst med.. För jag blir gråtfärdig.
Fy. Känner mig så hemsk. Men jag jobbar verkligen på attityden och försöker tänka att vi gör detta för Livs bästa. Men jag ska verkligen jobba på rösten :!:
:arrow: Men Hur får man gumman att lyssna i sådana lägen :?: :?:

ilindström skrev:
"Hur låter hon? Arg, sur och förbannad får hon vara. Låt henne reagera. Om hon hettsar upp sig. Ramsa med bestämd hög röst och magstöd. Lyssna av. Fortsätt så tills hon tystnar. Ge henne då en mjuk len bekräftelse. Nästan som en smekning in i sömnen. Antagligen kommer hon då att protestera. Avvakta och ge ny bekräftelse. Ge dig inte. Du ska ha sista ordet. Det är det som är hela trixet med ramsan. Ramsa ska vara lika med sömn"

Men jag ska dra påminelseramsan till det blir tyst :?: :!: Eller ska man bara säga den *4 *6 eller *8 sen vänta :?:
Ska man försöka överrösta :?: Det är ju ganska svårt när man ska låta självsäker om man måste "skrika" själv... :shock:
Sen så tycker jag att det är så svårt att skilja de ilsknaskriken från de ledsna skriken.. Tips :?:

Måste säga att kvällensläggning gick riktigt bra :D . Det var lite frågor i början, men sen så var det mest småprat och och brummande i 30 min :D Försökte komma in med bekräftelseramsan så tidigt som möjligt. Och ja, skriken stegrades men sen efter ett tag gick de över i småprat igen.. Känndes riktigt bra.. Får se hur det går imorgon :!:

Mvh Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Här länkar jag vad Anna skrivit om ramsan: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16
Men Hur får man gumman att lyssna i sådana lägen
Det du måste göra är att förmedla lugn och trygghet genom ramsan, men du måste ramsa HÖGT, du ska överrösta lilla gumman, hon ska kunna höra dig! Det låter även som att hon "fastnar" i sin klagan och då skulle jag sätta på HÖG (typ krogen högt) klassisk musik, och allt eftersom hon lugnar sig sänker du och slår av, och ger en bekräftelse.

När du gör som Ida :heart: säger, alltså sätter ramsan. Så jobbar du fram och tillbaka med ramsan, när du har ramsat dig ut så låter du henne reagera, sen när hon verkar gå ner lite då ramsar du igen, och då kanske hon skriker mer (frågar), ja då väntar du lyssnar av, ramsar igen, hon svarar, du väntar lyssnar av ramsar igen. Alltså du ramsar x4 (el x6, el x8) och sen lyssnar du av, låter henne reagera och jobbar fram och tillbaka så tills du får det sista ordet! Tills hon fått svaret på sin fråga, då ger du en bekräftelse.

Om en läggning går till så här exempelvis så kan man ramsa så här exempelvis:

Du lägger kanonglad unge i sängen, solfjädrar kort och går med ramsan, lilla barnet börjar skrika -fråga- direkt du börjar ramsa.
När du ramsat dina 4 verser ( eller 6, 8, 10 eller fler) och hon fortfarnade skriker -frågar- då låter du han reagera på ramsan. Lyssna av, antagligen är hon arg från början. Och ingen ramsa kan ta då, så då avvaktar du tills du hör att hon är på väg ner från ilskans topp, så då ramsar du igen berättar att allt är bra,
:!: mamma vaktar för vargarna! (ramsa)
:?: Kommer dom att ta mig (skrik)
:!: NEJ, mamma vaktar! (ramsa)
:?: Jag tror dig inte! (skrik, ilsket)
:!: Du KAN sova tryggt, mamma är här! (ramsan, följt av husljud)
:?: Är det riktigt säkert? (skrik)
:!: Du kan sova tryggt! (höga husljud)
tystnad
:!: Så där jag, sov så skönt, mamma vaktar hela natten! (bekref. ramsan)

