7,5 mån och två lurar? 11 timmars natt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blompan

7,5 mån och två lurar? 11 timmars natt

Inlägg av Blompan »

Hej!
Får inte ihop schemat för dottern som är 7.5 mån. Har kollat på andras scheman men eftersom vi har 11 timmar natt blir vakentiderna så långa.
:?: Skall man ha kvar tre lurar ett tag till då kanske?
Alternativt måste vi trycka in ett extra mellan mål och det blir då kort tid mellan målen.

Förslag på nytt schema (14,5 timmes sov tid):
7 morgon
7.30 gröt
9.00 mellis (skulle helst vilja skippa detta men långt till lunch)
9.30- 11.30 sova (2 timmar)
12 lunch
14.30 mellis
15-16.30 sova (1,5 timmar)
18 mat
20 sova (med nattslurk innan)

Med detta schema får hon då 2,5 resp. 3,5 timmes vakentid men det blir tätt mellan målen. Inte alls 3,5 timmar som det är idag. Idag är hon iofs bara vaken 2,25 timmar mellan varje sovpass men nog tror vi att hon kan vara vaken längre.
:?: Hur länge är er övrigas 7,5-8 månaders vakna?
:?: Hur ofta äts det? Många verkar köra välling plus senare gröt på morgonen men vi vill gärna äta frukost tillsammans allihop, dvs gröt vid 7.30.
Några tips?
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Blompan
nu är min dotter äldre men jag tycker schemat ser bra men du kan väl skippa mellis på morgonen och ha lunch när hon vaknar 11.30 istället för 12.00. Då har du 4 timmar mellan de första målen, vilket hon borde klara då hon får gröt på morgonen. Men se till att mellis målet på eftermiddagen är som en vanlig måltid gällande mat, detta då de behöver 4 ordentliga mål mat per dag och sen nattslurken till natten.

Att äta gröt tillsammans som frukost ser jag inte alls som något problem, om hon kan vänta 30min på morgonen med mat?!

Vi hade 3 lurar tills dess att vår dotter var 8 månader och 1 vecka men det var för att vi var bortresta och ville inte ställa om tid och byta schema samtidigt.

Här är vårt schema, nu är ju vår dotter 12 mån men vi har haft det ungefär så här en tid fast då haft 45min schemalagd tid på eftermiddagen istället och lagt lite tidigare på kvällen.

07.00 vakna + välling
10.00 frukost
10.30-12.00 sova
13.30 lunch
15.40-16.00 sova (men hon sover oftast 45min vilket hon får göra ett tag till)
17.30 middag
19.00 välling
19.30 sova
= 13tim 20min/13tim 45min beroende på hur länge hon sover på eftermiddagen.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
kokos

Inlägg av kokos »

Här är en familj som har en 10-månaders pojke och vi har nästan identiskt schema med Sarika ovan. Enda skillnaden är att sonen sover till 7.15 och att han har en 45-minuterslur på eftermiddagen.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Blompan

Tror det funkar utan mellis

Inlägg av Blompan »

Hej!
Idag satte vi igång schemat, och skippade mellis1 på fm. Inte skrek hon av hunger precis till lunch så det skall nog bra. Den blev ju "bara" en dryg halvtimme förskjuten. Vi lade inte lunchen direkt efter uppvaknandet för det skall bytas blöja och fixas lunch först.(Samma som på morgonen). För säkerhets skull tryckte hon en extra macka på morgonen också så att hon verkligen skulle klara sig. Em mellis ger vi fortfarande lite enklare - typ mjölkersättning, eftersom vi har ett lager av det och det har fungerat hittills så...så får det bli tills lagret tar slut!
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"