"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Varför måste 1 lur bort?

Jag gick över till 12-45-1,5-20 vid 7 mån. Om hon tar tid på sig att somna på sista luren (precis som Tor gjorde) så kan det vara bra att kunna lägga 15 min senare med fullt ös innan och sen sova 20 min och väckas. Det gör stor skillnad kan jag lova. :wink:

07.00 Morgon - Välling
Borsta tänder - Kläder
Ensamlek ca. 45 min
08.15 Frukost (Gröt+pure)
08.45-9.30 Sova 45 min
11.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.45-13.15 Sova 1,5 tim
15.00 mellis ute (grötpure-dryck/varm välling)
15.45-16.05 Sova 20 min
17.00 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk+fruktyoghurt)(hippsgröt med bröstmjölk och fruktpure + 1 Lactiplus)
Borsta tänder
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Så gjorde vi i alla fall och under hela 8-mån ångesten fick Tor förutsättningarna för de där 20 min. Sen blev schemat 12-45-1,5 vid 9 mån. Då sköt jag bara på första luren till 09.15 och lunchluren blev 12.30 som han än idag har kvar som 1 lur sen 15 mån.
Så gör vi! :wink: :D

Sen börjar de behöva 2 utepass/dag när de är i denna ålder, gärna med krypning utomhus vid båda tillfällena. Då lovar jag att sömnen kommer den med, och välkommet! :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
woxis

Inlägg av woxis »

Hej! :)
Det var snabbt svar.
TorsMamma skrev: Varför måste 1 lur bort?
Nej, det måste den inte. Jag vet inte hur jag ska göra. Så jag suger tacksamt åt mig alla förslag och ska fundera vad jag tror blir bäst för lillkillen. Men just nu känns det så hattigt med tre lurar, särskilt om en bara ska vara 20 minuter och han blir så ledsen :cry: när jag väcker honom. Sista dagarna har han varit väldigt ledsen oxå när han ska somna sista luren, men det kanske är tillfälligt. Och han är verkligen trött och grinig innan luren. Kan bero på en förkylning han har nu.

TorsMamma skrev: Sen börjar de behöva 2 utepass/dag när de är i denna ålder, gärna med krypning utomhus vid båda tillfällena.
Han kryper inte. Brukar sitta ute i vagnen. Är inte så bra väderlek för att ligga ute på filt heller. Hur ska man göra då? :roll:

/Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!

:?: Kan man se på barnets tendenser om det är dags för två lurar eller om man ska behålla tre? Kanske är det bara jag som tycker det skulle vara bekvämt med två. Han är trött när det är dags för lurarna, senaste dagarna så trött att han gråtit när vi försökt skratta innan läggning. Men han har inte heller sovit alla sina timmar på natten.

Nätterna har blivit sämre vilket känns oroväckande. I natt vände pappan honom från rygg vid fem tillfällen, inte bra! Han blev tyst och somnade om direkt men efter någon timme var det samma visa. Han vänder sig nog inte i sömnen, så av någon anledning :? vaknar han så pass att han bökar runt.När han legat på rygg är han väldigt arg/ledsen tills han vänds. Dessutom sparkar han av täcket så han blir ju som en isbit, inte lätt att somna då. Försöker öva på att vända, jag brukar dra runt honom i armen men han är inte särskilt intresserad. :?: Andra sätt att öva vändning på?

En annan sak gällande lurarna är att han alltid blir ledsen när jag väcker honom. Därför känns det inget vidare att ha en 20 minuterslur, eftersom han aldrig brukar vakna efter 20 minuter. Även långluren blir han mycket ledsen när jag väcker.I stort sett bara förmiddagsluren som han slipper detta. Av den anledningen känns det som att det skulle vara bättre att förlänga långluren och skippa en lur (men det blir ju väldigt stora förändringar i schemat). :?: Knep för att väcka på ett bra sätt? :?: Kommer han så småningom att lära sig vakna själv efter utsatt tid? Skulle kännas mycket bättre.Det tar emot i modershjärtat att väcka när han blir så ledsen :cry: .

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag ska svara dig ordentligt imorgon, jag är bara så trött ikväll men imorgon ska jag ge dig mer utförliga svar. Om inte någon annan hinner före förstås :lol:

Kram malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Har inte hunnit läsa hela din tråd men de senaste inläggen. Och har lite råd på vägen om du vill :wink:

Mina barn har haft tre lurar åtminstone tills de är 8,5 månader. Då har helt enkelt den sista eftermiddagsluren fallit bort av sig själv. Med det menas att ungen är glad och nöjd hela eftermiddagen och inte somnar alls under luren och orkar vara glad och nöjd fram till läggning under minst en vecka. Som det låter i mina öron är din son inte redo för två lurar, eftersom han är trött och grinig. Mitt tips till dig om han har svårt att somna sista luren är att ta den under en promenad.

