Mattis tråd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Jo, det kanske bara är det det är; att han äter mer. Sen har han blivit en riktig hejare på att vända sig från rygg till mage och tvärtom, så att han rör sig mer nu kanske också påverkar. Idag har han dock inte spytt lika mycket som igår. (peppar peppar :wink: )

Nu när vi lade honom till den långa luren så var han alldeles tyst och lade sig till rätta när jag lade ner honom solfjädrade och ramsade ut! :shock: Sedan började han dock gnälla, antagligen för att han inte somnade så snabbt som han hade hoppats. Men han somnade rätt snabbt sen i alla fall. :)
Mamma till
Elliot, 060419 - SHN-kurad oktober 06
Matti, 071018 - SHN-kurad februari 08
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Gud vilken härlig rapport ni lämnar, BRA jobbat! Strålande :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Rapport från i natt: Det tog lite längre tid för honom att somna, 20 minuter istället för 10, och han vaknade vid tjugo i tolv och tio över ett. Första vaknandet behövdes en ingång, medan andra vaknandet räckte det med ramsning. Sedan vaknade han tjugo över fem och kom inte till ro ordentligt förrän kvart över sex. Jag gick inte in utan ramsade när det verkade behövas. Han somnade då och då och sov 2-10 minuter, men kom alltså inte riktigt till ro.
Men det känns ändå som en okej fjärde natt, dock var ju tredje natten mycket bättre. Får se hur det går den femte natten.

En fråga (som kanske är lite mer långsiktig): Nu tar det 5-10 minuter varje läggning då han skriker (inte jätteledset, men argt och ibland lite ledset). Ramsorna har effekt ibland, men inte varje gång. Är det här okej? Och hur länge kan det fortsätta att vara så här?
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Ninna76!

Bra jobbat! En litet råd från mig: Jämför inte nätterna utan arbeta hela tiden FRAMÅT! Lyssna av sonen och låt honom reagera klart innan du vid behov ramsar och backa mer och mer. Nu kan ni avvakta mer vid uppvak under natten och se om han tar hand om det själv. Minimera trafiken in till sonen, det är ramsan som ska vara svaret på hans frågor och tillrättaläggande och solfjäder är KRISVERKTYG.

Angående läggningarna så tänk efter hur det är för dig när du lägger dig. Vissa kvällar somnar du BUMS, andra kvällar ligger du och tänker igenom dagen en stund, ibland VILL du somna direkt men KAN inte :evil: . Så länge sonen är arg/sur/förbannad/muttrar, ja det är fullt tillåtet och det får han ta hand om själv. Där hjälper ingen ramsa i världen, den bara STÖR! Blir han däremot ledsen, ja då behöver han en betryggande ramsa. Så busa som tokar innan och på väg till sängen, lägg tillrätta och ramsa ut och "hör" inte om han börjar protestera direkt.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Elle, tack för svaret! :heart: Kan vi även avvakta under vargtimmen? Eller är det en pangramsa som gäller då?

Jo, det är som du säger, bättre att se framåt! Det ska vi bli bättre på. :thumbsup:
Mamma till
Elle

Inlägg av Elle »

Hej igen :D
I vargtimmen och fram till morgon så skulle jag nu tills schemat sitter ge besked DIREKT vid första pip. Här nedan kommer olika strategier för att hantera uppvak i vargtimmen, välj den strategi som passar er. Det är A och O att ni känner er trygga i det ni gör. När schemat sedan satt sig så har vi inte "hört" uppvak utan låtit sonen tagit hand om uppvaken själv. Han vet ju att vi kommer och gör morgon när klockan ringer :D
1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter hon? Om hon blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter henne sedan vara. Om hon fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills hon blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick samma tid varje morgon, stäng av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hennes protester, sätt på musik utanför hennes rum i en volym som överröstar hennes protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hennes protester avtar. När hon tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hennes protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör hon att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på dottern. Kryp i säng igen när hon somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover hon nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara dotterns frågor på ett betryggande sätt som ger henne signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
johanneswiberg

Inlägg av johanneswiberg »

Hej, pappan här igen.

