misslyckats SHN eller typisk 8-måns period?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
eva BE

misslyckats SHN eller typisk 8-måns period?

Inlägg av eva BE »

Hej alla,

Jag behöver också lite hjälp, som de flesta av forumbesökarna..

Jag började kuren för 11 dager sedan. Jag hittade en link till Annas site, började läsa och tro på ‘den där’ SHN-kuren.. Jag är belgisk (flamländsk), och försökte översätta lite för min sambo, men han trodde inte helt på det (han kunde ju också inte läsa all kommentar och fick höra bara några sammanfattande kärnord). Jag bestämde att börja kuren självt – fast jag är verkligen trött..

Min flicka är 8 månader gammal. Hon har varit en dåligt sovare från början. Jag var inte helt ‘betryggande’ heller, så tänker jag nu. Jag är en nervös och ibland osäker typ. Fast jag bestämde mig för att ha barnet (‘give birth’) hemma, och var otrolig säker om vår beslut. När jag var gravid, hade jag en tydlig bild av hur jag skulle göra. Men så fort vår liten flicka var där (med alla hennes frågar som kom ut rätt ‘aggressivt’ och högt – och både jag och min sambo är tämligen tysta och sakta människor), började min osäkerhet.
Förresten tyckte jag att en bebis är ngt rent, och obeskrivet, och jag ville inte påtrycka all min struktur (tycker jag är ‘överstrukturerade’), utan följa henne i hennes väg.
Ser nu att det var inte meningen :).

Då, det var svårt att lägga henne i sängen.. Hon led lite av ‘reflux’: mjölk som kom tillbaks och gjorde ont i halsen.
F o m 4 månader kunde hon inte alls sova längre än 45 min på dagslurarna. Och hon ville heller inte sova när vi lagde henne. Det blev en riktig helvete hos oss om dagarna. Vi försökte få henne längre i sängen genom att vagna, men det betydde att vi satt där hos henne, timma efter timma.. pff.
Til slut bestämde vi oss: vil hon inte sova längre, så måste hon inte. Efter detta beslut tog vi henne ut ur sängen varje gång hon vaknade. Efter några veckor blev det lättare att lägga henne in i sängen, och ibland sov hon t o m längre än 45 min!
Nätterna var alltid annorlunda. Jag ammade fortfarande. Hon började sina nätter alltid tidigt om kvällena (men vi hade ingen fast struktur), och om allt gick bra, så sovde hon tills kl. 2 eller 3. Efter det vaknade hon ofta (typ: kl. 2 och sedan kl. 4 och kl.6; eller kl.1 och sedan kl.3 och 5).

F o m 6 månder gick hon 3 dager till dagis. Det gick bra. Hon ät bra (båda amma och ‘groentepap’ och ‘fruitpap’ (grönsaker-potatis i förmiddag och frukt i eftermiddag), och hon sov lite bättre om nätterna. Men ibland hade vi veckor med rätt dåliga nätter (vakna fler gånger, och vakna på morgona kl.5 och inte ville sova längre).
För 3 veckor sedan gick det lite bättre igen: kl.3 och kl. 6 (och innan kl. 3 sov hon djupt).

Men, jag bestämde mig att nu var hon gammal nog för att inte ammas om nätterna (kl.3 och 6) och för att sove hela natten. Jag läste då allt som jag tyckte tillämpligt på Annas sidan, och började. Många saker gjorde vi redan: mjörkt rum, sova på mage..

Men, jag var verkligen blodnervöst… Vår flicka är otroligt lätt ‘stimulerad’, av allt. Det var också skälet varför vi lagde henne på magen och gjorde rummet mörkt. Ljud stänger hon t.ex. inte av.. Hon hör och ser allt, rätt sedan början.

