"Misskött" SM-kurning?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan, ursäkta om jag uttrycker mig oklart. :roll:

Om du lägger han för natten och han tystnar på ramsan, men sedan börjar bli arg efter 10 min. Förså avvaktar du och ser om han reder ut det själv, antagligen är han purken för att han inte somnar fort nog. Så ingen bekräftelse då. Men måste du påminna med en ramsa, då kan du bekräfta när han är på väg in i sömnen för att få sista ordet sådär.

Det brukar kännas lite krystat ibörjan, men om du plockar ner det en nivå då så ni småfnittrar och busar och är glada, skulle det kännas bättre? För sanningen är den att det är stor skillnad på ett skrattat barn i uppvaken, dom bli mycket mer nöjda!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan!

Du utrycker inte dig oklart. Det är nog jag som krånglar till allt lite. Och jag är såå tacksam [-o< för den tid du lägger ner på att svara mig och andra.

Jag förutsätter att detsamma gäller dagläggningar, han är oftast mer purken då än på kvällarna.
Ungefär så du beskriver jag gjort oxå. Ramsat, och när det inte varit våldsamma protester har jag inte gett bekräftelse när han tystnat och somnat. Han brukar ju faktiskt somna inom 10 minuter så då är det nog ingen större kris.

När det gäller skrattet har jag tänkt lite så där oxå att vi försöker ha det trevligt och vara glada i allafall när det är svårt med gapskratt.

I morse vaknade han 6.30 och var lite sur (hade somnat om en gång tidigare 4.15 efter pangramsa). Fortsatte gnälla efter pangramsa. Jag gjorde inget för jag tycket inte att han verkade ledsen fast han grina lite. Inte en tår på hans kind när jag tog upp, så där var mamma cool 8) .

/Anna
Rasmus född 070813
Påbörjade standardmodellen vid 2 ½ månaders ålder.
Kurad februari-08
pojke-01, pojke-89, flicka-88
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!
Du utrycker inte dig oklart. Det är nog jag som krånglar till allt lite. Och jag är såå tacksam för den tid du lägger ner på att svara mig och andra.
Tackar ödmjukast :oops:

Det var speciellt dagslurarna jag tänkte på eftersom han tenderar att vakna förtidigt och jag vill gärna att han ligger tiden ut, men uppvaken brukar bli mycket muntrare om läggningen var skojsig. :lol: Det brukar ta en sådä 3 dagar så får man resultatet, men lite extra krydda på att det åtminstondes ska gurgla lite skratt. :D

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hejsan!

Pucko jag måste fråga en till sak angående bekräftelsen.
Ibland när jag lägger lillkillen, särskilt på dagarna, börjar han gnälla direkt när jag går. Han gnäller eller grinar, inget högljutt skrik. Han kan hålla på 10-15 minuter innan han blir tyst. Jag har inte påmint och inte heller bekräftat.
:?: Ska jag ge en bekräftelse i det läget?
Bekräftelsen ska ju ha sista ordet sägs det jämt. Har å andra sidan läst att man inte bekräftar när man inte påmint. :?: Gäller det alltid? Jag såg att ditt svar, Duggan, gällde när han varit tyst först och sedan börjat gnälla.

I dag sätter vi upp sopsäckar för fönstret provisoriskt i avvaktan på tyg att sätta för. Hoppas det gör det lättare att få honom att somna om på morgonen.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
woxis

Inlägg av woxis »

Glömde en sak...
vi försöker verkligen skoja och busa inför läggningarna, men den unge mannen är svårflörtad till annat än leenden om man inte kittlar han.

Men vi jobbar på!!!

