Över datumet - klättrar på väggarna

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
mammajenny

Över datumet - klättrar på väggarna

Inlägg av mammajenny »

Hej alla,

måste skriva av mig lite... Jag är nu inne på dag 4 över datum för BF och håller redan på att bli toookig :evil: av väntan!! Jag vet att man inte ska hänga upp sig för mycket på det där förb. datumet men det är ju stört omöjligt att inte :roll: Jag kan inte tänka på annat och är nog inte så rolig att umgås med just nu :? Visst har jag lite förvärkar men inte så mkt mer än tidigare - min enda något märkliga tröst är att jag varit lite skum i magen de senaste dagarna ja jag greppar verkligen efter halmstrån! :lol:

Vårt första barn kom dagen efter BF. Är också rädd för att barnet ska bli större därinne, är redan en rätt bra bit bebbe därinne.

Med tanke på att jag mycket väl kan bli sittande här med min jättemage i minst en vecka till så ber jag desperat efter lite tips: hur har ni andra lyckats ta er igenom denna väntan? Bebisens huvud är inte fixerat utan fortfarande rörligt (tydligen ganska vanligt med omföderskor). Tror ni att det gör att trycket mot bäckenet inte är hårt nog för att sätta igång förlossningen? Vad har ni gjort för att försöka skynda på lite på egen hand? Jag tar en rask kort promenad varje dag (sen säger fogarna stopp) och maken gör "heavy duty" på kvällarna :wink:

Punkt slut - nu ska ungen ut!
Mamma till en pojke född feb. -04
SHN-kurad jan. -05, BB-barn sen dess
Nu också mamma till en flicka född feb. -08
BB-barn från start!
Elle

Inlägg av Elle »

Hej mammajenny!

Här kommer en som känner så väl igen mig i den du skriver. Var i samma sits som du för drygt tre månader sedan. Sonen föddes reda i v 38+0 så jag trodde ABSOLUT inte att jag skulle gå tiden ut denna gång. Tji fick jag :^o , Lilly föddes i v 41+6 :shock:

Om du vill så kan du läsa i min tråd, där hittar du lite tips på vad man kan göra för att "skynda på det lite"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13715 Men kroppen sköter ju detta själv och UT kommer ju juvelen förr eller senare :wink: Fast jag vet, varje dag känns som en eeeevighet.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Elle

Inlägg av Elle »

En sak till: Försök NJUTA en denna tid. Ordna barnvakt åt sonen och ha myshelg med mannen. Boka restaurang, bio, ät chokladpraliner, sov läääänge mm. Det gjorde vi när det kändes tungt. Det var så skönt att släppa alla bebistankar en stund och NJUTA av nuet.

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej Elle,
var inne på din långa tråd - vilken nagelbitare! :shock: Vilken känsla det måste ha varit när Lilly kom och inte bara var en fis på tvären :lol:
Har varit mycket på akupunktur för foglossningen, ska ringa dit och se om de kan sätta nålarna nån annanstans nu för att sätta igång lite - tack för tipset! Jag bor också i Sthlm och är inställd på att föda även denna bebis på BB Sthlm, men de har också en övre gräns. Hoppas hoppas att nåt händer snart [-o<

och apropå ditt andra inlägg - du har så rätt! Gudskelov är jag hemma sjukskriven för foglossningen så jag kan vila mycket på dagarna. Det blir städning och fixande på förmiddagarna och diverse märklig daytime TV på eftermiddagarna :lol: Tyvärr är jag lite rädd för att ta mig iväg för långt hemifrån för BM har sagt att om vattnet går måste jag till BB direkt - eftersom huvudet inte är fixerat finns det en risk att navelsträngen hamnar runt halsen och då ska jag inte röra mig för mkt.

Nä nu är det dags för lite snabba vita kolhydrater \:D/
BB-barn från start!
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Förstår hur du känner..gick 3 veckor över tiden med första och 2 veckor med andra :roll:
Första var värst..hann nästan bli lite deprimerad..trodde hon skulle stanna där för evigt! :shock:
nr 2 var bara bonus att det inte blev 3 veckor :lol: . Håller med föregående..njut av det..gå ut och ät med mannen, bio, sedan är det kört för en tid :wink: ta dagen som den kommer..snart kommer bebben! :D
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej!
En uppdatering kan ju vara på sin plats, sorry att jag inte skrivit men det är hektiskt just nu eftersom jag ju har fått min dotter!! :D Hon föddes den 13 februari, på totalt sex timmar så när hon väl kom hade hon brått :lol: Nu hänger jag på forumet Spädbarnsvård, när jag hinner :roll: :lol:
BB-barn från start!
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

:lol:
Grattis!!