Det här med nätterna tycker jag också låter lite oroväckande. Var är attityden och varför är det så mycket spring in i sovrummet? Täcket kan ni gå in och kontrollera när ni är säkra på att han sovit i minst 10 men inte 20 minuter. Om jag var ni skulle jag låta honom lära sig att somna om på rygg och därefter gå in och vända honom när han sover riktig gott. Och om pappan inte godtar det skulle jag hädan efter låta honom sköta nätterna och sova den hett eftertraktade nattsömnen :wink: :sleep:

Det här med ledsen vid väcknig så undrar jag hur skrattet till gonattet är? Han ska skratta så mycket att han inte orkar skratta mer. Och när han väcks så tyck inte synd om honom för då tror han att det är det. Väck honom som det mest själklara här i världen och om han blir ledsen så låssas som om det regnar. Avled det hela med att titta på något rolig eller gå runt med honom på armen och pyssla som om inget hänt så ska du se att han snart slutar ömka sig. :wink:

Personligen så vill jag få väcka mina barn vid alla lurar. För då vet de att de kan sova lugt och att mamma har koll. Det är inget de behöver bry sig om :D Så se det inte som något negativit att du veäcker utan snarare som positivt, eftersom du då i handling visar att du tagit ledningen :wink:

Hoppas du inte tycker att jag skäller för mycket på dig, för jag tycker du är duktig som tagit tag i din sons sömn men jag hör att attityden sviker dig ibland och då kommer vargarna in fortare än kvickt och det vill vi ju inte :wink: Utan här ska vi sova som klubbade sälar :sleep:

Sov nu så gott så hörs vi i morgon :sleep:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej! :)
ilindstrom skrev: Som det låter i mina öron är din son inte redo för två lurar, eftersom han är trött och grinig.
Jag misstänker oxå det, men tänkte att eftersom han blev så ledsen när jag väckte kanske jag skulle ha längre lurar istället.
ilindstrom skrev: Var är attityden och varför är det så mycket spring in i sovrummet?
Vi sover i samma rum av utrymmesskäl. Rasmus ligger bakom draperi. Inte för att jag vill skylla ifrån mig, men maken springer mer än mig. I natt var han där innan jag ens vaknat, och jag har skällt på honom. (Jag erkänner att jag blir nervös av att han kan stå och hänga utanför innan han somnat. Igår var han redo att gå ut och dra i vagnen för att den rörde sig, en minut senare sov Rasmus utan vagndragning!!! Jag fick säga till på skarpen) Och det har inte varit en massa spring tidigare. I natt vaknade han två ggr, första gången vid ett. Pappa dit och vände, somnade om direkt. Vi hade innan kvällen komit överens om att om det hände mer än en gång att han vände sig skulle vi bädda med kuddar på sidorna så det blev svårare att vända sig.
Vid 3.30 vaknade jag av att maken ramsade. Då hade han varit dit igen!!! :evil: Rasmus låg INTE på rygg. Och han kan inte ha låtit särskilt mycket eftersom jag inte vaknade. Låg sen och bökade och gnydde ca en halvtimme innan han somnade. Jag fick sedan väcka honom klockan 7.
ilindstrom skrev: Om jag var ni skulle jag låta honom lära sig att somna om på rygg

:?: Om han blir jättearg/ledsen och aldrig somnar om, hur länge ska man låta honom försöka i ryggläge?
ilindstrom skrev: Det här med ledsen vid väcknig så undrar jag hur skrattet till gonattet är? Han ska skratta så mycket att han inte orkar skratta mer.

Vi kämpar verkligen, men lyckas inte få honom att skratta så mkt. Han skarttar och ler, visst, men inte hela tiden i tio minuter.
ilindstrom skrev: Avled det hela med att titta på något rolig eller gå runt med honom på armen och pyssla som om inget hänt så ska du se att han snart slutar ömka sig.

Jag trodde inte man skulle ta upp honom ledsen. Har försökt lugna honom i vagnen vilket inte funkat, tar jag upp honom blir han lugn.
ilindstrom skrev: Hoppas du inte tycker att jag skäller för mycket på dig

Ingen fara :D
Måste erkänna att attityden sviktar verkligen nu när det gäller väckandet eftersom han blivit så ledsen. Jag behöver nog lite skäll där. Jag kan tillägga att han brukar inte bli lika ledsen när han väcks på morgonen.