SHN-kuren gick ändå rimligen bra. Jag tog inte bort nappen.. (jag läser att man kan få sin egna varianter, och jag ville gärna behålla nappen), men jag införde strukturen (också om dagerna), jag vagnade, väljde ramsan, o s v
Bekräftelseramsan ‘viskar’ jag.. Jag säger den inte för högt (se ovan: ljud förstör ofta hennes somn). Också när hon vaknar på natten syns det fungera bättre om jag viskar än om jag säger ramsan högt (då vaknar hon riktigt och är det mycket svårare att få henne somna om igen).
Använder också samma ramsa om natten och om dagen, eftersom den innehåller ingen ‘natt’-ord.

På dagarna fungerar det nu helt bra, men det gjorde det redan innan SHN. Skillnaden nu är att hon tystnar omedelbart. Och hon skrikar inte när hon vaknar, för vi är ju ofta i hennes rum innan hon hinner skrika. Ibland ligger hon där ganska tyst, eller glad (‘dadadada’) när jag hämtar henne. Det är härligt att hon har god humör när jag hämtar henne.

Men på nättena är det fortfarande svårt, och ibland sämre än förut.
De första nättena gick det lite som det beskrivs här på sidan. Hon sov i en lång sträck, men vargtimmen spökade..
I uppfölgsveckan gick det dåligt.. Vargtimmen visste jag inte helt hur jag skulle göra.. jag läste och läste och bestämde mig: när hon vaknar, säger jag pangramsan och efter det måste hon försöka självt att somna om. Ibland vaknade hon inte så långt innan morgontiden. Men ibland var det 2 eller 1,5 timme för tidigt. Och då blir det ‘koncert’…
Jag försökte också med att göra ‘husljud’ utanför, men det gjorde ingenting. Hon skrek bara. Det lät inte riktigt ledsen, men arg. Hon är väldigt kraftig och kan fortsätta mer en en timme med att skrika så där.. En gång (i början) försökte jag med att gå in, vagna lite och gå ut igen, men det gjorde allt ännu värre. Då, jag vet inte vad lösningen är där: bara låta henne skrika tills det är tid, eller gå in och låta henne skrika efteråt..

Och nu, de senaste dagarna, har det blivit värre igen: hon vaknar hela natten igenom. T o m innan midnatt!! Det gjorde hon inte förut, och nu är vi där igen, som om vi är 2 månader tillbaks . Jag säger ramsan, och det hjälper, men hon sover inte djupt längre.
Och inatt vaknade hon kl. 10 före midnatt – ramsan hjalp. Och sedan kl.1 och då har jag sprungit fram och tillbaka till hennes dör f o m kl. 1 t o m kl.4. Varje gång tystnade hon lite när hon horde ramsan, men hon skrek igen efter 2 minuter, eller efter 10 minuter, eller efter en halv timme.. Hon kunde bara inte somna in igen. Och jag tänkte bara: inte gå in, ty efter andra dagen måste man försöka att inte gå in.

- Har kuren nu misslyckats? Skal jag börja om igen?
- Var det felt att låta henne skrika i vargtimmen?
- Är det för mycket trafik genom nätterna (skal jag nu försöka inte reagera alls när hon skriker första gången)
- Är det 8-månaders-ångesten (hon gnäller väldigt mycket om dagarna nu, men gråter inte när jag går bort från henne)?

Jag vet inte.. Jag har bara sidan och forumet att leta på efter svar. Har beställt en översatt exemplar av barnaboken, men det kan ta länge innan jag har den.
Jag tror verkligen på kuren, och vet att den kan fungera hos vår liten flicka också, men jag är rädd att jag bara inte har förnuftet eller vad vet jag att genomföra den som den skal..
Och just nu känns det som om jag har gjort det sämre än det var förut.. Hon får en mindre lugn natt en förut. Och jag vet inte om jag är orsaken eller det har att göra med denna 8-månaders period..

Hoppas ngn har god råd för mig…
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej!

Välkommen till forumet! Väldigt bra att skriver så långt och ingående så man får en bra bild av hur det är idag och vad ni gör och inte gör. Det blir lättare att hjälpa till då!

Ska försöka svara på några av dina funderingar. Hinner kanske inte allt på en gång, men i alla fall lite till att börja med.