Förstår du hur jag tänker här?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Väldigt bra svar du fått av duggan :heart: .Precis så ska det vara. Du ska skapa en dialog med dottern. Inte förren den är skapad kan hon sova tryckt. :sleep:

Om jag ska vara ärlig så tror jag just att din dotter när hon skriker är förbannat och inte ledsen. Hon vet ju vid det här laget vad som gäller. Men hon har inte ännu fått de svar som hon efterfrågar utan hon känner din osäkerhet genom ramsan, precis som du själv skriver. Jag tycker du har kommit långt som själv har insett det. :thumbsup:

Med springet in och ut ur rummet och buffningen så bekräftar du bara hennes oro. Så hitta nu den säkerhet som finns innuti dig. Du vill ju bara det allra , allra bästa för din dotter, att hon ska få sova. Tänk så när du står där och ramsar. Det här är det bästa för just din dotter. Det allra finast du kan ge henne. Och när hon förstått det så ger du bekräftelseramsan. Lägg all din kärlek och värme i den och säg den som en lång viskande smekning :heart: :heart: så ska du se att du kommer få en aha-upplevelse, vad attityden har för inverkan på barnet. :D :wink:

Hur går det med ert schema. Hur ser det egentligen ut. Blir lite förvirrad så jag skulle vara glad om du kunde skriva det igen :roll: :wink:

Kan tillägga så uppfattar jag att Anna förespråkar kort förmiddagslur och lång middagslur, bara för att förvirra yttligare :wink:

En sak till angående din nattramsa. Det brukar inte vara så bra att ha med barnets namn i den. Ved familjer som haft det och när barnet blir lire större så tror det att föräldrarna roppar på den. Ibland tom svara barnen ja, ja. Så om jag var du skulle jag genast ta bort namnet och ersätta det med hjärtat eller något annat :heart:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hejsan!

Du har verkligen fått bra svar här. Duggans beskrivning av frågor och svar är ju klokren. :D

Vill bara påminna dig om att du tänker på skrattet innan sömnen även på dagtid. Lätt att glömma bort. :D
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Livi

Hello!

Inlägg av Livi »

Tusen tack för kanon svar [-o<

Nattningen igår gick ju mycket bättre, så nu får vi se vad som händer men nu känner jag verkligen att jag har de rätta verktygen :!: Ett stort tack igen :D

Nya schemat ser ut så här:
8.000 Go morron & Frukost
10.00 Mellanmål 1
10.45-12.15 Långpromenad och sova i vagnen
12.15 Lunch
15.15 Mellanmål 2
15.30-16.45 Eftermiddagslur
18.30 Middag
19.00 Bad nattskoj Kvällsslurk
20.00 Godnatt!

Ja nu är jag lite :? ..Har fått väldigt bra tips dock lite olika bud :) :!: Å, tack så mycket för all stöttning. Och jag vet ju att det är jag som bestämmer i slutändan.. Men en gång för alla (eftersom schemat inte har klaffat än pga väder och vind)
:arrow: Vad tror ni... Ska 1,5 tim luren ligga på fm eller på eftermiddagen :?:

Mvh Johanna :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

lite fel..

Inlägg av Livi »

oj, skrev lite fel i schemat :lol:
emluren är i mellan 15.30 - 16.15 inte 16.45 :wink:

/ Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej Livi :heart:

Vad roligt att höra att du tycker att verktygen sitter nu. Då blir ju livet som mamma mycket lättare och den självklara attityden kommer för att stanna, eller hur? :wink:

Ja det här med scheman är olika hur man tycker. Jag kan ju bara säga hur jag resonerat kring mina barn :heart:

Eftersom jag har fler barn så vill jag så fort som möjlig få till bla. en lång lur efter lunch då de stora barnen har sin vakenvila. Det gör att jag kan sitta ner i lugn och ro och dricka te och hänga här på forumet :wink:

Sedan upplever jag det som lite kepigt att få till en långlur så snabbt inpå nattsömnen, men det är jag det.