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Liamsmamma

Inlägg av Liamsmamma »

Vår lilleman var svår flörtad till en början också. Han kan vara det vissa dagar nu också, de dagar han sovit dåligt. Vi måste ofta hitta på nya saker de dagarna han har svårt för skratt. Du kan ju alltid testa:
:arrow: Snarka tillgjort och högt med konstiga miner (blev snabbt en hit här)
:arrow: Pluta med munnen (eller rättare sagt nyp ihop rejält) och pussa i luften så att det låter högt: Variera med låååånga och korta läten och konstiga miner såklart
:arrow: "Nu kommer jag å ta dig minen" Pusslek som framkallar högljudd förtjusning här. Jag håller i honom och se såklart lit...nu kommer ja.. och pussar i luften snabbare och snabbare ju närmare ja kommer honom och när jag når fram tok pussar/pruttar jag honom på halsen.
Va inte rädd för att överdriva och ta i lite :wink:

Vi håller alltid i honom på lekstunden och under våra konstiga läten så förstärker vi det genom att bla kittla honom under armarna samtidigt eller shejka!!(dansa) osv
Hoppas något kan funka för er med!
Om han gillar och skrattar sig slut på (så att säga) av att bli kittlad så kör på det. Huvudsaken är att han får skratta av sig !
Mamma till goingen :heart: Liam :heart: Född Aug-07. Kurad Jan 08 Lillebror född Jan 09
woxis

Inlägg av woxis »

Tack Liamsmamma för att du delar med dig av era skratt tips. Det tar jag tacksamt emot. Våra killar är ju i samma ålder oxå.
Det har gått rätt bra med skrattet idag :lol: , fast det inte är lätt för en superförkyld mamma (med täppt näsa och svullna rinnande ögon) att busa och göra ljud. Pappan passade på att åka bort över dan (planerat sedan länge, så vi ska inte gnälla på honom).

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

"Nu kommer jag å ta dig minen"
Den funkar bra här oxå :lol:

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
woxis skrev:
Pucko jag måste fråga en till sak angående bekräftelsen.
Ibland när jag lägger lillkillen, särskilt på dagarna, börjar han gnälla direkt när jag går. Han gnäller eller grinar, inget högljutt skrik. Han kan hålla på 10-15 minuter innan han blir tyst. Jag har inte påmint och inte heller bekräftat.
:?: Ska jag ge en bekräftelse i det läget?
Bekräftelsen ska ju ha sista ordet sägs det jämt. Har å andra sidan läst att man inte bekräftar när man inte påmint. :?: Gäller det alltid? Jag såg att ditt svar, Duggan, gällde när han varit tyst först och sedan börjat gnälla.

Vet inte om frågan blivit bortglömd, eller. :?: Men jag skulle verkligen vilja veta om det är så enkelt att man inte bekräftar när man inte påmint? Eller ska jag göra en bedömning hur pass ledset det låtit?

Har gått två veckor sedan vi började kuren och det är väldigt olika hur läggningarna är. Oftast knorrar/smågrinar eller gnäller han ca 10 minuter innan han somnar. Ibland är det bara lite nöjt småprat, enstaka tillfällen gråter han rejält (som i går emlur då det inte blev något sova alls, men det har bara hänt två ggr efter "kurdagarna" som det varit så illa). :?: Är det normalt att det varierar så vid det här laget?

Sedan tror jag att jag missuppfattat hur jag ska räkna när han ska ligga tiden ut på en lur. Exempelvis ska han sova 8.45-9.30. Han läggs 8.45, somnar kanske vid 9 och vaknar 9.30. Då har jag försökt låta honom ligga till 9.45 för att det ska bli 45 minuter från att han somnat. Men det blir väl fel, då ligger han ju en timme. :?: Förutsättningarna 45 minuter måste väl gälla från att han lagts, oavsett när han somnat? :?: Alltså ok att ta upp 9.30?! Däremot om han fortsätter sova använder jag mig av marginalkvarten så han får sova 45 minuter.

:?: Undrar vidare när man kan dra den slutsatsen att man ska minska sovtid på schemat? Han blir 7 månader om drygt en vecka. På schemat har vi 15 tim sovtid, men han har aldrig sovit allt. Oftast 1-1.5 timme mindre. Sovit 15 minuter mindre (30 min) på lur ett och varit vaken runt en timme tidigt på morgonen eller vaknat ca en timme för tidigt.
Långluren sker ute på promenad och då får jag oftast väcka. :?: Förresten när jag ska försöka sätta den stillstående, ska jag bara ramsa då som vanligt eller tänka att det är som dag 1 på kuren när det gäller den luren och ingripa direkt med vagning?
Eftermiddagsluren får jag i normalfallet också ofta väcka efter 45 minuter :shock: (konstigt nog ska jag säga, sista luren sov han aldrig mer än 30 minuter förr+att han normalt somnar mycket lättare nu).

