Frågor om pojke född januari -08

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

jo, tro mig, man skall inte amma till vilket pris som helst, det är helt klart! :(

Har du läst denna tråden?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14659

Luzernte hittar du på hälsokosten. Det bästa är att brygga minst 1 liter och dricka första koppen varm och resten av kopparna kylskåpskallt. :wink:

Jag förstår att det är svårt för dig att vila, men kanske kan du slippa hushållsgöra ett tag i alla fall? :oops:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Tack snälla! :D :heart:
Simon född 080121
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tar ett snabb skutt in i din tråd. :) Jag tycker helt fräckt att du, för att själv må bättre (även om jag inte tror att du mår rent dåligt men ändå) ska låta Pappan ge lilla sonen flaskan när han vaknar efter sina 20 min. Då får du tid för dottern, vilket jag tror ni bägge mår väl av och sonen får tid tillsammans med sin Pappa och får i sig mer mat eftersom det kommer lättare ur flaskan än ur brösten.

Sen är det ju så att de små inte går att styra helt och hållet när de är så små som din lille är. Om ni matar på nu med mat och kämpar så där lagom mycket med sömnen så kommer allting falla på plats när liten blivit två månader. Innan dess tycker jag att allting är lite vingligt.

Att mysvagna är att göra sig själv en björntjänst för det leder inte till någon god sömn utan rakt ner i ett vagningsträsk. Ska du vagna så gör det ordentligt när du gör det. Att gny och böka är helt okej att göra för liten utan att du vagnar. Lite kan de sköta själva och mer lär de sig att ta hand om ju äldre de blir.

Och du, glöm inte att NJUTA både av sonen och dottern din. Det blir lätt en jakt på minuter hit och dit och så glömmer man bort att njuta. Själv njutningen är helande för trötta föräldrar, jag lovar. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja, jakt på minuter hit och dit har vi nog haft en del. Igårkväll var jag så trött att jag helt enkelt inte orkade tänka, räkna och planera kvällen. Jag "sket" i alltihopa och det blev rätt bra ändå :oops: :roll: :)

Han somnade ovanligt lätt igårkväll klockan 22.15 och inte alls som natten innan. Sen vaknade han 01.30 och 5 för att äta 2 snabba nattmål. Jag har inte behövt vagna en endaste minut i natt. Morgon gjorde vi 8.15. Både mamma och pojke är rätt så utsövda idag :)

Nu har han varit vaken 1.75 och somnade gott i sin vagn. Men vaknade som vanligt i 20-min skarven och nu får han flaska av sin pappa. Snart ligger han i sin vagn igen.
Simon född 080121
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Bra jobbat :) Överkoncentration som man kan drabbas av när man stirrar sig blind på minuter i början på lilla livets leverne gör ofta att allt blir lite stimmigt. När man tillåter sig att koppla av lite mer och följa barnet och styra upp så där lagom mycket faller det liksom på plats lite bättre.

Jag tycker att mycket ändrar sig när de blir 2 mån, de blir mycket stadigare både vad det gäller mat och sömn. Så tills dess får du försöka sova när du kan, en lite lur på dagen kan göra underverk även för en mamma. :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja så är det nog. Att överkoncentration inte är bra för någon inblandad. Idag har han haft en sovar-dag. Visserligen vaknat i en och annan skarv men varit himla lätt-sövd idag. Inte alls som igår. Sambon kom på att våra vakenpass idag har varit lite kortare mot normalt. De har varit mellan 1,25-1,75 timme bara.

:?: Kan detta göra att han är lättare att söva för att han inte är övertrött? Vad tror ni?
Simon född 080121
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Bullen78 skrev: :?: Kan detta göra att han är lättare att söva för att han inte är övertrött? Vad tror ni?
JA! Vi klarade inte två timmars vakenpass förrän han var över två månader. :roll:
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Absolut att han kan vara övertrött. Här hemma kan Sigge ibland vara så trött på kvällen att det inte är att tänka på att ge någon nattslurk. När han sovit ca 40 tar jag upp honom och så får han tutta i sig det sista sen är det bara att lägga ner honom igen så sover han vidare.