Som jag uppfattat AW så förespråkar hon kort fmlur, lång middagslur, kort eftermiddagslur fram till nio månader. Då brukar eftermiddagens luren falla bort av sig själv. Dvs barnet ligger glatt och vilar men somnar inte och är glad fram till läggning. Sedan en bit över året händer det samma med fmluren och vips så har du långluren kvar mitt på dagen utan att behöva stöka om i schemat.

Detta har jag tagit fasta på när jag planerat mina barns scheman. Jag har sett framåt i tiden. Försökt få lunchvilan att ligga på samma plats ungefär hela tiden, med en förskjutning på max 30 min vid ändring av schemat.

Som jag tyder ditt schema nu så kommer du att få ändra det ganska radikalt när du ska gå över till en lur, vilket jag tycker är onödigt strul för lillan. Som tips så ser mitt niomånadersschema ut så här (fast vi startar ju dagen kl. 7.00)

7.00 vakna+amning
8.00 frukost
9.15-10.00 sova
11.30 lunch
12.30-14.00 sova
14.15 mellis
17.00 middag
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt

Strax efter året så brukar jag dra ner fmluren till 20 minuter för att så småningom falla bort (därimellan brukar den bli till en femminutare också). Då lägger jag långluren 12.00-13.30 istället. Men jag vet att flera går över tidigare till en lur.

Ja nu blev det ett långt utlägg om sovtider men det jag egentligen ville ha sagt är att om ni planerar fler barn så är det ett tips att ha långvilan mitt på dagen för alla barnen så att man själv kan vila lite. Plus att det blir så små förändringar som möjligt för den lilla när man ska minska antalet lurar.

Men det här är ju hur jag tycker. Der finns nog många andra som säger helt annorlunda :wink:

Kramar :heart:
Ida

www.sovgott.net
Livi

Hjälp...

Inlägg av Livi »

I Schema förvirringar och snöstorm bestämmde jag mig tillslut för att schemat ska se ut ,ungefär som det gjort förut.. Gud, vad jag snurrar!!

](*,) men hjälp.. Så var det dags för förmiddags luren då... 40 min tog det.. 40 :!: Är det normalt :?: Eller är jag fruktansvärt dålig på detta :cry: :!:
Eller är det bara att hålla ut och jobba på :?: :!:

Jag jobbade bara med ramsan och damsugaren.. Vid ett tillfälle när jag dammsög blev det helt tyst, gav då bekräftelseramsan and here we go.. Fick börja om från början igen..

Ser bara massa scheman framför mig.. :shock: Känns som hur jag än gör blir det fel. Är det för lite med 2,15 imellan morgon och första luren :?: Näe, nu vet jag varken ut eller in efter detta bakslag.

](*,) Känner mig helt körd i schema djungeln :!:

Johanna :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Kör på det schema som du bestämt. Du känner dig och ditt barn bäst. Om du tvekar på schemat kommer lillan göra det också, så fram med attityden nu och kör. Nu ska schemat sättas. Du kan bara ge henne förutsättningarna för att sova. Sova måste hon göra själv, vilket hon snart kommer att göra :wink:

Ha nu ditt schema framför ögonen och kör stenhårt efter det nu ett par veckor. Därefter kan du utvärdera det och göra ändringar om det behövs. Låter det bra tycker du? :roll: :)

kram
Ida

www.sovgott.net
Livi

Hej igen!

Inlägg av Livi »

Hej igen :lol:

Som sagt har ju startat två ämnen vilket var lite dumt men jag fortsätter på detta ämne nu.. :oops:

Efter massa schema förvirring och mer eller mindre panik har vi under den senast veckan följt vårat egna schema slaviskt :D
Och det går ok :!:

Skillnaden blev enorm när jag bestämde mig för att verkligen tro på det jag gör.. Nu känns inte skriken så hemska längre.. Utan jag ser dem mer som en fråga.. Som jag ska på bästa möjliga sätt besvara :!:

Nätterna går väldigt bra.. Liv sover ca. 10 tim vid 6 börjar hon gny lite vid 7 blir det lite jobbigt men antingen så somnar hon om eller så grejar hon lite i sängen och vi går upp med hjälp av marginalkvarten.. 7.45.