:) Går lite bättre att få honom att somna om på morgnarna nu efter att vi mörkat mer.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan.

Om du inte har påmint så behövs ingen bekräftelse.

Men om du ramsar ut och han skriker upp sig på ramsan, så kan du ge en bekräftelse i samband med den.
Är det normalt att det varierar så vid det här laget?
Det är vanligt att dagslurarna kan spöka en tid efter kuren, men visst kommer du ihåg att ösa på med skrattet till god nattet även till dagslurarna! :lol:

Dom korta lurarna räknas från att han somnat, och dom långa räknas från att man lagt ner. Men som du säger vaknar han för tidigt, så plocka upp 9.30 annars väcker du efter 45 min sömn.

Vid 7 månader ska han sova 14.5 h per dygn, vanligtvis brukar man korta em luren, men kanske fm luren ska kortas i ert fall?

Om han ska sova i stillastående vagn så ramsar du som vanligt med dagsramsan. Vagnas vid kris.

//Malin
woxis

katastrofläggning

Inlägg av woxis »

Hej och tack för svar!

Nu har det hänt igen! Lillkillen blev jätteledsen :cry: vid eftermiddagsluren, hände i förrgår med. Han svarade inte på någon ramsa. Jag blev tvungen att buffa eftersom maken som är hemma hotade med att ta upp honom. Känner mig helt misslyckad. Varför blir det så nu helt plötsligt?

Annars har det gått rätt bra med allt annat. Jag märker inte att jag har gjort på något annat sätt när det går bra gentemot dåligt. Han är lite snorig nu, men inte så farligt.

För övrigt fick han somna och sova i stillaståendevagn i dag på långluren och det gick hur bar som helst, somnade utan knorr på några minuter och sov hela tiden så jag fick väcka. Trodde han skulle protestera, bara att hålla tummarna att det fortsätter gå bra.

Natten gick också bra, vaknade en gång 4.40. Fick en pangramsa och låg och småpratade en liten stund innan han somnade om. Fick väckas klockan 7.
[-o< Hoppas att det går åt rätt håll här.

När det gäller schemat får jag fundera lite, jag är sugen på bara två lurar då det är så duttigt med tre-särskilt om en ska vara bara 20 minuter.
Innan dess funderar jag starkt på att skjuta fram lurarna en kvart, det borde jag väl kunna göra utan att han knappt märker det?

Men, för att återgå till eftermiddagsluren. Hur ska jag hantera det om det upprepas? Har ju hänt två av tre dagar nu. Innan dess funkade dessa lurar fint.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Ja han blir ju 7 månader om en dryg vecka så då ska 30 min bort på något sätt, antingen behåller du 3 lurarar eller går ner på två, det är så olika för barn så det är svårt att säga bestämt när man gör det, men många byter till 2 just 7 månader. Men jag vet även många som behåller 3 lurar ända upp till 9 månaders ålder.

Jag förstod inte riktigt när han var ledsen, var det vid själva läggningen och hur länge tog det innan han somnade, eller var det vid ett uppvak?

//Malin
woxis

Inlägg av woxis »

Hej!
duggan skrev:
Jag förstod inte riktigt när han var ledsen, var det vid själva läggningen och hur länge tog det innan han somnade, eller var det vid ett uppvak?
Sist blev han ledesn relativt omgående vid läggandet. Började med lite gråt men stegrades snabbt. Somnade ändå på 20 minuter eftersom pappan kom och sa att det var "barnplågeri" och hotade ta upp honom om jag inte buffade, så jag gjorde det.
Gången innan var han faktiskt glad en stund och jollrade direkt vid läggning men blev ledsen efter en stund. Vid det tillfället somnade han inte alls. Försökte solfjädra lugn men lyckades inte inom hans sovtid så jag fick avbryta och ta upp.
Alltså var det inte ledsen vid ett uppvaknande.

Tänkte så att kanske dags att ta bort denna lur ändå och förlänga långluren samt förskjuta den lite! Skulle det låta vettigt?

:? Vet inte, det är ju konstigt att det går så himla bra ibland. Igår exempelvis både vid långluren och kvällsläggningen låg han bara och jollrade några minuter och sen tyst.

