Pluggar på inför SHN, men några frågor kvarstår!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Dom första dagarna så kan du erbjuda en 5 minutare vart den gammla luren låg, så får han en powernap. Och ibörjan innan han har vant sig så kan det behövas läggas upp till en halvtimme tidigare på kvällen, men ge den en vecka att sätta sig så kommer det att gå galant. :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Ålrajt! Det kan ju kanske behövas en tidigare läggning i början när vi stuvar om lurarna. Jag tror det börjar bli dags för det snart. De senaste 2 dagarna har eftermiddagsluren bestått av 20 minuter joddel, prat, bus i sängen och resterande 20-25 minuter av s-k-r-i-k. Trots att vi busat, stojat, skrattat som aldrig förr. Så pass att jag varit så andfådd att jag knappt fått ur mig ramsan :lol: ... Har fört ett himla liv med dammsugare, musik, skrammel men inget har distraherat. Trots att han inte sov något den luren så fixade han att vara vaken till 19, la han en kvart innan eftersom det var mycket ögongnugg.

Jag tror vi satsar på en 2 timmars lur istället för en kort 20 minuters. Och nu börjar det ju gå mot varmare tider så förhoppningsvis kan han sova de flesta lurar i vagnen och det är ju poppis!
Schemat blir då såhär:
07 vakna äta
8:45 - 9:30 sova 45
10 äta
11:30 - 13:30 sova 2 h
13:30 äta
16:30 äta (nu har vi 16:45 pga 45 min luren)
18:30 äta
19 natti
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej på dig! :D

Får jag komma in och tycka schema också?
Liamsmamma skrev:07 vakna äta
10 äta
11:30 - 13:30 sova 2 h
13:30 äta
16:30 äta (nu har vi 16:45 pga 45 min luren)
18:30 äta
19 natti
Jag tycker du har lite för tätt mellan sovpassen. Bara 2 timmar mellan 2 ganska långa sovpass tror jag blir svårt. Du ser ju redan idag tendens till det skulle jag säga. Vid 7 månader hade jag 3,5 och 4 timmar mellan sovpassen, förutom på morgonen, då hon var vaken 2 bara ( en riktig tröttis då). Jag hade också långluren före lunch (och har fortfarande) eftersom hon är tröttast då och för att passa dagishämtning.

Vad tror du om:

07 vakna äta
9:30 äta (mellis)
12 äta lunch
12:30- 14:30 sova 2 h
14:30 äta (mellis)
17:30 äta middag
18:30 nattslurk
19 natti

Det är inte helt lätt med måltiderna...här får man mellanmåla lite för att få ihop det...

Förlåt om jag förvirrar, vill bara bolla vidare så att du får Det Perfekta Schemat :wink: :D

Kram Tinis
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej mamma till Liam!

Hos oss sover vi fortfarande tre gånger per dag och min son är två månader äldre än din. Jag tycker det är bra att ha tre lurar över åttamånadersångesten då det lätt blir lite gnälligt ibland :wink:

Så här skulle jag gjort:

7.00 vakna
7.30 frukost
9.00-9.45 sova
11.00 lunch
12.00-13.30 sova
14.00 mellis
16.15-16.35 sova
16.45 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova

Självklart gör du som du vill men inget av mina barn skulle ha kunnat varit vaken så länge på eftermiddagen vid samma ålder. Om du väljer att flytta eftermiddagsluren en kvart och skojar och busar riktigt mycket så tror jag faktiskt att han kommer att sova sina 20 min. Men alla barn är ju olika :wink:

Nu blir du väl extra förvirrad när jag la mig i också. Ska inte göra det mer :oops: . Spännande tråd att följa ivarjefall. Tycker du jobbar på bra :wink:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tycker Tinis schema förslag ser bra ut om du vill gå ner på 2 lurar, men jag hade gjort en liiiten ändring bara :wink:

07 vakna äta
11.00 Äta lunch
12:00- 14:00 sova 2 h
14:15 äta (mellis)
17:15 äta middag
18:45 nattslurk
19 natti

Alternativt har lunch luren från 12.30.

//Malin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nej, inte 3 lurar, ilindstrom! :lol: :wink:

Bra Duggan! Håller med! Jag fick för många mål där.... :D

Sådär, Mamma till Liam, bara att välja och vraka. Men absolut mer än 2 timmar mellan lurarna! :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Varför inte tre lurar Tinis, vilka är dina argument. :roll: Skulle gärna ta del av de eftersom jag och flera forumister starkt förespråkar förutsättningar för tre lurar ända upp tills barnet är nio månader. Jag tycker att det är grymnt mot det lilla sexmånadersbarnet att vara vaken i fem timmar. Tror att vi då får ett övertrött barn som kommer att sov sämre än förut, men det är mina tankar :wink:

När jag kurade min stora pojke som då var åtta månader så fick jag via mail hjälp av Anna som såg till att han fick tre lurar fram till nio månader och två lurar långt över året. Har följt det med mina andra barn och helt enkelt skurit ner till 20 min på eftermiddagsluren för att därefter låtit den falla helt bort runt nio månader. :heart:

Ursäkta trådkapningen mamma till Liam :oops:

Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nämen oj, ilindstrom! :shock: :D Jag trodde verkligen det framgick att jag SKÄMTADE! Snälla nån, jag vet att det är ungefär 50-50 hur man gör kring 7 månader. Försökte bara ge uttryck för en klassisk "icke-konfllikt" - att välja två eller tre lurar :D och göra mig lustig kring att vi ger olika råd, alla lika "rätt".

