Snälla, jag behöver VERKLIGEN hjälp nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Snälla, jag behöver VERKLIGEN hjälp nu!

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag har skrivit tidigare under http://www.annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1997 men tyvärr har vi fortfarande samma svårigheter. :cry: :cry: :cry:

Jag vet verkligen inte mer vad jag ska göra. Jag känner mig stressad för jag vill ju att hon ska må bra. Jag håller mig vid marginalkvarterna och väcker henne även om hon bara har sovit i 20 minuter, men hon blir såååå ledsen och gråter och är på dålig humör i minst en halv timme. Oavsett om vi tar det lugnt eller om vi sätter igång direkt med vår "verksamhet".

Hon får hur mycket som helst aktiviteter på förmiddagen och hon är riktig trött men ändå hoppar och studsar hon omkring i sin säng, sjunger och pratar. Hon ställer ju inga frågor, därför känns alla åtgärder (ramsan, solfjäder) helt fel :cry:

I natt somande hon (ialla fall hörde jag henne inte mer) runt kl. 21:00. Hon nattas kl. 20:00. Sen var jag uppe på toa vid 3:15 och då hörde jag henne prata och sjunga i minst en halv timme. Kl. 7:00 när jag vaknar pratar hon också och min man hörde henne prata mycket strax innan kl. 6:00. Det visar ju att hon inte har sovit speciellt mycket under natten. Men ÄNDÅ lägger hon inte ner sig vid middagsluren för att vila utan fortsätter med hoppandet och studsandet. HUR SKA JAG HJÄLPA HENNE :?: :?: :?:

Jag brukar vila själv utanför hennes rum på vardagsrumssoffan. Är ju i 8:e månad gravid och behöver vila. Idag, då jag hör henne hur hon andas mycket ansträngt går jag upp och kikar in i hennes rum (utan att hon ser mig!!!) och då ser jag att hon var på väg att klättra ut ur spjälsängen :shock: :shock: :shock:

HUR GÖR MAN DÅ??? Hon är ju för liten, d.v.s. hon kommer slå sig jättemycket om hon lyckas ta sig över.

Snälla, någon härinne måste väl kunna ge lite tips.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Vill bara säga att Anna påstår att barn inte klättrar över spjälsängen innan de klarar av det - alltså kommer hon inte att slå sig när hon gör det. Känner du dig ändå orolig, så kan du lägga en madrass nedanför sängen.

Jag tycker att det låter som om hon behöver hjälp att komma till ro. Att ni har fastnat i en ond cirkel av för mycket vakenhet.

Jag skulle nog köra en mini-kur för att komma tillbaka igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Tack för Ditt svar /LO

Inlägg av Gäst »

Jag tycker att det låter som om hon behöver hjälp att komma till ro. Att ni har fastnat i en ond cirkel av för mycket vakenhet.

Jag skulle nog köra en mini-kur för att komma tillbaka igen.

...men hade jag vetat HUR jag ska göra hade jag nog inte behövt ställa frågan här inne :cry:

Det är ju för att jag inte har någon aning hur jag ska kunna hjälpa henne.

Som sagt, hon är ALDRIG gnällig (förutom när jag måste väcka henne p.g.a. marginalkvarten på middagsluren) och därför behöver jag VERKLIGEN råd/hjälp/tips för att komma över detta.

P.S.: angående att kunna ta sig över spjälorna känns det ju lugnande och madrass ska införskaffas snarast. :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Kollade in förra tråden och såg att jag svarat dig där.
Jag föreslog att du ska lägga henne senare, kanske 13.30 istället?
Då kanske hon är så trött att detta försvinner?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Förlåt om jag verkade kort i tonen - det var inte meningen.
Det jag menade var att jag tror att ni skulle behöva en liten omkurning. Alltså köra kuren igen - fast den kommer att gå mycket fortare och ta er tillbaka på banan igen. Kanske bara genom att ni läser på en gång till eller kanske behöver ni ett eller två dygn på er.

Att du blir stressad för att du vill göra det bästa för henne låter i mina öron som om du just nu inte har den rätta, och så viktiga, attityden av självklarhet. Försök hitta den igen. Den behöver hela familjen. :)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Love

Inlägg av Love »

Nickan! Jag tycker att du har två alternativ:

1, Om jag tolkar dig rätt så menar du att det är svårt att köra en minikur eftersom du känner att du saknar verktyg. Verktygen använder man ju när barnet "frågar" och här så verkar dottern glad och inte ledsen. Dock så skulle man ju kunna se studsandet som frågor och rop på hjälp. "Snälla mamma hjälp mig att komma till ro, jag fixar inte detta själv".

Om du ser studsandet som "frågor" så har du ju verktygen! Gå in och solfjädra henne till hon är sömntung! Ge henne intre chansen till att börja studsa utan lägg henne direkt med hjälp av solfjädern när det är dags att sova.

När detta funkar (vilket jag tror det kommer att göra) så gäller det att backa så att ni inte fastnar i solfjädern, men låt oss ta det då!

2, Alternativ 2 är att se detta som något övergående. AW säger ju att det viktiga är ju inte ATT de sover utan att de har möjligheten. Ge det en månad till och se vad som händer! Jag tycker, oavsett vilka åtgärder du tar, att du ska senarelägga middagsluren så att hon verkligen är trött!

Lycka till och håll oss uppdaterade! Vi finns här!
Solstråle född i april 2004.
Började använda verktygen vid 2 månaders ålder och behövde därför inte köra ngn kur.
Ny liten Aftonstjärna född april 2012
Standardmodell nästan från början. Nu dags att ta sig ur vagningsträsket (start 16:e augusti 2012)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Instämmer :D

Lägg barnet tillrätta. Noga. Distinkt tillrättaläggande talar som inget annat om för lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Solfjädra sedan, den tid det tar. Inget prat, statisk solfjäder, kolugn attityd. Tryck till, gå ut, ramsa.

Hon behöver läggas och ligga kvar. Se det som en liten extrakur :D och låt den ta sina fyra dygn! Korta ner solfjädern alltmer och låt ramsan ta över. Så öva upp den - och läs först på om den i Verktygslådan, noga. Du ska inte ge dig förrän du kommit därhän i fulländat ramsande att hon dyker, när hon hör den :!: Dvs lägger sig platt.

Envisas tåligt och tveklöst. Hon ska ha sina lugna nätter :!: och det fixar du, påläst och beslutsam :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"