:roll: Jag ska kanske ha tre lurar i allafall då och bara skjuta fram dem en kvart (passar oss lite bättre), behöver inte flytta mattiderna då. Tidigare sov han kort första luren, men senaste dagarna har han börjat sova hela för att vakna själv efter ca 45 minuter. Kanske ska kapa sista luren ialla fall då. Duggan skrev att jag kanske skulle kapa förmiddagsluren först eftersom han vaknade tidigare då.
:?: Men eftersom han nu sover längre på förmiddagen och det i allafall är sista luren som ska bort först måste det väl vara ok att kapa lur 3?
Det skulle innebära att han sov:
19-07
9-9.45
12-13.30
15.45-16.05
Borde funka :!:
Men jag avvaktar med att plocka bort sovtid och ser hur nätterna blir. På dagarna sover han ju i princip sin tid men verkar ändå trött.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej woxis!

Vad bra att du tar åt dig av råden så här kommer lite till :wink:

När det gäller pappan så skulle jag verkligen i kväll ta ett allvarlig snack. Förklara ordagrant att det är du som är hemma hela dagarna med lillprinsen och att du verkligen vill genomföra det här för att få en bra vardag. Har pappan läst på ordentligt, annars skulle jag faktiskt förbjuda honom att göra något alls på nätterna. Jag personligen skulle heller ta allt själv för då skulle du bara behöva ett par nätter på dig och sedan skulle sonen sova hela natten. Jag förstå om ni har trångt. Men jag skulle bädda åt maken på en madrass i köket om det går och sedan sova själv ett par nätter tills ni har tolvtimmars natt utan uppvak. Jag tror att du då skulle kunna uppbringa den självklara attidtyden som just nu sviktar lite, vad säger du om det? :wink:

Angående ryggläge så ska han inte behöva vara ledsen, arg och frågande är okej och det kan du svara med ramsa. Min erfarehet är att den här vändningscirkusen bara brukar hålla i sig någon vecka och sedan sluta. Så bjud på en vändning per uppvak om du vill, men låt honom sedan vara. Barnet vill ju sova på mage :wink:

Jag vet inte hur du gör när du väcker honom. Men för att slippa ledsna uppvak skulle jag försiktigt lyfta upp honom ur sängen redan under väckningsfasen. Då blir han ju inte ledsen i sängen utan du kan avleda det hela och låtsas som om det regnar, om du förstår :wink: :roll:

Ja, jag skulle absolut ha 45, 1.5, 20. För oss har det alltid varit det bästa.

Nä, ta nu ett allvarlig snack med maken och hitta din attityd så ska du se att sömnen infinner sig :wink: :sleep:

Kramisar :heart:
Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Tack så mycket :heart: för dina råd och pepping, precis vad jag behöver just nu.
ilindstrom skrev: När det gäller pappan så skulle jag verkligen i kväll ta ett allvarlig snack.
Ska jag göra!!! Hittills är det nog jag som tagit det mesta eftersom jag läst mest och maken jobbar skift. Men sista tiden har vi varit lite krassliga allihopa. Lite panik har jag för jag ska jobba april-maj och då ska pappa vara hemma.

ilindstrom skrev: Så bjud på en vändning per uppvak om du vill, men låt honom sedan vara.
:?: Det är alltså ok om det blir flera ggr på en natt? Det känns som det kan bli ofta då om det blir som förra natten. Försöker nog låta honom vara ett tag och se om han fixar det.Frågan är ju varför han vaknar till så pass att han vänder sig. Han har hittills inte vänt sig innan han somnat för natten eller inför en lur, bara när han vaknar på natten.
ilindstrom skrev: Men för att slippa ledsna uppvak skulle jag försiktigt lyfta upp honom ur sängen redan under väckningsfasen.
Ska göra så istället, verkar mycket bättre. :)

Nu tar jag nya tag och följer dina råd.

Kram
Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tror inte att den lilla gossen är vaken när han vänder på sig utan att hans kropp övar sig även när han sover, utan vaknar på rygg och kan då inte somna om. En tanker som slog mig är hur många grader har ni där han sover? Jag upplever det som om 16 grader är det mest optimala. Om det blir varmare tycker jag att barnen rör sig mer i sömnen och lättare hamnar på fel köl och utan täcke, men det är ju hur jag upplever det :wink:

Annars tycker jag att det låter bra :thumbsup:

Ser fram emot nästa rapport :heart:

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
ilindstrom skrev: 16 grader är det mest optimala.
Pappan skulle döö :lol: !!! Håller på att frysa ihjäl när jag försöker hålla 18 grader.