Det är lite det jag menar med att man inte får stirra sig blind på minuterna i början, man måste se lilla barnet. Standardmodellen är just en mycket bra modell att ha som ledstjärna och luta sig emot. Men man måste se lilla barnet och många är de som inte pallar med 2 tim vakentid i början av sitt liv.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

¨Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta idag. Hela dagen har varit huller om buller. Ingen struktur alls. Morgonen började bra med 1,25 timme vaken med mycket mat. Sen sov han och vaknade i 20 minuters skarven. Sen följden en kort vakenstund med mer mat och sen ner i vagn igen. Sen har hela dagen fortsatt med extremt korta vakenpasss där han bara somnar vid bröstet eller axeln. Följt av sovpass där han vaknar i skarven. Vi har ammat och gett lite flaska.

ja allt har varit hur somhelst och mitt anteckningsblock är fullt av korta pass idag. Så nu vet jag inte alls hur jag har det med vakentimmar eller nåt :D :cry: :oops:

Hur ska jag göra ikväll? Improvicera och hålla god min eller vagna så han får ett rejält sovpass innan kvällens låga vakenpass.

Verkligen rörig dag. Varför blir vissa dagar såhär?!
Simon född 080121
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: Börja med att skratta tycker jag :lol: för då känns allt mycket bättre.

Sånt här är livet ibland. Om jag vore du skulle jag slänga dagens anteckningar i soppåsen och sen ha lite is i magen och lägga som du brukar ikväll. Ja fast nu är det ju redan kväll så liten kanske redan sover. :)

Jag började många dagar med anteckningar som jag sen faktiskt kastade för Sigge följde sina egna vägar. Nya tag och så tillbaka på banan.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja jag skrattar idag. :D :lol: :lol: Tokigt!

Han har precis fått en 20 minutare så nu följer en mumsig flaska! :lol:
Simon född 080121
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:lol: :heart:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

En väldigt svår dag idag. Han har inte orkat vara vaken särskilt länge. Jag har trugat och trugat och även gett en del flaska. Sen har han somnat men vaknat flertalet gånger. Jag har tagit upp om han vaknat inom 30 minuter.

Men sen har resten av sov-passet varit vagnande om vart annat. Lite sovning men mest vagnande. Ska jag då ändå ta upp när sovpasset är slut på en sån här liten? Han behöver ju sin sömn för att orka äta rejält sen. Jag kör ju ännu inget schema? Samtidigt vill jag ju hålla 2-2 (fast vaken 2 timmar har vi verkligen inte klarat en dag som denna) så gott jag kan och funderar därför på om jag ska ta upp efter 2 timmar trots att han kanske bara sovit knappt en timme?

Jag tycker att jag inte gjort annat än att truga, putta, försöka hålla vaken, lägga och vagna och åter vagna idag. Ingen ordning på nåt....
Simon född 080121
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, vissa dagar kan vara så här. Några steg fram, något tillbaka. Men ha målet för ögonen och lite tålamod så skall du se! Om du gett 2 timmar förutsättningar är det mycket bra jobbat, men sover han HÅRT där när 2 timmar gått kan du gott vänta tycker jag till 2,5 eller t.o.m 3 timmar om det skulle behövas. Det är just det som är SM att man äter ordentligt sen sover man ordentligt. Så stirra dig inte blind på 2-2 utan kanske är ett pass mera 1,5-2,5 men det är också helt enl. SM. :wink:

Nya tag i morgon! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bullen78

Inlägg av Bullen78 »

Ja tack snälla! Den uppmuntran behövde jag idag :)

Nya tag imorgon!! :thumbsup:
Simon född 080121
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"