Hej!
Jo, hon skriver bra om förhållningssättet Mammut Maria. Har även hittat ett inlägg från Nancy som TorsMamma lagt in. Det var i och för sig i samband med åttamånaders ångesten och handlar om "en gång ingen gång fällan". Den brukar jag läsa när dte känns tungt. Och även tänka på våra hemska läggningar för många månader sedan när han kunde skrika i tre timmar och det kändes som det aldrig blev någon förändring, men det blev det-sakta men säkert.
I dag började eftermiddagsluren lika som i går. Var i och för sig rätt nöjd till en början men blev snabbt väldigt ledsen. Pappan hängde vid vagnen och tänkte buffa, jag fick dra honom därifrån. Fick påminna två ggr, blev tyst båda gångerna men började gråta så snart jag tystnat (ramsträskvarning? tycker inte jag påminner så ofta, bara om han blir ledsen och inte slutar). Lugnade emellertid ner sig efter en liten stund efter andra påminnelseomgången och somnade inom 20 minuter från att han lagts.
Gällande schemat så ser det ut så här i dag:
Natt 19-07 (har alltid någon vakentid, på natten eller vaknar för tidigt)
07.00 vakna och ammas
8.45-9.30 sova (funkar hyfsat, sover mellan 30-45 min)
10.30 mat
11.45-13.15 sova (funkar)
14.00 ammas lite+lite havregrynsgröt eller banan
15.30-16.15 sova (har funkat jättebra, men nu strul med insomnandet, får oftast väckas)
17.30 gröt
18.30 nattslurk
19.00 sova (somnar ofta snabbt, verkar vara trött men inte övertrött)
Våra rutiner på vardagarna är att storebror ska till och från skolan. Vi går vid 8 och är tillbaka senast 8.45 (ibland tidigare om jag har bilen, ibland lämnar grannen eller pappanså då är vi hemma).
Skolan slutar 13.30, men han har fritids till klockan 15. Alltså kan jag hämta när som helst däremellan. Tar ca 20 minuter att gå enkel väg.
Vi brukar äta middag vid 17-tiden.

Jag funderar om nytt schema skulle kunna se ut så här:
Natt 19-07
07.00 vakna och ammas
9.00-9.45 sova
10.00 Mellis (banan?)
11.30 lunch
12.30-14.30 sova
15.00 gröt
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 sova

Det blir stora förändringar tycker jag, för stora? Trodde när jag gjorde det vi har i dag att vi inte skulle ändra så mkt utan bara plocka bort lite sovtid. Men om en lur ska bort måste förflyttning ske, annars blir det för långt emellan sovningarna tycker jag. Mattiderna blir lite krångliga att få till så det behövs väl ett mellanmål. När han kan börja äta vår mat kan hans middag flyttas fram en halvtimme. Eller hur gör andra, äter det lilla barnet tillsammans med resten av familjen? Rasmus brukar sitta med oss vid middagen och gnaga på ett kex.

Har du några bättre förslag på schema?
/Anna