Ni är en bit på väg, nu gäller att tänka på några viktiga saker. Det skulle va bra om du fyllde i din dotters fördelsedagsdatum under din profil. Skriv gärna ner schema som du använder idag.

Till att börja med:

:idea: Om kuren ska fungera bra lär du ta bort nappen, den är en störningsmoment för sömnen. Hon kommer inte sakna nappen tro mig!
:idea: Ramsan: Jag tror att du får tänka om lite där vad gäller ramsan. Ramsan ska sägas med magstöd (öva gärna) och med bestämd, med betryggande röst, ingen bra ide att viska. Du ska dessutom kunna säga ramsan på olika sätt, argt, bestämt, glatt, tryggt osv...Varje gång du lägger henne ska ut från hennes rum med ramsan 4 gånger där rösten går ner på den sista fjärde versen och avslutar det hela. Är det så att hon kommer igång igen får du avvakta och påminna. Du ska INTE ramsa när hon är arg, det är tilllåtet, men hon får INTE vara ledsen, då ska du svara-ramsa!! Läs gärna mer om ramsan här på forumet! Ibörjan kan ramsan behövas jobbas in, det betyder att du ska ramsa och påminna och bekräfta tills du får sista ordet. Hon ska alltså helst inte "fråga" ngt mer efter att du har ramsat. Jag vet att man gärna låter bli ramsa när hon väl har blivit tyst, men det är mycket viktigt, ramsan ska liksom följa med henne i sömn, som en smekning:just så ska det va, sov så skönt nu!!!!

Hoppas ngn kan fylla i här mer, angående vargtimme till exempel finns det mycket bra skrivet, sök ordet vargtimme! Vissa ger pangramsa och sen INGENTING, för en del fungerar MUSIKEN, för en del fungerar att inte göra något!

Har tyvärr inte tid att skriva mer nu, hoppas ngn mer hjälper dig med resterande frågor!

Kram
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej och tack för svaret!

- Nappen .. hmm.. jag vet.. Jag ger den bara när jag lägger henne i sängen, men under natten ger jag den inte - och jag vet att hon har förmodligen tappat den. Ska pröva ändå.

- Skema i dagen:
07.00 stå upp (hon är alltid vaken, för hon kan inte än sova fram til kl.7 - hon vaknar alltid tidigare)
07.15 mat (amma+flask)
09.00 - 09.45 sova
11.00 mat (grönsaker+potatis+kött)
12.00-13.30 sova
15.00 mat (frukt)
16.00-16.45 sova
18.00 mat (amma) + sitta vid bordet när vi har mat
18.45 flask innan sova
19.00 sova

- Det där med ramsan..
Lägga henne blir aldrig ett problem. Jag tar henne upför trappan, går inne i det mörka rummet, lägger henne på magen, lägger täcke på henne och säger ramsan för första gången. Jag säger den högt när jag lägger henne. Andra och tredje gången fortfarande när jag är i rummet; fjärde gången när jag står utanför. Då går jag 1-2 minuter till vårt eget rum, går tilbaka till hennes rum (dörren), och då är hon redan tyst och 'viskar' jag bekräftelseramsan.
Alltså, problemet börjar egentligen med att hon vaknar på natten. Då hjälper ramsan på början, men efter midnatt hjälper den tydligen bara under kort period: hon vaknar allt tidigare.
AW skriver ngnstans att orsaken kan vara att man inte bekräfter.. Jag tyckte att jag skulle ta baksteg, och inte ramsa för mycket efter de första dagarna. Då när hon vaknade om natten, gav jag 1 ramsa (x4) och när hon tystnades omedelbart, så lagde jag mig igen. Skulle jag ha bekräftas då med?

I alla fall vet jag inte hur jag ska göra nu? De sista nätterna vaknade hon för första gången kl. 9 på kvällen. Jag ramsade inte, hon sov om igen, men det menar att hon inte sover djupt, eller.. Fast jag har bekräftelseramsat när jag lagde henne kl. 7..

Skal i alla fall försöka inatt att bli stående vid hennes dörr när jag ger en pangramsa och bekräfta (högt, inte viska) när hon tystnar, eller påminner när hon skriker igen.
Det blir en svar natt igen :).