I natt sov :sleep: den lille skrutten HELA natten och vaknade 6.25. Pangramsade, tyst 15 min, gnöl/grin 10 min, tyst till 1 minut innan kl ringde. Då låg han på tvärsen med fötterna genom spjälorna, man skulle ha BigBrother kamera bakom draperiet.

Igår var han lite tjurig :cry: vid lur 2 och 3. Fick påminna. Jag tyckte han lät ledsen men han reagerade inte på ramsan. 10 minuter senare när han grät lite tystare påminde igen och då svarade han på det, blev tystare och tystare och jag bakade in bekräftelse och han blev tyst. Lika vid båda lurarna. Jag har tyckt att inget händer när jag påminner, men det måste väl vara så att jag har svårt att känna av rätt tidpunkt?!

Provade oxå att väcka och ta upp direkt. Ingen gråt :) , däremot väldigt trött men det gick över.

I går blev det bara 20 minuter sista luren. Nu provar jag att köra nya schemat, d v s 12-45-1,5-20, och skjutar fram lurarna en kvart så får vi se hur det går.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

skrattet?

Inlägg av woxis »

Glömde det där med skrattet.
Det är ju förbenat svårt. Han kan skratta annars, men när vi ska ha kul innan sovning så är han intresserad av allt annat. Ignorerar oss helt.
Vad göra?

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

ja det är svårt i början att lära sig att tolka gråten. När de är arga och förbannade så är de inte motagliga för någon ramsa, så där har du helt rätt. Det är när ilskan går över som de blir motagliga för ramsan och kan somna med det :wink:

Bra jobbat vill jag säga :thumbsup: Nu tror jag visst att attityden kommit tillbaka :wink:

Ja det där med skrattet är bara att kämpa på med. Ni måste hitta just det som er son skrattar av. Hos oss är det poppis att köra in näsan i den lille gossemagen och prutta. Prästenslillkråka går också alltid hem :lol:

Kram
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag glömde säga att jag tycker du gör rätt som tar en 20 min på eftermiddagen och förskjuter den en kvart :thumbsup:

Ida

www.sovgott.net
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
Vill till en början säga att jag inte på något vis är otacksam till ditt råd, ilindstrom, om temperaturen i sovrummet. Men det är svårt att veta hur saker och ting man utrycker skriftledes låter och kan uppfattas. Så jag hoppas att det inte misstolkades på något vis. :D Jag är jätteglad att få råd vad man kan göra åt saker och ting. Det var bara lite lustigt eftersom min man klagar och tycker det är för kallt när jag håller 18 grader. Jag tycker det är maxgränsen när man ska sova, har gärna själv svalare.

Idag somnade Rasmus faktiskt på rygg på förmiddagsluren. Så nu vet jag att han kan. Men det var lite protester innan han somnade.

När det gäller skrattet så blir han ledsen till slut istället för glad ibland när jag försöker. Vet inte om jag är världens tråkigaste eller om det på nåt vis har smugit sig in något attitydproblem utan att jag märker det. :?
Men det är bara att fortsätta kämpa vidare.

Återigen tack för alla tips.

Kram
Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Absolut blir jag inte stött om du inte köper alla tips som jag kommer med. Du måste ju tro på det du gör, annars funkar det inte. Och alla här på forum gör nog lite olika i detaljerna men i stora dra så gör vi lika om du förstår vad jag menar :wink: Jag tog absolut inte illa vid mig. Vill gärna veta även när du inte använder det jag tipsar om. Jag lär mig ju även av dig :wink:

Vad bra att han nu kan somna på rygg, då försvinner ju den vargen, eller hur? :thumbsup: :wink:

Jag kan uppleva det så på min Tore ibland också. Han är liksom lite för trött för att orka skratta. Jag brukar göra så att vi börjar skrattet lite tidigare och då gör det liksom inte så mycket om han inte riktigt orkar skratta ända till sängen, utan kanske bara småler lite grann. Som när vi sett något riktigt roligt i typ en timme. Då orkar vi på slutet nästan inte skratta mer. Vi är färddigskrattade och övermättade. Så ska det vara tycker jag :lol: :lol:

Kram :heart:
Ida

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"