Hoppas ni alla mår bra,
/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Tina-Stina

Inlägg av Tina-Stina »

Hej!
Stort grattis! :D
Skönt att det gick så fort!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
kattklo

Inlägg av kattklo »

GRATTIS!!!!

Hoppas du får tid snart att skriva lite mer här... för jag vill veta allt!
Hon kom ju ändå dan efter ditt desperata inlägg. Fick du några känningar? Hur startade det? Hade färdknäppen något med saken att göra? :lol:

Vikt längd alles alles. Jag knarkar ju sån här info just nu, 2 dagar före BF.

Kram och stort grattis igen!
Elle

Inlägg av Elle »

GRATTIS mammajenny till er juvel :heart: Hoppas att allt gick bra och att hela familjen mår bra. Jag ser fram emot mer rapport när du har ork och lust. NJUT av varandra :heart:

mammajenny

Inlägg av mammajenny »

Hej alla!
Och tack för era gratulationer, jag blir så rörd av alla tankar från er :heart:
kattklo, om det var färdknäppen eller ej vet jag inte men den är ju trevlig i vilket fall :wink: På eftermiddagen dagen innan tog jag en mycket längre och snabbare promenad än jag brukade och orkade men jag var så förbannad så det gick på ren vilja :twisted: :lol:
Vid fyra-tiden fick jag en känning men tog det som förvärkar, det knep till lite över blygdbenet då och då men inget särskilt. Men tro det eller ej, vid 1930-tiden förstod jag att detta var värkar som återkom och blev starkare =D> \:D/ Nattade storebror och satt sen i tv-fåtöljen och djup- och mellanandades enl profylaxmetoden. Ville stanna hemma så länge som möjligt eftersom jag fortfarande inte vågade tro att det var på gång och inte vill bli hemskickad. Vid tio-tiden tar det i ordentligt men inte förrän 12 på natten åker vi in till BB Sthlm för då känner jag att jag behöver smärtlindring och hoppas att jag är öppen 4-5 cm iallafall. Framme på BB Sthlm 0030, rejäla värkar nu och kräks gör jag också - BM ser att jag är helt öppen :!: :shock: Jag har alltså klarat av hela öppningsskedet hemma redan, hurra! Nu flämtandas jag i värkarna och säger att nu måste jag verkligen ha nåt för smärtan, akupunktur eller kvaddlar eller nåt men då går vattnet och sen får jag krystvärkar direkt. Upp i sängen på knä och HJÄLP jag känner att bebisen kommer!! Två krystvärkar senare är hon ute i världen, vår lilla flicka som skriker i högan sky direkt. 52 cm och 3200 g, alltså väldigt mycket mindre än storebror som vägde 4400 och minst sagt hade banat väg där inne
:lol:
Jag behövde inte sys alls heller denna gång - och ingen smärtlindring över huvud taget hann jag med :shock: :lol: Tack alla höga makter för profylax-andningen \:D/

Lycka till alla ni andra, snart kommer era bebbar också!
BB-barn från start!
Jonatans_mamma

Inlägg av Jonatans_mamma »

Oh vilken underbar förlossningsberättelse! MEGA GRATTIS till lillasyster :D
En san förlossning vill jag ocksa ha :lol:

För mig är det snart ocksa action! Slemproppen trillade ut igar och hela natten lang har jag haft kraftiga förvärkar. Trodde ett tag att det verkligen var allvar, men nej da lugnade det sig... :evil: Men jag ser pa det positivt, ju mer värkar hemma desto lättare förlossning när det väl gäller inbillar jag mig :?

Är det förresten nagon som vet om man kan fortsätta göra "mellangardsmassage/tänjning" (trevligt uttryck...) , alltsa med fingrarna inne i slidan efter det att slemproppen lossnat eller riskerar man att föra in bakterier? Denna massage föresprakar alla BM här i Österrike starkt!
Kan jag fortsätta bada i badkar som vanligt???

Kram, Malin :heart:
Stolt mamma till Jonatan, en härlig 7-sovare född 29 aug 2005 (kurad mars 2005) och SM-lillebror Isak, född 26 feb 2008 (kurad aug 2008)
och minibror Linus, född 14 mars 2013
mari.g

Inlägg av mari.g »

Guud! Vilken härlig förlossningsberättelse! Tänk om det alltid var så! Vad duktig du var med andningen.

GRATTIS!

//Mari
Mamma till ljuvliga Leo 0707 och Tilde 1108
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jonatans_mamma skrev:Kan jag fortsätta bada i badkar som vanligt???
Jodå, om det är bara du som badar, och se till att duscha först, så sa min BM till mig!
Spännande det här ju :D :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Elle

Inlägg av Elle »

Vilken härlig förlossningsberättelse mammajenny! Bra jobbat! Jag håller med dig om det du skrev, mer profylax åt folket :lol: !

NJUT :heart:
Elle
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"