För övrigt vaknade han 2.30 i natt och var vaken 2 timmar. Eftersom han är snuvig och täppt gav jag näsdroppar och alvedon (för säkerhets skull så jag inte skulle behöva gå in igen). Vet inte om det var dumt. Sen var han nöjd ett tag, följt av gnäll/grin en stund, tyst 5-10 min o s v. Ofta är det så när han är vaken längre perioder, att han kan bli tyst ett tag och jag tror han sover och sen börjar han igen. Vet inte om han faktiskt somnar och vaknar igen eller om han ledsnar för att han inte somnar. Jag har inte ingripit då om det inte börjar låta riktigt ledset.
Hoppas natten var en engångsföreteelse och att jag inte sabbade nåt med att gå in och tända, det var jag tvungen till annars hade jag inte sett att ge honom näsdroppar och alvedon.

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Hur ser schemat ut som han har nu? Jag kan hjälpa din att spåna på framtida ändringar om du vill!
"barnplågeri"
När dom här tankarna kommer så kanske den här länken kan hjälpa: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
woxis

nytt schema

Inlägg av woxis »

Hej! :)

Jo, hon skriver bra om förhållningssättet Mammut Maria. Har även hittat ett inlägg från Nancy som TorsMamma lagt in. Det var i och för sig i samband med åttamånaders ångesten och handlar om "en gång ingen gång fällan". Den brukar jag läsa när dte känns tungt. Och även tänka på våra hemska läggningar för många månader sedan när han kunde skrika i tre timmar och det kändes som det aldrig blev någon förändring, men det blev det-sakta men säkert.

I dag började eftermiddagsluren lika som i går. Var i och för sig rätt nöjd till en början men blev snabbt väldigt ledsen. Pappan hängde vid vagnen och tänkte buffa, jag fick dra honom därifrån. Fick påminna två ggr, blev tyst båda gångerna men började gråta så snart jag tystnat (ramsträskvarning? tycker inte jag påminner så ofta, bara om han blir ledsen och inte slutar). Lugnade emellertid ner sig efter en liten stund efter andra påminnelseomgången och somnade inom 20 minuter från att han lagts.

Gällande schemat så ser det ut så här i dag:

Natt 19-07 (har alltid någon vakentid, på natten eller vaknar för tidigt)
07.00 vakna och ammas
8.45-9.30 sova (funkar hyfsat, sover mellan 30-45 min)
10.30 mat
11.45-13.15 sova (funkar)
14.00 ammas lite+lite havregrynsgröt eller banan
15.30-16.15 sova (har funkat jättebra, men nu strul med insomnandet, får oftast väckas)
17.30 gröt
18.30 nattslurk
19.00 sova (somnar ofta snabbt, verkar vara trött men inte övertrött)

Våra rutiner på vardagarna är att storebror ska till och från skolan. Vi går vid 8 och är tillbaka senast 8.45 (ibland tidigare om jag har bilen, ibland lämnar grannen eller pappanså då är vi hemma).
Skolan slutar 13.30, men han har fritids till klockan 15. Alltså kan jag hämta när som helst däremellan. Tar ca 20 minuter att gå enkel väg.
Vi brukar äta middag vid 17-tiden.

:roll: Jag funderar om nytt schema skulle kunna se ut så här:

Natt 19-07
07.00 vakna och ammas
9.00-9.45 sova
10.00 Mellis (banan?)
11.30 lunch
12.30-14.30 sova
15.00 gröt
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova

:?: Det blir stora förändringar tycker jag, för stora? Trodde när jag gjorde det vi har i dag att vi inte skulle ändra så mkt utan bara plocka bort lite sovtid. Men om en lur ska bort måste förflyttning ske, annars blir det för långt emellan sovningarna tycker jag. Mattiderna blir lite krångliga att få till så det behövs väl ett mellanmål. När han kan börja äta vår mat kan hans middag flyttas fram en halvtimme. Eller hur gör andra, äter det lilla barnet tillsammans med resten av familjen? Rasmus brukar sitta med oss vid middagen och gnaga på ett kex.

:?: Har du några bättre förslag på schema?

/Anna
Rasmus född 070813
Kurad februari-08
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"