Det känns som att det är svårt att veta hur man ska bedöma skriken ibland. Han låter mer arg än ledsen, men det är definitivt "skrik" och inte "mutter" och ibland hulkar han lite också. Ramsan har inte alltid effekt, men det kan tänkas att den har sämre effekt just de tillfällen han är mer arg och mindre ledsen.

I alla fall börjar han nog fatta galoppen nu, och vi också. Han vet att han ska sova och att det är okej att sova, men han vill inte sova. Det försvinner kanske i sinom tid.

Han vaknar fortfarande flera gånger under långa luren (vi kör ju 12-45-2-54) och är skriker argt (och kanske ledset) då också. Idag ramsade vi direkt när han började skrika, sedan gjorde vi ljud och avvaktade, och ramsade igen efter några minuter. Det blev lugnt efter ett tag, men två av de tre gångerna tog det ändå tio minuter med skrikande. Är detta att vänta sig eller kan vi göra något annorlunda?

Hm... skulle någon kunna tänka sig att man skickar en liten ljudfil (250kB) med exempel på hur Mattis skrik låter via mail eller msn messenger? någon som vill lyssna lite kort och se om han/hon gör samma bedömning som vi? Låter kanske onödigt, men det är så skönt att få bekräftelse på en grej, man vill ju inte göra fel. :)
Pappa till Elliot, 060419
och Matti, 071018
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Natten gick fint förutom ett långt pass mellan ett och två då Matti inte ville somna om. Jag ramsade bara ett par gånger i början och lät honom försöka klara det själv sen. Han tystnade flera gånger, men började sedan böka runt igen. Till slut bestämde vi oss för att gå in trots att han inte lät jätteledsen. Anledningen till att han låg vaken var att han hade hamnat på rygg med huvudet in mot ett av spjälsängens hörn och kunde därför inte vända sig till mage och somna om. När maken gick in och vände honom till mage så somnade han nästan genast. :)

Ingen som vill ta emot en skrik-fil via mail? (se makens inlägg ovan) :wink:
Mamma till
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, inga skrikfiler. :wink: Ni är ju bara i starten av kuren och det går helt galant och nästan exakt efter regelboken, skulle jag säga. Bra jobbar av hele familjen! :-({|=

Att han inte ännu somnar med ett leende på läpparna tycker jag inte är så konstigt, återkom med den frågan om ett par veckor så får vi se då. Vad ni ska göra nu är att satsa 100% på skrattet till gonattet, så kan det säkert ha gett sig innan uppföljningsveckan är över.

I övrigt, öva vändning! Annars kommer ni att känna att ni måste springa in mest hela tiden. Och man KAN somna på rygg också. Glöm inte att förmedla det.
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Tack Sara för svar! :heart:

Skrattet till go'nattet är svårt. Maken min kan få Matti att skratta lite smått, men inget kiknande, och jag själv lyckas högst få till ett leende när lill-gubben är trött. Men vi får fortsätta öva. Förresten, ska man ha skratt-till-go'natt vid daglurarna också eller är det mindre viktigt?

Och sen undrar jag om man fortfarande ska köra bekräftelseramsan vid varje insomnande, eller om vi kör ihop den med ramsan och sen får han tjöta på efter det tills han somnar?

Han är bra på att vända sig, den här gången hade han dock hamnat i ett hörn så att han inte kunde vända sig. Och han somnade lite smått när han låg på rygg, men bara ett par minuter, men vi får väl helt enkelt låta honom försöka lösa saker och ting på egen hand, och sen också ordna sängen lite bättre så att han inte hamnar i dessa situationer.
Mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Bekräftelseramsan brukar man baka in i ramsan nånstans på tredje dygnet, men det är ju lite olika. Att han gnölar lite efter ramsan det är ju hans sak, men håller han fortfarnade på att fråga så tycker jag han ska ha med sig en bekräftelse.

//Malin
Elle

Inlägg av Elle »

Ninna76 skrev:
Förresten, ska man ha skratt-till-go'natt vid daglurarna också eller är det mindre viktigt?
Japp, SKRATT :lol: även inför dagslurarna. Det ska vara roligt att gå och lägga sig!