Jag hör av mig.
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
eva BE

Inlägg av eva BE »

...natten gick lite bättre.. hon vaknade kl.23.30 men behövde inte göra ngt. Sedan sov hon äntligen djupt igen tils kl. 4.25. Men därefter sovde hon inte längre bra.
- Jag börjar med pangramsan kl. 4.25. Hon tystnar omedelbart och jag hör henne andas tungt. Bekräftelseramsa (högt)
- Gråt igen kl. 4.32 - gjorde samma som ovan
- Gråt igen kl. 4.46 - samma som ovan (och varje gång andas hon tungt och somnar in igen)
- Gråt igen kl. 5.13 - pangramsa men går inte så lätt längre. Låter henne bli lite, och hon sover in igen tils kl. 5.30 - lite gråt igen men jag reagerar inte omedelbart. Hon håller på och jag ramsar igen och min sambo står upp och gör husjlud. Mer gör jag inte, eftersom hon inte riktigt tystnar efter ramsan igen, och nu ska hon veta vad som gäller..
- kl. 6.30 sover hon äntligen, av sig själv. Jag bekräftelseramsar (men inte högt den här gången) för jag var så glad att hon ändå sov lite innan kl.7 (det gjorde hon aldrig förut)
- kl. 7.12 vaknar hon (och vi; hade somnats om utan väckarkl.) och allt var bra (för henne :) )

Det var en natt.. men nätterna växlar hela tiden. Och igår (liksom idag och imorgon) går hon till dagis - kanske sover hon lite djupare efter dagis.
Jag vet inte.

Problemet är att jag har absolut inte känslan att jag har kontroll här. Förut visste jag: om hon vaknar, ger jag henne mat, och då sover hon om igen. Jag kunde förutsäga mer eller mindre vad som skulle hända. Men nu vet jag inte alls. Jag vet inte om jag ramsar för mycket (det är ju nästan 2 veckor sedan jag började).. Om hon vaknar i början av natten (f o m kl. 2), då hjälper ramsan bra (hon andas tungt och somnar in omedelbart, och jag avslutar med högt bekräftelseramsan - men hon vaknar nästan alltid igen. Efter 10 minuter eller mindre. Fast jag bekräftelseramsar! (obs: när hon vaknar låter hon 'frisk', alltså inte som om hon kan sova om självt)
Och efter en timme blir hon naturligtvis mer vaken av att hela tiden vakna igen.. När vargtimmarna kommer, så är hon alldeles vaken (även när det är kl. 4), och då är jag redan jättetrött av att ha ramsat hela tiden.

Har inte försökt musiken än eftersom vi började nu 2 natter med husljud, och man ska hålla fast vid en metod under +/- en vecka, eller?

Känner mig alldeles osäker eftersom jag inte har koll på nätterna.. Hon är också jättegnälligt på dagarna (8 månader ...) och det känns som om jag är den som ger henne allt utom trygghet - fast mina försök att ha tålamod och ha målet framför mig.

Hjälp hjälp :? . Kan bara inte föreställa mig varför alla av er klarar. Kanske har det ngt att göra med nationaliteten :wink:
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej igen!!

Det har ABSOLUT INTE göra med nationaliteten...jag är INTE svensk :wink:

Få se om jag kan hjälpa dig med några detaljer.

Jag börjar med ramsan igen. Tror att du har missuppfattat lite där...Du lägger henne på kvällen precis som du gör..MEN...du ska ramsa 1gång inne hos henne fast redan på väg ut genom dörren, gånger 2 och 3 säger du ramsan UTANFÖR hennes rum, vid dörröppningen, 4 och sista versen säger du på väg IFRÅN dörren, lite högre, lite långsammare och du behöver INTE bekräfta ngn extra gång om hon blir tyst. Sista versen, 4 gången alltså, går du ner i tonfall och avslutar liksom (bekräftar)...typ...natti, natti, sooooov så goooottt, eller vad du nu säger i ditt språk!