MINA högst personliga argument är att 3 lurar slutade fungera ett par veckor innan 7-månadersdagen och att nya schemat med nästan lika mycket sömn men fördelat på två lurar blev helt suveränt. Schemat jag hade då betydde vakentid högst 4 timmar och se DET klarar en 7-månaders (vilket lille Liam är väldigt snart) alldeles utmärkt!

Förlåt snälla rara du! Jag lyckades visst inte alls förmedla vad jag menade! :oops:

Kram Tinis
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan Mamma till Liam :D

Eftersom det var jag som drog igång det hela 2 lurar vs 3 lurar, eller rättare sagt funderingen kring det så måste jag bara förtydliga att det finns inga som hellst tvång eller måsten att dra ner till 2 lurar kring 7 månader lika lite som att man "måste" behålla 3 lurar så länge som 9 månader.

Jag själv bytte till 2 lurar per dag vid 6 månader, och det tog min son 2 månader att växa i det schemat, så jag bytte för tidigt , det vet jag i efterhand. Så runt 8 månader hade bytet vart perfekt, men då har man ju 8-mån ångesten att tänka på.

Men jag vet många som bytt runt 7 månader och varit jätte nöjd med det, men det är ju ingen stress för Liams del du hinner begrunda, fundera och känna efter vad du tror passar Din prins allra bäst.

Kram Malin :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Precis exaktens! :thumbsup: :D
Krümel

Inlägg av Krümel »

Ett till litet inlägg angående två eller tre lurar! :D
Med min tjej fanns det inte på kartan att ändra till två lurar innan 9 månader. Var nog lite senare ändå. Hon sov också mer än den rekommenderade sovtiden. På morgonen var hon trött och hon klarade inte så mycket vakentid mellan lurarna på dagen heller.
Min pojk som är drygt 7 månader har vi bytt till två lurar för för några veckor sen. Det fungerar utmärkt. Han är inte trött på morgonen och klarar lätt längre tid mellan lurarna. Han ligger på, eller lite under den rekommenderade tiden.
Så, man märker nog på barnet vad som funkar! :D
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

Jag emottager alla tips och förslag med glädje :-)

Jag får känslan av att vår kille skulle gärna ha färre och längre lur. Den sista luren är alltid "skrik- och grinluren" ;-) så jag får bara för mig att det skulle funka bättre med 2 lurar. Han är morgontröttis och vill gärna ha sin morgonlur som den är idag. Och efter långa lunchluren så är han så go, glad, härlig, sprallig osv :-) ...

Tack för tipsen! Jag trodde bara att man skulle stuva om så lite som möjligt på schemat med sov- och mattider men det känns ju bra ifall man kunde flytta den långa luren längre fram än vad den är idag så lurarna inte kommer så tätt inpå varann. Då tror jag nog att han fixar att vara vaken från exempelvis 14:30 - 19:00 eller eventuell tidigare läggning i början? Vad tror ni?
Angående ättiderna så känns det för länge för honom att vänta med första riktiga målet till 11. Han är så hungrig redan idag då han äter gröten 10. Det kanske skulle funka bättre om han fixade vällingen bättre. Just nu provar vi försiktigt med 1/4 välling i 3/4 ersättning och ska se hur magen reagerar och det står han sig inte på så länge, 10 är nog maxgränsen som det verkar idag.
Han är ju rätt stor också så han har god aptit ;-)

Vi har ingen brådis än med ändringar, men det känns bra att börja förbereda sig när det väl känns som att det är dags för förändring.

Jag måste bara skryta lite igen. Vilken duktig kille och duktig mamma (hihi), nu går det så bra igen efter en liten strulperiod. Själva läggningarna går fint förutom sista dagsluren då. Jag tog så bokstavligt på skrattet till godnattet att skrattet verkligen lades mest på GODNATTET inte så mycket på dagslurarna. Och ståendet & druttandet är mycket bättre nu. Nyhetens behag har lagt sig lite. Det brukar ju vara så att när mamma skryter så brukar det komma nåt "bakslag" så peppar peppar ;-)

När jag ändå sitter och skriver en roman så reagerade jag på hur många skriver om 8 månaders ångesten. Hur upplevdes den för er? Började sovpass krångla då och vilka trix hade ni då?

Vad tror ni om det jag skrev ang schemat, sov/mattider osv... :-)
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Jag har visst slarvat lite med din tråd, hur går det för er?

//Malin
Rockmamma

Inlägg av Rockmamma »

duggan: jodå jag sitter och klurar på ett nytt schema :-) ... tyckte förslaget du gav var bra! klurar bara på mattiderna ifall och hur man skulle lägga de så han inte behöver vänta till 11... annars går det rätt okej... nu har lillen varit snorig i några dagar så lurarna har gått sådär, han har vaknat av däppt däsa och host host lite hur som helst... i snart en vecka så har han vaknat allt mellan 05:30 - 06 och varit vaken... så jag har lagt morgonvilan tidigare eftersom han varit krasslig också... undrar om det tidiga uppvaket beror på att schemat borde justeras... :? ... eller om det är "ljuset"... han skulle ju flyttas till sitt mörkare rum så fort möblerna kom och de kom i helgen, men då blev JAG så fjantig i och med att han blev sjuk vilket han knappt varit... 8-[
Storebror - Augusti 2007
Lillasyster - Mars 2010
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :lol:

Ibörjan när jag inte tyckte min gosse klarade sig fram till 11 med lunch så då gjorde jag så att han fick en extra frukost. Alltså klockan 7.00 så fick han en flaska välling, och sedan hade han ensamlek till ca 8.00 och då åt resten av familjen frukost och han fick sitta med och tugga på smörgås och lite annat smått och gott och då klarade han sig fint till lunchen.

Jag tror att en flytt till ett eget mörkt rum skulle gå jätte bra...även om man är lite snuvig! :lol:

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"