Kanonbra jobbat hela familjen! Jobba FRAMÅT!

johanneswiberg

Inlägg av johanneswiberg »

Nu är vi mitt inne i uppföljningsveckan och börjar hoppas på att schemat ska sitta bra snart. Det tar ca 10 minuter med skrik och protester vid de flesta läggningarna men han sover bra på fm och em-luren. På dagluren vaknar han efter 45, och därefter var 20:e minut, men brukar somna om på 5 minuter. Vi gissar att detta kommer bli bättre inom någon vecka om vi framhärdar och håller på attityden.

Nätterna innehåller inte så många uppvak, han brukar vakna någon gång mellan 12 och 2 och böka runt, ibland har han hamnat tokigt och vissa gånger har jag gått in och rättat till honom, men då har jag gjort det så tyst som möjligt så han inte ska märka mig. Ingen ramsa ens, jag bara lägger om honom så raskt och försiktigt som möjligt och smyger ut så brukar han somna. Men detta kanske räknas som trafik? Är det bättre att han står ut med den dumma ställningen :?: Går jag inte in blir han lätt liggande i över en timme och försöker sova men vaknar hela tiden om han ligger fel.

Vargtimmen är fortfarande rätt omöjlig, i natt vaknade han vid 5 och somnade inte om ordentligt förrän 6:15 (han ska upp 6:30). Vi avvaktar så gott det går och låter honom sköta sig själv, men ska man pangramsa igen om han sover 5 min och sen vaknar och bökar igen under vargtimmen? Eller ska man "stoppa in öronpropparna" och låta honom klara upp det själv nu när han faktiskt vet vad som gäller :?:

I övrigt går det bra, vi håller attityden och humöret uppe. Storebrorsan sover faktiskt ännu bättre än tidigare trots att lillkillen ligger och hojtar i rummet intill. Om några veckor ska vi flytta ihop dem, men Matti ska väl bli en SS först.

Tacksam för svar!
Pappa till Elliot, 060419
och Matti, 071018
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D
Vi gissar att detta kommer bli bättre inom någon vecka om vi framhärdar och håller på attityden.
Jag tror att det är rätta medicinen så går nog dagslurarna som på räls snart. Kom ihåg skrattet till gonattet även inför dagslurarna.

Men detta kanske räknas som trafik?
Ja, det räknas som trafik, och han kanske trivs i sina konstiga sovställningar? Min gosse ligger på täcket, som han knölat ihop och kudden på högen, och han övers i hörnet i fotändan -Varje natt ligger han så här :lol: Jag skulle nog våga lita till att han kan somna i den ställning han väljer, men om du måste gå in, så tror jag att du håller bra strategi "du gjorde det själv"-typ.

Attans vargtimme som är en trisst grej, men ack så vanlig. Har han somnat om 5 minuter ska han ha en pangramsa igen, för han vet ju inte att det bara gått 5 min utan trpor säkert gladeligen igen att morgonen är här! :lol: Har ni väckarklocka? Fortsätt med samma strategi, våga lite på Matti och ha iiiiis i magen. Så en stor skopa tålamod åt dom ömma och en stor tillit till lille Matti.

//Malin
Ninna76
Kontakt:

Inlägg av Ninna76 »

Hejsan!

Nu är vi inne på uppföljningsveckans sista dag. Daglurarna har börjat funka sämre. Tidigare tog det 5-10 minuter för Matti att somna, nu tar det 20 minuter. Han ligger och bökar och skriker och har väldigt svårt att komma till ro. Vi går endast in vid kris, vilket är sällan och ramsar så lite som det går. Nattningen är något bättre, men han skriker vädligt mycket då också. En sak som gör det hela lite klurigt är att när han är ledsen så låter det väldigt likt hans arga skrik. Vi försöker ha mängder med is i magen och har ordnat hans säng så att han omöjligt ska hamna så obekvämt att han ska ha svårt att somna på grund av det. Dock verkar han störa sig på när han bökat runt från huvudändan ner till fotändan och hamnat på rygg, och han tycks inte kunna somna alls, utan bara skriker och skriker.
Vi ramsar som sagt så lite som möjligt för vi vill ge Matti möjligheten att somna på egen hand, men jag tycker att det är konstigt att det tar längre tid för honom att somna nu än i början av uppföljningsveckan. Har vi backat för snabbt kanske?
Mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"