Mattis tråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Som exempel på en dålig daglur kan jag nämna den som var nu på morgonen. Matti läggs 8 med skratt. Han skriker och bökar fram till 8:20 då han till slut tystnar och verkar somna. Han vaknar igen 8:35 och skriker och bökar. Jag går till slut in 8:45 och lägger honom till rätta (han har fastnat i ett försök att vända sig mot fotändan och ligger alltså tvärsöver sängen, huvud och fötter mot långsidorna, huvudet uppträngt mot spjälorna eftersom han är för lång för att ligga åt det hållet). Jag lägger en solfjäder och han blir tung i kroppen, jag går ut med ramsa och hans skrik ökar igen. Han bökar runt skriken går upp och ner i styrka, men jag går inte in och jag ramsar inte utan ger honom chansen att lösa det själv. Klockan 9 är det dock dags att ta upp (gav honom marginalkvart för att han skulle få mer sömn).
Varför blir det så här? Han var ju så duktig på att sova för några dagar sedan?
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jag har läst runt på andra trådar och sett att det är fler som har haft det liknande så nu försöker jag att sluta fundera så mycket och istället köra på och se FRAMÅT. Som någon skrev kuren är ingen mirakelkur utan en process.

Vi har nu också börjat låta Matti sova i barnvagnens insats för i den kan han inte böka runt så mycket och hamna i konstiga ställningar som i spjälsängen. Sen när vi märker att han kommer till ro lättare så provar vi med sängen igen.
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

:thumbsup: Man får komma ihåg att backa hela tiden så man inte fastnar i något. :roll:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Det funkar bättre och bättre. Nu när Matti vaknar om nätterna så kan han somna om på egen hand. Under vargtimmen behöver han dock lite hjälp, men han vaknar inte lika ofta som innan och inte lika tidigt, nu brukar det vara vid halv sex.

Nu undrar jag när vi kan flytta in Matti till Elliot. Nu sover Matti i vårt sovrum och vi sover på madrasser i vardagsrummet utanför. Hurpass säker sovare måste han vara för att det ska funka att ha pojkarna sovandes i samma rum? Min rygg mår inte så bra av att ligga på golvet och vissa dagar har jag rätt ont, så jag längtar verkligen efter att få sova i sängen.
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Ninna76 skrev:Under vargtimmen behöver han dock lite hjälp, men han vaknar inte lika ofta som innan och inte lika tidigt, nu brukar det vara vid halv sex.
Vad menar du med att han behöver lite hjälp, vad gör ni då? Jag skulle avvakta med att flytta in till storbror till ni fått bukt på vargtimmesuppvaken.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Vad härligt att det går framåt, men ibland kanske inte riktigt lika fort som man önskar, men tänker man tillbaka på hur det var innan så är det ett jätte kliv. Bra jobbat.

Jag ser ingen anledning för att pojkarna inte ska kunna sova ihop nu, så skruva upp attityden max och kör på som om allt vore som vanligt. Men när dom sover tillsammans är det EXTRA viktigt med mörkläggningen, det ska vara kolsvart!

Du kan ju förklara för storebror vad som komma skall, och lillebror kan få vara med och flytta in sängen med pompa och ståt och bädde rent och leka lite i nya rummet.

Lycka till!

//Malin
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Elle: Jo, det jag menar med hjälp är att vi ramsar. Vi avvaktar in i det längsta med att gå in till honom. Det brukar räcka med att vi ramsar, då brukar han lugna sig och smågnälla eller småprata lite och sen somna efter en stund. I morse skrek han i tjugo minuter och ramsan räckte inte för att få honom lugn, så då gick maken in och solfjädrade och gick sen ut med ramsa, och efter en liten stund somnade han.