:arrow: Det som får mig att bli lite fundersam är att dagslurnarna funkar bra vissa dagar, så det tar 10 min innan hon somnar.. För att nästa dag ta 30-40 min innan hon somnar.. Det känns ju både bra och väldigt frustrerande.. Kommer det vara så här nu :?:

:arrow: Känner att jag behöver lite peppning... De senaste veckorna har vi kännt oss helt isolerade.. Vet ju att det är meningen att det ska vara tvärtom.. Men jag vågar inte ge mig ut på något.. Och det känns som att det är 1,5 luren som ställer till det.. Blir det helt fel om 1,5 luren blir kortare när man är ute med familjen :?:
Just nu känns det som att lång lurarna i vagnen går bra tack vare alla vinterkläder.. För då kan hon inte sätta sig upp själv.. Hur blir det sen i vår :?: Eller om jag vill at hon ska sova i vagnen ex. när man är innomhus...

:arrow: En till fundering.. Är det för tidigt att låta en barnvakt natta henne :?: På kvällarna går det ju faktiskt bra med nattningen.. Liv känner inte den här personen så väldigt mycket.. Plus att hon är engelsktalande.. Ställer det till det med ramsan :?:

Glad påsk allihop :lol:

Kram Johanna
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

hej igen och vad roligt att höra ifrån dig :)

Vad skönt att hon sover så bra på nätterna, kanonbra jobbat :thumbsup: =D> Se vad rätt iställning och attityd kan göra :wink: Eller hur är det skönt att kunna besvara alla frågor med verktygen? :wink:

Det som får mig att bli lite fundersam är att dagslurnarna funkar bra vissa dagar, så det tar 10 min innan hon somnar.. För att nästa dag ta 30-40 min innan hon somnar.. Det känns ju både bra och väldigt frustrerande.. Kommer det vara så här nu
Så är det med de små. Du kan bara ge henne förutsättningarna att sova, men du kan inte sova åt henne. Det måste hon ju göra själv. Men det här brukar inte hålla i sig så länge, utan de små brukar rätt snabbt inse att det är tråkigt när inget händer och då kan man lika gärna sova. Så mitt svar blir; det kommer inte alltid vara såhär :wink:
Känner att jag behöver lite peppning... De senaste veckorna har vi kännt oss helt isolerade.. Vet ju att det är meningen att det ska vara tvärtom.. Men jag vågar inte ge mig ut på något.. Och det känns som att det är 1,5 luren som ställer till det.. Blir det helt fel om 1,5 luren blir kortare när man är ute med familjen
När lillan väl är en säker sovare så kommer hon att sova vart ni än är. Så ge dig till tåls, snart kan ni göra allt det där roliga utan att behöva oroa er för hennes sömn. Och om det någon gång blir så att en lur blir lite kortare är det inte hela världen. Men det får inte bli en regel utan det ska vara ett undantag, eller vad säger du? :roll: :wink:
Just nu känns det som att lång lurarna i vagnen går bra tack vare alla vinterkläder.. För då kan hon inte sätta sig upp själv.. Hur blir det sen i vår Eller om jag vill at hon ska sova i vagnen ex. när man är innomhus...
Jag tror att när det blir sommar är hon en säker sovare och tycker det är skönt i vagnen och därför kommer att ligga kvar. Men om du är osäker kanske du kan sätta sele på en, eller vad tycker du?
En till fundering.. Är det för tidigt att låta en barnvakt natta henne På kvällarna går det ju faktiskt bra med nattningen.. Liv känner inte den här personen så väldigt mycket.. Plus att hon är engelsktalande.. Ställer det till det med ramsan
Om du känner att ni är redo för barnvakt så tycker jag att ni kan pröva det. Kanske barnvakten kan komma en stund tidigare så att de hinner känna varandra. Sedan är det viktigt att barnvaken får tydliga instruktioner om hur han/hon ska agera om liten vaknar och hur läggningen ska gå till. Följs bara rutinerna så kommer det gå hur bra som helst tror jag :)

Glad påsk :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"