På natten...jag vet att det kan va lite svårt att avgöra när och hur du ska ramsa. Samtidigt så vet hon ju redan vad som gäller och jag skulle avvakta mer med ramsan innan klockan är 04 på natten. Efter klockan 04 får du ge pangramsa så fort du hör henne, hon behöver alltså inte ens ställa "frågan"...sen gör du faktiskt INGENTING!! Blir hon arg...gör inget...blir hon ledsen, mycket ledsen, får du påminna ramsan och DÄR kan det va tal om bekräftelseramsan, om du alltså måste påminna och hon inte nöjer sig. Du få ha sista ordet så att säga. Det är viktigt att lära sig LYSSNA, lyssna med öron inte med hjärtat....och lära sig avvakta....hon är sååå duktig redan, hon klarar av att vakna och somna om igen....jag är säker på det...lita på din tjej där!!!

Många har använt väckarklocka till sina barn. Barnet lär sig då att mamma/pappa kommer när klockan ringer, ingen ide att skrika, lika bra att somna om! :wink: !!

Jag vet att det känns jobbigt att inte känna sig säker men det är nog jätteviktigt att du TROR på det här och att du kan ta fram ATTITYDEN och inte TVEKAR. Din lilla tjej märker av det direkt!! Nu hoppas jag att du fick lite peppning från min sida och KÄMPA På, snart ser du resultat!!!

hoppas du får fler svar också!!
Kajsa
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Kajsa,

Tack så mycket för dina goda råd och peppningen.. Jag läste det igår strax före jag gick till sängs (men orkade inte svara, för trött).
Som du rådar har jag inatt avväntat med att ramsa under natten.. Hon vaknade flera gånger, och till och med grät lite, men aldrig långt - och hon kunde somna om självt! Jag minns inte hur många gånger hon vaknade och hur länge - jag sov lite djupare nu jag inte fick pangramsa varje gång jag hörde henne. Men hon vaknade först riktigt kl. 5.52! Det var en lättnad jämfört med sista veckan.. Jag pangramsade och hon tystnade genast, men efter ngra minuter hörde jag henne igen- som om hon ville säga 'ja, jag försöker att somna in, men det är inte så lätt' . Jag kändes riktigt att hon gjorde sitt bästa.. :)
Det växlade mellan glad och lite arg, men det blev aldrig stor koncert.. Hon har riktigt försökt att hålla sig tyst tills jag kom in i rummet - då hon vet egentligen vad som gäller. Hoppas att hon kommer ihåg inatt :)

Jag satt väckarklockan också. Hoppas hon känner igen den snabbt..

Med samband till nattningen, som du hänvisar till ovan: jag tror att jag hade uttryckt mig lite felt. Jag lägger henne alltid med ramsan och bekräftelseramsan. Alltså, jag gör faktiskt som du beskriver ovan.
Det går alltså rätt bra att lägga henne - hon protesterar inte. Det är bara när hon vaknar i natten att det är inte så lätt att få henne att sova om igen.
Hoppas orsaken är att jag ramsade kanske för mycket. Vill pröva igen som inatt, och hoppas att det funkar.

Då, fingers crossed för inatt och nätterna efter, och jag hoppas jag kan ge positivt besked snart..

tack så mycket igen!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Häääärligt jobbat :thumbsup:

Nu vet du vad som gäller...så lite aktivitet som möjligt före vargtimmarna och pangramsa och sen INGENTING!!!!

=D>

Återkom gärna och berätta hur det går!!
Kram
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Kajsa,

Inatt gick det inte så bra, hon kunde inte sova om självt och grät mycket under natten. Hon vaknade också för tidigt, men det är inte som i början - att hon fastnar i en stor gråtkoncert. Men sova gör hon inte riktigt, hon växlar mellan att gråta och att 'prata' lite.
I morgon sov hon också för kort på dagsluren.. Det händer normalt sätt inte.
Hon är förkylt igen sedan igår, och har infekterade ögon - kanske är det det som brytar allt igen.

