I trafiken är det ju rätt så uppenbart - men för den enskilda kristna, om vi nu stannar inom samma liknelse - vem bestämmer vad personen "ska" eller inte "ska"
Samhället
Den heliga skrift
Eller personens egna inre röst
Jamen, det är ju det jag menar, vem ska kunna komma och lägga sig i hur DU vill tro? Allvarligt alltså. Och vill man dela gemenskapen med andra i en församling så fine men inte tycker jag att man måste dela alla känslor/uppfattningar bara för det. Vill man ens det? Jag tycker inte att det kan vara så himla svårt!Jag får nog ta mig en funderare och kanske omnämna mig till en religiös människa med en kristen kultur. För det kanske är DET det hela handlar om för mig?
Ja... Vi är ju ense - har jag tyckt hela tiden! Och "problemet" uppstod nu när jag "kom tillbaka" eller vad man nu ska kalla det. Efter alla år när jag bara gått i kyrkan på julotta å så. Nu är jag där helt vanliga söndagar och har börjat fundera över alltihopa igen. Vilka russin jag ska plocka ur DEN kakan? Är det tillräckligt många för att det ska räcka till att jag ska kalla mig kristen?Jannika skrev:Jamen, det är ju det jag menar, vem ska kunna komma och lägga sig i hur DU vill tro?
Jotack, det känner jag igen. Men det är väl där jag tycker att religionen har ett berättigande, som mål att sträva mot när man fastnar i det vardagliga och materiella. En hjälp att lyfta blicken.kiki skrev:Fransiscus bönen säger väl det mesta om hur jag vill ha det, sen är det upp till mig att leva så. Och den bästa bönen som jag använder ofta.... hjälp för i h-vete
Jag får öva mycket för att vara kärlekfull, tolerant, ödmjuk m.m. när jag i själva verket är högmodig och självisk
Vad är det du inte förstår? Det kan inte vara mycket?![]()
Ja, K-ina, annars tycker jag att din egen definition var utmärkt, den tror jag att jag snor.![]()
Päivi, du har så rätt! Det är snålt tilltaget! Och vi som är fem, snart sex stycken i familjen. Ujujuj. Till alla som inte provat än, DUBBLERA receptet. Det är lika bra.
Alltså;
6-8 dl grädde
4 ägg
och knappt 2 dl socker
Kram Jannika
kiki skrev:Fransiscus bönen säger väl det mesta om hur jag vill ha det, sen är det upp till mig att leva så. Och den bästa bönen som jag använder ofta.... hjälp för i h-vete
Jag får öva mycket för att vara kärlekfull, tolerant, ödmjuk m.m. när jag i själva verket är högmodig och självisk
Mata skrev:Jag förstår ingenting, men jag älskar surkål