Hej!
ilindstrom skrev:
Som det låter i mina öron är din son inte redo för två lurar, eftersom han är trött och grinig.
Jag misstänker oxå det, men tänkte att eftersom han blev så ledsen när jag väckte kanske jag skulle ha längre lurar istället.
ilindstrom skrev:
Var är attityden och varför är det så mycket spring in i sovrummet?
Vi sover i samma rum av utrymmesskäl. Rasmus ligger bakom draperi. Inte för att jag vill skylla ifrån mig, men maken springer mer än mig. I natt var han där innan jag ens vaknat, och jag har skällt på honom. (Jag erkänner att jag blir nervös av att han kan stå och hänga utanför innan han somnat. Igår var han redo att gå ut och dra i vagnen för att den rörde sig, en minut senare sov Rasmus utan vagndragning!!! Jag fick säga till på skarpen) Och det har inte varit en massa spring tidigare. I natt vaknade han två ggr, första gången vid ett. Pappa dit och vände, somnade om direkt. Vi hade innan kvällen komit överens om att om det hände mer än en gång att han vände sig skulle vi bädda med kuddar på sidorna så det blev svårare att vända sig.
Vid 3.30 vaknade jag av att maken ramsade. Då hade han varit dit igen!!!

Rasmus låg INTE på rygg. Och han kan inte ha låtit särskilt mycket eftersom jag inte vaknade. Låg sen och bökade och gnydde ca en halvtimme innan han somnade. Jag fick sedan väcka honom klockan 7.
ilindstrom skrev:
Om jag var ni skulle jag låta honom lära sig att somna om på rygg

Om han blir jättearg/ledsen och aldrig somnar om, hur länge ska man låta honom försöka i ryggläge?
ilindstrom skrev:
Det här med ledsen vid väcknig så undrar jag hur skrattet till gonattet är? Han ska skratta så mycket att han inte orkar skratta mer.
Vi kämpar verkligen, men lyckas inte få honom att skratta så mkt. Han skarttar och ler, visst, men inte hela tiden i tio minuter.
ilindstrom skrev:
Avled det hela med att titta på något rolig eller gå runt med honom på armen och pyssla som om inget hänt så ska du se att han snart slutar ömka sig.
Jag trodde inte man skulle ta upp honom ledsen. Har försökt lugna honom i vagnen vilket inte funkat, tar jag upp honom blir han lugn.
ilindstrom skrev:
Hoppas du inte tycker att jag skäller för mycket på dig
Ingen fara
Måste erkänna att attityden sviktar verkligen nu när det gäller väckandet eftersom han blivit så ledsen. Jag behöver nog lite skäll där. Jag kan tillägga att han brukar inte bli lika ledsen när han väcks på morgonen.

Jag ska kanske ha tre lurar i allafall då och bara skjuta fram dem en kvart (passar oss lite bättre), behöver inte flytta mattiderna då. Tidigare sov han kort första luren, men senaste dagarna har han börjat sova hela för att vakna själv efter ca 45 minuter. Kanske ska kapa sista luren ialla fall då. Duggan skrev att jag kanske skulle kapa förmiddagsluren först eftersom han vaknade tidigare då.

Men eftersom han nu sover längre på förmiddagen och det i allafall är sista luren som ska bort först måste det väl vara ok att kapa lur 3?
Det skulle innebära att han sov:
19-07
9-9.45
12-13.30
15.45-16.05
Borde funka
Men jag avvaktar med att plocka bort sovtid och ser hur nätterna blir. På dagarna sover han ju i princip sin tid men verkar ändå trött.
/Anna