Jag ska avvänta lite nu. I weekenden är jag inte hemma och ska min sambo sköta allt. Och med förkylningen.. Chansen är att jag ska börja om lite igen med kuren på måndag. Sedan ska jag avvänta en vecka och se hur det går. Först då kan jag kanske säga hur det går.

Hoppas i alla fall att det går framåt nu, och inte så mycket bakåt som inatt :(

Vi hörs!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Hur går det för er?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Ber om ursäkta för att inte du fick ngt svar där :oops: ..undrar också....hur går det???

Kram
eva BE

Inlägg av eva BE »

Hej Kajsa och Malin!

Jag kommer nyss tillbaka från min första WE utan vår flicka.. Jag var borta i 2 nätter och nästan 2 dagar, och kan inte 'akkurat' berätta hur det gick till. Jag litar på vad min sambo berättade för mig..
Han sade att båda nätterna gick faktiskt ganska bra! Hon vaknade fler gånger, men sov om de flesta. Bara 1 gång fick han ge nappen (har jag försökt att lämna bort, men eftersom hon redan sov jättebra om dagarna, och nattningen också gick utan problem, orkade jag bara inte att ta bort nappen och börja om med vagningen igen; för det var klart att om jag inte gav nappen, så avlappade hon inte, och hon skulle behöva vagnas innan hon kunde sova - och som sagt, jag orkade bara inte att kasta bort det som redan gick bra innan kuren), och i vargtimmarna ramsade han 1 gång, och då visste hon vad som skulle göras. Hon sov inte om omedelbart, men hon grät inte heller. I vargtimmarna sover hon tydligen inte djupt: hon sover kanske 10 minuter, 'pratar' lite, gnäller ibland, sover lite igen. Och vi använder väckarklockan med..

Då, det var det de sista 2 nätterna. Nätterna innan gick det rätt dåligt. Hon vaknade fler gånger, hon tog inte alls min ramsa. Jag fick gå in och ge nappen. Hon sov om omedelbart, men vaknade igen 10 minuter senare.. Hon är ju också jätte förkyld, och hennes ögon är infekterade. Det gör det inte lättare för att sova. Det var läget innan jag åkte på WE. Jag var rätt nervös, men tydligen gick det bättre än jag hade tänkt.

Jag läste på sidan här att efter kuren, så sover dem också om när de är sjuka. Jag hoppades att det också skulle gälla Tieke, men jag är inte säker på det. Vi får se efteråt. Det är för tidigt ännu.
Vad jag tror i alla fall, är att det finns barn som antar 'sova hela natten'-kuren lättare än andra. Jag har en massa med vänninnor vems barn sover hela natten f o m början. Och det kan inte bara bero på att de har mer trygghet än jag, eller ngt.
Och så finns det också barn som kuras först när de är 6 månader, och då går det rätt snabbt för dem: efter 4 dagar sover barnet hela natten. Jag hoppades att det skulle fungera för vårt barn också, men jag anser att det går lite långsammare nu. Det beror kanske på att jag är inte så väldigt självsäker, eller på att jag t ex inte tog bort nappen, o s v. Men jag tror också att det finns andra skäl med (sjukdom, barnets 'temperament')..

Som sagt förut ska jag avvänta lite nu. Göra som vid redan gjorde, och hoppas att det går allt bättre nu. Och jag hör av mig senare..

Tack igen för hjälpet!
eva
mamma till
tieke // 27 juni 2007
madelief // 8 maj 2009
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Här har du en jätte fin tråd som berör det du just nämt: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Och sen har vi Annas suveräna krönika:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Dessa tråda berör ditt "problem" som tyvärr kommer från brist på attityd och tyvärr tycker jag inte att man ska behålla nappen heller.

Jag kopiera in Anna Wahlgrens ord om nappen:

"Skriket är en fråga, ett sätt att kommunicera och ska bemötas just som det. Att sätta en napp i munnen på ett litet barn för att hon eller han ska sluta skrika är ungefär som att hålla handen för munnen på en vuxen som försöker säga någonting. "

Så läs, begrunda och kom med komentarer!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"