Hmm, ja maken min tycker att vi ska vänta tills vargtimmes-trasslet är över, men jag är lite mer inne på din linje, Malin. Hur ska jag lyckas övertala maken min? :roll: :wink: Nej, men allvarligt, jag behöver övertyga honom att det inte blir mer struligt under vargtimmen (eller övriga natten) bara för att vi flyttar in Matti till Elliot. Ska kolla om det finns några trådar här i ämnet. Eller någon kanske redan har tips på en sådan?

:heart: Ninna
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Här kommer en syskontråd som faktiskt är ganska lik din, här finns både med och motgångar:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12978

//Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ninna!

Ja, allt handlar ju egentligen om ATTITYDEN. En sak som är viktig vid vargtimmesuppvak är att bestämma EN strategi med hur man bemöter uppvaken och hålla sig till den. Jag skulle bestämma en strategi och köra benhårt i 3-5 mornar, DÅ har sonen lärt sig vad som gäller och efter det så skulle jag inte "höra" ev uppvak och låta honom sköta det själv. Har ni klocka som ringer in morgonen?

Jag tror definitivt inte att det kommer bli mer strul i och med flytt, kan oftast bli tvärtom. Om ni bestämmer er för flytt nu så prata med storebror om lillebrors uppvak så han vet att mamma o pappa tar hand om det. Ta sedan med båda pojkarna i möblering av rummet och bäddning av lillebrors säng.

:heart: Elle
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Igår kväll flyttade vi då över Mattis säng till Elliots rum med pompa och ståt. Storebror verkade nöjd över det hela. :D Läggningen gick fint. Matti bökade lite längre än vanligt, men det verkade inte bekymra Elliot så värst mycket (han sa till lillebror på skarpen en gång, men låg annars och småpratade). Matti somnade efter kanske tjugo minuter, och efter det låg Elliot och pratade i ungefär en kvart innan han också somnade. Ingen av dem lät ledsen under det hela.
Under vargtimmen vaknade Matti två gånger och jag fyrade av pangramsor. Andra uppvaket var lite längre och efter ett tag lät han lite ledsen så jag gick in och lade tillrätta och solfjädrade och ramsade ut. Sen somnade han efter en stund. Elliot vaknade inte alls av lillbrorsans stök.
Vi införde väckarklocka samtidigt med inflytten. Pojkarna vaknade typ kvart över sex, men vi väntade med att gå in tills klockan ringde halv sju (vi stökade lite i köket innan). Pojkarna tystnade av klockan och vi kom in med glatt god morgon! Väckarklockan känns som en succé redan nu! :D \:D/ Och flytten var verkligen lyckad! Nu har vi ett pojkrum! Hur mysigt och coolt som helst! :D 8) =D> :D
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Guud vad mysigt det låter, pojkarnas rum...Mmmm

Bra jobbat där, och det där var ju bara första natten så när nyheten har landat lite somnas det säkerligen ännu fortare. Härligt!

Ta hand om er och sov så gott! :sleep:

:heart: //Malin
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jag vill passa på att tacka alla som varit här inne på tråden och gett oss råd och tips och stöd! Ni är guld värda allihop! :heart: :heart: :heart: :heart: Vi kan inte tacka er nog!

:heart: Stor kram från Ninna med familj som mår så mycket bättre nu! :heart:
Mamma till
Ewa

Inlägg av Ewa »

Vad härligt att få läsa igenom din tråd, Ninna - och se hur fint ni jobbat hela familjen!

Härligt :thumbsup: :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

STRÅLANDE jobbat hela familjen =D> \:D/ Å, vad mysigt för pojkarna att få sova tillsammans :heart: När ni känner er redo så får ni gärna skriva om er resa i denna tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=2010 så fler kan läsa och inspireras :D

NJUT av varandra och sov så gott hela familjen :sleep:
:heart: :heart: Elle

ps. om det någon gång i framtiden skulle dyka upp några frågor så välkomnar jag dig in till "Säkra sovare med fnurra på sömntråden". För en SS=Säker Sovare är ju precis vad Matti börjar bli :wink: ds.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"